Fiscus viseert internethandel
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 52 keer
De fiscus is mee met zijn tijd en heeft de internethandel via zoekertjes ontdekt als bron van inkomsten:
Zie: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... ndel.dhtml
Hopelijk halen ze enkel de echte handelaars eruit en niet mensen die sporadisch iets verkopen...
Zie: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... ndel.dhtml
Hopelijk halen ze enkel de echte handelaars eruit en niet mensen die sporadisch iets verkopen...
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Mmm... ze gebruiken GoogleZo beschikken ze over software die met een krachtige zoekfunctie het internet kan scannen op telefoonnummers.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 52 keer
Binnenkort iedereen aan een offshore VPN ... en een e-mail adres bij http://mail.kz of eventueel http://mail.by
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
- Bedankt: 215 keer
Daar is auvibel ook al mee bezig; iedereen weet dat bv een iphone eerst in ander landen uitkomt. Mensen gaan deze daar gaan halen maar verkopen deze via 2de hands enz.... Jarenlang moest ge nikske betalen; nu opeens krijgt ge een bericht van auvibel ge eerst 3tal euro moet betalen en dan moogt ge u iphone verkopen. Echt pure geldklopperij alweer.
Dit gaat vooral om producten vanwaar ze wete dat het hier nog niet uit is gekomen en ook daarvan willen ze munt uitslaan.
[ Post made via mobile device ]
Dit gaat vooral om producten vanwaar ze wete dat het hier nog niet uit is gekomen en ook daarvan willen ze munt uitslaan.
[ Post made via mobile device ]
Ge kunt ze kussen
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Voor mij persoonlijk is dit niks nieuws onder de zon. Een medestudent in de avondles is namelijk belastingcontroleur. Die vertelde een hele tijd geleden al dat tweedehandssites in de gaten worden gehouden. En er zijn al boetes uit voortgekomen. Een neef van mij die ook veel koopt en verkoopt via ebay, die zag op een bepaald ogenblik zijn account geblokkeerd. Had ook te maken met het feit dat hij een particulier persoon is en hij beschouwd werd als handelaar omdat hij zoveel "handel" dreef.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Elite Poster
Anoniem?? Als je het artikel in de krant leest, dan zie je dat ze iemand gevat hebben die onder 7 nicks handel dreef. Dus zo anoniem is het internet (ebay) niet.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 140 keer
Men werkt wel met schuilnamen, maar er zijn toch genoeg mensen die ( delen) van hun echte naam gebruiken.
Bovendien ben je van zodra je iets koopt/verkoopt niet langer anoniem(ik weet wel niet of de belastingsdienst bv. iets goedkoops zouden mogen kopen om de identiteit te achterhalen).
Ik vermoed dat ze gewoon naar eBay stappen en zeggen geef ons de echte naam +adres.
Bovendien ben je van zodra je iets koopt/verkoopt niet langer anoniem(ik weet wel niet of de belastingsdienst bv. iets goedkoops zouden mogen kopen om de identiteit te achterhalen).
Ik vermoed dat ze gewoon naar eBay stappen en zeggen geef ons de echte naam +adres.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
- Bedankt: 7 keer
Mijn boekhouder wist mij al een tijd geleden te vertellen dat de fiscus al een hele tijd dergelijke controles doet. Ze controleren hoeveel een bepaald account verkoopt en ze controleren ook op gsmnr. Het komt erop neer dat je in feite behoorlijk dom moet zijn om je zo te laten klissen. Ik denk niet dat ze reeds op ip-adressen scannen... Dat zou misschien wel eens een inbreuk op de privacy kunnen zijn...
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Eigenlijk heb ik daar niets op tegen, dat pseudo-handelaars, die oneerlijke concurrentie aangaan met officële handelaars aangepakt worden. Als je op de markt gsm's staat te verkopen, dan moet je ook een leurderskaart of BTW nummer hebben, en aangifte doen van je inkomsten. Waarom zou het dan wel mogen als je met dezelfde GSM's op internet staat te leuren ?
Zolang ze geen heksenjacht doen naar de gewone particulier, die af en toe eens iets 2de-hands verkoopt.
Aan de andere kant is er wel heel veel oneerlijke concurrentie vanuit het buitenland, die hier ook van alles verkopen kunnen verkopen via het Internet, en die aan iedere verplichting of controle kunnen ontsnappen.
Zolang ze geen heksenjacht doen naar de gewone particulier, die af en toe eens iets 2de-hands verkoopt.
Aan de andere kant is er wel heel veel oneerlijke concurrentie vanuit het buitenland, die hier ook van alles verkopen kunnen verkopen via het Internet, en die aan iedere verplichting of controle kunnen ontsnappen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Dit is toch echt te moeilijk om te controleren of heb ik het mis?
Stel je hebt om de maand een nieuw emailadres, en je zet geen gsm-nummer op internet.
Dan wordt het toch al moeilijk om je te vinden, of heb ik het mis?
En wat ik ook niet echt begrijp is hoe ze dit controleren.
Kapaza ofzo weet toch niet wat je echt krijgt voor hetgeen je aanbiedt.
Persoonlijk heb ik hier geen problemen mee dat ze dit controleren.
Maar ik heb als hobby om scootertjes op te knappen en te verkopen. Dit kan toch geen problemen opleveren ofwel?
Gr
Stel je hebt om de maand een nieuw emailadres, en je zet geen gsm-nummer op internet.
Dan wordt het toch al moeilijk om je te vinden, of heb ik het mis?
En wat ik ook niet echt begrijp is hoe ze dit controleren.
Kapaza ofzo weet toch niet wat je echt krijgt voor hetgeen je aanbiedt.
Persoonlijk heb ik hier geen problemen mee dat ze dit controleren.
Maar ik heb als hobby om scootertjes op te knappen en te verkopen. Dit kan toch geen problemen opleveren ofwel?
Gr
-
- Deel van't meubilair
In het artikel staan hierover enkele richtlijnen... het zal er dus in essentie vanaf hangen hoeveel/vaak je scoortertjes opknapt.Corsa123 schreef:Maar ik heb als hobby om scootertjes op te knappen en te verkopen. Dit kan toch geen problemen opleveren ofwel?
Om te bepalen wie precies belastingen moet betalen op zijn verrichtingen en een btw-nummer dient te hebben, biedt de fiscus ook een aantal criteria aan. Zo wordt uitgegaan van een basisbedrag van 5.580 euro. Wie in een jaar tijd minder omzet maakt, kan volgens het BTW-wetboek als 'kleine onderneming' worden vrijgesteld. Een bijkomend criterium is echter ook de regelmaat van transacties. Wie één auto van 20.000 euro verkoopt, is niet belastingplichtig. Wie elk jaar twintig auto's van 1.000 euro verkoopt, is dat bijvoorbeeld wel.
Een scooter (van het type dat ik meestal opknap) kost rond de 900€.
7 scootertjes zit je al aan de 5500€.
Ik verdien er een 200€ op per scooter. het gaat me niet om het geld maar als hobby.
Vind het vrij belachelijk dat je hier dan belasting op zou moeten betalen.
Gaat het niet echt om de handelaars die op kapaza een hele webshop hebben met 101 artikels?
7 scootertjes zit je al aan de 5500€.
Ik verdien er een 200€ op per scooter. het gaat me niet om het geld maar als hobby.
Vind het vrij belachelijk dat je hier dan belasting op zou moeten betalen.
Gaat het niet echt om de handelaars die op kapaza een hele webshop hebben met 101 artikels?
- TiTanium
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
- Bedankt: 469 keer
Een hobby waar je centen op verdient en daar zijn we blijkbaar in België al heer en meester in. Ze willen dit indijken dus elke vorm van zwart geld is voor hun een inkomst dat ze mislopen. Ik dacht dat het mag tot een maximum bedrag of ben ik mis?
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
TiTanium schreef:Een hobby waar je centen op verdient en daar zijn we blijkbaar in België al heer en meester in. Ze willen dit indijken dus elke vorm van zwart geld is voor hun een inkomst dat ze mislopen. Ik dacht dat het mag tot een maximum bedrag of ben ik mis?
Ik kan maar slecht telkens de zelfde scooter opknappen, afbreken en terug opknappen...
Maar dan nog, hoe gaan ze dit controleren?
- TiTanium
- Moderator
Daar zullen ze niet snel over vallen. Maar je komt veel advertenties tegen voor klusjes te doen enzo. Die zullen waarschijnlijk vooral controleren. Als je ook een webwinkel hebt via 2de hands sites en je verkoopt bijvoorbeeld boeken aan lage prijzen, zullen ze u volgens mij gewoon laten doen. Maar als ze zien dat het allemaal materiaal is met redelijke hoge prijzen dat je gewoon u eigen in hun zicht werpt. Uiteindelijk is alles te controleren als ze iemand volgen op zulke site's.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
-
- Deel van't meubilair
Inderdaad... maar je kan ook gewoon belastingen betalen op je inkomsten ! Trouwens als ik jou lees vraag je geen 200 euro voor het opknappen (dan kon je er meer dan 25 doen)... maar verkoop je scooters aan 900 euro (of je ze nu opknapt of het gewoon winst is maakt voor de fiscus helemaal niets uit).Corsa123 schreef:Ik kan maar slecht telkens de zelfde scooter opknappen, afbreken en terug opknappen...
Je geeft trouwens duidelijk aan dat het niet echt "veel" werk is als hobby en je normale "omzet" wel wat groter is dan 7 per jaar ? De term hobby heeft trouwens maar weinig betekenis in dit alles vrees ik... iedereen gaat straks voor hobby in de horeca werken, schilderen, tuinen onderhouden, kuisen, PC's verkopen, ...Corsa123 schreef:7 scootertjes zit je al aan de 5500€.
Ik denk niet dat ze dat zomaar gaan vertellen... uiteindelijk is het wel de bedoeling misbruikers op te pakken.Corsa123 schreef:Maar dan nog, hoe gaan ze dit controleren?
Ik koop meestal eentje rond de 500€, dan nog een 200€ aan onderdelen. En verkoop het rond de 900€.
Daarin heb ik dan wel het motortje helemaal in orde gemaakt, de kappen opnieuw gespoten enzovoort.
Als je alle uren telt dan heb ik geen 5€ per uur eraan hoor.
Ik zit op hogeschool en heb veel vrijetijd aangezien ik deels in het 2de en het 3de zit.
Mij lijkt het straf dat ze dit kunnen controleren
Daarin heb ik dan wel het motortje helemaal in orde gemaakt, de kappen opnieuw gespoten enzovoort.
Als je alle uren telt dan heb ik geen 5€ per uur eraan hoor.
Ik zit op hogeschool en heb veel vrijetijd aangezien ik deels in het 2de en het 3de zit.
Mij lijkt het straf dat ze dit kunnen controleren
-
- Moderator
Het gaat hier over Internet handel.
Jouw scootertjes business is hier een beetje off-topic, tenzij je die scootertjes via internet verkoopt.
Zoals je kon lezen in het artikel van de eerste post, zullen vooral de tweedehandssites in de gaten worden gehouden ...
Mensen die zich aan de regels houden (vooorbeeld een particuliere verkoop van je auto, of je oude frigo), moeten hier niets vrezen.
Pseudo-handelaars, die heel veel geld verdienen via tweedehandssites, zijn wel geviseerd.
Als jouw scooterkes business meer is dan alleen een hobby, maar een bron van inkomsten, dan moet je dat aangeven.
Een discussie hoe de fiscus dat kan controleren - of met andere woorden - hoe je die controle kan vermijden, is hier niet gewenst.
Onze gedragsregels laten het faciliteren van illegale praktijken niet toe.
Jouw scootertjes business is hier een beetje off-topic, tenzij je die scootertjes via internet verkoopt.
Zoals je kon lezen in het artikel van de eerste post, zullen vooral de tweedehandssites in de gaten worden gehouden ...
Mensen die zich aan de regels houden (vooorbeeld een particuliere verkoop van je auto, of je oude frigo), moeten hier niets vrezen.
Pseudo-handelaars, die heel veel geld verdienen via tweedehandssites, zijn wel geviseerd.
Als jouw scooterkes business meer is dan alleen een hobby, maar een bron van inkomsten, dan moet je dat aangeven.
Een discussie hoe de fiscus dat kan controleren - of met andere woorden - hoe je die controle kan vermijden, is hier niet gewenst.
Onze gedragsregels laten het faciliteren van illegale praktijken niet toe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
- TiTanium
- Moderator
Je koopt ze aan, je lapt ze op en verkoopt ze via het internet. Als het maar enkele per jaar zijn zal je niet snel in de kijker lopen. Zijn het er een pak per jaar dan loop je wel in de kijker. Hoe ze het exact controleren speelt geen rol, maar als ze zien dat je er hopen winst mee maakt, komen ze wel eens aan u deur
Het is niet dat ik hier een 'winkel' heb met scooters he ...
Achja zo een ramp zal het wel niet lopen.
Denk dat het meer gaat om de echte grootverdieners. Een student die als hobby wat scootertjes opknapt lijkt me toch wat ver gezocht.
Maarja, het land is toch al naar de kl*te. Nog paar jaartjes leren en dan Nederland in
Denk dat het meer gaat om de echte grootverdieners. Een student die als hobby wat scootertjes opknapt lijkt me toch wat ver gezocht.
Maarja, het land is toch al naar de kl*te. Nog paar jaartjes leren en dan Nederland in
- TiTanium
- Moderator
Ik denk inderdaad dat je als klein garnaal weinig te vrezen hebt
-
- Deel van't meubilair
Het nadeel van iedere actie is dat er ook weer een aantal onschuldige tegen de lamp gaan lopen... er moet maar een grote garnaal zijn die jou naam doorgeeft en de bal gaat soms snel aan het rollen. Beter dus even informeren - en misschien kan je die 200 euro verantwoorden ipv. een pure verkoop van 900 euro (al blijkt een ander probleem je regelmaat) - voor het te laat is.TiTanium schreef:Ik denk inderdaad dat je als klein garnaal weinig te vrezen hebt
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Vanaf een bepaald bedrag! Tot 2000/2500 euro (ken het exacte bedrag niet) mag je btw-vrij verkopen, en moet je de opbrengsten ervan in je personenbelastingen steken.
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Hoe zit het overigens met échte tweedehands-verkopen ? Kan je daar ook belastingsplichtig worden als de omzet te groot wordt ?
Mijn vrouw verkoopt voor minstens 500 euro per maand kinderkleren van onze kleine spruiten. Die inkomsten worden overigens ook integraal weer uitgegeven aan de aankoop van kinderkleren (ook voornamelijk eBay en 2dehands), zodat het ongeveer een nul-operatie is. Moet ze zich zorgen maken ?
Mijn vrouw verkoopt voor minstens 500 euro per maand kinderkleren van onze kleine spruiten. Die inkomsten worden overigens ook integraal weer uitgegeven aan de aankoop van kinderkleren (ook voornamelijk eBay en 2dehands), zodat het ongeveer een nul-operatie is. Moet ze zich zorgen maken ?
-
- Deel van't meubilair
Op die manier sta je wel dag in dag uit op eBay spullen te verkopen... ik kan me inbeelden dat dat één van de mogelijke triggers is.Tomby schreef:Mijn vrouw verkoopt voor minstens 500 euro per maand kinderkleren van onze kleine spruiten.
Tja, of je er nu nieuwe kinderkleren mee koopt, of er een stevige pint mee drinkt laat de fiscus koud.Tomby schreef:Die inkomsten worden overigens ook integraal weer uitgegeven aan de aankoop van kinderkleren (ook voornamelijk eBay en 2dehands), zodat het ongeveer een nul-operatie is.
Wie zal het zeggen... ik heb ook geen idee hoe men de onschuldige verkopen zoals dit (althans ik denk dat het onschuldig is) gaat filteren van iemand die effectief een handeltje heeft. Trouwens met 500 euro / maand zit je rond de limiet die toegelaten is.Tomby schreef:Moet ze zich zorgen maken ?
- TiTanium
- Moderator
Beantwoord veel vragen dat artikel
-
- Elite Poster
Ik denk het niet, maar dat is een persoonlijke mening. Het zou toch al te gek zijn dat je nog eens belasting moet betalen op spullen die je ooit hebt aangekocht, gebruikt en dan voor veel minder geld doorverkoopt? Op die manier zou de fiscus 2 keer geld incasseren, nl. btw als je ze origineel in de winkel koopt en dan nog eens belastingen als je ze tweedehands verkoopt. Het moet hier niet gekker worden dan het al is.Tomby schreef:Hoe zit het overigens met échte tweedehands-verkopen ? Kan je daar ook belastingsplichtig worden als de omzet te groot wordt ?
- Ofloo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
En gij denkt dat het in nederland beter is lol, .. het gras is altijd groener aan de andere kant, ..Corsa123 schreef:Het is niet dat ik hier een 'winkel' heb met scooters he ...
nu niet voor het één of het ander, .. ge zult het misschien niet graag horen maar een hobby is in mijn ogen iets waar je geld in steekt niet waar je geld uit haalt. Straks zegt degene met dat reusachtig wagen park dat opel heet ook dat het zijn hobby is, voor die miezerige miljoenen doet ge het toch niet voor !? Uw regelmaat en uw 200 euro winst maken dat dit een bijberoep is en dus geen hobby, en aangezien als ik het goed begrijp jij nog studeert, is dit eigenlijk een hoofdberoep, .. hoe mooi je dit ook aan kleed, jij doet aan broodroof en zwart werk, jij concurreert op een manier dat den fietsenmaker dat niet kan ! Ik kan me trouwens vergissen maar ik denk zelfs dat je meer verdient dan een student mag bijverdienen. Trouwens jij gaat nog eens buiten het seizoen, dat je mag bij verdienen, als dit nog van toepassing is. Het zou me niet verbazen moest je ook nog studie bijlagen trekken.
dus laat dat onschuldig er maar af.
-
- Moderator
Een student mag zoveel verdienen als hij wilt, er is geen enkele beperking ...Ofloo schreef: Ik kan me trouwens vergissen maar ik denk zelfs dat je meer verdient dan een student mag bijverdienen. Trouwens jij gaat nog eens buiten het seizoen, dat je mag bij verdienen, als dit nog van toepassing is.
Maar je moet dan wel rekening houden met Kinderbijslag, Belastingen, RSZ (en voor deze 3 instanties gelden andere regels)
Voor de Kinderbijslag zijn de regels:
• Je mag maximaal 240 uren per kwartaal werken (jan-maart, april-juni, oktober-december).
• Inkomsten spelen hier geen rol
• Tijdens zomervakantie (juli-augustus-september) is er geen uur- of inkomensbeperking indien je nadien terug naar school gaat
• Indien je de school verlaat: maximaal 240 uren in het hele kwartaal (jobstudent en andere tewerkstelling samen)
• Om recht te hebben op kindergeld tijdens de vakantie, moet je recht hebben gehad in 2de kwartaal (april-juni)
• Na de vakantie heb je recht op kinderbijslag als werkzoekende, indien inkomen minder is dan 499,86 EUR bruto per maand.
• Het aantal werkuren speelt hierbij geen rol.
Voor de belastingen zijn de regels:
• Je blijft persoon ten laste (in 2011) als je inkomen gedurende het ganse jaar minder dan 2.830 EUR netto bedraagt
• Netto is bruto – 20% forfaitaire aftrek voor beroepskosten
• De eerste schijf van 2.360 EUR bruto van de inkomsten uit een overeenkomst voor tewerkstelling van studenten zijn niet inbegrepen
En voor de RSZ vrijstelling voor studenten gelden weer andere regels:
• Je bent in principe vrij van RSZ als je minder dan 23 dagen werkt tijdens jan-juli en okt-dec (1, 2de en 4de kwartaal samen)
• Idem als je maximaal 23 dagen werkt tijdens de zomervakantie
• Als je de 23 dagen overschrijdt, moet je RSZ betalen voor de ganse periode bij deze werknemer (dus ook voor de eerste 23 dagen)
• Als je 23 dagen overschreden hebt bij een tweede werkgever, moet je géén RSZ betalen op het loon verdiend bij de vorige werkgever
• Als je al zes maanden hebt gewerkt, kan je ook niet meer als “jobstudent” met vrijstelling van RSZ ingeschreven worden
• Voordeel van het betalen van RSZ is het recht op sociale uitkeringen, vakantiegeld, enz)
• Vrijstelling van RSZ betekent een sociale bijdrage van 13.07% (in plaats van een “solidaritietsbijdrage van 2.5%)
Sorry, beetje off-topic
Ik wilde alleen de puntjes op de i zetten wat betreft hoeveel een jobstudent student mag verdienen .
-
- Deel van't meubilair
Opletten met dergelijke uitspraken, en zeker met zo'n dingen eruit te nemen en in het vet te plaatsen... veel lezen/vergeten namelijk de uitleg die volgt, en dat heeft wel ernstige gevolgen (ook voor je ouders).philippe_d schreef:Een student mag zoveel verdienen als hij wilt, er is geen enkele beperking ...
- LPS
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
- Bedankt: 37 keer
In dat laatste zinnetje bedoelde je wsl 'vrijstelling van sociale bijdragen betekent een solidariteitsbijdrage van de werknemer van 2.5% in plaats van de normale sociale bijdrage van de werknemer van 13.07%.philippe_d schreef:En voor de RSZ vrijstelling voor studenten gelden weer andere regels:
• Je bent in principe vrij van RSZ als je minder dan 23 dagen werkt tijdens jan-juli en okt-dec (1, 2de en 4de kwartaal samen)
• Idem als je maximaal 23 dagen werkt tijdens de zomervakantie
• Als je de 23 dagen overschrijdt, moet je RSZ betalen voor de ganse periode bij deze werknemer (dus ook voor de eerste 23 dagen)
• Als je 23 dagen overschreden hebt bij een tweede werkgever, moet je géén RSZ betalen op het loon verdiend bij de vorige werkgever
• Als je al zes maanden hebt gewerkt, kan je ook niet meer als “jobstudent” met vrijstelling van RSZ ingeschreven worden
• Voordeel van het betalen van RSZ is het recht op sociale uitkeringen, vakantiegeld, enz)
• Vrijstelling van RSZ betekent een sociale bijdrage van 13.07% (in plaats van een “solidaritietsbijdrage van 2.5%)
Maar dit is sinds 2012 anders: je hebt 50 dagen per jaar, ongeacht het kwartaal (buiten je schooluren uiteraard). Elke dag waarin er een studentenjobprestatie is telt mee. Wil je meer werken: dan betaal je (en je werkgever) vanaf dag 51 de gewone sociale bijdragen (waardoor het recht ontstaat op vb vakantiegeld etc). Dus sowieso steeds vanaf de 51e dag, er wordt niet meer gekeken bij welke werkgever je het overschreden hebt om dan de hele periode te regulariseren etc. Je kan je contingent checken via http://www.studentatwork.be, dit is zeer snel up-to-date want het systeem haalt de gegevens uit de Dimona-aangifte.
Daarnaast nog een aanvulling op het gedeelte van de belastingen: het bedrag voor 2011 is juist, voor 2012 mag je 2890 EUR verdienen, daarenboven mag je als kind van een alleenstaande ouder tot 4080 EUR verdienen (en als persoon met een functiebeperking is dat 5290 EUR).
Samsung A3 + Proximus forcms088
Pack: Proximus Familus
Pack: Proximus Familus
-
- Deel van't meubilair
Trouwens dit is alléén van toepassing indien de student officieel werkt (en dus een werkgever heeft)... thuis zelf knutselen aan scooters en deze verkopen valt daar dus helemaal niet onder !philippe_d schreef:Een student mag zoveel verdienen als hij wilt, er is geen enkele beperking ...
9 kansen van de 10 ga ik werk hebben in Nederland, dus de kans is heel groot dat ik naar nederland verhuis. Hier in Belgie is het gewoon een groot apenland geworden. Maarja dat is mijn mening wat ik nog even kwijt wou.Ofloo schreef:En gij denkt dat het in nederland beter is lol, .. het gras is altijd groener aan de andere kant, ...Corsa123 schreef:Maarja, het land is toch al naar de kl*te. Nog paar jaartjes leren en dan Nederland in
Dus stel ik ga wielrennen als hobby, en ik ben er plots heel goed in en ik begin wedstrijden te winnen. Dan krijg je prijzengeld, dan ga jij beweren dat het mijn job is en niet mijn hobby?
En waar haal jij trouwens uit hoeveel ik verdien? Dat weet ik zelf niet eens hoeveel het op een jaar is, maar ik ga er toch mee stoppen. Heb toch minder en minder tijd ivm studeren. En ga me niet onnodig problemen op men nek halen in dit apenland.
Laatst gewijzigd door philippe_d 22 feb 2012, 20:09, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: onnodige fullquote ingekort naar het noodzakelijke
Reden: onnodige fullquote ingekort naar het noodzakelijke
- Ofloo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
Dat is volgens mij toch aangegeven bij den wielerbond, .. dus ingeschreven, .. hoe dat in zijn werk gaat .. weet ik niet precies, .. maar uw stelling klopt niet helemaal, .. dus Tom Bonen is maar wat aan het hobbyen en zou dus volgens jouw niet mogen belast worden !?
Dan gaat ge toch ambetant worden van de vermogen belasting die er in NL is, .. waarom denk je dat zoveel Nederlanders net over de grens gaan !? Of denkt ge dat die liever bij "dé Apen" gaan wonen? Begrijp me niet verkeerd ik zeg niet dat het hier ozo fantastisch is, maar denk nu niet dat het op een ander zo véél beter is, .. er zijn dingen de elders beter zijn er zijn dingen die hier beter zijn, .. meestal worden de dingen die hier slechter zijn uitgebreid besproken, de dingen die beter zijn die vergeet men nogal gauw. Da's op bedrijven ook zo, .. als je in fabrieken gaat horen is het bij hun het slechtst, en gebeuren er altijd dingen die elders nooit zouden gebeuren of door de beugel kunnen, enz. Zoals ik al zei het is elders altijd beter tot je daar bent dan denk je ik wil terug, meestal ook omdat je er aan gewend bent geraakt, en dat je de gebreken van daar ineens ziet, en direct zeg je dat was daar beter, ..
Edit: ik ga niet zeggen dat je niet mag vergelijken, maar als je altijd gaat kijken wat ergens anders beter is ga je doodongelukkig zijn, want er is altijd iets beter aan de andere kant van het hek, ..
ik ga enkel voort op hetgeen wat je zegt, .. niet dat het daarom zo is, .. als het lager zou zijn, .. zou je niets zeggen dus ik neem aan dat je ergens tussen de 10~20 zit !Berichtdoor Corsa123 op zo feb 19, 2012 17:28
Een scooter (van het type dat ik meestal opknap) kost rond de 900€.
7 scootertjes zit je al aan de 5500€
Dan gaat ge toch ambetant worden van de vermogen belasting die er in NL is, .. waarom denk je dat zoveel Nederlanders net over de grens gaan !? Of denkt ge dat die liever bij "dé Apen" gaan wonen? Begrijp me niet verkeerd ik zeg niet dat het hier ozo fantastisch is, maar denk nu niet dat het op een ander zo véél beter is, .. er zijn dingen de elders beter zijn er zijn dingen die hier beter zijn, .. meestal worden de dingen die hier slechter zijn uitgebreid besproken, de dingen die beter zijn die vergeet men nogal gauw. Da's op bedrijven ook zo, .. als je in fabrieken gaat horen is het bij hun het slechtst, en gebeuren er altijd dingen die elders nooit zouden gebeuren of door de beugel kunnen, enz. Zoals ik al zei het is elders altijd beter tot je daar bent dan denk je ik wil terug, meestal ook omdat je er aan gewend bent geraakt, en dat je de gebreken van daar ineens ziet, en direct zeg je dat was daar beter, ..
Edit: ik ga niet zeggen dat je niet mag vergelijken, maar als je altijd gaat kijken wat ergens anders beter is ga je doodongelukkig zijn, want er is altijd iets beter aan de andere kant van het hek, ..