Facebook SMS alerts komen niet meer aan

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
fwdIT
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 okt 2011, 08:44

Security SMS / text alerts of gewoon het toevoegen van een mobiel nummer lukt niet meer in Facebook voor mijn Proximus nummer (ik weet niet of dit bij andere providers ook zo is)
Ik heb juist eens naar de Proximus helpdesk gebeld en de persoon aan de lijn herkende het probleem. Hij ondervond dit zelf ook maar er is geen algemeen probleem gekend / aangekaard bij Proximus. Ik was de eerste bij zijn weten die dit heeft gemeld. Hij ging het noteren maar ik betwijfel dat door mijn enige melding er nu al acties zullen worden ondernomen. :)

Tot voor een kleine maand geleden werkte echter alles zonder problemen. Mijn nummer was gekoppeld aan mijn FB account en ik ontving SMS alerts

Aan de Facebook kant zie ik ook geen errors, daar lijkt het of de SMS is verzonden...

Er zijn 2 manieren om een mobiel nummer toe te voegen, 1 op basis van land en dan provider maar daar staat Belgie niet tussen. Ik meen me te herinneren dat dit altijd al zo was maar je kan ook op landcode en nummer een GSM toevoegen en dit werkte dus tot voor kort

Iemand anders dit ook al gemerkt en misschien meer info hierover ?
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Premium Member
Premium Member
Berichten: 724
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 90 keer

Er is een nieuwe Belgische wet uitgevaardigd door het bipt. Die zorgt ervoor al alle sms'en waarvan de afzender een alfanumeriek teken bevat, geblokkeerd moeten worden (voorbeeld. Fnac, ING, enz.). Proximus heeft dit sinds kort dus aangepast, zodat enkel nog sms'en met met nummers als afzender ipv letters, worden geaccepteerd.
Ik vermoed dat facebook ook gewoon zijn naam gebruikt als afzender ipv een telefoonnr en dat u daardoor geen sms'en meer ontvangt van Facebook. Indien dit zo is, best eens melden aan Facebook, dat zij het kunnen aanpassen in hun systeem.
fwdIT
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 okt 2011, 08:44

Indeed, facebook zendt als FACEBOOK
Bedankt voor de feedback, dit wist ik dus nog niet
fwdIT
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 okt 2011, 08:44

Bij nader inzicht krijg ik nog wel van Belgische bedrijven SMS met alfanumerieke karakters aan. Op 21/10 zelfs nog terwijl FB toen al geblokkeerd leek
Misschien werken ze met een soort white list..
Gebruikersavatar
LPS
Premium Member
Premium Member
Berichten: 529
Lid geworden op: 10 jun 2008, 17:12
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 37 keer

True. 'Mobile Vi' werkt nog wel, mijn gebruikersnaam als afzender bij Voipbuster niet meer.
Samsung A3 + Proximus forcms088
Pack: Proximus Familus
sander19
Pro Member
Pro Member
Berichten: 325
Lid geworden op: 12 okt 2003, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 3 keer

Zelfde probleem bij mijn SMS gateway vanuit Duitsland.

Alfanumeriek werkt niet meer, numeriek wel.
sander19
Pro Member
Pro Member
Berichten: 325
Lid geworden op: 12 okt 2003, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 3 keer

Fallschirmjaeger schreef:Er is een nieuwe Belgische wet uitgevaardigd door het bipt. Die zorgt ervoor al alle sms'en waarvan de afzender een alfanumeriek teken bevat, geblokkeerd moeten worden (voorbeeld. Fnac, ING, enz.). Proximus heeft dit sinds kort dus aangepast, zodat enkel nog sms'en met met nummers als afzender ipv letters, worden geaccepteerd.
Ik vermoed dat facebook ook gewoon zijn naam gebruikt als afzender ipv een telefoonnr en dat u daardoor geen sms'en meer ontvangt van Facebook. Indien dit zo is, best eens melden aan Facebook, dat zij het kunnen aanpassen in hun systeem.

Enig idee waar die wet juist te vinden is? En/of hoe er toch nog berichten verzonden zouden kunnen worden dmv alfanumerieke karakters als dit voor sommige Belgische bedrijven toch nog zou gaan.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

"Hoe" is natuurlijk niet moeilijk.
Belgische providers zien toch welke sms vanuit een buitenlandse sms-centrale gestuurd werd.
Er is zelfs een tijd geweest dat Betamax smsen geblokkeerd werden door Mobistar, als er een Belgisch nummer als afzender vermeld stond. Een sms met Belgische afzender vanuit een buitenlandse sms-centrale is niet de normale gang van zaken.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
fwdIT
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 okt 2011, 08:44

Concreet voorbeeld dat nog wel werkt: SMS van LaRocca, alfanumeriek maar waarschijnlijk verzonden binnen Belgie en dus toegelaten
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

Misschien niet geheel toevallig, maar de berichtjes die ik krijg van Mobile Vikings bij het vervallen van uw bundel zijn tegenwoordig afkomstig van +1111111111111 (aantal eentjes niet correct overgenomen). Vroeger was dit van "mobile vikings" of "MoVi".
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

driesve schreef:...de berichtjes die ik krijg van Mobile Vikings bij het vervallen van uw bundel zijn tegenwoordig afkomstig van +1111111111111
Wel grappig dat dit door het BIPT toegelaten is: een nummer als CLIP gebruiken dat gewoon niet bestaat ??
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

philippe_d schreef:Er is zelfs een tijd geweest dat Betamax smsen geblokkeerd werden door Mobistar, als er een Belgisch nummer als afzender vermeld stond.
Dit is nog altijd zo !
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Heeft er iemand een link naar deze reglementering ? Op de website van het bipt kan ik dit niet direct terugvinden.
Gebruikersavatar
Converted
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 11 aug 2006, 16:08
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 13 keer

Mensen met proximus (in mijn geval generation connect) die ook geen sms meer aankrijgen van bnp paribas mobile banking (2211)?

[Afbeelding Post made via mobile device ]

Edit: mensen die nog dit probleem hebben. Gewoon een leeg of met de letters START een smsje sturen naar 2211 en tis opgelost. Blijkbaar door een providerwissel durft dit wel eens niet meer werken.
Wat die alfanumerieke karakters betreft, mogen deze inderdaad in de afzender enkel nog maar numerieke tekens bevatten.
fwdIT
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 okt 2011, 08:44

Het werkt sinds vorig weekend opnieuw voor mij. SMSen komen nu van een Belgische nummer
Kenneth
Premium Member
Premium Member
Berichten: 511
Lid geworden op: 27 feb 2007, 11:31
Locatie: wervik
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

afkomstig van +1111111111111 (aantal eentjes niet correct overgenomen).
Heb er zo al gekregen maar dan niet van mobile vikings. Wel van één van de coolblue winkels, ééntje van One.com en nog eentje maar kan nie direct op de naam komen. Staan dan allemaal in dezelfde thread op mijn telefoon. Weet niet of ik dat handig moet vinden of niet
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”