combinatie van router en 2 switchen in home netwerk

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
adc
Starter
Starter

Mijn set-up is de volgende:

kabel model => switch => wireless router
=> switch => digibox
=> NAS (die ook op tv staat aangesloten)

Eerste switch staat er omdat de digibox van Telenet niet achter een wireless router kan staan. 2e switch staat naast de digibox om de NAS en de Digibox op 1 UTP aansluiting te krijgen. NAS staat op TV locatie omdat die op de TV aangesloten staat voor media.

Ik slaag er echter niet in de NAS zichtbaar te krijgen op mijn PCs, die achter op de wireless router staan. Nochtans slaag ik er in de NAS (een Lacie Lacinema) te pingen vanop mijn PCs. Maar de meeleverde tool LaCie Network assistant kan de NAS niet vinden.

Als ik het netwerk adres van de NAS ingeef in een browser dan kom op de webpagina van de NAS terecht.

Wat doe ik fout?

Bedankt voor de hulp

a
solid-killer
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 48 keer
Te Koop forum

DIt komt doordat je van achter een router je NAS probeert te benaderen.

Er zijn 2 mogelijkheden:

Ofwel sluit je je NAS ook achter je router aan ofwel sluit je je telenet aansluiting aan op de switch van je router en zet je hem in bridged mode met DHCP uit ;)
adc
Starter
Starter

Thx voor de snelle reactie. 1e optie is niet mogelijk (fysieke locaties zijn ver en anders kan ik de NAS niet op de TV aansluiten).

Dus dan maar de 2e optie. Maar euh... begrijp ik weinig van. Ik begrijp dat ik de telenet modem onmiddellijk op de router zet, dus switch gaat eruit). Maar hoe behoud ik dan interactieve diensten digibox? Digibox mocht geen 192.x.x.x adres krijgen had ik begrepen.

Nu ik veronderstel dat je "switch van je router en zet hem in bridget mode met DHCP uit" daarvoor een oplossing biedt, maar hoe doe ik dat?
solid-killer
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 48 keer
Te Koop forum

welke router heb je want dit verschilt soms nogal.

het makkelijkste dat je kan doen is het volgende:

Je surft naar de webinterface van je router (normaal 192.168.1.1) je logt in en je kijkt waar je DHCP kan uitzetten, dit doe je en dan sluit je wat aan je WAN poort hangt op het switch gedeelte van je router aan.
Het enige nadeel dat je met dit systeem hebt is dat je niet meer achter een router zit, je telenet modem verdeelt de IP adressen nu.

(indien je achteraf dingen wil wijzigen op je router kan het zijn dat je even een fixed IP moet instellen in de range 192.168.1.X want ik weet niet of de telenet modem in die range IP adressen verdeelt)
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Het probleem dat vele mensen tegenwoordig hebben is dat ze 2 netwerken nodig hebben achter hun TV toestel:
  • - één netwerk voor de digicorder (dit zowel bij belgacom TV en/of Telenet).
    - één netwerk voor de LAN toestellen (TV, NAS, DVD speler ...).
Ideaal zou je dus met 2 netwerkkabels moeten toekomen tot bij de TV. Bij sommigen is dat dus fysisch niet mogelijk ...
De alternatieve oplossingen zijn:
  • * digicorder niet interactief maken, want je hebt dit niet nodig om TV te kijken (geldt alleen voor Telenet).
    * digicorder verbinden via een powerplug (kan zowel voor Telenet als Belgacom TV), zodat je de netwerkkabel kan gebruiken voor het LAN.
    * of omgekeerd: WLAN voor je lokaal netwerk, zodat je de netwerkkabel kan gebruiken voor TV.
    * Telenet modem/router gebruiken (hierbij mogen LAN apparaten en digicorders op één netwerk).
    * Belgacom TV: BBox2 in "fully routed" mode (hierbij mogen LAN apparaten en digicorders op één netwerk).
    * oplossing via VLAN swithes.
    * last but not least: de gebruikte netwerkkabel splisten: zelf splitsen, of de commercieel verkrijgbare adapters gebruiken (per paar).
Nadeel van deze laatste methode is dat je geen gigabit LAN hebt bij de TV.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
adc
Starter
Starter

Dat is inderdaad het complete overzicht.

Ik denk dat ik voor de powerplug optie ga gaan. Gebruik dan de powerplug om de digicorder op de switch te verbinden voor de router. Mijn utp aansluiting gebruik ik dan voor mijn NAS. Wel cynisch dat ik dus een huis gebouwd heb, alles heb laten bekabelen in alle uithoeken.... en uiteindelijk toch nog een powerplug optie moet gebruiken, maar soit...

Enige suggesties mbt de powerplug optie? Ik veronderstel dat dit genoeg bandbreedte zal bieden voor digicorder? Er gebeurt toch geen streaming via de weg denk ik...

Laatste vraag: heeft de powerplug optie beperkingen mbt verlengsnoeren en "domino's"? Oh moeten die rechtstreeks op de "prise" zitten?

A
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

adc schreef:Laatste vraag: heeft de powerplug optie beperkingen mbt verlengsnoeren en "domino's"? Oh moeten die rechtstreeks op de "prise" zitten?
Het zijn voornamelijk de bliksembeveiligingen die soms in die dingen zitten... maar ieder stukje draad is er eigenlijk één teveel.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

adc schreef:Enige suggesties mbt de powerplug optie? Ik veronderstel dat dit genoeg bandbreedte zal bieden voor digicorder? Er gebeurt toch geen streaming via de weg denk ik...
Het interactieve gedeelte heeft geen bandbandbreedte nodig, het beeld komt binnen via de coax.
Alleen als je meerdere digicorders hebt, en de optie "opnames delen" wilt gebruiken, heb je genoeg bandbreedte nodig voor data.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

philippe_d schreef:Het interactieve gedeelte heeft geen bandbandbreedte nodig, het beeld komt binnen via de coax.
Zoals jezelf verder aangeeft is dat niet steeds het geval... naar de toekomst toe is een goede link tussen dergelijke toestellen belangrijker en belangrijker, het delen van content zal volgens mij alléén maar toenemen.
gentenaar1
Starter
Starter

Kan je niet proberen om 2 utp kabels te trekken door de bestaande leiding,
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

adc schreef:Wel cynisch dat ik dus een huis gebouwd heb, alles heb laten bekabelen in alle uithoeken.... en uiteindelijk toch nog een powerplug optie moet gebruiken, maar soit...
Ik zou alléén de powerplug optie gebruiken, als er geen kabel ligt, en de mogelijkheid niet bestaat om er alsnog een kabel te leggen.

In jouw geval, waar er al een kabel ligt, zou ik toch de "splitter" optie overwegen.
  • - die 2 adapters die gaan je minder kosten dan een stel powerplugs.
    - je krijgt voldoende bandbreedte (wel geen gigabit).
    - heel eenvoudig in gebruik: gewoon aan beide kanten het signaal splisten.
    - misschien kan je aan de living kant de bestaande kabel laten uitkomen in een inbouwdooos met 2 * RJ45, vb:
    • eerste RJ45: oranje-wit / oranje / groen-wit / groen (resp 1-2-3-6).
      tweede RJ45: bruin-wit / bruin / blauw-wit / blauw (resp 1-2-3-6).
adc
Starter
Starter

okok, thx, dit is super.

Als je bedoelt UTP splitter, bedoel je dan iets als dit:
http://www.routershop.nl/products/bekab ... tingen.htm

Als je zegt "geen Gigabit", wat wordt het dan, de helft daarvan? Wil wel wat bandbreedte kunnen behouden, want NAS wordt gebruikt voor backups van alle PCs/laptops en misschien uiteindelijk ook ooit voor streaming.

Thx

a
Dettie
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 68 keer

1gbit heb je 8 draadjes nodig

als je die netwerkabel dus opsplitst wordt die eigelijk
(8draadjes /2 (100mbit heb je 4 draadjes voor nodig)

2x 100mbit ( 1 voor digicorder en 1 voor je nas)

100mbit komt overeen met 12,5mb/s
1000mbit of 1gbit komt overeen met 125mb/s
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

adc schreef:Wil wel wat bandbreedte kunnen behouden, want NAS wordt gebruikt voor backups van alle PCs/laptops en misschien uiteindelijk ook ooit voor streaming.
Het streamen van de "vetste" Blu-ray die je misschien vandaag kan vinden is maximaal 50 Mbit/s (de meeste streamers kunnen trouwens ook niet veel meer aan, als ze zelfs dat al aankunnen).
Dettie schreef:100mbit komt overeen met 12,5mb/s
1000mbit of 1gbit komt overeen met 125mb/s
Je bedoelde vermoedelijk 12.5 MB/s en 125 MB/s.

100(0) mbit is trouwens geen indicatie van snelheid want er staat geen tijdseenheid bij... het zijn gewoon 100(0) miljoen bits.
adc
Starter
Starter

ok, bedankt voor jullie hulp. Dit forum is echt super

a
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”