Cityline:bellen naar (internet)telenet

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
waltell
Starter
Starter

Mijn vraag zal zo'n beetje van alles behelzen, ik hoop dat dit topic in het juiste forum staat.

Sedert een anderhalve maand heb ik een dommel cityline abonnement met een fritzbox en daarop een gewone telefoon aangesloten.
Nu gebruik ik die telefoon niet zo vaak, maar ik bel vrij regelmatig naar een vriend zijn gsm; de rest zijn sporadische "vaste" nummers, die zijn gratis. Voor mij zou het veel interessanter zijn om voor mijn vriend een voip-toestel aan te schaffen als we op die manier gratis met elkaar kunnen bellen; als ik hem bereik is het toch steeds thuis (ik zowel als hij).
Mijn vriend heeft telenet (internet) en geen vaste telefoon.

Ik zie een aantal mogelijkheden :
1. kan ik met mijn (dommel) telefoon bellen naar andere internet-nummers ?
2. zo niet, kan ik dan die tweede telefoonaansluiting op die fritzbox configureren zodat ik van daaruit kan connecteren met andere internet-telefoons ?

We hebben als eens (met het geluid van onze pc's) geprobeerd om internet-telefonie (ekiga op debian en ubuntu) maar dat werkte niet; ik kon hem horen en hij mij niet, daar hebben we mee aan het knoeien geweest tot we het beu waren ;)
Maar gezien ik nu een "vast" toestel heb, kunnen we nu wellicht (mits aanschaf van een voip-phone voor hem) de problemen met de pc-instellingen ontwijken.
De kosten van een routertje en een voip-telefoon zouden er in enkele maanden uitzijn denk ik.
Kan er iemand op een (voor een leek) begrijpelijke manier uitleggen of -en hoe- dat aan elkaar te breien is ?

Bedankt alvast,

waltell
manu
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 4 keer

en Skype al eens geprobeerd?
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Koop voor uw vriend een siemens ip telefoon (vanaf 60€ ofzo) als hij een betamax provider kiest kan hij jou gratis(of toch bijna gratis) opbellen.
Dit kost hem ongeveer 12,5€ per 90 dagen(die hij mag opbellen naar gsm nummers).
http://backsla.sh/betamax

Andere oplossing, wanneer je zelf ook gratis met hem wil bellen.
Neem beide een abbo bij Weepee & vraag beide een telefoon nummer aan.
Kosten zijn iets hoger. Je zal beide 20€ moeten ophoesten.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

iceke schreef:Andere oplossing, wanneer je zelf ook gratis met hem wil bellen.
Neem beide een abbo bij Weepee & vraag beide een telefoon nummer aan.
Kosten zijn iets hoger. Je zal beide 20€ moeten ophoesten.
Correctie: dit is gratis. Je krijgt zelfs (elk) 2€ belkrediet.
Alléén als je een nummer porteert of een nieuw nummer koopt zijn er kosten. Maar dat heb je niet nodig om intern met andere WeePee gebruikers te bellen.
waltell schreef:1. kan ik met mijn (dommel) telefoon bellen naar andere internet-nummers ?
2. zo niet, kan ik dan die tweede telefoonaansluiting op die fritzbox configureren zodat ik van daaruit kan connecteren met andere internet-telefoons ?
Ik neem aan dat de Dommel FritzBox een gewone FritzBox is, waar de "Telephony" opties in te stellen zijn ....
1. Je kan met de FritzBox naar andere internet-nummers bellen:
(a) je moet dan wel de SIP-uri weten van de bestemmeling (iets als [email protected]:5600)
(b) je moet deze SIP-uri in je telefoonboek inbrengen onder een verkort nummer.
Dan kan je deze persoon opbellen via het verkort nummer (**700)
Anderen kunnen jouw FritzBox bellen op jouw SIP-uri = [email protected]:5600
2. Je kan (in principe) inderdaad je FritzBox configureren met een bijkomende VOIP accounts.
- Zoals de vorige poster voorstelde: neem 2 VOIP accounts, bijvoorbeeld wij WeePee (gratis).
- In de "Telephony > Internet Telephony" settings van je FritzBox een nieuwe SIP account toevoegen met de gegevens van de éérste WeePee account.
- In "Telephony > Dialing Rules" een nieuwe kiesregel aanmaken:
nummer = 32990900
lijn = de WeePee account
Hiermee zeg je de FritzBox dat alle nummers, beginnend met 32990900xxxx, via de WeePee account moeten uitbellen
- Eventueel in je FritzBox telefoonboek een verkort nummer aanmaken voor het internet nummer van je vriend.

Aan de kant van je vriend moet je dan iets gelijkaardigs opzetten:
- een VOIP telefoon, VOIP ATA of VOIP router (vb 2de handse FritzBox) aanschaffen.
- je kan zelfs eerst proberen met een Softphone (vb X-Lite) of de Webphone van WeePee gebruiken.
- De WeePee account van je vriend instellen op deze soft phone of VOIP router.
- Nu kunnen jullie mekaar opbellen op jullie WeePee nummers (32990900xxxx).

PS. Ik geef hierboven een voorbeeld met WeePee. Dat kan natuurlijk ook met een andere VOIP provider (maar bij mijn weten kan je bij 3* of Nomado geen VOIP account krijgen zonder dat je er een nummer koopt of jaarlijks voor betaalt)

Philippe.
Laatst gewijzigd door philippe_d 16 aug 2010, 10:06, in totaal 1 gewijzigd.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Hey, dat wist ik niet !
Vertel er dan ineens ff bij hoe je dan met elkaar gaat bellen, dan weet ik het ineens ook ;-)
philippe_d
Moderator
Moderator

iceke schreef:Vertel er dan ineens ff bij hoe je dan met elkaar gaat bellen, dan weet ik het ineens ook ;-)
haha ... zoals je altijd met elkaar belt he: mekaars nummer draaien :lol:
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
iceke
Elite Poster
Elite Poster

philippe.deleye schreef:
iceke schreef:Vertel er dan ineens ff bij hoe je dan met elkaar gaat bellen, dan weet ik het ineens ook ;-)
haha ... zoals je altijd met elkaar belt he: mekaars nummer draaien :lol:
Philippe.
Werkt dit ook met betamax providers ?
Ik heb ff getest om naar [email protected] of [email protected]:5600 te bellen met een verkortnummer via weepee, maar dat geeft bezettoon.
waltell
Starter
Starter

Bedankt voor de reacties.
@philippe.deleye ik ga dat eens voorleggen aan mijn vriend en we gaan eens proberen het zo aan de praat te krijgen.

Ik zal mijn verdere wedervaren hier posten met details van de instellingen aan de fritzbox, welke voip-provider mijn vriend gekozen heeft en hoe de instellingen aan zijn kant zijn; als het lukt zou het voor meerdere mensen wel eens interessant kunnen zijn.

@Manu : Skype hebben we nog niet geprobeerd, dat zou een totaal verschillend communicatie-protocol zijn, en dat beperkt misschien de mogelijkheden om met andere voip-providers te connecteren. We hebben beiden linux (ik debian, hij ubuntu), en daar werd (toen we daarmee bezig waren) meer verwezen naar ekiga.

waltell
philippe_d
Moderator
Moderator

iceke schreef: Werkt dit ook met betamax providers ?
Ik heb ff getest om naar [email protected] of [email protected]:5600 te bellen met een verkortnummer via weepee, maar dat geeft bezettoon.
Ja normaal well. Maar zo'n gesprek via een sip uri is moet je niet via jouw provider laten verlopen, maar rechtstreeks op je internet (of via een andere Betamax provider).
Sommige providers ondersteunen geen inbound sip calls via de sip uri (vb [email protected] of [email protected] lukt niet)
Maar rechtstreeks naar je FritzBox bellen via [email protected] moet altijd lukken (op voorwaarde dat je FritzBox of Voip telefoon een extern IP heeft en niet achter een router zit (tenzij je de poort weet die door de router werd toegewezen ...)

Philippe.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

philippe.deleye schreef:
iceke schreef: Werkt dit ook met betamax providers ?
Ja normaal well. Maar zo'n gesprek via een sip uri is moet je niet via jouw provider laten verlopen, maar rechtstreeks op je internet (of via een andere Betamax provider).
Sommige providers ondersteunen geen inbound sip calls via de sip uri (vb [email protected] of [email protected] lukt niet)
Maar rechtstreeks naar je FritzBox bellen via [email protected] moet altijd lukken (op voorwaarde dat je FritzBox of Voip telefoon een extern IP heeft en niet achter een router zit (tenzij je de poort weet die door de router werd toegewezen ...)

Philippe.
Ik heb een siemens IP set & een Pap2t, dus ik ga me gewoon de moeite besparen om het te testen ;-), toch bedankt voor de info !
waltell
Starter
Starter

Even een kleine aanvulling :
Je kan vanop een pc via een sip-provider met een gewoon voip-programma (geprobeerd vanop 3 plaatsen, 2x telenet en 1x dommel hier) bellen naar je telefoontoestel dat is aangesloten op je dommel-fritzbox. Je moet dan bellen naar
sip:[email protected]
Die 83.101.17.137 is het ip-adres van de dommel-sip-server die jouw telefoondienst verzorgt.
Ik weet niet of het voor iedereen hetzelfde ip-adres is, maar je kan het vinden in de instellingen van de fritzbox bij de telefoonpoort (zal voor de meesten wel fon1 zijn).
Dat werkt naar mijn toestel zonder vermelding van de land-code, dus 032 aan het begin is niet nodig.
Ik woon in antwerpen, dus bij mij is het dus sip:03[email protected]

Mijn eigen ip-adres invullen lukt niet, ook niet met die poortnummer erachter zoals men hierboven aangeeft.

We zijn er dus in geslaagd om vanop de pc van mijn vriend connectie te maken met mijn telefoon.
Inmiddels heb ik voor mijn vriend een telefoon besteld :[url="http://www.voipandgo.be/voip-phones/corded-ip-phones/elmeg-ip50.html"]deze[/url] geworden : de elmeg IP50.
Deze is goedkoper dan de goedkoopste voip-router plus een extra (gewoon) toestel, de router is in het toestel ingebouwd. De binnenkomende telenet-kabel moet dan naar dat toestel gaan, en vanuit het toestel komt een netwerk-kabel naar de pc.

Als ik de telefoon heb aangekregen, en de installatie werkt zoalshet moet, zal ik alle instellingen posten.

walterr
waltell
Starter
Starter

Het werkt nu naar behoren.
De IP-telefoon voor mijn vriend heeft een tiental dagen op zich laten wachten (het toestel dat in voorraad was had een beschadigde verpakking en de firma wou niet het risico lopen me een toestel op te sturen dat niet werkte).
Ik zal alles in drie delen posten : de sip-accounts, de fritzbox instellingen en de instellingen van de ip-telefoon bij mijn vriend.

Eerst het sip-account : We hebben allebei een account aangemaakt bij sip2sip.info; ik ga uiteraard niet de echte telefoonnummers gebruiken maar laten we van de volgende gegevens uitgaan :
mijn sip-uri is [email protected]
Het zijne is [email protected]
Ik kan zijn sip bereiken (via de dommel-server) door zijn sip-uri helemaal (dus inclusief de @sip2sip.info) in het telefoonboek van de fritzbox te zetten, en dan met de verkorte kiesnummer (**701 in dit geval) te bellen. Ik bel dan van mijn dommel-nummer naar zijn sip-nummer. De omgekeerde manier, om hem van zijn sip-nummer naar mijn dommel-nummer te laten bellen hebben we niet gevonden.
Echter, van sip2sip.info naar sip2sip.info mag je dat laatste stukje niet mee ingeven, want dan werkt het niet; het mag enkel en alleen de nummer zijn, al de rest mag er niet bij.
Ik heb (in het controle-paneel bij sip2sip, te bereiken via http://x.sip2sip.info) mijn paswoord daar veranderd naar één van vijf tekens (zodat ik ook in de fritzbox slechts een paswoord van 5 tekens hoefde in te geven). Ik weet niet of dat nodig is, we waren aan het proberen om alle mogelijke problemen bij voorbaat uit te schakelen.

Nog één raad : als je je fritzbox hebt geconfigureerd voor je nieuwe sip2sip account, en de telefoon van je vriend, laat dan de modem opnieuw opstarten. Ik heb hem eerst via de web-interface ge-reset, en later nog een keer door de spanning van de fritzbox uit te trekken, weer in te steken en dan de pc weer op te starten. Toen bleek er plots vanalles te werken dat we voordien niet aan de praat kregen ;)

Op naar deel 2.
waltell
Starter
Starter

De fritzbox configureren :

-ga naar de configuratie-pagina van de fritzbox (http://fritz.box) met je browser
-als je een paswoord hebt ingesteld, log daar dan mee in
-klik bovenaan op de knop "settings"
-klik in het menu links op "Advanced Settings" >> "System" >> "Expert Mode";
-Vink het vierkantje aan "Show Expert Settings", en bevestig met de "apply" knop.

-klik in het menu "Telephony" >> "Internet Telephony"; je krijgt nu rechts een tab-blad. Kies de tab "Internet Numbers".
-klik op de knop "New Internet Number"; er verschijnt een invul-venster :

Internet number : 2233424444
User Name : 2233424444
Password : passw
Password confirmation : passw
Registrar : sip2sip.info
Proxy Server : proxy.sipthor.net

De drie vierkantjes :
-Use Internet number for registration
-Relay outgoing emergency calls without prefixes
-Relay special rate numbers without prefixes
zijn hier alle drie aangevinkt.

DTMF transmission staat op "automatically"
Suppress outgoing Caller ID (CLIR) staat op "CLIR via display name"

Onder de lijn (Enter your area code / Adjust Number Format / Precede the number dialed with these prefix digits / VoIP provider with North American Number Plan / enz

is niets ingevuld en niets aangevinkt. Niet vergeten te bevestigen met "OK".

In het telefoonbook (menu : Telephony >> Phone Book >> Add New Entry) heb ik mijn vriend toegevoegd :
Name : mijnvriend
Number : 2233420000

En in "Dialing Rules" (menu : Telephony >> Dialing Rules >> New Dialing Rule) :
Number range : Number
Number : 2233420000
Connect via : "Internet : 2233424444"

Zoals gezegd heb ik nadien de fritzbox her-opgestart.
waltell
Starter
Starter

De instellingen van de IP-telefoon (sensitieve gegevens veranderd)

Phone Book:
0.
1. waltell_dommel [email protected]
2. waltell_sip2sip 2233424444

(Nr 1 staat er nog in bij hem maar werkt niet)

Network Status :
Interface 0 (de "telenet" aansluiting)
Type: DHCP Client

Interface 1 (de "pc"-aansluiting)
Type: DHCP Server

WAN Settings
LAN-Mode : NAT (keuze tussen NAT of bridge)
Host Name : poedel (veranderd; was origineel iets met "phone" in)
(de rest is automatisch wegens DHCP-client)

DHCP-server : on
Start-IP : 150
End-IP : 200
Lease Time : 1:0 (dd:hh) (één dag dus)

DDNS off

VLAN settings :
VLAN Packets off
VID (802.1Q/TAG): 136
User Priority (802.1P): 0
CFI 1

DMZ setting: DMZ off

Virtual Server Settings (geen)

PPTP Settings: PPTP off

Service domain settings :
Realm 1 active
Display name : sip2sip
User Name : 2233420000
Register Name :2233420000
Register Password : *******
Domain Server : sip2sip.info
Proxy Server : proxy.sipthor.net
Outbound Proxy : (leeg)
Subscribe for MWI: off
Realm 2 not active
Realm 3 not active

Port settings
SIP Port 5060
RTP Port 55000

Codec Priority
Priority 1 : G.711 u-law
Priority 2 : G.711 a-law
Priority 3 : G.723
Priority 4 : G.729
Priority 5 : G.726 - 16
Priority 6 : G.726 - 24
Priority 7 : G.726 - 32
Priority 8 : G.726 - 40
Priority 9 : GSM

RTP Packet Length
G.711 & G.729 : 20 ms
G.723 : 30 ms

G723 5.3K: off
Voice VAD : off

Codec ID settings
G726-16 id : 23
G726-24 id : 22
G726-32 id : 2
G726-40 id : 32
RFC 2833 id : 101

DTMF Setting : RFC 2233

RPort Setting : RPort enabled

Other Settings
Hold by RFC: off
Voice QoS (Diff-Serv): 40
SIP QoS (Diff-Serv) : 40
SIP Expire Time : 600 (sec)
Use DNS SRV: off

STUN Setting : STUN off

Een heleboel van die settings zeggen mij niets, daar is ook niets aan veranderd, dat waren defaults : alle codec-settings, alle "other settings", behalve SIP Expire Time, dit op aanraden van de sip2sip wiki. Van de STUN-setting weet ik niet meer of die standaard op of af stond, maar die moest uitgeschakeld zijn (alweer vlg. die "wiki"). Ik heb maar alle settings opgegeven omwille van de volledigheid.

Ik hoop dat (nog) iemand er zijn voordeel mee kan doen ;)
walterr
DeeBee
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Indien je de hardware nog moet aanschaffen, beiden een Siemens gigaset aanschaffen. dat laat je toe om via het netwerk van gigaset, dag en nacht gratis te bellen.
https://www.gigasetshop.nl/nieuws/grati ... etnet.html

Gigaset.net is een gesloten netwerk waarbinnen alle Gigaset IP Dect gebruikers gratis kunnen bellen in HD (Gigaset High Definition Sound Performance), mits de handset dit ondersteunt. Bovendien kun je met Gigaset.net ook chatten. Je zou het dus kunnen vergelijken met Skype, VoIP buster, MSN enz. Deze gratis dienst is nu ook beschikbaar in Nederland! Wat België en andere landen betreft, toch even navragen zou ik zeggen. Blijkt landafhankelijk te werken.
LET OP: Via Gigaset.net kunt u niet bellen naar het openbare net, maar alleen met andere Gigaset IP Dect gebruikers. Maar dit zou in deze setting dus geen probleem zijn.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Als het dit nog niet opgelost was dan zou ik mij toch serieus vragen stellen. Een thread van 1.5 jaar oud oprakelen om een link te plaatsten als eerste posting?? :roll:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

@ DeeBee

Gigaset.net is gratis telefoneren overal ter wereld voor Gigaset VoIP gebruikers.
Gigaset.net - gratis telefoneren overal ter wereld

Mensen samenbrengen op Gigaset.net - Bij Gigaset streven we ernaar het gebruik van VoIP-technologie aan te passen aan wat mensen willen. Daarom hebben we Gigaset.net in het leven geroepen, een unieke online community om mensen samen te brengen. Deel uitmaken van deze community is zelfs goed voor uw budget.

...
Bron: Gigaset.net

Daarenboven is de kwaliteit echt subliem indien men gebruik maakt van codec G.722.
Luister eens even naar onderstaand filmpje (G.711 versus G.722).
G.711 is ISDN kwaliteit.

[youtube]a6ZPgSn9ZZk[/youtube]
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”