Slechts 192MB RAM ipv 1024MB

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Kenneth
Premium Member
Premium Member
Berichten: 511
Lid geworden op: 27 feb 2007, 11:31
Locatie: wervik
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

Heb hier een pc staan van een zestal jaar oud. Sedert dag of twee gaat die zeer traag.

Zie dat Windows slechts 192MB RAM ziet en dus niet echt verwonderlijk dat ie traag gaat.
Ik wil Memtest eens zijn gang laten gaan maar dan merk ik dat ook die maar 192MB ziet.
Daarna eens kijken in het BIOS en daar zie ik "Base Memory 640K, Extended Memory 191M, Total Memory 192M"

Mijn conclusie: ram latje naar de eeuwige jachtvelden

Heb hier nog wel enkele latjes liggen dus andere latje erin. Resultaat: nog altijd slechts 192M RAM. Nog eens ander latje erin, zelfde resultaat. Latje in ander slot, zelfde. Ander latje in ander slot, zelfde.

Mijn conclusie is dus dat het moederbord zijn beste tijd gehad heeft. Maar ik wou hier toch even horen of er betere ideeën zijn
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2736
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Is is een twijfelachtige oplossing met behulp van hamer en beitel en of slijpschijf wel 1% kans op total loss, ik weet het het is niet veel maar de kans bestaat natuurlijk!

Nee serieus geen idee :)
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Welke hardware spreken we hier over? Hoe is de geheugenverdeling?
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 692
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 72 keer
Contacteer:

Heb je een onboard video card?
Het kan zijn dat deze met een deel van dat geheugen gaat lopen. (shared memory)
Weet wel niet juist waar dat je dat kan instellen (bios of windows). Als je wat tijd over hebt kan je ook eens opstarten met een of andere linux distro en kijken wat je dan ziet.
Misschien weten anderen wel waar je moet kijken.

Mvg Wim
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
Kenneth
Premium Member
Premium Member
Berichten: 511
Lid geworden op: 27 feb 2007, 11:31
Locatie: wervik
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

Gaat over redelijk simpele hardware, zo'n "iedereen op internet" (of zoiets) van paar jaar geleden.

Is Gigabyte GA-8VM800M-775 met celeron cpu.
Twee geheugensloten gevuld met 2 latjes.

Alle mogelijke combinaties geprobeerd met andere ram latjes maar geheugen blijft op 192MB

Er is inderdaad onboard video. Zal eens kijken hoe het zit met de verdeling van shared memory. Had daar niet aan gedacht

EDIT: tijdens het opstarten komt er de melding 192xxx +64M shared dus gedeeld gehugen zal het probleem niet zijn, denk ik

EDIT2: Firmware update heeft ook niets opgelost. Had het ook niet echt verwacht maar ja, kan nooit geen kwaad (behalve als het mislukt :wink: )
bobsys1
Pro Member
Pro Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 25 mei 2010, 06:21
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 32 keer

Kenneth schreef: Is Gigabyte GA-8VM800M-775 met celeron cpu.
Twee geheugensloten gevuld met 2 latjes.
tijdens het opstarten komt er de melding 192xxx +64M shared dus gedeeld gehugen zal het probleem niet zijn, denk ik
Dit moederbord gebruikt DDR RAM. Max 1 GB per latje. 2 GB max totaal.
Manual zie http://download.gigabyte.eu/FileList/Ma ... -775_e.pdf

Probeer eens logisch het volgende te doen.


In de bios : Load default Bios settings.

Daarna.... zonder enige geheugenlatjes booten. Het bord moet nu bepaalde beeps geven. Vergelijk de beeps met wat de manual zegt. (geen geheugen gevonden). Zie blz 79 van de handleiding voor beeps afhankelijk van van uw Bios.
Plaats nu 1 latje DDR geheugen in slot 1 waarvan je vooraf zeker bent dat het goed is. Noteer wat de bios zegt. Hou rekening met uw video kaart. T.t.z als je een 250 MB latje plaatst krijg je 192 MB RAm + 64 Video = 256 MB
Plaats hetzelfde latje in slot 2 en noteer resultaat.
Doe deze twee stappen voor alle latjes die je hebt en noteer telkens wat de bios zegt.
Plaats uw resultaten hier in tabelvorm.

Latnr Grootte in MB Memory type Slot nr. Bios resultaat
1 bvb 250 DDR400 bvb 1
1 250 DDR400 2
2 bvb 500 DDR333 1
2 500 DDR333 2
env.....

Doe dit voor alle latjes DDR die je hebt

Hieruit kunnen we hopelijk beter zien wat er aan de hand is namelijk ofwel kapotte lat, ofwel bus drivers van slot 1 of slot 2 kapot.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Ik lees dat er een celeron CPU inzit.
Wat dit niet het tijdperk van de massieve hoeveelheden slechte condensators op de moederborden?
Kenneth
Premium Member
Premium Member
Berichten: 511
Lid geworden op: 27 feb 2007, 11:31
Locatie: wervik
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

Het gaat om 1GB ram, verdeeld over twee latjes dus latjes van 512MB

Toen ik opmerkte dat er slechts 192MB RAM werd gevonden, heb ik het volgende gedaan:

Geheugen aanwezig in pc
* Latje 2 verwijderd, Latje1 in slot 1, latje1 in slot 2
* Latje 1 vervangen door latje 2, latje2 in slot 1, latje2 in slot 2

3 geheugen latjes dat ik nog liggen had, ook DDR, ook 512MB/latje, zelfde snelheid
* Latje 1 in slot 1, Latje 1 in slot 2
* Latje 2 in slot 1, Latje 2 in slot 2
* Latje 3 in slot 1, Latje 3 in slot 2

bios
* naar default values
* bios update en naar default values

Geeft altijd hetzelfde resultaat: 192MB + 64MB shared


Heb er niet aan gedacht om het geheugen helemaal te verwijderen en eens te luisteren of ie wel biept. Wordt volgende test
Maar ik blijf denken dat het aan het moederbord ligt. De latjes die ik liggen had, heb ik maand of twee geleden verwijderd uit een pc die op dat moment nog goed werkte (allé, het geheugen toch). Zou me dus verwonderen dat er geen enkele van de vijf geprobeerde latjes zou werken.

@ eternum : als ik die site bekijk en de symptomen overloop, is er eigenlijk nergens een symptoom die overeenkomt. De pc werkt dus eigenlijk wel normaal (blokkeert niet, geen foutmeldingen, ...) maar met slechts 192MB RAM (dus eigenlijk 256 als shared meerekent)
bobsys1
Pro Member
Pro Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 25 mei 2010, 06:21
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 32 keer

Kenneth schreef:Het gaat om 1GB ram, verdeeld over twee latjes dus latjes van 512MB
De pc werkt dus eigenlijk wel normaal (blokkeert niet, geen foutmeldingen, ...) maar met slechts 192MB RAM (dus eigenlijk 256 als shared meerekent)
Als je met 5 verschillende latjes van 512 MB steeds maar 256 MB RAM vindt vrees ik dat je gelijk hebt en dat uw moederbord kapot is. Mogelijk bus driver(s) die alles boven de 256 MB verstopt. Een waterkans zou kunnen zijn dat het een lijn op de processor is. Heb je die nog ? Indien niet kijk ik wel even in mijn rommelbak en als ik er nog eentje kan vinden mag je die hebben.
Kenneth
Premium Member
Premium Member
Berichten: 511
Lid geworden op: 27 feb 2007, 11:31
Locatie: wervik
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 6 keer

Nadat ik de eigenaar op de hoogte heb gebracht, vond die dat het de moeite niet waard was.

Hij is de pc komen halen om te "vernietigen" en naar het containerpark te brengen. Hoewel ik zei dat de harde schijf gerust te recuperen was, heeft hij deze bewerkt met een boormachine. Jammer genoeg viel zijn frank beetje laat dat er eigenlijk nog één en ander moest gekopieerd worden :wink:
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

misschien was er een bios update om het geheugen te opwaarderen? :-)
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Dit topic doet me verlangen naar de tijd van een 386DX. Ik ga deze eens vanonder het stof halen volgend week-end. Eens zien of windows 3.11 nog werkt :bdaysmile:
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”