Telefooncentrale PX2700 info gevraagd

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
niels_1980
Starter
Starter

Dag,

Ik ben op zoek naar de handleiding van de faciliteiten kaart "Home/Businness I" voor een PX2700 telefooncentrale.

Deze kaart maakt het mogelijk de netlijnen op te splitsen, en het is deze info die ik benodig. Ik kom namelijk met 2 buitenlijnen binnen (analoge) op de centrale, deze zijn verdeeld naar 4 binnentoestellen. Het is perfect mogelijk om naar buiten te bellen met 2 toestellen, echter wanneer iemand anders belt en de telefoon wordt opgenomen is het niet meer mogelijk om nog een gesprek te ontvangen. Ik vermoed dat de programmatie van de faciliteiten kaart hiermee te maken heeft, ik heb echter geen informatie over de programmeerhandling van deze kaart. Kan iemand mij hiermee helpen ?

Mvg.

Niels
Joris84
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 2 keer

Dat heeft volgens mij niets te maken met de programmatie van uw centrale.

Je belt met 2 analoge lijnen, deze hebben dus ook 2 verschillende nummers.
Stel dat 014111111 uw hoofdnummer is (en ook het nummer is dat de mensen kennen) en 014222222 de nummer van de 2de analoge lijn.

Als je naar buiten belt geen probleem, de eerste telefoon belt naar buiten met 014111111 en de 2de telefoon met 014222222.
Echter als er binnen gebeld wordt, is dit steeds op 014111111 dus de lijn is al bezet bij de eerste oproep. Op de 2de lijn komt geen oproep binnen want deze nummer is niet gekend voor de persoon die naar u belt. De enige optie met de huidige lijnen is om een doorschakeling bij bezet naar dit 2de nummer op de lijn te laten plaatsen bij belgacom. Maar daar zal je wel voor moeten betalen.

2de mogelijkheid om met uw huidige centrale te blijven werken is een isdnlijn aanvragen ipv de 2 analoge lijnen. De kostprijs van 1ISDN lijn is volgens mij +- dezelfde als van 2 pstnlijnen. De ISDNtwin heeft 2 analoge uitgangen die wel een identieke nummer kunnen hebben dus kan je zo wel 2 oproepen tegelijk ontvangen met een analoge centrale op dezelfde nummer zonder extra (gespreks)kosten hiervoor te maken (wel even nagaan of uw centrale geen problemen heeft met de analoge uitgangen van een isdntwin).
niels_1980
Starter
Starter

Dag Joris,

Nochtans niet want het heeft altijd zo gewerkt tot voor kort heb ik een PX-module moeten vervangen en daarna is het probleem begonnen. De binnenkomende lijn is een ISDN lijn die in de NT1 wordt opgesplitst naar 2 analoge lijnen.

Mvg.
Joris84
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 2 keer

Als je al met een ISDN lijn werkt zou het inderdaad moeten lukken. Met de centrale kan ik u niet helpen helaas...
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Misschien voor de zekerheid toch eens testen of er niets mis is met je ISDN Twin.
- de verbinding tussen je NT1-2ab en je PX2700 verbreken (2 kabeltjes)
- 2 analoge toestellen direct aansluiten op je NT1
- uitbellen met het ene toestel, en kijken of je op dit nummer nog een 2de inkomend gesprek kan krijgen (probeer dit met de 2 lijnen, en de 2 nummers (dus zijn dit 4 testen).
- als alles goed werkt, ligt het niet aan de NT1 ...

PS - Kan het zijn dat je de 2 analoge lijnen verwisseld hebt als je de kaart vervangen hebt?
Misschien is alles zo geprogrammeerd dat uitgaande gesprekken via lijn 1 gaan, en lijn 2 vrijgehouden wordt voor een 2de inkomend gesprek.
Probeer ze eens te verwisselen, en test dan je PX2700 opnieuw ?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
niels_1980
Starter
Starter

Heb gisteren het volgende getest, 2 analoge toestellen rechtstreeks op de ab1 en ab2 van de NT, je kan twee keer naar buiten bellen,maar niet twee keer naar binnen. Wanneer je van buiten naar binnen belt rinkelt ook maar enkel het toestel aangesloten op ab1. Ik vermoed dus dat het probleem bij NT ligt...
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Ja, dat zit (allicht) in de configuratie van de NT1 2ab.
Ik zal eens proberen zo'n papieren boekje met al die (poort)nummers, ** en ## codes terug te vinden. (Via Google vond ik niks)

Normaliter kan Belgacom dit ook vanop afstand aanpassen zodat alle nummers op alle poorten worden aangeboden (standaard is dit trouwens zo).
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”