A-Drive

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mahimahi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1192
Lid geworden op: 14 nov 2002, 16:59
Locatie: Derde straatje op de rechterkant
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ik wil Win XP X64 installeren op een nieuwe PC.

Deze heeft echter geen poort om de floppy drive op aan te sluiten die ik nodig heb om Sata drivers te installeren tijdens de installatie van Windows.

Ik zoek iets, om het eender wat, dat Windows ziet als een A-drive.

Ik heb de drivers al proberen te integreren in de install CD met 'nLite' maar dat lukt niet.
:wave: So long, and thanks for all the fish :wave:
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Je kan je drivers slipstreamen, hiervoor heb je wel een leeg cdtje nodig.
... of je gebruikt nog wat extra tools om te installeren vanaf memory stick :wink:

Deze tool heb je zeker nodig:
http://www.nliteos.com/
Ik vermoed dat er genoeg handleidingen te vinden zijn hoe je dit moet doen, eigenlijk is het vrij straightforward.
Een goede tip is ook rechtstreeks SP3 te slipstreamen, en de extra mogelijkheden eens bekijken :wink:

en geef aub je topic een duidelijkere titel, dit deed me eerder denken aan de gelijknamige website om bestanden te uploaden :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
Mahimahi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1192
Lid geworden op: 14 nov 2002, 16:59
Locatie: Derde straatje op de rechterkant
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Dank voor de responce :-)

Die slipstream heb ik reeds gedaan volgens de handleiding, ik heb de drivers die ik voor een andere PC al gebruikt heb ingevoerd in het progje, de geslipstreamde DVD gebrand zoals voorgeschreven, maar Windows vindt de drivers niet.

Ik denk dat er voor Win XP X64 geen SP3 bestaat.

Bestaat er een tool om een USB stick als A-Drive te laten dedecteren?

Titel; ik wou iets dat een A-Drive emuleerd :-(
:wave: So long, and thanks for all the fish :wave:
Gebruikersavatar
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 948
Lid geworden op: 20 sep 2010, 21:51
Locatie: Meerhout
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 81 keer

Je kan altijd een USB-floppy drive gebruiken.
Spijtig wel dat de prijs ervan niet in verhouding is met de keren dat je zoiets nodig hebt. :cry:
Internet/TV: All-Internet + Telenet TV
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Gebruikersavatar
Mahimahi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1192
Lid geworden op: 14 nov 2002, 16:59
Locatie: Derde straatje op de rechterkant
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Dat zou ik direct doen moest ik zeker weten dat hij tijdens de installatie van Windows als de A-Drive wordt gezien.
Het operating system zal de drive zien, maar de Windows installer ?????

EDIT:
@ honda4life
Ik ga nog eens proberen een DVD te maken met een gestreamde Windows. De enige driver die ik moet hebben is deze die Windows mijn SATA drives laat herkennen, de rest wordt geïnstalleerd na de Windows installatie.
Ik heb dit op mijn floppytje:
- iaAHCI.cat
- iaAHCI.inf
- iaStor.cat
- iaStor.inf
- iaStor.sys
- license.txt
- readme.text.

Dit werkte vroeger vanaf een floppy zonder problemen.
Denk jij dat dit de juiste zijn?
Laatst gewijzigd door TiTanium 09 feb 2012, 21:17, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: d
:wave: So long, and thanks for all the fish :wave:
Gebruikersavatar
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 948
Lid geworden op: 20 sep 2010, 21:51
Locatie: Meerhout
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 81 keer

Mahimahi schreef:Dat zou ik direct doen moest ik zeker weten dat hij tijdens de installatie van Windows als de A-Drive wordt gezien.
Het operating system zal de drive zien, maar de Windows installer ?????
Yup, dat werkt. Reeds meerdere malen toegepast in het verleden.
Maar slipstreamen moet normaal ook werken ...
Internet/TV: All-Internet + Telenet TV
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Ik denk dat je beter eens nieuwe drivers zoekt op het net.
Floppy's... voor hetzelfde geld zijn deze corrupt en is dat het probleem :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
Mahimahi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1192
Lid geworden op: 14 nov 2002, 16:59
Locatie: Derde straatje op de rechterkant
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Bedankt Jaker :-D

Ik ga eerst nog een poging wagen met nLite (is goedkoper)

Anders ga ik op zoek naar zo een USB floppy drive'tje. :-)

EDIT:
honda4life schreef:Ik denk dat je beter eens nieuwe drivers zoekt op het net.
Floppy's... voor hetzelfde geld zijn deze corrupt en is dat het probleem :wink:
Dat is misschien de reden voor de niet werkende gestreamde Windows.
Ik neem je raad te baat :-) en laat weten indien het gelukt is.
:wave: So long, and thanks for all the fish :wave:
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Ik heb vroeger mijn usb floppy drive bij dealextreme gekocht.
http://www.dealextreme.com/p/portable-u ... -fdd-23557

Ik vraag me wel af of je dat usb diskette station kan gebruiken tijdens de windows installatie, als het geïnstalleerd is dan wel, maar tijdens heb ik mijn twijfels.

Ofwel zoiets kopen:
http://www.ipcas.com/products/usb-flopp ... o-udd.html
http://www.floppytousb.com/
rpr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 jul 2008, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 9 keer

Mocht je van Dendermonde zijn kan je mijne anders gebruiken.
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

Waarom nu nog xp installeren? XP 64 bit is nou niet echt breed ondersteund (drivers etc), dan kun je veel beter naar win7 64 bit gaan.
Gebruikersavatar
Mahimahi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1192
Lid geworden op: 14 nov 2002, 16:59
Locatie: Derde straatje op de rechterkant
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

@ AnD
Eerlijk gezegd heb ik er ook mijn twijfels over.
Zolang, welk device het ook moge wezen, onder normale werking van Windows geen drive letter A: toegewezen krijgt zie ik niet goed in waarom het tijdens de Windows installatie wel zo zou zijn.
Maar Jaker zegt dat hij het reeds verschillende keren gedaan heeft.

EDIT1:
rpr schreef:Mocht je van Dendermonde zijn kan je mijne anders gebruiken.
Ik ben van Dendermonde maar woon in Zele.

Heel vriendelijk van U maar laten we dit enkel als laatste redmiddel gebruiken.

Heb jij op deze manier al eens Windows geïnstalleerd?

Dus zo:
- Je installeert windows vanaf de CD Rom
- Je drukt F6 voor bijkomende drivers.
- Windows vindt Uw USB -Floppy die op een USB poort aangesloten is en laadt de drivers die op U floppytje staan.

EDIT2:
qless schreef:Waarom nu nog xp installeren? XP 64 bit is nou niet echt breed ondersteund (drivers etc), dan kun je veel beter naar win7 64 bit gaan.
Ik gebruik XP64 al vanaf het uitgekomen is en ik heb feitelijk nog geen enkel apparaat gevonden dat ik nog niet aan de praat gekregen heb.

Op de PC waarover we nu bezig zijn had ik Win 7 Ultimate al geïnstalleerd en die heb ik er nu uit pure frustratie terug af gesmeten.
Mooi is het wel dat moet ik toegeven, toeters en bellen à volenté maar functionele verbeteringen die ik echt kan gebruiken ? ... Sneller ?......Ik word overstelpt met betuttelende windowtjes die mij alleen maar nerveus maken.
Ik vind niets terug het is alsof je terug een computerleek bent, moet 2 à 3 toetsaanslagen meer uitvoeren om hetzelfde te doen als wat ik nu op XP doe.

Win 7 ? Nee dank U :wink:
Laatst gewijzigd door TiTanium 10 feb 2012, 21:15, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: Dubbele Posten samen gevoegd. Graag gebruik maken van knop WIJZIG als u het laatste andwoord gaf. Dank u.
:wave: So long, and thanks for all the fish :wave:
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Heb ik vroeger ook naar zitten zoeken, helaas vind ik het document waar ik alles in neergeschreven had niet meer.

Er zijn een paar verschillende fabrikanten die de chips en/of printplaatjes van zo'n USB Floppy drive maken. En daar is er maar ééntje van die een chip maakt die die floppy drive dan aanbiedt als echte floppy aan de BIOS van uw computer. De anderen kunnen wel floppies lezen/schrijven, maar alleen als de driver voor die floppy drive geïnstalleerd is in Windows. Deze laatste drives worden door een BIOS aanzien als USB device, en niet als floppy drive.

Volgens mij had ik er vroeger een van Citizen van IOmega waarmee het wel werkte.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

Mahimahi schreef:
qless schreef:Waarom nu nog xp installeren? XP 64 bit is nou niet echt breed ondersteund (drivers etc), dan kun je veel beter naar win7 64 bit gaan.
Ik gebruik XP64 al vanaf het uitgekomen is en ik heb feitelijk nog geen enkel apparaat gevonden dat ik nog niet aan de praat gekregen heb.

Op de PC waarover we nu bezig zijn had ik Win 7 Ultimate al geïnstalleerd en die heb ik er nu uit pure frustratie terug af gesmeten.
Mooi is het wel dat moet ik toegeven, toeters en bellen à volenté maar functionele verbeteringen die ik echt kan gebruiken ? ... Sneller ?......Ik word overstelpt met betuttelende windowtjes die mij alleen maar nerveus maken.
Ik vind niets terug het is alsof je terug een computerleek bent, moet 2 à 3 toetsaanslagen meer uitvoeren om hetzelfde te doen als wat ik nu op XP doe.

Win 7 ? Nee dank U :wink:
Tsja het is niet optimaal, maar xp is binnenkort EOL, dus geen patches/updates meer.
Gebruikersavatar
Mahimahi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1192
Lid geworden op: 14 nov 2002, 16:59
Locatie: Derde straatje op de rechterkant
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

selder schreef:Heb ik vroeger ook naar zitten zoeken, helaas vind ik het document waar ik alles in neergeschreven had niet meer.

Er zijn een paar verschillende fabrikanten die de chips en/of printplaatjes van zo'n USB Floppy drive maken. En daar is er maar ééntje van die een chip maakt die die floppy drive dan aanbiedt als echte floppy aan de BIOS van uw computer. De anderen kunnen wel floppies lezen/schrijven, maar alleen als de driver voor die floppy drive geïnstalleerd is in Windows. Deze laatste drives worden door een BIOS aanzien als USB device, en niet als floppy drive.

Volgens mij had ik er vroeger een van Citizen van IOmega waarmee het wel werkte.
Ik denk dat wat Honda4live voorstelt toch de beste weg is ik heb nog wat rondgekeken op het net en ik vind veel over geslaagde slipstreams en zeer weinig over USB A-Drives.
Ik moet iets verkeerd gedaan hebben of corrupte drivers aangeboden hebben.

EDIT1:
qless schreef:
Mahimahi schreef:
qless schreef:Waarom nu nog xp installeren? XP 64 bit is nou niet echt breed ondersteund (drivers etc), dan kun je veel beter naar win7 64 bit gaan.
Ik gebruik XP64 al vanaf het uitgekomen is en ik heb feitelijk nog geen enkel apparaat gevonden dat ik nog niet aan de praat gekregen heb.

Op de PC waarover we nu bezig zijn had ik Win 7 Ultimate al geïnstalleerd en die heb ik er nu uit pure frustratie terug af gesmeten.
Mooi is het wel dat moet ik toegeven, toeters en bellen à volenté maar functionele verbeteringen die ik echt kan gebruiken ? ... Sneller ?......Ik word overstelpt met betuttelende windowtjes die mij alleen maar nerveus maken.
Ik vind niets terug het is alsof je terug een computerleek bent, moet 2 à 3 toetsaanslagen meer uitvoeren om hetzelfde te doen als wat ik nu op XP doe.

Win 7 ? Nee dank U :wink:
Tsja het is niet optimaal, maar xp is binnenkort EOL, dus geen patches/updates meer.
Gless, jullie 'jeune premiers' :wink: moeten natuurlijk al die nieuwigheden volgen maar zolang die PC alles doet wat ik er van verlang heb ik geen updates of patches meer nodig.

EDIT2:
Het zal dan toch juist zijn wat AnD, Jaker en rpr zegden.
Ik vond dit:
XP installation SOP:

1. Put the WinXP SP2 CD disc to DVD-ROM.
2. Plug in USB Floppy with AHCI driver disk to system USB port. (*a)
3. Power on system and press “F2” key to enter BIOS.
5. System starts installation.
4. Set boot priority 1:CD/DVD 2:IDE0 3:USB FDD then restart.
6. Please press “F6 key” for several times while you see the “Press F6 if you…….” is displayed below the screen.
7. After about 3~4 minute, the system appear “Windows Setup”screen.
8. Press “S key” , then select “Intel 82801HEM/HBM SATA AHCI Controller(Mobile ICH8M-E/M)”.
9. The system will load AHCI driver through the USB floppy disc, then press “Enter key”.
10. The system can identify the SATA HDD and start installation successfully, check the system without appear bluescreen.

*a AHCI creation SOP
1. Copy the f6flpy32.exe file to your PC.
2. Plug in USB Floppy with empty disc to your PC USB port.
3. Execute the f6flpy32.exe file to generate the AHCI driver disc.
Laatst gewijzigd door TiTanium 10 feb 2012, 21:19, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: Dubbele Posten samen gevoegd. Graag gebruik maken van knop WIJZIG als u het laatste andwoord gaf. Dank u.
:wave: So long, and thanks for all the fish :wave:
conehead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 777
Lid geworden op: 26 mei 2009, 23:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 22 keer

Hallo,

ik heb in het verleden toch al enkele keren een usb diskettestation gebruikt tijdens de installatie van xp omdat deze de drivers niet vond .. en dat werkte toen ook zonder problemen en dit werd als a-drive (diskettestation) tijdens de installatie van windows.

Maar misschien is dit dan ook weer afhankelijk vh moederbord ...
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

Slipstreamen is idd de enige weg, heb ooit het ook met een usb floppy drive geprobeerd, en de eerste keer dat de setup om drivers vraagt kon die ze inderdaad laden van diskette, maar verderop in de installatie ging het alsnog fout...

Natuurlijk is XP niet slecht, maar helemaal zonder patched en updates zitten is toch niet verstandig, met alle mogelijke zooi op het net, je gaat dan toch meer risico lopen en Microsoft dwingt je zo naar een nieuw OS.

Ik heb zelf ook liever Mac OS en Gnome dan Win 7, maar moet helaas wel van het werk.
Ook gaat 7 beter om met nieuwere hardware (oa ssd) dat daar ook flinke voordelen aan zitten, en die lelijke interface is ook wel te verbouwen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Ik heb zelf ook liever Mac OS en Gnome dan Win 7, maar moet helaas wel van het werk.
Gnome is geen besturingssysteem...
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Gnome is wel een UI schil die over het besturingssysteem draait. Dat is dan ook essentieel voor gebruikerservaring bij Linux, niet besturingssysteem zelf.
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Dat is dan ook essentieel voor gebruikerservaring bij Linux, niet besturingssysteem zelf.
Gnome (of eender welke andere Window Manger/Desktop Environment) is ook niet essentieel voor de gebruikservaring. ;-) Niets gaat boven de snelheid van een terminal.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Laatst gewijzigd door Petervanakelyen 11 feb 2012, 16:12, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mahimahi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1192
Lid geworden op: 14 nov 2002, 16:59
Locatie: Derde straatje op de rechterkant
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

@ Titanium;

Ik snap dat niet goed die "dubbele posten" ik heb toch geen enkele dubbele post geplaatst.
Ik zie ook niet goed in waarom U mijn posts samenvoegt, het wordt onoverzichtelijk zo vind ik.

Hetgeen hier mee bedoeld is, is het feit dat u iets wil toevoegen en als laatste hebt geantwoord dat je de knop wijzig gebruikt. Indien er een bepaalde tijd tussen zit om een topic een bump te geven wordt dit door de vingers gezien. Als iedereen 2~3 of meer keer achter elkaar gaat posten wordt het pas onoverzichtelijk. (TiTanium)

EDIT:
Ik wou dit toch nog delen met diegenen die mij trachtten te helpen.
Zelfs mijn eerste met nLite gestreamde Windows Setup DVD was reeds Ok.
Ik drukte, uit gewoonte, steeds F6 in het begin van de installatie. Dit mag dus niet, de installer wil dan absoluut naar de driver gaan zoeken op een andere drive en de zaak loopt spaak.
:wave: So long, and thanks for all the fish :wave:
Gebruikersavatar
Mahimahi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1192
Lid geworden op: 14 nov 2002, 16:59
Locatie: Derde straatje op de rechterkant
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Titanium, met alle respect, maar die EDIT-knop komt wanneer het bericht een tijdje geplaatst is niet meer terug.
Ik wil hier niet de ambetanterik gaan uithangen maar... waar is de EDIT knop? :?

SNAGIT.jpg
(326.5 KiB) Nog niet gedownload
:wave: So long, and thanks for all the fish :wave:
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2377
Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
Locatie: 2800 Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

Mahimahi schreef:Titanium, met alle respect, maar die EDIT-knop komt wanneer het bericht een tijdje geplaatst is niet meer terug.
Ik wil hier niet de ambetanterik gaan uithangen maar... waar is de EDIT knop? :?
Wij blokkeren een post waar wij in tussen zijn gekomen standaard

Anders kan men onze opmerkingen achteraf gaan veranderen

Dat is ook de reden waarom je niet nog meer kon wijzigen aan de post nadat TiTanium je nogmaals had verwittigd

Zoals je zou kunnen moeten zien kan je nog steeds je post die ik nu quote wijzigen (of edit'ten als je taal op engels staat)

Gelieve hierop te letten aub , we kunnen niet blijven samenvoegen en vriendelijk vragen :angel:
The eternal and true pessimist :D
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”