Witte streepjes bovenaan links DVB-T beeld

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Plaats reactie
Albert Peetermans
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 17 keer
Provider

Ik heb sedert december vorig jaar fijne witte horizontale streepjes op de bovenste rand van mijn (DVB-T) beeld. Ze gaan van uiterst links tot ongeveer het midden van het beeld.
Er is niets veranderd aan mijn apparatuur (ik werk al jaar en dag met een Philips SBC TT350 binnenhuisantenne en een TechniSat DigiPal 2 decoder aan een PC).
De streepjes zijn continu in beeld bij 16:9 uitzendingen, niet bij 4:3. Het gaat blijkbaar -zo las ik ergens- om het breedbeeld signaal dat wordt meegestuurd met het beeld (om de TV's te laten switchen), maar normaal zou dat niet zichtbaar mogen zijn.
Zijn er nog anderen die dit probleem hebben sedert (ergens in) december 2011?

Bedankt,

Bert.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:
Provider

Da's een timecode, normaal zou dat inderdaad buiten beeld moeten vallen, maar niet alle zenders/apparatuur geeft heel extact de juiste resoluties door waardoor dat soms zichtbaar is... Soms overleeft dat een digitaal(/analoog)/digitaal-conversie waardoor het toch zichtbaar is ondanks dat alle apparatuur goed staat ingesteld.
depeje
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 31 keer
Contacteer:
Provider

Ik heb die streepjes ook op via mythtv, maar niet als ik via de tuner in mijn tv kijk. Waarom moet die tijdcode in het beeld worden gestopt? Dvb kan toch werken met metadata.
Albert Peetermans
Plus Member
Plus Member
Provider

't Is toch vreemd.. ik heb ze nog steeds (op Een en Canvas) maar bv. niet op Een+ en Canvas+, al zenden die ook uit in 16:9. Zou ik Telenet hier kunnen over aanspreken? Of de VRT zelf?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer
Provider

depeje schreef:Dvb kan toch werken met metadata.
DVB dan wel, maar er zijn heel wat meer stappen voor een beeld tot bij jou thuis geraakt. Als er ergens (de grote vraag is waar) tijdens zo'n stap ergens iets fout gaat kan die informatie dus zichtbaar worden. In de bovenste lijnen van een analoog beeld zit trouwens heel wat meer dan louter een tijdcode... ook oa. Teletekst.
Albert Peetermans schreef:Zou ik Telenet hier kunnen over aanspreken? Of de VRT zelf?
Hoe kijk je... DVB-C of T, hoe is de tuner verbonden met je TV (SCART, HDMI, intern) ?
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:
Provider

Albert Peetermans schreef:'t Is toch vreemd.. ik heb ze nog steeds (op Een en Canvas) maar bv. niet op Een+ en Canvas+, al zenden die ook uit in 16:9. Zou ik Telenet hier kunnen over aanspreken? Of de VRT zelf?
Telenet daarover aanspreken ? Telenet heeft niets te maken met de dvb-t uitzendingen van de vrt. Norkring staat in voor de technische uitvoering maar je kan altijd mailen naar de vrt zelf, ze zullen het wel doorsturen indien nodig.

Maar zoals meon al schreef: ligt hoogstwaarschijnlijk aan jouw apparatuur hé (aangezien jij alleen dat probleem hebt ...)
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
Albert Peetermans
Plus Member
Plus Member
Provider

't Is DVB-T hier, verbonden (met SCART) aan een Hauppauge decoder en die hangt via USB2 aan de PC.

Als ik de enige ben die deze streepjes heb, dan ligt het (op zijn minst gedeeltelijk) aan mij, dat is waar.
Maar... tot half december had ik ze niet (ik kan het aan mijn opnames zien), en er is niks veranderd aan mijn apparatuur (die draait al jaren op identiek dezelfde hardware, identiek dezelfde PC ook), zonder streepjes.
En ik heb het dus alleen op Een en Canvas (en oeps, dat was ik vergeten maar ik stelde het gisterenavond vast), op de RTBF zenders. Niet bv. op Een+ of Canvas+. (En niet dus op 4:3 uitzendingen.) Ik heb alle zenders nog eens opnieuw laten zoeken maar dat hielp niet. Ik zal ook eens proberen om aan de aansluitingen te morrelen, wie weet zijn er alternatieven mogelijk. En ik heb nog andere antennes liggen ook... .
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Albert Peetermans schreef:'t Is DVB-T hier, verbonden (met SCART) aan een Hauppauge decoder en die hangt via USB2 aan de PC.
Da's natuurlijk al flink wat conversies bij jou alléén thuis al... DVB-T is digitaal, dan ga je voor je SCART terug naar analoog, het analoog wordt dan terug omgezet door de Hauppage decocder naar digitaal wat je dan uiteindelijk te zien krijgt op je PC.

Ik zou zeggen probeer eens een TV toestel rechtstreeks aan de DVB-T decoder te hangen... indien mogelijk zelfs via HDMI. Op die manier kan je wat elimineren, maar als je het voordien niet gehad hebt zou het normaal nu ook niet de oorzaak mogen zijn.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:
Provider

Het is natuurlijk geen oplossing voor jouw probleem, maar lang geleden, toen ik nog geen TV met ingebouwde dvb-t ontvanger had maar een gewone oude beeldbuistv met een aparte palcom dvb-t ontvanger aangesloten via scart op de tv, had ik dat zelfde probleem soms ook eens...
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer
Provider

Ik heb die streepjes al heel erg lang. Ik gebruik VLC in Linux (op verschillende distros; ubuntu, arch, mint). Bij Een+/Canvas+ zie ik ze niet.
Bijlagen
Screenshot vlc2.png
(757.31 KiB) Nog niet gedownload
vasonline
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
Bedankt: 18 keer
Provider

De meeste CRT TV's deden enige overscan (kapten enige cm onder en boven af) van het beeld.

Dit o.a om te vermijden dat deze "hulp" beeldlijnen zichtbaar waren voor de kijker (ook analoog)

Kan je in VLC niet de beelverhouding instellen? (menu video -----> beeldverhouding ----> 16:9)

Groetjes
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer
Provider

vasonline schreef:
Kan je in VLC niet de beelverhouding instellen? (menu video -----> beeldverhouding ----> 16:9)

Groetjes
Alles al geprobeerd, streepjes ben ik al gewoon nu. Wou gewoon aantonen dat ts niet uit zijn nek kletst en de enige zou zijn.
Albert Peetermans
Plus Member
Plus Member
Provider

Onze TV heeft een ingebouwde DVB-T decoder, maar als ik die activeer worden alle bestaande posten (via de kabel) gewist en dat overleef ik wellicht niet (de vrouw, de kinderen...). Misschien dat ik 1 van de volgende weekends er in slaag om een uurtje of zo alleen thuis te zijn en alles buiten hun medeweten te doen. :-) Ik kan dan de antenne rechtstreeks in de TV pluggen en de ingebouwde TV-decoder het werk laten doen; of de DigiPal decoder er tussen hangen en de ingebouwde DVB-T decoder niet activeren.

Want ik denk, als ik het hier zo lees (o.a. van Pengu) dat het inderdaad toch (ook) iets met de lokale apparatuur heeft te maken.

Zoals opgemerkt is het nu een digitaal DVB-T signaal, opgepikt door de (Digipal) decoder, verstuurd via Scart (analoog) naar het Hauppauge "TV-kaartje" (in feite een extern apparaat met USB-aansluiting) en dan opnieuw digitaal (USB2) naar de PC. Bestaat er eigenlijk een "apparaat" voor de PC (insteekkaart of USB-apparaat) met een antenne-ingang en dan nog een verbinding met de PC (PCI, USB2, ...), waarmee je (via software) DVB-T kunt kijken op je PC, en opnemen op de harde schijf? Ik bedoel niet iets dat je rechtstreeks op een beeldscherm kunt aansluiten (bv. met HDMI).
r2504 schreef:
Albert Peetermans schreef:'t Is DVB-T hier, verbonden (met SCART) aan een Hauppauge decoder en die hangt via USB2 aan de PC.
Da's natuurlijk al flink wat conversies bij jou alléén thuis al... DVB-T is digitaal, dan ga je voor je SCART terug naar analoog, het analoog wordt dan terug omgezet door de Hauppage decocder naar digitaal wat je dan uiteindelijk te zien krijgt op je PC.

Ik zou zeggen probeer eens een TV toestel rechtstreeks aan de DVB-T decoder te hangen... indien mogelijk zelfs via HDMI. Op die manier kan je wat elimineren, maar als je het voordien niet gehad hebt zou het normaal nu ook niet de oorzaak mogen zijn.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Albert Peetermans schreef:Onze TV heeft een ingebouwde DVB-T decoder, maar als ik die activeer worden alle bestaande posten (via de kabel) gewist
De meeste TV lossen het inderdaad op een zeer bizarre manier op... ik heb onlangs een Samsung gezien, en die had tweemaal preselect 1 (één ervan was gewoon analoog kabel, de andere was DVB-C). Alle DVB-C zenders stonden daar ook bij elkaar, alsook alle analoge zenders (beide dus met hun eigen preselectie nummers)... vond het dom dat je deze niet gewoon kan mixen en de preselectie nummers dus gewoon doorlopen.
Albert Peetermans
Plus Member
Plus Member
Provider

Ter informatie: de streepjes zijn weg (sinds vorige week). Ik heb ze niet meer. Er is nochtans niks veranderd bij mij thuis.
Om een ex-politicus te parafraseren: ze zijn er vanzelf gekomen, en ze zijn vanzelf weer weggegaan.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer
Provider

Albert Peetermans schreef:Onze TV heeft een ingebouwde DVB-T decoder, maar als ik die activeer worden alle bestaande posten (via de kabel) gewist en dat overleef ik wellicht niet (de vrouw, de kinderen...).
Wel merk is uw TV ? Panasonic ?
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Albert Peetermans
Plus Member
Plus Member
Provider

Inderdaad, Panasonic. (Waarom?)
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer
Provider

Ik kocht vorig jaar een Panasonic en had ook dat probleem van omschakelen tussen analoog en digitaal.
Het staat niet gedocumenteerd.
Je moet gewoon op het knopje 'TV' (rechts bovenaan) drukken van de afstandsbediening. Dan switcht hij om van analoog naar digitale tuner. Ook als je daarna in de setup gaat.
Je kan de preselecties niet door elkaar zetten. Het zijn twee 'werelden'.

zie ook http://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=29061
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

MarkDM schreef:Je kan de preselecties niet door elkaar zetten. Het zijn twee 'werelden'.
Ik begrijp dus echt niet wie zoiets bedenkt :bang:
depeje
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 31 keer
Contacteer:
Provider

Is het op één of andere manier nog mogelijk om op één kabel (die TV heeft waarschijnlijk maar één aansluiting) zowel analoge als DVB-T ontvangst te hebben? In dat opzicht is het wel logisch dat je 2 werelden hebt. Wanneer je een andere kabel insteekt zit je in een andere wereld. Ik heb ook zo'n panasonic en ben daar heel tevereden over die feature.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

De combinatie analoog en DVB-C gaat alvast via één coax... da's namelijk wat TN doet. Of analoog (cable) en DVB-T ook dezelfde aansluiting gebruiken weet ik niet.

In ieder geval, het staat wat mij betreft los van hoe je preselecties kan gebruiken/inrichten.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”