Uitrol elektronische maaltijdcheque laat op zich wachten

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Een jaar geleden hadden we het hier nog over de komst van de elektronische maaltijdcheque. Die moet de papieren variant vervangen waarvan 1,3 miljoen werknemers in ons land genieten. Alles tesamen goed voor pakweg 250 miljoen uitgegeven cheques. In de loop van vorig jaar hebben vier uitgevers goedkeuring van het ministerie gekregen. Het gaat om 2 uitgevers van papieren cheques – Edenred en Sodexo – en twee kleinere spelers. Over E-Kena van de start-up Eve hoor je momenteel niet zo veel. De andere outsider, Monizze, probeert zoveel mogelijk bedrijven warm te maken voor de eigen infrastructuur, die net als Eve steunt op het verwerkingssysteem van PayFair.

Bron: http://datanews.knack.be/ict/nieuws/nie ... 283009.htm
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Als ge de reclame momenteel op de radio moogt geloven is de toegevoegde waarde van de elektronische maaltijdcheque een foto van een ei of een of andere groente :-/
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

In de Cora heb ik gezien dat ze die van Endered aanvaarden. De kassierster verklaarde mij dat die elektronische maaltijdcheques niet goed werken. Ik heb nog steeds de papieren van Endered....
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Wat mij betreft is er maar één oplossing voor dit alles...
NSZ pleit er zelfs voor om de maaltijdcheque, in elektronische maar ook in papieren vorm, gewoon af te schaffen en de tegenwaarde op de loonbrief te laten boeken als een soort netto-maaltijdvergoeding.
Maar een aantal bedrijven verdienen veel geld aan deze Kafka toestanden en moeten wel ergens relaties hebben om dit absurde systeem in stand te houden.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Idd veel betere oplossing. Dan telt dit ook mee voor je pensioen later.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
sbghannibal
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 31 keer

het zijn niet enkel de connecties. maar dit levert weer al wat jobs op om die cheques telaten drukken enzo.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

sbghannibal schreef:maar dit levert weer al wat jobs op om die cheques telaten drukken enzo.
Tja, zo kan natuurlijk iedereen jobs maken... je vindt een nutteloos systeem uit en laat bedrijven ervoor opdraaien :bang:

Ik stel voor dat men je loon voortaan dan ok maar in papieren cheques moet uitbetalen die eveneens vervallen... kan er weer iemand deze drukken, bedrijven een ganse administratie opdringen, deze gaan verdelen, winkels extra last bezorgen, deze terug gaan collecteren, ... kortom dit is gewoon te gek om los te lopen !
LPS
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 37 keer

krisken schreef:Idd veel betere oplossing. Dan telt dit ook mee voor je pensioen later.
Niet alles wat je krijgt op je loonbrief telt automatisch mee voor je pensioen, zeker dergelijke cheques, vergoedingen of toelagen. Ik vrees er dus voor ;-)
Samsung A3 + Proximus forcms088
Pack: Proximus Familus
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

Ik zal zeker bij de papieren cheques blijven. De kleine handelaren aanvaarden die enkel omdat ze die zelf in de Makro ofzo uitgeven. Als zij allemaal zo een systeem moeten zetten om elektronisch af te boeken wil dat zeggen dat zij zelf die bijdrage om te innen moeten dokken en dan zullen er veel minder (of geen) die nog aanvaarden.
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Hmm, is er geen wet die handelaren in levensmiddelen verplicht om maaltijdchecques aan te nemen? Ik heb namelijk altijd gedacht van wel...
sbghannibal
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 31 keer

r2504 schreef:
Tja, zo kan natuurlijk iedereen jobs maken... je vindt een nutteloos systeem uit en laat bedrijven ervoor opdraaien :bang:

Ik stel voor dat men je loon voortaan dan ok maar in papieren cheques moet uitbetalen die eveneens vervallen... kan er weer iemand deze drukken, bedrijven een ganse administratie opdringen, deze gaan verdelen, winkels extra last bezorgen, deze terug gaan collecteren, ... kortom dit is gewoon te gek om los te lopen !
denk je nu echt dat de regering dit soort systemen laat bestaan of mee begint als dit geen jobs opbrengt. vind het nogal dom om te denken dat dit niet een van de redenen kan zijn dat men dit soort dingen laat bestaan. als vadertje staat dit even veel belast als je gewoon opslag geven was dit al lang weg. en dan hadden we nu paar bedrijven minder die van deze cheques bestaan en en hoop werklozen meer
jan28
Premium Member
Premium Member
Twitter: xtrshop
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 47 keer
Contacteer:

Mathy schreef:Ik zal zeker bij de papieren cheques blijven. De kleine handelaren aanvaarden die enkel omdat ze die zelf in de Makro ofzo uitgeven. Als zij allemaal zo een systeem moeten zetten om elektronisch af te boeken wil dat zeggen dat zij zelf die bijdrage om te innen moeten dokken en dan zullen er veel minder (of geen) die nog aanvaarden.
Inderdaad, ook zo met de ecocheques.
NickG schreef:Hmm, is er geen wet die handelaren in levensmiddelen verplicht om maaltijdchecques aan te nemen? Ik heb namelijk altijd gedacht van wel...
Neen, elke handelaar is vrij om een contract aan te gaan met één of andere aanbieder van deze cheques. Het kan een verkoopargument zijn maar er zijn werk en kosten aan verbonden.
Afbeelding
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

Klopt, ondertussen gevonden op http://ondernemingsdatabank.indicator.b ... h&domid=91
Een handelaar is verplicht te aanvaarden als hij aangesloten is bij een leverancier.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

sbghannibal schreef:als vadertje staat dit even veel belast als je gewoon opslag geven was dit al lang weg. en dan hadden we nu paar bedrijven minder die van deze cheques bestaan en en hoop werklozen meer
Je geeft dus toe dat het gewoon een kunstmatige manier is om mensen aan het werk te helpen op kosten van bedrijven/zaken die het moeten gebruiken. Wat mij betreft is dit een zielige manier om voor tewerkstelling te zorgen.
CeeSsss
Member
Member
Bedankt: 15 keer

Ik vind dit ook een heel rare manier van werken. Als men gewoon een wetgeving bedenkt waarbij die maaltijdvergoeding aan slechts 5% belasting kan worden uitgekeerd door werkgevers, kan je al die mensen van de maaltijd- en ecochequebedrijven op hun gat laten zitten en een uitkering geven, en dan nog is er economische winst!
Maar die mensen gaan niet op hun gat zitten, die vinden wel een andere job -> meer economische winst.

Ik heb Vincent Van Quickenborne hier eens over bevraagd op Twitter, nooit antwoord op gekregen...
jan28
Premium Member
Premium Member
Contacteer:

r2504 schreef:
sbghannibal schreef:als vadertje staat dit even veel belast als je gewoon opslag geven was dit al lang weg. en dan hadden we nu paar bedrijven minder die van deze cheques bestaan en en hoop werklozen meer
Je geeft dus toe dat het gewoon een kunstmatige manier is om mensen aan het werk te helpen op kosten van bedrijven/zaken die het moeten gebruiken. Wat mij betreft is dit een zielige manier om voor tewerkstelling te zorgen.
ik denk dat er een aantal zaken omgedraaid worden. Maaltijdcheques zijn er gekomen in het kader van onderhandelingen tussen werkgever/werknemers.
De maaltijdcheque is oorspronkelijk ontstaan omdat veel ondernemingen niet de middelen hadden om hun werknemers een lunch in een personeelsrestaurant aan te bieden.
en
13. Wat is dan het voordeel van maaltijdcheques?

Op de maaltijdcheques hoeven geen RSZ-bijdragen en geen belastingen betaald te worden. Niet door de werknemer, en ook niet door de werkgever. U krijgt het bedrag waarin uw werkgever extra voorziet, integraal in uw portemonnee. Als de werkgever hetzelfde totaalbedrag in een gewone loonsverhoging zou gieten, dan zou er na aftrek van bijdragen en belastingen minder dan de helft netto voor u overblijven.
Daarop zijn aanbieders van cheques begonnen met het uitgeven van deze maaltijdcheques.

bron:http://www2.vlaanderen.be/dertien/archi ... heques.htm
Afbeelding
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Ik zou dit toch liever zien in de vorm van een loonsverhoging. Dit telt dan later ook mee voor mn pensioen!

Telefonie = EDPnet + OVH
jan28
Premium Member
Premium Member
Contacteer:

Als je een MC krijgt van 7 euro, hoeveel netto levert je dat op? Reken op 1/3, en dit komt dan bij je belastbaar inkomen. En een MC is er enkel per gewerkte dag. Ziek, verlof, krijg je niks. Als je dat dan per maand zou uitrekenen, hoeveel opslag zou je dan krijgen? Zou dat veel verschil maken? Dan liever nu, elke werkdag een MC voor het volle pond.
Afbeelding
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Je betaald ook zelf een deel van je MC hé. Vergeet dat niet! En veel opslag ga je op maandbasis niet krijgen, maar je moet dat bezien op het eind van de rit...

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

jan28 schreef:ik denk dat er een aantal zaken omgedraaid worden. Maaltijdcheques zijn er gekomen in het kader van onderhandelingen tussen werkgever/werknemers.
Maar de implementatie daarvan kan op verschillende manieren gebeuren... en de MC is wel de minst efficiente.

Blijkbaar is het voor sommige mensen moeilijk te begrijpen dat je hetzelfde netto effect voor de werknemer kan bekomen door op de loonfiche een extra code te voorzien waarop geen belasting geheven wordt. Voor de werkgever is dit tevens nog economischer, gans het circus van die papieren cheques vervalt dan namelijk gewoon.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

NickG schreef:Klopt, ondertussen gevonden op http://ondernemingsdatabank.indicator.b ... h&domid=91
Een handelaar is verplicht te aanvaarden als hij aangesloten is bij een leverancier.
Maar de lijn kan dus wel ecocheques boycotten:
zie http://www.knack.be/nieuws/belgie/de-li ... 590812.htm (geen ecocheques op de bus of voor kleine bedragen kan ik nog verstaan, maar geen abonnementen? wat is daar de logica van?)
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”