TomVH schreef:Weet je welk vermogen jouw setup heeft in idle en full load?
Die kan ik jammer genoeg niet geven aangezien ik op dit moment niet over een deftige energiemeter beschik. Ik had zo'n Brennenstuhl PM230 uit de doe-het-zelf maar volgens veel reviews kan dat ding tot over de 200% fout zijn.
TomVH schreef:En dan nog een vraagje over de beveiliging van de data. Ik heb gelezen dat software raid in combinatie met LVM wel goed zou werken met ubuntu. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik zou graag mijn data nogal veilig opslaan.
Tja, het is te zien wat je wil, wat voor data heb je, en in welke hoeveelheden? Gaat dat snel aandikken of niet? Welke RAID levels had je al in gedachten?
Persoonlijk vind ik het sop de kool niet waard als je RAID thuis gaat gebruiken (tenzij je echt een mega verzamelwoede hebt, tig aantal disks en vooral GELD). Ik ben al eventjes met het concept "drive pooling" aan het werken. Op linux heb je dan bijvoorbeeld
Greyhole, op Windows had je dit concept al in de eerste versie van Windows Home Server onder de naam Drive Extender. Ondertussen worden voor Windows al alternatieven ontwikkeld:
DrivePool en
Drive Bender. Het concept is simpel: Je kan een aantal disks nemen met allemaal een verschillende grootte, en die toch gaan gebruiken om je data te beveiligen. Hoe dan? Wel, je bepaald per shared folder het aantal replicas dat je wil, en de service zal die automatisch repliceren naar de drives die jij beschikbaar hebt. Een voorbeeldje van shares op de server:
Code: Selecteer alles
Audio: 2 replicas
Backups: 3 replicas
Foto's: MAX (zal de foto's voorzien van een kopie op ELKE drive die er in de pool zit)
Games: 2 replicas
Software: 2 replicas
Video: 1 replica (is meestal het grootste stuk, en aangezien het toch meestal downloaded content is kan het je niet schelen dat je daar iets van kwijtspeelt)
Het grote voordeel in mijn ogen t.o.v. RAID is flexibiliteit. Je koopt de disks pas wanneer je ze nodig hebt, en dan ook nog aan de meest interessante prijs per GB die er op dat moment is. Dus je hebt bijvoorbeeld nog een 500GB disk liggen, een 750GB, een 1TB, en dan recent nog een 2TB gekocht ook. Probeer daar maar eens RAID mee te doen, waar het de norm is om dezelfde disk sizes te gaan gebruiken, met als gevolg dat je dus x keer 2TB gaat moeten kopen, om goed voorzien te zijn op de toekomst zonder dat je gaat moeten foefelen met migraties, nieuwe RAID sets en dergelijke. Verder kan je een disk gewoon uit de pool halen en in een ander systeem steken. Die zal perfect leesbaar zijn omdat je hier met een gewoon filesystem zit. Ik kan hier nu ook mijn Gigabit netwerk helemaal voltrekken met die technologie (ook met writes!); met RAID 5 of 6 op je integrated controller is de performance niet om over naar huis te schrijven. Hetzelfde met out-of-the-box dingen zoals Drobo
. Heel duur maar weinig performance, tenzij je er nog meer geld tegen gooit. Enfin, RAID kan de moeite zijn, maar bekijk eerst goed welke trade-offs je wilt maken.