Overstap Telenet -> Scarlet, Geslaagd?
Hier wil ik eventjes mijn uitgebreide ervaring vertellen over de overstap naar Scarlet.
Toen ik de prijsvergelijking maakte tussen Belgacom, Scarlet en mijn toenmalige huidige provider Telenet was er al snel een duidelijke winnaar.
Mijn eisen waren: 2 TV's kunnen aansluiten, >100GB datavolume, 24/7 telefonie. Triple play was dus 'the way to go'.
Scarlet was de winnaar, dus beslisten we om over te stappen. Een telefoontje naar de helpdesk van Scarlet waar ze ons vriendelijk hebben verder geholpen. Zo gezegd, zo gedaan. We krijgen de papieren opgestuurd en we krijgen ook onmiddellijk een datum waarop de techniekers langskwamen.
Zoals beloofd waren de installateurs (ze waren met 2) stipt op tijd. Een voormiddagje werk om 2 telefoons en 2 tv's aan te sluiten inclusief 2 ethernetadapters over het elektriciteitsnet. Alles werd mooi afgewerkt en de wireless werd zowaar beveiligd met een wachtwoord.
2 weken later werkte plots onze telefonie niet meer. We konden nog gebeld worden maar uitgaande oproepen werkte niet meer. Een vlug telefoontje naar de helpdesk (blijkbaar zijn de wachttijden niet meer zo lang?) en het was direct opgelost.
Een goeie maand later krijgen we een brief in de bus, een herinnering tot betaling met een administratieve kost van 6€. Aangezien we nooit een factuur hadden ontvangen belde we opnieuw naar de helpdesk. Blijkbaar werken ze automatisch met elektronische facturen die je via email binnenkrijgt. Niemand die de email leest en we waren ook nooit op de hoogte gebracht dat de facturatie zo zou verlopen. We konden op alle begrip rekenen van weeral een aangename helpdeskmedewerker. De facturen worden vanaf nu per post opgestuurd en de administratieve kost valt weg.
Nu, een goeie 2 maand later heeft Scarlet toch een zeer tevreden gebruiker bij. Digitale televisie werkt uitmuntend en heel responsief. Het datavolume is effectief limietloos. Bij Telenet had ik een FUP abonnement maar werd meestal na 120GB al op smallband gesmeten. Het heeft geen zin om over grote datavolumes te pochen maar laat ons zeggen dat ik toch al vrij ver ben gegaan zonder enige klachten.
Als je van Telenet komt en je gaat naar Scarlet, dan moet je je sowieso wel neerleggen bij tragere downloadspeeds. Dat is dan ook zowat het enige pluspunt dat Telenet heeft t.o.v. alle andere providers. Hierdoor besparen wij ongeveer 25€ per maand, ofwel 300€ per jaar. (telenet was duurder + kabeldistributie 14.5€ p/m). Voor mij is de overstap dus geslaagd.
Omdat er vaak veel negatieve ervaringen over scarlet op forums te lezen is wil ik hierdoor toch ook eventjes een positieve noot brengen over deze provider.
Hopelijk hebben jullie er iets aan.
Vragen, of wens je ook je overstap-ervaringen te delen. Doe gerust!
Toen ik de prijsvergelijking maakte tussen Belgacom, Scarlet en mijn toenmalige huidige provider Telenet was er al snel een duidelijke winnaar.
Mijn eisen waren: 2 TV's kunnen aansluiten, >100GB datavolume, 24/7 telefonie. Triple play was dus 'the way to go'.
Scarlet was de winnaar, dus beslisten we om over te stappen. Een telefoontje naar de helpdesk van Scarlet waar ze ons vriendelijk hebben verder geholpen. Zo gezegd, zo gedaan. We krijgen de papieren opgestuurd en we krijgen ook onmiddellijk een datum waarop de techniekers langskwamen.
Zoals beloofd waren de installateurs (ze waren met 2) stipt op tijd. Een voormiddagje werk om 2 telefoons en 2 tv's aan te sluiten inclusief 2 ethernetadapters over het elektriciteitsnet. Alles werd mooi afgewerkt en de wireless werd zowaar beveiligd met een wachtwoord.
2 weken later werkte plots onze telefonie niet meer. We konden nog gebeld worden maar uitgaande oproepen werkte niet meer. Een vlug telefoontje naar de helpdesk (blijkbaar zijn de wachttijden niet meer zo lang?) en het was direct opgelost.
Een goeie maand later krijgen we een brief in de bus, een herinnering tot betaling met een administratieve kost van 6€. Aangezien we nooit een factuur hadden ontvangen belde we opnieuw naar de helpdesk. Blijkbaar werken ze automatisch met elektronische facturen die je via email binnenkrijgt. Niemand die de email leest en we waren ook nooit op de hoogte gebracht dat de facturatie zo zou verlopen. We konden op alle begrip rekenen van weeral een aangename helpdeskmedewerker. De facturen worden vanaf nu per post opgestuurd en de administratieve kost valt weg.
Nu, een goeie 2 maand later heeft Scarlet toch een zeer tevreden gebruiker bij. Digitale televisie werkt uitmuntend en heel responsief. Het datavolume is effectief limietloos. Bij Telenet had ik een FUP abonnement maar werd meestal na 120GB al op smallband gesmeten. Het heeft geen zin om over grote datavolumes te pochen maar laat ons zeggen dat ik toch al vrij ver ben gegaan zonder enige klachten.
Als je van Telenet komt en je gaat naar Scarlet, dan moet je je sowieso wel neerleggen bij tragere downloadspeeds. Dat is dan ook zowat het enige pluspunt dat Telenet heeft t.o.v. alle andere providers. Hierdoor besparen wij ongeveer 25€ per maand, ofwel 300€ per jaar. (telenet was duurder + kabeldistributie 14.5€ p/m). Voor mij is de overstap dus geslaagd.
Omdat er vaak veel negatieve ervaringen over scarlet op forums te lezen is wil ik hierdoor toch ook eventjes een positieve noot brengen over deze provider.
Hopelijk hebben jullie er iets aan.
Vragen, of wens je ook je overstap-ervaringen te delen. Doe gerust!
Laatst gewijzigd door zaf 17 jan 2012, 16:56, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 140 keer
Misschien nog even opmerken dat die lagere downloadsnelheden relatief zijn wegens:
* Geen trafficshaping bij de concurrenten van Telenet
* Het hangt ervan hoeveel personen gelijktijdig van het internet gebruikmaken(en wat ze doen), maar als je een degelijk profiel hebt(hangt natuurlijk af van de woonplaats. Maar 25 MB/s moet vandaag normaliter volstaan niet kloosterijke gezinnen.
* Het hangt ervan hoeveel personen gelijktijdig van het internet gebruikmaken(en wat ze doen), maar als je een degelijk profiel hebt(hangt natuurlijk af van de woonplaats. Maar 25 MB/s moet vandaag normaliter volstaan niet kloosterijke gezinnen.
- regeri
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
- Bedankt: 2 keer
Ben nog aan het twijfelen om over te stappen, heb nu ook telenet(fibernet) maar is in vergelijking duur tov scarlet. Over telenet heb ik tot nu toe niks te klagen hoor alleen de prijs. De keuze voor telenet was met name om de hoge downloadsnelheid. Echte wat heb je daar aan als je al rond de 200 gb op smalband wordt gezet.
Eigenlijk is scarlet vergelijkbaar met telenet toch? Zenders exact hetzelfde, telefonie hetzelfde, en internet is iets trager maar volledig unlimited download.
Wat gaat mij overtuigen is nog de vraag
Eigenlijk is scarlet vergelijkbaar met telenet toch? Zenders exact hetzelfde, telefonie hetzelfde, en internet is iets trager maar volledig unlimited download.
Wat gaat mij overtuigen is nog de vraag
Live life to the Max
* Volledig mee akkoord.Stroper schreef:Misschien nog even opmerken dat die lagere downloadsnelheden relatief zijn wegens:
* 25Mbit vs 60Mbit voel je toch wel als intensieve downloader. Bij het dagdagelijks surfen merk je dat zelfs niet. Integendeel, Youtube download veel vlotter bij Scarlet dan bij Telenet.
@regeri waarom zou je niet overstappen?
- ctgilles
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 4 keer
Ik heb dezelfde overstap gemaakt en ik ben blij. Geen Telenet meer
Belgacom TV was even wennen en het heeft voor- en nadelen... E! is nu standaardpakket voor die van ons, maar hun packs zijn minder logisch. Heb er al voor naar Belgacom gebeld maar die willen niet helpen dus geen packs dan maar
Belgacom TV was even wennen en het heeft voor- en nadelen... E! is nu standaardpakket voor die van ons, maar hun packs zijn minder logisch. Heb er al voor naar Belgacom gebeld maar die willen niet helpen dus geen packs dan maar
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 140 keer
Niet echt.regeri schreef: Eigenlijk is scarlet vergelijkbaar met telenet toch? Zenders exact hetzelfde, telefonie hetzelfde, en internet is iets trager maar volledig unlimited download.
Telenet is internet via kabel, Scarlet via xDSL(elk heeft zijn voordelen en nadelen)
Telenet is TV via DVB-C, Scarlet via IPTV(opnieuw zijn voor en nadelen).
DVB-C is beter geschikt voor mensen die veel kijken naar (veel) bestaande zenders, IPTV voor Video-On-Demand, dus ook minder zenders bij Scarlet)
Telefonie weet ik niet echt, maar zal bij beiden wel achterliggend een of andere VOIP zijn
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Heb je enig idee van je sync profiel? Als deze op 50mbit of hoger staat bestaan er leuke oplossingenzaf schreef: * 25Mbit vs 60Mbit voel je toch wel als intensieve downloader. Bij het dagdagelijks surfen merk je dat zelfs niet. Integendeel, Youtube download veel vlotter bij Scarlet dan bij Telenet.
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Oeh, nee hoor bijlange nikrisken schreef:Heb je enig idee van je sync profiel? Als deze op 50mbit of hoger staat bestaan er leuke oplossingenzaf schreef: * 25Mbit vs 60Mbit voel je toch wel als intensieve downloader. Bij het dagdagelijks surfen merk je dat zelfs niet. Integendeel, Youtube download veel vlotter bij Scarlet dan bij Telenet.
Downstream line rate 21732 kbps
Upstream line rate 2860 kbps
Downstream Training Margin 21.3 dB
Maar nu maak je me wel nieuwsgierig. Wat is uw 'speciale' oplossing misschien
-
- Moderator
- Contacteer:
Downstream line rate 62436 kbps
Upstream line rate 7968 kbps
Downstream Training Margin 20.4 dB
Ik heb dus geen fixed profiel, aan een door belgacom automatisch toegekend profiel (net als jij overigens). Mijn abonnement laat mij toe om een snelheid te hebben van 25mbit. Echter via PFSense en wat netwerktruckjes (zie pfsense topic hier, of gebruik de zoekfunctie van userbase) heb ik 3x een PPPoE sessie aangemaakt waardoor ik theoretisch 3x25mbit heb. Echter zou dit overeenkomen met 75mbit wat niet kan (zoals je bovenaan ziet : mijn syncronisatie is "maar" 62mbit. Maar ik haal toch gebundeld wel een goeie 60mbit
Ik heb dus geen fixed profiel, aan een door belgacom automatisch toegekend profiel (net als jij overigens). Mijn abonnement laat mij toe om een snelheid te hebben van 25mbit. Echter via PFSense en wat netwerktruckjes (zie pfsense topic hier, of gebruik de zoekfunctie van userbase) heb ik 3x een PPPoE sessie aangemaakt waardoor ik theoretisch 3x25mbit heb. Echter zou dit overeenkomen met 75mbit wat niet kan (zoals je bovenaan ziet : mijn syncronisatie is "maar" 62mbit. Maar ik haal toch gebundeld wel een goeie 60mbit
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
- Bedankt: 62 keer
Hier ook tevreden overgeschakeld van Telenet naar Scarlet, scheelt toch zo'n 300 € op een jaar én verlost van die datalimiet. De mogelijkheden van tv zijn wat minder, onderandere doordat we op een 16/2 profiel zitten, maar ik heb er niet echt problemen mee. En die Belgacom TV box vind ik ook wat mooier dan die "jaren 90 videorecorder stijl" digicorder. Bij Telenet hadden we op bepaalde zenders ook last van storingen, geen problemen bij Scarlet. Ook de download is wat trager en de ping hoger, maar ik ben geen gamer noch een zware downloader dus maakt dit allemaal niet uit. De upload is hoger dan bij Telenet, ideaal voor mijn online backup.
Ik heb nog twee mensen Scarlet One aangepraat en hierdoor 2 maanden geen abonnement moeten betalen
Ik heb nog twee mensen Scarlet One aangepraat en hierdoor 2 maanden geen abonnement moeten betalen
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Ben ook een tevreden Scarlet gebruiker die de overstap van Telenet naar Scarlet gemaakt heeft...en m'n portefeuille is het volledig eens met deze keuze
De reden dat ik indertijd de overstap gemaakt had was:
- dure fakturen
- trage digibox, veel resets en lang wachten op zenderwissel
- grote verschillen in surfsnelheid afhankelijk van het uur
- mailserver was verschrikkelijk veel down in die periode
- ...
Was me dan ook wat gaan verdiepen in de materie en verschillende thechnoliegen in m'n zoektocht naar een andere provider. Wat ik dus ook graag mee wens te geven is het volgende:
Ik ga de technische details besparen en het kort maar duidelijk proberen omschrijven.
Bij de technologie die Telenet gebruikt is het namelijk zo dat de beschikbare bandbreedte gedeeld wordt over de verschillende gebruikers die op die node gebundeld zitten. Maw als er 10Mb beschikbaar is, en er zitten 10 gebuikers op dan wordt deze verdeeld over die 10 gebruikers. Heb je een zware downloader op je node zitten, dan zal die dus het meeste van die bandbreedte gebruiken zodat de koek voor de rest een pak kleiner wordt. Waardoor je dus geen zier hebt aan de theoretische maximum snelheid.
Bij de DSL technologie werkt dit anders, en kan iedereen bijna altijd over de volle bandbreedte beschikken. Waardoor je altijd een snelle stabiele lijn hebt en het dus minder aanvoelt als spelen op de loterij met de kans dat je op een drukke node terechtkomt.
Nu is dat ook allemaal een stukje relatief omdat de snelheid vaak bepaald wordt door de server waar je de info vandaan haalt en minder van je eigen bandbreedte. In het surfen ga je dit nagenoeg niet merken, en gaat het bij Scarlet vaak zelfs een pak sneller dan bij Telenet zoals zaf reeds meegaf.
Ben je echt een zware downloader en iemand die online backups neemt, zoals ik, dan kan ik reeds meegeven dat het download gewijs me weinig uitmaakt of het nu 5 in plaats van 6 minuten duurt om 750Mb binnen te halen, maar wel dat het me 15 minuten minder lang duurt om m'n online backup te uploaden.
Prijs - Ik betaalde bij Telenet (abo + kabel) een 81€ per maand. Nu recentelijk 51€ bij Scarlet voor hun all in produkt. da's 30€/maand of 360€ per jaar verschil. Toch al de moeite, zeker als je daar nog eens alle extra euro's bijteld door het overschrijden van de datalimiet.
TV - De decoder reageert veel sneller en alle zenders waar ik naar keek zijn nog steeds beschikbaar zonder meerprijs voor een of ander boeket.
Het was wel even wennen aan de nieuwe interface en look van de menu's, maar nu daar was ik na een week al aan gewoon.
Voor mij is Scarlet dus de duidelijke winnaar op alle vlakken!
De reden dat ik indertijd de overstap gemaakt had was:
- dure fakturen
- trage digibox, veel resets en lang wachten op zenderwissel
- grote verschillen in surfsnelheid afhankelijk van het uur
- mailserver was verschrikkelijk veel down in die periode
- ...
Was me dan ook wat gaan verdiepen in de materie en verschillende thechnoliegen in m'n zoektocht naar een andere provider. Wat ik dus ook graag mee wens te geven is het volgende:
Ik ga de technische details besparen en het kort maar duidelijk proberen omschrijven.
Bij de technologie die Telenet gebruikt is het namelijk zo dat de beschikbare bandbreedte gedeeld wordt over de verschillende gebruikers die op die node gebundeld zitten. Maw als er 10Mb beschikbaar is, en er zitten 10 gebuikers op dan wordt deze verdeeld over die 10 gebruikers. Heb je een zware downloader op je node zitten, dan zal die dus het meeste van die bandbreedte gebruiken zodat de koek voor de rest een pak kleiner wordt. Waardoor je dus geen zier hebt aan de theoretische maximum snelheid.
Bij de DSL technologie werkt dit anders, en kan iedereen bijna altijd over de volle bandbreedte beschikken. Waardoor je altijd een snelle stabiele lijn hebt en het dus minder aanvoelt als spelen op de loterij met de kans dat je op een drukke node terechtkomt.
Nu is dat ook allemaal een stukje relatief omdat de snelheid vaak bepaald wordt door de server waar je de info vandaan haalt en minder van je eigen bandbreedte. In het surfen ga je dit nagenoeg niet merken, en gaat het bij Scarlet vaak zelfs een pak sneller dan bij Telenet zoals zaf reeds meegaf.
Ben je echt een zware downloader en iemand die online backups neemt, zoals ik, dan kan ik reeds meegeven dat het download gewijs me weinig uitmaakt of het nu 5 in plaats van 6 minuten duurt om 750Mb binnen te halen, maar wel dat het me 15 minuten minder lang duurt om m'n online backup te uploaden.
Prijs - Ik betaalde bij Telenet (abo + kabel) een 81€ per maand. Nu recentelijk 51€ bij Scarlet voor hun all in produkt. da's 30€/maand of 360€ per jaar verschil. Toch al de moeite, zeker als je daar nog eens alle extra euro's bijteld door het overschrijden van de datalimiet.
TV - De decoder reageert veel sneller en alle zenders waar ik naar keek zijn nog steeds beschikbaar zonder meerprijs voor een of ander boeket.
Het was wel even wennen aan de nieuwe interface en look van de menu's, maar nu daar was ik na een week al aan gewoon.
Voor mij is Scarlet dus de duidelijke winnaar op alle vlakken!
Lijkt me allesinds cool. kan je hier misschien wat meer over vertellen of heb je hier wat handleidingen voor waar ik me op kan baseren? Ik heb vlug de topics eens gelezen maar echt bruikbare informatie kon ik niet vinden.krisken schreef:Downstream line rate 62436 kbps
Je kan dus meerdere PPPoE sessies opzetten met 1 DSL account als ik het goed begrijp? Of heb jij er meerdere?
Maar hoe kan ik dit zuiver in topologie bekijken?
Fysieke lijn -> Router -> PFSENSE -> netwerk
of
Fysieke lijn -> PFSENSE -> netwerk
Wat gebeurt er met de televisie? Die heeft hier geen hinder van etc?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 127 keer
- Contacteer:
TV blijft gewoon best aangesloten op de BBOX2/Sagem (poort 3/4) De pfsense router/pc op poort 1 of 2, Deze zet dan de (2 toegelaten) PPPOE sessies op, in plaats van dat de Sagem/BBOX2 dat doet. Door vervolgens de juiste instellingen te doen in pfsense, en alle interne pc's/laptops e.d. pfsense als router/gateway te laten gebruiken kun je dus de 2 virtuele lijnen bundelen, waardoor inderdaad je dan, indien je VDSL2 sync speed hoog genoeg is, 2x 25/3.5 = 50/6 kan halen.
-
- Moderator
- Contacteer:
Voila, zo heb ik dit inderdaad gedaan
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 41 keer
Hoef je dan eerst de sagem in bridged te zetten?
Vanuit de sagem dan een netwerkkabel naar de Pfsense router/computer, de nodige instellingen aanpassen (zal ik nog moeten opzoeken) en daarna krijg je een dubbele snelheid (theoretisch natuurlijk)?
Hoeft de pfsense computer te beschikken over meerdere ethernetpoorten of heb je genoeg met 1 ethernetpoort waar alles over loopt?
Vanuit de sagem dan een netwerkkabel naar de Pfsense router/computer, de nodige instellingen aanpassen (zal ik nog moeten opzoeken) en daarna krijg je een dubbele snelheid (theoretisch natuurlijk)?
Hoeft de pfsense computer te beschikken over meerdere ethernetpoorten of heb je genoeg met 1 ethernetpoort waar alles over loopt?
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Nee sagem niks aan aanpassen, behalve ppp sessie uitzetten (met de meeste abo's heb je namenlijk maar 2 sessie simultaan toegelaten)
Als je handig bent met gateways/netwerken hoeft de pfsense maar 1 netwerk aansluiting te hebben. Op pfsense geef je als gateway de sagem op, op je pc's de pfsense als gateway.
Als je handig bent met gateways/netwerken hoeft de pfsense maar 1 netwerk aansluiting te hebben. Op pfsense geef je als gateway de sagem op, op je pc's de pfsense als gateway.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 41 keer
klinkt leuk om even te testen. interesseert mij wel. Heb alleen geen pc'tje liggen met 2 netwerkkaarten op dit ogenblik. Zou het daarom willen testen met eentje met 1 netwerkkaart. Blijkt dus weldegelijk mogelijk.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Eigenlijk best wel jammer dat PFSense niet op ARM draait. Ik wou het testen op een Raspberry Pi anders, die kon ik dan eventueel nog voeden via de USB-poort van de Sagem
Bij deze dus op zoek naar een zo goedkoop mogelijk systeem (vooral zo min mogelijk verbruik) om PFSense op te draaien Of zou dd-wrt iets gelijkaardig kunnen doen? Dat de examens maar snel gedaan zijn, dan kan ik terug prutsen met zo zaken
Bij deze dus op zoek naar een zo goedkoop mogelijk systeem (vooral zo min mogelijk verbruik) om PFSense op te draaien Of zou dd-wrt iets gelijkaardig kunnen doen? Dat de examens maar snel gedaan zijn, dan kan ik terug prutsen met zo zaken
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
- Bedankt: 100 keer
Alix 2d13 of eentje met 2 LAN poorten, draait een routerOS boardje ook met Pfsense?MClaeys schreef:Eigenlijk best wel jammer dat PFSense niet op ARM draait. Ik wou het testen op een Raspberry Pi anders, die kon ik dan eventueel nog voeden via de USB-poort van de Sagem
Je moet wel bepaalde poorten (https over wan1 bvb.) gaan instellen of het werkt niet goed met dual wan, kan dd-wrt niet.
-
- Moderator
- Contacteer:
Succes
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 10 keer
Heb je niet verschillende modems nodig om MLPPP te doen ?
Krisken , jij sluit dus gewoon 2 netwerkkaarten aan op een switch en die switch dan weer met 1 kabel op de sagem modem ?
?
Krisken , jij sluit dus gewoon 2 netwerkkaarten aan op een switch en die switch dan weer met 1 kabel op de sagem modem ?
Code: Selecteer alles
Voor 2 pppoe sessies :
pfense -- netwerkkaart -- S
-- netwerkkaart -- W
I
T
C
H -- Sagem
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Makkelijkst is:
Code: Selecteer alles
Sagem/bbox
1 2 3 4
| |
| BelgacomTV
|
pfsense
|
|
switch/ap
| | |
pc's etc
-
- Moderator
- Contacteer:
In de 2 LAN (voor PC!) aansluitingen van mijn modem heb ik een UTP kabel geprikt die lopen naar een HP2626 managed switch. Daar komen die respectievelijk toe op poort 1 en 2. Op poort 26 is mijn pfsense router aangesloten. Dan de nodige VLANS aanmaken op de pfsense en je managed switch en alles werkt als een zonnetje. Via diezelfde poort 26 gaat het signaal terug naar de switch waar dan mijn apparatuur op staat. Servers en VoIP staan op de switch zelf (poorten 9 tem 24) en op poort 25 een UTP'tje naar een gigabit 24-poort switch waar dan de UTP's naar de pc's toe vertrekken alsook de netwerkschijven aan hangen. Indien je geen managed switch hebt of niet met vlans wilt werken, kan je ook gewoon meerdere netwerkkaarten in een PC proppen.
PS : Een HP2626 managed switch heeft op poort 1 tot 24 10/100mbit, poort 25 en 26 zijn gigabit.
PS : Een HP2626 managed switch heeft op poort 1 tot 24 10/100mbit, poort 25 en 26 zijn gigabit.
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Moderator
- Contacteer:
Ehm...we spreken toch over de vdsl2 sagem modem, niet???
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 28 keer
Sagem modem heeft 4 LAN poorten , standaard => 2 voor internet en 2 voor TV.. Je kan die in je router aanpassen naargelang je wens; bv 3 LAN voor internet en 1 voor TV of omgekeerd, 4voor Internet etc.
-
- Moderator
- Contacteer:
Inderdaad, als je het toestel voor je houdt (met de led-lampjes naar jou) zit er achteraan één UTP poort. Aan de linkerkant zitten nog 3 poorten. Normaal één met een gele markering en 2 met een een witte markering. Wit = TV, Geel = internet.
Je kan de tv poorten gebruiken als PC door te surfen naar je router (http://192.168.1.1) en daar te kiezen voor advanced settings => route => tabblad routing.
Je kan de tv poorten gebruiken als PC door te surfen naar je router (http://192.168.1.1) en daar te kiezen voor advanced settings => route => tabblad routing.
Telefonie = EDPnet + OVH
Ik heb jullie reacties gelezen, kan het alleen maar beamen over jullie tevredenheid.
Mijn ervaringen was niet zoals verwacht de overstap verliep allemaal troef waarover weinig goeds te vertellen valt. Opvallend is dat zijn niet verantwoordelijk zijn voor een onstabiele adls+2 verbinding, ik bedoel hiermee dat verbinding zomaar uitviel zonder enige reden waarbij geen signaal meer te speuren viel op de telefoonlijn.
Voor geïnteresseerde gebruikers zou ik zeggen kijk goed uit vooral bij de afstand, laat uw afstand meten tussen uw woning en centraalpunt, laat ook testen uitvoeren op stabiliteit van uw telefoonlijn en vraag een bevestiging. Zij kunnen dat exact weergeven met de applicatie waarover zijn beschikken.
Met dit overzicht hebt u meer kans om een goed beslissing te nemen. Wees op u hoede en laat u niet rond de tuin lijden.
Wat mijn betref ik ben intussen terug bij mijn vorige provider en ik betaal ook 30 euro per maand voor een stabiele en betrouwbare verbinding.
Hopelijk hebben jullie er iets aan duidelijkheid over ADLS.
Jean-Paul
Mijn ervaringen was niet zoals verwacht de overstap verliep allemaal troef waarover weinig goeds te vertellen valt. Opvallend is dat zijn niet verantwoordelijk zijn voor een onstabiele adls+2 verbinding, ik bedoel hiermee dat verbinding zomaar uitviel zonder enige reden waarbij geen signaal meer te speuren viel op de telefoonlijn.
Voor geïnteresseerde gebruikers zou ik zeggen kijk goed uit vooral bij de afstand, laat uw afstand meten tussen uw woning en centraalpunt, laat ook testen uitvoeren op stabiliteit van uw telefoonlijn en vraag een bevestiging. Zij kunnen dat exact weergeven met de applicatie waarover zijn beschikken.
Met dit overzicht hebt u meer kans om een goed beslissing te nemen. Wees op u hoede en laat u niet rond de tuin lijden.
Wat mijn betref ik ben intussen terug bij mijn vorige provider en ik betaal ook 30 euro per maand voor een stabiele en betrouwbare verbinding.
Hopelijk hebben jullie er iets aan duidelijkheid over ADLS.
Jean-Paul
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 12 keer
Ik beklaag de overstap van telenet naar scarlet niet . Ik haal nu elk moment van de dag de maximum snelheid van m'n verbinding , bij telenet stuikte die in elkaar na 17 u . Ook geen gepest meer met metertjes allerhande waar zij gaan bepalen wat en wanneer je je snelheid mag gebruiken ( ipv de nodes kleiner te maken en te zorgen voor een 860 mhz netwerk in heel vlaanderen ) .
Adsl was hier ook hopeloos , op 7 km van de centrale , maar nu met vdsl en een rop straatje verder echt een aanrader .
Adsl was hier ook hopeloos , op 7 km van de centrale , maar nu met vdsl en een rop straatje verder echt een aanrader .