Betaalt u instapkosten bij de bakker?

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Betaalt u instapkosten bij de bakker? En transportkosten in de supermarkt? In een opmerkelijke reclamecampagne steekt Deutsche Bank de draak met allerlei extra kosten die sommige banken de klant aanrekenen.

In een filmpje dat met een verborgen camera lijkt te zijn opgenomen, zien we hoe klanten eerst verbaasd, en daarna verbouwereerd reageren als blijkt dat ze bij de bakker 'instapkosten' moeten betalen om de winkel binnen te komen.

Bron: http://standaard.be/artikel/detail.aspx ... 120116_067
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Met Telenet en Belgacom kan Deutsche Bank alvast niet vergelijken... ook daar betaal je namelijk instapkosten.

Zonder promoties vraagt Telenet namelijk 75 euro installatiekosten (ook wanneer er reeds een modem aanwezig is), en nogmaals 50 euro activatiekosten ! Ook Belgacom vraagt normaal kosten buiten promoties.
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Das een goeien :-)

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Ik heb daar geen probleem mee... tot het moment dat je ook nog eens 50€ activatie moet betalen wanneer je bij je eigen provider overschakelt van abonnement.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

iceke schreef:Ik heb daar geen probleem mee...
Dus als men je morgen 50 euro "activatie" vraagt bij aankoop van een ijskast, TV, wasmachine, ... dan heb je daar geen probleem mee :bang:
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

In een ander topic wordt er bij hoog en laag beweerd dat de vergelijking met de bakker niet opgaat. Einde discussie dus... :beerchug: :bang:

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Er is een groot verschil tussen een dienst en goederen die je koopt. Zo kan je ook klagen dat je in de winkel pas achteraf moet betalen voor je boodschappen en dat je bij de fitness een jaarabonnement op voorhand moet betalen. Of in de cinema voordat je nog maar één seconde film hebt gezien...

De instapkosten zijn gewoon om het werk te betalen die de installateur moet doen (aka installatiekosten). Dit is namelijk een pak meer dan wat je "ziet" bij jou thuis. Activatiekosten daarintegen vind ik ook maar iets vreemd (50 euro voor een account aanmaken en op "go" te klikken).

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Administratiekosten/instapkosten etc dat is de grootste afzetterij die er is eigenlijk.

Als men zou zeggen administratie-/instapkosten als u telefonisch of in een boetiek een contract wilt afsluiten, ja akkoord kan ik nog enigszins inkomen. Maar er moet ten alle tijden een gratis alternatief zijn, waar je via internet of een self-loket alles kan aanmaken.
Ik ben perfect in staat om mijn naam zelf in te typen, te selecteren welk abonnement ik wil en wanneer ik wil dat er een installateur komt.

Installatiekosten kan ik nog inkomen, dat is een extra service naar de klant toe, maar dan nog moet je de klant laten kiezen in welke mate hij installatie hulp wilt... En die clowns die eerst zelf willen proberen zonder er iets van te kennen en de boel verkloten, die geef je dan de factuur. Mensen moeten hun eigen beperkingen leren kennen.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Dat laatste gebeurd nu toch al? Je kan verschillende types installatie kiezen.

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

thamar schreef:Installatiekosten kan ik nog inkomen
Ik denk dat iedereen dat wel begrijpt (als er tenminste een technieker moet langskomen)... het gaat hem inderdaad hoofdzakelijk over de activatiekosten welke pure geldklopperij zijn.
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Sorry, maar ge lacht er misschien mee maar ik heb nog geweten dat een 20 tal jaar geleden er winkels waren in het Antwerpse waar je effectief inkom moest betalen. Gewoon kleine winkeltjes, geen overdekte markten.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

De peepshow ?? :angel:
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

De analoge tussen de aankoop van goederen en diensten gaat echt niet op. Grappig filmpje, dat wel, maar als het de bedoeling is om een punt te maken is het niks waard. Instap- en administratiekosten zijn perfect te verantwoorden bij het kopen van een dienst. Of die kosten ook echt nodig zijn is een andere zaak; ik kan mij echter wel inbeelden dat providers van diensten het niet graag hebben dat je om de haverklap verandert en zich zo willen indekken.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

Wat is dan het topargument om het bij een dienst wel te verantwoorden en bij een product niet ?

Een bakker heeft ook overheadkosten, ook administratiekosten, of dacht je dat de bloem in zijn hof groeit en hij daarvoor geen bestellingen moet plaatsen ? of dat hij geen boekhouding moet doen ?

En wat doet de bakker ? die verrekent dat in de productprijs.
En wat doet een provider ? die rekent dat afzonderlijk aan.

Als een provider er niet mee om kan dat er om de haverklap wordt veranderd dan moet hij zijn contract aanpassen en eerlijk melden dat hij aan u als klant niet verdient als je niet voor pakweg 2 jaar bij hem blijft. Dat een provider kosten moet doen om mij een dienst te leveren is, eerlijk gezegd, niet mijn probleem. Dat een provider die me een internetaansluiting aan 25€/maand levert daar 'bijna geen winst' op maakt, is niet mijn probleem.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Al die aparte kosten worden gebruikt om de consument te misleiden. Men kan toch gewoon de totaalprijs vermelden en de contractduur?
Bijvoorbeeld:
500 euro/12 maanden
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Ik denk dat heel veel bedrijven (zoals IT) diensten leveren maar ik heb nog nooit gehoord dat iemand instap-, administratie- of activatiekosten betaalt.
Het enige wat in de buurt komt is dat je wel eens moet betalen om een bestek of offerte te maken maar daarvoor levert de leverancier alsnog een dienst.

Wat mij persoonlijk betreft, ik heb nog nooit die gekke kosten betaalt en toch heb ik regelmatig veranderd van provider, van digicorder, enz...
Kwestie van een beetje mondig en creatief te zijn?
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Een man koopt een treinabonnement in eerste klasse om van Kortrijk naar Brussel te rijden (cfr. Kabelabonnement)

Deze man wil de trein opstappen maar de conducteur houdt hem tegen en vraagt €50 instapkost (cfr €50 activatiekost)
Omdat de man de trein wil nemen om zijn abonnement te verbruiken betaalt hij maandelijks nog eens €8 huur van de trein (cfr huur digicorder)
De man beseft dat hij er in tweede klasse ook wel zal geraken en wil zich verzetten, maar de conducteur houdt hem tegen en vraagt opnieuw €50 nieuwe instapkost (cfr €50 activatiekost)

...
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Is het de bedoeling om nu de bank te bespreken of de telecom :???:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Mooi filmje,en inderdaad zo gaat het bij de grootbanken,betere alternatieven zijn bijv. de Recordbank of Argenta.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

Is het de bedoeling om nu de bank te bespreken of de telecom
Kwa creatieve kostenaanrekening zijn ze in ieder geval aan elkaar gewaagd.

Bij de banksector is het dan nog zo dat wij hun werk doen en wij daar dan ook nog eens voor betalen ... :x
Het argument dat automatisering/internet de zaken goedkoper zou maken gaat duidelijk niet op. We betalen nog meer bankkosten dan vroeger en hebben er ook nog eens internetverbinding voor nodig die we zelf volledig mogen betalen. Van een duivelspact gesproken :lol:
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
Multijet
Starter
Starter

O T
over instapkosten;
in Nederland is het gebruikelijk dat er bij aflevering van nieuwe auto's en vrachtauto's ook afleverkosten worden berekend.
Omdat iedere garage dit doet ontkom je niet aan deze zakkenvullerij, die bij een BMW x3 al 1100 euro incl btw kost.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Ik veronderstel dat dit een soort belasting is zoals de BIV ?

Dit is niet echt een "instapkost" aangezien ze niet van de constructeur of garage komt.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster

In NL heet dat 'afleverkosten' en ik denk niet dat dat belastingen zijn hoor.

Maar dat treinvoorbeeld is wel in orde, daar zou niemand het pikken :)

J.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Maar bij de NMBS pikken we het wel dat ze meermaals per jaar de boel voor 24u platleggen, wat we dan voor internet niet zullen tollereren...

Telefonie = EDPnet + OVH
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Das gewoon het gebrek aan miniumumdienstverlening bij een staking.
Bij de electriciteit, verpleging, en dergerlijke meer is dat bijvoorbeeld wel voorzien.
Ik weet niet in hoeverre telecommunicatie een minimumdienstverlening heeft, maar telefoon lijkt mij dat logisch(zelfs al staken ze bij Belgacom, de hulpdiensten moeten bereikbaar blijven.
Maar aangezien we die wet zelf niet kunnen maken, moeten we dat wel pikken.
bij Telecom bedrijven pikken we dat omdat de meesten te lui zijn om actief te switchen tussen providers
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Die laatste zin zal je mij nu eens absoluut niet horen tegenspreken ze :)

Telefonie = EDPnet + OVH
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Mensen zijn te lui op van provider te veranderen,maar dit komt ook omdat de twee groten er alles aan doen om zulke grote naambekendheid te hebben(via de spots op tv)dat vele mensen ook denken dat er maar twee aanbieders zijn.Ik heb nog nooit een reklamespot van bijv. EDPnet of Dommel of Scarlet gezien.Die kunnen dit dan ook niet betalen.
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Scarlet begint reclame te maken (een tijdje geleden was het op tv hoor)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”