Belgacom: IPv6
hallo,
Dit kan voor sommigen misschien een domme vraag zijn maar ik geraak er gewoon niet uit.
Fervente speler van WoW en hier kan je met IPv6 spelen.
Voorheen was dit altijd grijs (omdat ik wist dat ik geen ipv6 kon krijgen hier) maar sinds een dag of twee is dit niet meer grijs dus ik kan in theory IPv6 enablen in het spel. Nu mijn vraag is: heeft belgacom al IPv6 aanstaan en zou ik het uitproberen om het aan te zetten in WoW?
Ik deed een ipv6 test op test-ipv6 en die zei dat het resultaat 0/10 was bij ipv6 (dus echt wel geen ipv6).
Weet iemand hier meer van? (ik heb een internet comfort abo op het 16.5 MB)
Alvast bedankt
Dit kan voor sommigen misschien een domme vraag zijn maar ik geraak er gewoon niet uit.
Fervente speler van WoW en hier kan je met IPv6 spelen.
Voorheen was dit altijd grijs (omdat ik wist dat ik geen ipv6 kon krijgen hier) maar sinds een dag of twee is dit niet meer grijs dus ik kan in theory IPv6 enablen in het spel. Nu mijn vraag is: heeft belgacom al IPv6 aanstaan en zou ik het uitproberen om het aan te zetten in WoW?
Ik deed een ipv6 test op test-ipv6 en die zei dat het resultaat 0/10 was bij ipv6 (dus echt wel geen ipv6).
Weet iemand hier meer van? (ik heb een internet comfort abo op het 16.5 MB)
Alvast bedankt
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Ik begrijp dat je ipv6 wenst, ikzelf ben ook vragende partij. Maar wat voor voordeel zou wow hier mee hebben?
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Geen idee maat, ik weet wat IPv6 doet maar ik weet niet waarom WoW dit zou willen gebruiken
Nu ben ik er eigenlijk wel nieuwsgierig voor want een guild member zei dat hij helemaal geen verschil zag tussen 4 en 6.
Nu ben ik er eigenlijk wel nieuwsgierig voor want een guild member zei dat hij helemaal geen verschil zag tussen 4 en 6.
Laatst gewijzigd door jelleV 11 jan 2012, 21:47, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 15 keer
IPv6 is toch maar ontwikkeld om het tekort aan internet adressen op te lossen en het nieuwe IPv6 heeft een bijna onuitputtelijke voorraad adressen !
De laatste IPv4 adressen waren al opgebruikt.
-
- Premium Member
- Bedankt: 41 keer
EDPnet heeft toch al 4 maand een IPv6 PoP voor Belgie: https://www.sixxs.net/pops/edpnet/Ofloo schreef:maar ze geven wel die indruk 'k snap niet echt wat daar de bedoeling van is.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 64 keer
Ze voorzien gewoon een POP voor een IPv6 tunnel. Meer niet. EDPNET heeft wel als enige commerciële ISP een dual stack website. Belgacom en consoorten zijn wel aan het spelen met IPv6, maar heeeeel beperkt.
De laatste IPv4 adressen zijn nog niet helemaal opgebruikt hoor. Ergens gelezen dat er nog een paar 10 duizend misschien honderdduizend zijn ter beschikking van de ISP's of zoiets. EN inderdaad IPv6 was ontwikkeld voor het tekort, (ipv6 is onbeperkt denk ik).zaiko2000 schreef:IPv6 is toch maar ontwikkeld om het tekort aan internet adressen op te lossen en het nieuwe IPv6 heeft een bijna onuitputtelijke voorraad adressen !
IK denk dat ik heb gevonden waarom WoW ipv6 ondersteund. In azia hebben ze nu al veel IPv6 adressen en daarmee denk ik
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
De /8 blokken zijn uitgedeeld, dus "in theorie" zijn ze op.
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- Ofloo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
Daar heb ik nu echt op zitten wachten nog een tunnel, het enige nieuwe daaraan is dat de routing misschien iets beter zal zijn, maar het loopt nog altijd over een IPv4 netwerk, als je tegen mij verteld dat een ISP IPv6 aanbied dan denk ik dat ik een IPv6 rechtstreeks van de ISP krijg zonder dat ik hier tunnels voor moet creëren.tonym schreef:EDPnet heeft toch al 4 maand een IPv6 PoP voor Belgie: https://www.sixxs.net/pops/edpnet/Ofloo schreef:maar ze geven wel die indruk 'k snap niet echt wat daar de bedoeling van is.
In mijn ogen is dit veel tamtam maken voor niks xs4all gaf vroeger al 6to4 of iets dergelijks. 5 ~ 10 jaar geleden? Kan ook een ander soort tunnel geweest zijn 'k weet enkel dat xs4all vroeger reeds ipv6 leverde en ik dacht chello ook.
-
- Premium Member
- Bedankt: 41 keer
Begrijp best je punt wel, maar eerlijk wat hebben we vandaag meer aan native IPv6?
Pas vanaf juni 2012 zal IPv6 echt belang beginnen krijgen:
http://www.internetsociety.org/news/wor ... t-protocol
Ik heb ook al een paar jaar een SixXS tunnel over IPv6 PoP van Easynet en dat heeft ruim volstaan.
Pas vanaf juni 2012 zal IPv6 echt belang beginnen krijgen:
http://www.internetsociety.org/news/wor ... t-protocol
Ik heb ook al een paar jaar een SixXS tunnel over IPv6 PoP van Easynet en dat heeft ruim volstaan.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 23 keer
meer "adressen" is slechts 1 van de 8 verbeteringen... ik geloof dat WoW vnl profiteerd van de multicast waardoor data veel sneller kan verstuurd worden van de servers naar de klanten ... nu moet alle data naar elke klant afzonderlijk...meer verbruik en bottleneck aan de serverkant...
Jumbograms kunnen ook voordelig zijn?
meer info hier : http://en.wikipedia.org/wiki/IPv6
dit zijn ze nog eens op een rijtje:
1 Larger address space
2 Multicasting
3 Stateless address autoconfiguration (SLAAC)
4 Mandatory network-layer security
5 Simplified processing by routers
6 Mobility
7 Options extensibility
8 Jumbograms
Jumbograms kunnen ook voordelig zijn?
meer info hier : http://en.wikipedia.org/wiki/IPv6
dit zijn ze nog eens op een rijtje:
1 Larger address space
2 Multicasting
3 Stateless address autoconfiguration (SLAAC)
4 Mandatory network-layer security
5 Simplified processing by routers
6 Mobility
7 Options extensibility
8 Jumbograms
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Dergelijke dingen gaan vermoedelijk pas echt zin hebben als je front-to-back native IPv6 support hebt... en aangezien geen enkele provider dit momenteel in Belgie heeft is het dus twijfelachtig.
- Gent32m
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
- Bedankt: 118 keer
Eventjes dit topic vanonder het stof halen.
1. Wanneer zal Belgacom IPV6 aanbieden. Is hierover ondertussen al meer bekend ?
2. Als je via IPV6 verbindt, wat verandert er dan intern allemaal in je netwerk (of moet je zelf voorzien) ?
* Nieuwe switches ? (of blijven die ook met IPV6 werken)
* Windows XP en IPV6 (service pack/patch hiervoor installeren)
* Static IP (wordt een IPV6 nummer of blijft intern een IPV4 adres)
* Andere ?
Wie heeft hier al ervaring mee.
Gent32m
1. Wanneer zal Belgacom IPV6 aanbieden. Is hierover ondertussen al meer bekend ?
2. Als je via IPV6 verbindt, wat verandert er dan intern allemaal in je netwerk (of moet je zelf voorzien) ?
* Nieuwe switches ? (of blijven die ook met IPV6 werken)
* Andere ?
Wie heeft hier al ervaring mee.
Gent32m
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
- xenne
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
- Bedankt: 141 keer
er zou naar het schijnt een mogelijkheid bestaan om een test IPv6-adres te verkrijgen
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
Dat heb met googelen ook gevonden en onderander hier: http://community.belgacom.be/posts/b40e ... 2238#72238
Maar er wordt nergens gemeld hoe je dit moet doen om er ene vast te krijgen ?
Ik ben ook wel geinteresseerd en als iemand weet hoe, dan zou ik het ook graag weten.
Nico
Maar er wordt nergens gemeld hoe je dit moet doen om er ene vast te krijgen ?
Ik ben ook wel geinteresseerd en als iemand weet hoe, dan zou ik het ook graag weten.
Nico
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
- Bedankt: 106 keer
Met "een ipv6" adres kan je slechts één device connecteren (remember, geen NAT meer), dus het zal toch zeker een range moeten zijn.xenne schreef:er zou naar het schijnt een mogelijkheid bestaan om een test IPv6-adres te verkrijgen
Een domme switch (layer 2) zal daar geen hinder mee ondervinden. Ander paar mouwen natuurlijk voor layer 3 switchen, maar die heb je vast niet thuis staan* Nieuwe switches ? (of blijven die ook met IPV6 werken)
* Andere ?
Voor Windows xp, dunno maar waarom zou je daar nog ipv6 op willen? ipv4 kan naast ipv6 bestaan. Vanaf een ipv4 adres kan je uiteraard geen ipv6 hosts bereiken (los van eventuele ipv6 tunnels etc).
Statische ip's zal wel denk ik enkel voor business oplossingen zijn.
Waar ik mij echter meer zorgen over maak en je leest daar zelden iets over in dergelijke topics is wat met security. Geen NAT wil zeggen dat een groot stuk basis beveiliging verdwijnt. Er is dus ook niets meer zoals port forwarding (DMZ ook niet althans binnen NAT bekeken).
Zijn alle ipv6 compatibele routers dan nog voorzien van degelijke firewalling?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
- Bedankt: 277 keer
@ Nico2, als je naar je opgegeven link hierboven surft staat daar :
mvg
Dus blijkbaar zal het niet voor iedereen weggelegd zijn en dan vraag ik mij af of er dan ook iets in de BBOX2 moet ingesteld worden ?je kan altijd vragen om een (test)IPv6-adres te krijgen maar dit is geen zekerheid dat je deze zal krijgen, dat zal dan een gunst zijn
mvg
-
- Deel van't meubilair
Misschien dat EDPnet klanten hier iets kunnen over vertellen ?TomG schreef:Waar ik mij echter meer zorgen over maak en je leest daar zelden iets over in dergelijke topics is wat met security. Geen NAT wil zeggen dat een groot stuk basis beveiliging verdwijnt. Er is dus ook niets meer zoals port forwarding (DMZ ook niet althans binnen NAT bekeken).
Zijn alle ipv6 compatibele routers dan nog voorzien van degelijke firewalling?
Initieel had ik ook nog een foutje in m'n IPv6 tunnel configuratie (eigenlijk m'n firewall setup) en stond zo ook compleet open
- Gent32m
- Elite Poster
Verdwijnt de Firewall op de modem/router ? (of slechts in beperkte mate).
Zo ja, wat stellen jullie in, om dit te compenseren
- Ik zit nog met Windows XP op mijn desktop pc (zou daarmee alle websites, etc) nog willen kunnen bereiken. Eens mijn Fritzbox modem via de IPV6 van Belgacom verbindt.
Gent32m
- Mijn switch is een Linksys switch (van rond de 50 euro). Dus, die zal wel layer 2 zijn, veronderstel ikTomG schreef:Een domme switch (layer 2) zal daar geen hinder mee ondervinden. Ander paar mouwen natuurlijk voor layer 3 switchen, maar die heb je vast niet thuis staan
Voor Windows xp, dunno maar waarom zou je daar nog ipv6 op willen? ipv4 kan naast ipv6 bestaan. Vanaf een ipv4 adres kan je uiteraard geen ipv6 hosts bereiken (los van eventuele ipv6 tunnels etc).
Statische ip's zal wel denk ik enkel voor business oplossingen zijn.
- Ik zit nog met Windows XP op mijn desktop pc (zou daarmee alle websites, etc) nog willen kunnen bereiken. Eens mijn Fritzbox modem via de IPV6 van Belgacom verbindt.
Gent32m
Laatst gewijzigd door Gent32m 25 jun 2012, 12:53, in totaal 1 gewijzigd.
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
-
- Deel van't meubilair
Officieel denk ik niet dat er reeds IPv6 ondersteuning is voor de BBOX2 en Belgacom... dus dat zou enkel maar speculaties zijn.
Post je vraag eens binnen een EDPnet IPv6 topic zouik zeggen.
Post je vraag eens binnen een EDPnet IPv6 topic zouik zeggen.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
- Bedankt: 31 keer
- Contacteer:
De firewall verdwijnt zeker niet uit de router. Wat wel verdwijnt (voor het IPv6 gedeelte dan) is de NAT en de intrinsieke beveiliging die dat met zich meebrengt. Namelijk: Een host op het internet kan een host in je lan niet contacteren voordat de host op je lan eerst die host op het internet heeft gecontacteerd.Gent32m schreef:Verdwijnt de Firewall op de modem/router ? (of slechts in beperkte mate).
Diezelfde veiligheid kan teruggebracht worden met een echte firewall. Die zal dan controleren of een host op het internet wel recht heeft de lan host te contacteren door na te gaan welke host het initiatief voor de communicatie heeft genomen. Een aantal firewall regels volstaan om de NAT-veiligheid terug te brengen. Die gaan waarschijnlijk standaard in de router (zo eentje voor huis-tuin-en-keuken-gebruik) geprogrammeerd zitten.
Als je dan een service toch toegankelijk wil maken vanop het internet, moet je gewoon de poort openzetten voor het IP adres van de juiste host, maar moet je niet gaan port-forwarden. Je kan dan in dezelfde moeite heel gemakkelijk instellen WELKE internet hosts toegang moet krijgen tot die poort op je LAN host.
Voorbeeld:
Dit is de configuratie van mijn IPv6 firewall. Enkel twee lijnen zijn nodig om de NAT-veiligheid terug te brengen. De andere zijn om bepaalde services op bepaalde hosts toegankelijk te maken vanop het internet. Als iemand een beveiligingslek ziet, laat het dan AUB weten .
Code: Selecteer alles
krusty:~ # ip6tables -L -v
Chain INPUT (policy DROP 973K packets, 165M bytes)
pkts bytes target prot opt in out source destination
40881 32M ACCEPT tcp any any anywhere anywhere state ESTABLISHED
108K 23M ACCEPT udp any any anywhere anywhere state ESTABLISHED
858K 76M ACCEPT ipv6-icmp any any anywhere anywhere
0 0 ACCEPT tcp any any anywhere 2a02:578:f09:1::1/128 tcp dpt:ssh
0 0 ACCEPT tcp any any anywhere 2a02:578:f09:1::1/128 tcp dpt:http
149 11920 ACCEPT tcp any any anywhere 2a02:578:f09:1::1/128 tcp dpt:https
Chain FORWARD (policy DROP 15790 packets, 966K bytes)
0 0 ACCEPT tcp sixxs any anywhere 2a02:578:f09:1::1/128 tcp dpt:ssh
0 0 ACCEPT tcp sixxs any anywhere 2a02:578:f09:1::1/128 tcp dpt:https
0 0 ACCEPT tcp sixxs any anywhere 2a02:578:f09:1::1/128 tcp dpt:http
6022K 503M ACCEPT all any sixxs anywhere anywhere <= deze lijn laat alle verkeer van LAN naar internet toe
13M 16G ACCEPT all any any anywhere anywhere state ESTABLISHED <= deze lijn laat verkeer van internet naar LAN toe als een LAN host het initiatief heeft genomen.
Chain OUTPUT (policy ACCEPT 1168K packets, 112M bytes)
Laatst gewijzigd door depeje 25 jun 2012, 20:40, in totaal 4 gewijzigd.
- Gent32m
- Elite Poster
Bedankt voor de info.
Kun je op deze manier ook bepaalde poorten gaan openzetten ? (iets wat ik vroeger deed met Port Forwarding).
Ik gaf dan een Port nummer + het IP adres (van de oproepende host/pc) op.
Gezien die port forwarding verdwijnt met IPV6.
Maar misschien zit er in die keuken modems (zoals de Fritzbox) hier ook wel iets voor voorzien.
Gent32m
Kun je op deze manier ook bepaalde poorten gaan openzetten ? (iets wat ik vroeger deed met Port Forwarding).
Ik gaf dan een Port nummer + het IP adres (van de oproepende host/pc) op.
Gezien die port forwarding verdwijnt met IPV6.
Maar misschien zit er in die keuken modems (zoals de Fritzbox) hier ook wel iets voor voorzien.
Gent32m
-
- Premium Member
- Contacteer:
Portforwarding wordt vervangen door het gewoon openzetten van poorten van een bepaald IP adres. In je router (met ingebouwde firewall) moet je die twee dan gaan ingeven. Het voordeel is dat je nu meerdere hosts in je lan kan hebben met dezelfde poorten open.
Maar de laatste 3 posts horen eigenlijk beter thuis in het topic "EDPnet IPv6... de praktijk" welk net is gestart of nog beter "IPv6... de praktijk".
Maar de laatste 3 posts horen eigenlijk beter thuis in het topic "EDPnet IPv6... de praktijk" welk net is gestart of nog beter "IPv6... de praktijk".
-
- Elite Poster
Dat maakt al heel wat duidelijk! Ik veronderstel dat de 2 regels voor reeds established connecties ervoor zorgen dat het enige verkeer dat normaal binnen kan, enkel hetgene is dat je zelf naarbuiten toe geïnitialiseerd hebt?depeje schreef:De firewall verdwijnt zeker niet uit de router. Wat wel verdwijnt (voor het IPv6 gedeelte dan) is de NAT en de intrinsieke beveiliging die dat met zich meebrengt. Namelijk: Een host op het internet kan een host in je lan niet contacteren voordat de host op je lan eerst die host op het internet heeft gecontacteerd.Gent32m schreef:Verdwijnt de Firewall op de modem/router ? (of slechts in beperkte mate).
Diezelfde veiligheid kan teruggebracht worden met een echte firewall. Die zal dan controleren of een host op het internet wel recht heeft de lan host te contacteren door na te gaan welke host het initiatief voor de communicatie heeft genomen. Een aantal firewall regels volstaan om de NAT-veiligheid terug te brengen. Die gaan waarschijnlijk standaard in de router (zo eentje voor huis-tuin-en-keuken-gebruik) geprogrammeerd zitten.
Als je dan een service toch toegankelijk wil maken vanop het internet, moet je gewoon de poort openzetten voor het IP adres van de juiste host, maar moet je niet gaan port-forwarden. Je kan dan in dezelfde moeite heel gemakkelijk instellen WELKE internet hosts toegang moet krijgen tot die poort op je LAN host.
Voorbeeld:
Dit is de configuratie van mijn IPv6 firewall. Enkel twee lijnen zijn nodig om de NAT-veiligheid terug te brengen. De andere zijn om bepaalde services op bepaalde hosts toegankelijk te maken vanop het internet. Als iemand een beveiligingslek ziet, laat het dan AUB weten .
krusty:~ # ip6tables -L -v Chain INPUT (policy DROP 973K packets, 165M bytes) pkts bytes target prot opt in out source destination 40881 32M ACCEPT tcp any any anywhere anywhere state ESTABLISHED 108K 23M ACCEPT udp any any anywhere anywhere state ESTABLISHED 858K 76M ACCEPT ipv6-icmp any any anywhere anywhere 0 0 ACCEPT tcp any any anywhere 2a02:578:f09:1::1/128 tcp dpt:ssh 0 0 ACCEPT tcp any any anywhere 2a02:578:f09:1::1/128 tcp dpt:http 149 11920 ACCEPT tcp any any anywhere 2a02:578:f09:1::1/128 tcp dpt:https Chain FORWARD (policy DROP 15790 packets, 966K bytes) pkts bytes target prot opt in out source destination 0 0 ACCEPT tcp sixxs any anywhere 2a02:578:f09:1::1/128 tcp dpt:ssh 0 0 ACCEPT tcp sixxs any anywhere 2a02:578:f09:1::1/128 tcp dpt:https 0 0 ACCEPT tcp sixxs any anywhere 2a02:578:f09:1::1/128 tcp dpt:http 6022K 503M ACCEPT all any sixxs anywhere anywhere <= deze lijn laat alle verkeer van LAN naar internet toe 13M 16G ACCEPT all any any anywhere anywhere state ESTABLISHED <= deze lijn laat verkeer van internet naar LAN toe als een LAN host het initiatief heeft genomen. Chain OUTPUT (policy ACCEPT 1168K packets, 112M bytes) pkts bytes target prot opt in out source destination
De (2) netwerk interfaces (WAN en LAN zijde) zijn die dan gewoon gebridged? Of zijn die afzonderlijk en moet je tussen netten routeren?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 64 keer
Bij IPv6 zal jouw router gewoon gaan routeren. Je krijgt één adres op je WAN kant en een range (meestal /56 for home use) voor je LAN kant. Bij default filter een fritzbox al het inkomend verkeer. Als noob heb je dus nog even 'veilig' als bij NAT.
-
- Premium Member
- Contacteer:
Inderdaad. In mijn voorbeeld is "sixxs" de interface aan de WAN kant. Alle andere interfaces zijn LAN. De rules die belang hebben op het routeren tussen het internet en LAN zijn te vinden in "Chain FORWARD". Policy drop betekent dat alles gedropped moet worden wat niet voldoet aan de volgende regels. Bij de lijnen die van belang zijn heb ik al commentaar gezet.
De Chains INPUT en OUTPUT slaan enkel op het verkeer dat vertrekt of aankomt op de machine zelf. (Mijn IPv6 router is ook server, en genereert zelf ook wat verkeer.) Daarvoor heb ik dezelfde regels als in de FORWARD chain ook moeten toepassen in die chain. De eerste twee regels in de input chain doen hetzelfde als de laatste regel bij FORWARD, maar daar is UDP en TCP ontdubbeld. OUTPUT policy ACCEPT betekent hetzelde als de voorlaatste regel in de FORWARD chain, maar dan voor lokaal gegenereerd verkeer.
De Chains INPUT en OUTPUT slaan enkel op het verkeer dat vertrekt of aankomt op de machine zelf. (Mijn IPv6 router is ook server, en genereert zelf ook wat verkeer.) Daarvoor heb ik dezelfde regels als in de FORWARD chain ook moeten toepassen in die chain. De eerste twee regels in de input chain doen hetzelfde als de laatste regel bij FORWARD, maar daar is UDP en TCP ontdubbeld. OUTPUT policy ACCEPT betekent hetzelde als de voorlaatste regel in de FORWARD chain, maar dan voor lokaal gegenereerd verkeer.
-
- Elite Poster
Dus voor puur routering (en internet toegang op router zelf enkel regels in input neem ik aan) heb je enkel zoiets hieronder nodig?
Is er een reden waarom je geen WAN interface gedefinieerd hebt op je forward chain internet --> lan? Want op de regel erboven in omgekeerde richting doe je dat wel.
En om één of meerdere hosts toegankelijk te maken van het internet voor een bepaald protocol moet je dus die regel in de input en de forward chain definiëren, that's all?
(mijn iptables kennis zit ondertussen al wat ver en kan een opfrisbeurt gebruiken )
Chain INPUT (policy DROP 973K packets, 165M bytes)
40881 32M ACCEPT tcp any any anywhere anywhere state ESTABLISHED
108K 23M ACCEPT udp any any anywhere anywhere state ESTABLISHED
Chain FORWARD (policy DROP 15790 packets, 966K bytes)
6022K 503M ACCEPT all IFLAN IFWAN anywhere anywhere
13M 16G ACCEPT all IFWAN IFLAN anywhere anywhere state ESTABLISHED
En om één of meerdere hosts toegankelijk te maken van het internet voor een bepaald protocol moet je dus die regel in de input en de forward chain definiëren, that's all?
(mijn iptables kennis zit ondertussen al wat ver en kan een opfrisbeurt gebruiken )
-
- Premium Member
- Contacteer:
Vergeet niet dat de output chain policy ACCEPT moet hebben. Die chain kan je trouwens niet verwijderen. Op de forward chain rule wan ->lan heb ik geen interface gedefinieerd omdat het eigenlijk niet uitmaakt. Established connections mogen in alle richtingen door. En ik hebnog wat meer dan die twee interfaces. Dat spaart mij wel wat regels uit.
Om toegang te geven tot een host zijn elkel regels nodig in de forward chain. Bij mij staan die ook in de input chain omdat die host toevallig ook mijn router is, en linux het niet zo nauw neemt met IP adressen. (Voor linux behoort een adres aan de machine toe, niet aan de interface.) Anders had ik het eleganter kunnen oplossen. Het IP adres dat je kan zien in mijn iptables is eigenlijk van de lan interface, maar pakketten van het internet (interface sixxs) naar dat IP komen toch direct in de INPUT chain.
Om toegang te geven tot een host zijn elkel regels nodig in de forward chain. Bij mij staan die ook in de input chain omdat die host toevallig ook mijn router is, en linux het niet zo nauw neemt met IP adressen. (Voor linux behoort een adres aan de machine toe, niet aan de interface.) Anders had ik het eleganter kunnen oplossen. Het IP adres dat je kan zien in mijn iptables is eigenlijk van de lan interface, maar pakketten van het internet (interface sixxs) naar dat IP komen toch direct in de INPUT chain.