Java voor beginners

Plaats reactie
SIR
Pro Member
Pro Member

Ik heb dit weekend de Eclipse software gedowned om in Java te leren programmeren, maar wat ik nu nog mis is een goed boek om het te leren.

Kan er iemand mij een goed boek aanbevelen??????
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

Wij gebruiken hier op school: "En toen was er java ..." zeer goed boek vind ik persoonlijk met bijbehordende cdrom ... ik zal morgen eens kijken naar de auteur (ligt op kot atm) ...

Als api gebruiken wij op school trouwens jGrasp ... maar die raad ik sterk af ... redelijk onstabiel en ziet der crappy uit ... javabeans van Sun zelf vind ik wel een leuke ...
wem
Premium Member
Premium Member

ik heb java (zelf) geleerd met boek "Java 2 in 21 dagen" van Laura Lemay & Rogers Cadenhead

staat wel wat in, maar het allerbegin is er niet al te best in uitgelegd vind ik. (Was voor mij geen probleem omdat ik o.a. c++ ervaring heb, maar m'n vader kon er na enkele blz nimmer aanuit)

en ik gebruik NetBeans, gratis van sun, enorm handig, stabiel, nog totaal geen negatieve zake over gevonden ...
http://java.sun.com/j2se/1.4.2/download-netbeans.html
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

wem schreef:en ik gebruik NetBeans, gratis van sun, enorm handig, stabiel, nog totaal geen negatieve zake over gevonden ...

Eclipse is eveneens gratis, en is van tientalle klinkende namen (Borland, IBM, MERANT, QNX Software Systems, Rational Software3, Red Hat, SuSE, TogetherSoft3 and Webgain2 om enkel de stichters nog maar te noemen) uit de IT wereld, het is met name een van de grootste open source ontwikkelingstools die er bestaat.

Eclipse wordt trouwens niet alleen voor Java gebruikt, maar er bestaan tientalle 'perspectives' om haast alle talen en systemen mee te bewerken. IBM gebruikt het tevens als basis voor zijn Websphere Development Studio.

Toch wel een aanrader voor zij die later in het bedrijfsleven terecht komen !
[Nob]

Yup, ik gebruik ook Eclipse voor Java ontwikkeling. (ow BTW r2, ik dacht dat open source niet kon werken?)

Er zijn trouwens superveel plugins voor eclipse (te vinden op sf.net ea)

greetz,

Nob
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

[Nob] schreef:Yup, ik gebruik ook Eclipse voor Java ontwikkeling. (ow BTW r2, ik dacht dat open source niet kon werken?)

Het werkt ook niet... ganse boeltje is eigenlijk geschreven met IBM zijn centjes omdat het een ontwikkelingsomgeving nodig had (het gebruikt Eclipse namelijk voor z'n WDSC/WSAD toolset), en vooral omdat het acceptance nodig had voor het product !
[Nob]

Al was het geschreven met de centjes van de Paus, het is toch open-source of niet?

(en omdat IBM het heeft vrijgegeven zijn er een heleboel developers mee op de kar gesprongen, wat anders (met closed-source) nooit zou gekund hebben.)

Dankzij die open-source hebben we nu ook een pak plugins voor eclipse, waardoor het niet enkel meer dient als java-ontwikkelplatform, maar voor vanalles en nog wat kan gebruikt worden.

Ach ja, maar het werkt niet... dan zal ik het maar beter niet gebruiken zeker?

//off-topic
Debian, nog zoiets: alles geschreven door vrijwilligers, en da's een prachtig OS.
//off-topic

greetz,

Nob
Squirtle
Plus Member
Plus Member
Contacteer:

er is ook een heel goed en gratis boek van Bruce Eckel 'Thinking in Java'
google maar eens op de titel en je komt wel op die mens zijn site terecht
(dacht dat geprinte versie ook te koop was)

en voor de rest had sun goede (gratis) tutorials, maar heb er mij al enkele jaren niet meer mee bezig gehouden

met bittorrent & co. kan je ook massas commerciele java ebooks binnenhalen, misschien een idee om er enkele aandachtig in te kijken vooralleer je er een van gaat kopen?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

[Nob] schreef:(en omdat IBM het heeft vrijgegeven zijn er een heleboel developers mee op de kar gesprongen, wat anders (met closed-source) nooit zou gekund hebben.)

Nogmaals nonsens... het kunnen schrijven van plugins en en open source hebben niets met elkaar te maken. Een commercieel product kan best heel open zijn wat betreft plugins.
[Nob]

Een commercieel product kan best heel open zijn wat betreft plugins.

Klopt, maar ik ben er 99 % zeker van dat er vandaag de dag een pak minder plugins voor eclipse waren moest het niet Open Source zijn geweest. (merendeel van die plugins is trouwens terug te vinden op sf.net)

greetz,

Nob

PS die boeken van Bruce kan je ook kopen (geen ebook dan), maar de ebook versie geeft hij gratis weg. Thanks Bruce!
wem
Premium Member
Premium Member

[Nob] schreef:
Een commercieel product kan best heel open zijn wat betreft plugins.

Klopt, maar ik ben er 99 % zeker van dat er vandaag de dag een pak minder plugins voor eclipse waren moest het niet Open Source zijn geweest. (merendeel van die plugins is trouwens terug te vinden op sf.net)

ik denk dat dat niets met Open Source te maken heeft, maar wel met het feit dat je Eclipse gratis kan downloaden...
Plaats reactie

Terug naar “Development”