Hallo, recently ben ik overgestapt van ExpressnetXL naar Fibernet en ik ondervindt dat mijn snelheid er op achteruit is gegaan sindsdien. Op speedtest haal ik nauwelijks 23mbps en op onbepaalde tijdstippen daalt deze soms tot 5mbps. Als dit gebeeurd moet ik mijn router resetten en dan heb ik weer 23mpbs.
Ik heb reeds met Telenet gesproken en naar hun mening heeft het te maken met mijn configuratie. Deze ziet als volgt uit: Telenet modem CPN / SVG6540E met wireless uitgeschakeld gekoppeld via poort 1 van de switch met de WAN ingang van een Linksys WRT54GS. WRT geconfigureerd als DHCP met wireless. Ik kan begrijpen dat ik niet noodzakelijk de volle 50 mbps moet krijgen maar enkel 50% vindt ik toch vreemd.
Ik heb reeds geprobeerd het IP van de WRT 192.168.0.247 in te geven op de DMZ van de modem maar dat maakt geen verschil. Heeft er iemand misschien een idee hoe ik dit geheel moet configureren om de snelheid te verbeteren of moet ik het probleem ergens anders zoeken?
Fibernet geeft maar 23mbps op speedtest
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 32 keer
Gezien uw router een Linksys WRT54GS is heeft hij gegarandeerd aan de WAN kant een te lage throughput.ddaenen1 schreef:Hallo, recently ben ik overgestapt van ExpressnetXL naar Fibernet en ik ondervindt dat mijn snelheid er op achteruit is gegaan sindsdien. Op speedtest haal ik nauwelijks 23mbps en op onbepaalde tijdstippen daalt deze soms tot 5mbps. Als dit gebeeurd moet ik mijn router resetten en dan heb ik weer 23mpbs.
Alle N routers halen veel meer. Je zal misschien denken dat die G en die N WIFI related zijn en totaal niks te maken hebben met WAN -> LAN speed en dat is in theorie ook juist. Alleen is het zo dat N routers omwille van hun hogere WIFI throughput wel verplicht zijn om te garanderen dat ook de WAN -> LAN kant kan volgen. (zowat 300 mb/sec)
Voor de goede orde, test ook uw snelheid via TELENET SPEEDTEST om zeker te zijn dat we over dezelfde test praten. Andere speedtests kunnen andere resultaten geven.
Om te bewijzen dat het uw router is hang je een PC rechtstreeks op uw modemuitgang dus zonder uw router er tussen met een cat5 kabel en test op Telenet Speedtest http://speedtest.telenet.be/ en voila je zou rond de 45 - 48 mb/sec moeten halen.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Ik had een WRT54GR welke perfect 50 Mbits kon halen WAN to LAN... op een gegeven moment begon die ook kuren te krijgen en kreeg ik eveneens nog maar gelijkaardige snelheden waarbij een full reset (dus niet louter het ding uit het stopcontact trekken) de enige oplossing was.
Nooit geweten wat de oorzaak was... heb hem gewoon vervangen.
Nooit geweten wat de oorzaak was... heb hem gewoon vervangen.
Ik heb ondertussen wat antwoorden op het forum gevonden. Ik heb de DHCP server van de linksys uitgeschakeld en poort 1 van de Telenet modem in LAN poort 4 van de linksys gestoken ipv de WAN poort. Nu regelt de DHCP van de Telenet modem alles en dat blijkt toch enigszzins een positief effect te hebben. Nu haal ik ongeveer 26 mbps en mijn upload is wel beduidend beter. Onaangenaam zijeffect hiervan is thans dat ik geen toegang meer heb tot de linksys via 192.168.1.1 waar ik geen verklaring voor heb. Ik ga er dus even van uit dat dit niet echt de oplossing is waar ik naar moet zoeken. Misschien dan toch maar een nieuwe wireless router/switch overwegen.
-
- Deel van't meubilair
Je gebruikt hem nu ook enkel maar als switch... maar 26 Mbits is nog steeds een raar getal (teveel voor een BasicNet, te weinig voor een Fibernet) of is dit wireless ?ddaenen1 schreef:Nu haal ik ongeveer 26 mbps en mijn upload is wel beduidend beter.
Dit is omdat 192.168.1.1 in een ander subnet zit dan wat je krijgt van TN... pas het adres aan naar 192.168.0.2 en het zal werken.ddaenen1 schreef:Onaangenaam zijeffect hiervan is thans dat ik geen toegang meer heb tot de linksys via 192.168.1.1 waar ik geen verklaring voor heb.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
- Bedankt: 31 keer
- Contacteer:
Ip adres van de router instellen op 192.168.0.10 op de lan-kant. Dan kan je terug op het adminpanel zonder het adres van je computer aan te moeten passen.
-
- Pro Member
Das straf. Zelf nog nooit gezien bij een G router. Anderen trouwens ook niet zie http://www.tomsguide.com/us/linksys-wrt ... 470-6.htmlr2504 schreef:Ik had een WRT54GR welke perfect 50 Mbits kon halen WAN to LAN...
Om absoluut zeker te zijn dat er toch niks schort aan de Telenet kant moet hij een PC recht op de modem aansluiten en dan een speed test doen op de Telenet Speedtest site.
Als de Telenet kant goed is hoeft hij niet verder te zoeken.
-
- Deel van't meubilair
Een WRT54GR is een andere router dan een WRT54G !bobsys1 schreef:Das straf. Zelf nog nooit gezien bij een G router. Anderen trouwens ook niet
-
- Pro Member
Modbreak:
FullQuote
Yep dat zou eventueel een verschil kunnen maken maar ik verwacht niet al te veel omdat beiden G modellen zijn.FullQuote
Die routers kunnen weliswaar onder goede omstandigheden een WIFI verbinding maken aan max. 54 mb/sec maar omwille van de grote overhead zal de throughput weing meer dan de helft zijn. Via cat5 halen ze zowat hetzelfde. Best mogelijk dat er wel G routers zijn die het beter doen alleeen heb ik die zelf nog nooit gezien.
Mijn ervaring is gelimiteerd tot zowat een dozijn gevallen waar mensen overschakelden naar Fibernet 50. Iedereen die nog een G router had zag hetzelfde resultaat om en rond de 20 mb/sec op de Telenet Speedtest server. Spijtig genoeg heb ik ook nog geen G router gevonden waar die WAN -> LAN throughput in de specs vermeld wordt. In de huidige thread weten we niet eens of alles wel in orde is aan de Telenet kant. Ik verwacht van wel maar "meten is weten".
Laatst gewijzigd door TiTanium 14 jan 2012, 17:35, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: De citeerknop is met een reden weggelaten bij elke laatste post, graag dan ook de laatste post niet opnieuw quoten.
Reden: De citeerknop is met een reden weggelaten bij elke laatste post, graag dan ook de laatste post niet opnieuw quoten.
-
- Deel van't meubilair
We hebben het hier over WAN-to-LAN speed... niet over wireless !bobsys1 schreef:Die routers kunnen weliswaar onder goede omstandigheden een WIFI verbinding maken aan max. 54 mb/sec maar omwille van de grote overhead zal de throughput weing meer dan de helft zijn.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
- Bedankt: 215 keer
via wifi zal de snelheid altijd enorm schommelen; ik had ervoor fibernet xl 100mbps download en ik behaalde op wifi altijd 40-80mbps, zo erg schommelde het dus via wifi.
Via kabel altijd 93-94mbps. Das dan wel stabiel natuurlijk.
De router moet ook de N hebben.
Als dan nog steeds je snelheid niet normaal is zelfs via kabel niet moet je eens de virusscanner afgooien.
Via kabel altijd 93-94mbps. Das dan wel stabiel natuurlijk.
De router moet ook de N hebben.
Als dan nog steeds je snelheid niet normaal is zelfs via kabel niet moet je eens de virusscanner afgooien.
Ge kunt ze kussen
-
- Pro Member
Je mist the point.r2504 schreef: We hebben het hier over WAN-to-LAN speed... niet over wireless !
G routers zijn ontworpen voor maximale WIFI at 54mb/sec ingevolge de standaard.
Omdat dit grosso modo nooit meer dan een dikke 20 mb/sec aan reele data oplevert was dat netjes in lijn van wat het ding diende te kunnen aan de WAN -> LAN kant en dat om de simpele reden dat oudere G routers ontworpen werden in de tijd van ADSL of ze nu een eigen ADSL modem aan boord hadden of niet. Voor ADSL lijnen was een WAN-> LAN van 24 mb/sec voldoende. Er zijn wel degelijk G toestellen die heel wat betere WAN->LAN throughput hebben (de Bbox2 bvb) maar die is op zijn beurt weer een witte raaf want het leeuwenaandeel van VDSL2 capable toestellen hebben een N wifi. Alleen Belgacom haalt het in zijn hoofd om daar nog een G van te maken.
-
- Deel van't meubilair
Nee, jij... WAN to LAN speed heeft niets met wireless te maken dus ik begrijp ook niet waarom je erover bezig blijft (trouwens snelheidstesten voor je internet verbinding doe je nooit over wireless, er spelen daar teveel factoren die nauwelijks controleerbaar zijn - wireless performance testen zijn leuk voor theoretische maximums).bobsys1 schreef:Je mist the point.
Nee, G-routers zoals de Linksys WRT54G dateren uit de tijd dat er niet meer processing power was voor dergelijke prijs (daarom trouwens dat de recentere WRT54GR heel wat sneller is dan de WRT54G, wat beide G-radios zijn). De prijs voor het radio gedeelte (G versus N) is trouwens zo goed als nul, het grootste deel van de prijs gaat ook vandaag nog steeds naar de routing processing.bobsys1 schreef:G routers zijn ontworpen voor maximale WIFI at 54mb/sec ingevolge de standaard.
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Aha?
Mij hebben ze altijd wijsgemaakt dat LAN stond voor local access network en WAN voor world access network. Maargoed, ik weet wat LAN en WAN doen dus zolang we over hetzelfde praten
Mij hebben ze altijd wijsgemaakt dat LAN stond voor local access network en WAN voor world access network. Maargoed, ik weet wat LAN en WAN doen dus zolang we over hetzelfde praten
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Volgens mij bedoelt Bobsys1 ook niet wireless. Hij wil gewoon zeggen dat deze G routers via wireless maar 54Mbps aan kunnen en de WAN poort er dan ook niet op voorzien is om echt hoge snelheden door te voeren (gezien daar toen ook geen nood voor was).
Maar ik kan me vergissen natuurlijk.
Zelf zou ik het ook eerst eens rechtstreeks via de Telenet router proberen om te zien of het probleem daar ligt.
Zelf zou ik het ook eerst eens rechtstreeks via de Telenet router proberen om te zien of het probleem daar ligt.
-
- Pro Member
@MClaeysMClaeys schreef:Volgens mij bedoelt Bobsys1 ook niet wireless. Hij wil gewoon zeggen dat deze G routers via wireless maar 54Mbps aan kunnen en de WAN poort er dan ook niet op voorzien is om echt hoge snelheden door te voeren (gezien daar toen ook geen nood voor was).
Je vergist je niet . Uw opmerking is inderdaad wat ik bedoelde.
Ik heb niet meer gereageerd omdat men blijkbaar niet eens de kleine moeite wilde doen om te bewijzen dat het zijn router was. Gewoon een PC of Laptop direct aan de Telenet modem aansluiten en het was geweten. Of een andere router proberen als hij die heeft maar dan eentje (met of zonder WIFI maakt niet uit) die wel voldoende WAN LAN throughput heeft. Als men niet weet wat de WAN LAN througput van die testrouter is maar indien het toevallig een N WIFI zou zijn mag je van mij aannemen dat die het wel zou doen. Met een G router kun je niet zomaar zeker zijn omdat het leeuwenaandeel van die G routers uit het ADSL tijdperk stammen waar een WAN LAN van 23 Mbps meer dan zat was omdat er via ADSL toch nooit méér dan dat binnenkwam en er dus ook niet meer kon doorgejaagd worden. De reden dat die G routers dan toch een WIFI verbinding aan 54 Mbps konden opzetten ( in ideale omstandigheden) was nodig omdat WIFI zo verdomd veel overhead heeft dat die 54 nodig was om een payload aan 23 Mbps unbedingd over the air door te sassen. Nu zijn er wel G routers die een veel betere WAN LAN dan 23 Mbps aankunnen maar het zijn witte raven. De meest notoire hier te lande zijn bvb de Bbox2 en zijn Sagem broertje die voor VDSL2 ontwikkeld zijn en desondanks (ongelooflijk) slechts een G WIFI hebben.
Op de opmerkingen dat ik mogelijk het verschil tussen WAN, LAN, WLAN en/of WIFI misschien niet kende heb ik ook niet gereageerd. Na 30 jaar in de PC wereld te hebben gewerkt zou ik dat alsnog moeten weten.
Ook al is het intussen zowat 5 jaar geleden dat ik nog eens een router heb getest wil ik u toch niet onthouden hoe we dat destijds deden. Zie bijlage.
Twee PC's draaien beiden IxChariot. Eentje geconfigureerd als server de andere als client. De ene hangt aan de WAN kant van de router de andere aan een poort van de LAN kant. Server en client kunnen omgewisseld worden om zowel WAN to LAN als LAN to WAN te testen (upload en download). De server stuurde gedurende een paar minuten (instelbaar) herhaaldelijk een bestand van 1 megabytes naar de client. De client noteerde telkens de tijd voor het transfereren en gaf op het einde een gemiddelde in Mbps. Ook kon men testen op de performance van de router onder omstandigheden waarbij snelle veelvuldige verbindingen werden gemaakt zoals voorkomt bij bvb peer to peer verbindingen bij o.a torrents en games. Daar komt data binnen van verschillende verbindingen en dat kon getest worden (als ik mij goed herinner) tot 200 verbindingen per seconde.
Conclusie : Alhoewel WIFI met de hele zaak niks te maken had konden we hier alsnog een goede voorspelling maken dat zijn router de oorzaak was omdat het een G router was, hij Fibernet 50 gebruikte en BIJ STOM TOEVAL merkte dat hij niet méér dan 23 Mbps door het ding kreeg. Kans dat hij een G router had die tot de witte raven lijst behoorde was dus zo goed als nihil. Hij ziet namelijk exact datgene wat je bij het leeuwenaandeel van G routers te zien zult krijgen.
Hoe hij dat simpel kon checken heb ik ook gezegd. Veel meer kon ik ook niet doen want... wat baten kaars en bril .......
- Bijlagen
-
- router test.png
- Routertest
- (731.14 KiB) Nog niet gedownload