Verkeersveiligheidsorganisatie DUS zoekt vrijwilligers

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

mijn gevoel zegt me dat er meer ongevallen gebeuren door mensen die roken, gsm'en, aan't eten zijn of andere zaken dan mensen die een praline gegeten hebben :lol:
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Feit, maar zo kan je alles minimaliseren. Bellen in auto mag ook niet, "slechts 20 min/rit" zou een raar iets zijn hé. Dat is ook nultolerantie...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Ik minimaliseer niks maar ik merk alleen maar dat de focus enkel ligt op Alcohol. Tijdens m'n dagelijkse ritten van en naar het werk zie ik telkens zware verkeersovertredingen die minstens even harde gevolgen kunnen hebben maar deze worden blijkbaar 'getolereerd' in de huidige maatschappij.

Witte lijnen overschrijden, als iemand naar links wil afslagen direct over het voetpad/fietspad voorbij scheuren, nog effe snel door het rode licht want ik sta al zo lang in de file, voorrang afdwingen, fietsers die kleurenblind zijn en een groen licht niet van een rood kunnen onderscheiden en ga zo maar door.

Alcohol is not done in het verkeer (alhoewel 1 pintje zeker geen kwaad ka)n maar blijkbaar ligt de focus blijkbaar steeds op dat ene... Om verder te minimaliseren: de meeste ongelukken gebeuren nog steeds door 'nuchtere' bestuurders.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Tja als je even kijkt naar de eerste post dan weet je waarom : we zijn een verkeersveiligheidsorganisatie die tijdens de wodka acties meegaat met de politie. En bij dit soort acties ligt de nadruk op alcohol.

Overigens bij ongevallen waar er doden bij te betreuren vallen staat alcohol op plaats 3. Op één staat onaangepaste snelheid en op twee autogordels niet aan.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2736
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

krisken schreef:Feit, maar zo kan je alles minimaliseren.
Dat is niet minimaliseren maar relativeren iets geheel anders. Vergelijking met bellen, zonder handen rijden, geblinddoekt zijden.. gaat niet echt op.
Overdreven snelheid op 1 en toch nog geen begrensde wagens?
Nee nultolerantie geloof ik niet in.

Kunnen we gelijk een maatstaf invoeren waaraan iedereen jaarlijks op word getest.
Zicht, gehoor, niveau van concentratie, reflexen enzv. Ik ben er zeker van dat er onderzoeken niveaus kunnen vergelijken met promile.
Direct een stuk veiliger op de weg en de files opgelost.

Gaan er ook controles gebeuren op medicatie waarbij je "geen machines mag bedienen." Ik heb daar ook nog nooit enige hinder van ondervonden dus vast vergelijkbaar met een belachelijk laag promile.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Elke auto limiteren op snelheid? En wat als je met die wagen naar FR gaat waar je 130 mag rijden? Of naar DE waar het bijna levensgevaarlijk is als je 120 gaat rijden? Dat is zeker geen haalbare kaart...

En eerlijk gezegd ben ik serieuze voorstander om elke 3 jaar iedereen zijn rijbewijs opnieuw te laten doen zowel theorie als praktijk. Want vele zaken veranderen in het verkeer (denk maar aan ronde punten bvb, vele "ouderen" kennen de juiste regels hiervan niet) zonder dat we hierbij stilstaan. Echter ben ik er mij ook van bewust dat dit veel te veel geld gaat kosten en dus niet doenbaar is.

Een bijkomend punt is dat ik eveneens voorstander ben om slipcursussen te verplichten. Het ontgaat mij volledig dat mensen een goeie 1400 euro uitgeven met gemak voor een rijbewijs te halen maar dat 400 a 500 euro voor een deftige slipcursus die je leven kan redden teveel is. Als je bvb kijkt naar het klaverbladkruispunt in Sint niklaas (E17), daar slippen er bijna wekelijks wagens daar als ze de E17 oprijden en rijden over be beschildering. En meer dan 50/60 km/uur rijden is voldoende om daar in het decor te vliegen...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik heb gisteren een Leffe Kerstbier gedronken en een reactietest gedaan... Ik had een 5% betere reactietijd (binnen de foutenmarge dus) dan een willekeurige dag waarop ik volkomen nuchter was. Met nultolerantie was ik "zat". Met 0.2 misschien net wel (na 15min waarschijnlijk net niet meer)... Ik was dus volledig in staat om nog achter het stuur te kruipen... Denk niet dat ik dan een gevaar zou zijn op de weg.

Langs de andere kant, in de ochtend, voor ik mijn koffie heb, is mijn reactietijd zo'n 15% langer dan gewoon overdag, en dat is dan niet gevaarlijk? Enfin, ik vind dat er ook grenzen moeten getrokken worden tot waar je kunt gaan met mensen tegen zichzelf verdedigen...

0.5 promille is een objectieve maatregel dat objectief meet hoeveel alcohol je in je bloed hebt. Ben je nu eenmaal groot, kun je meer drinken en minder gevolgen ervan ondervinden, tjah, da's dan pech voor de kleintjes he...


PS: Ik drink zelf nooit vooraleer achter het stuur te kruipen. Elke keer als we op restaurant gaan, ben ik de BOB, ik drink helemaal in begin 1 glas cava of 1 Affligem Blond o.d., na 2-3uur is dat waarschijnlijk wel 100% verwerkt.

PPS: Er zijn veel gevaarlijkere dingen dan 0.5 promille alcohol, nl. de oudjes! Ben zelf al 3 keer bijna omver gereden door een oudje (op een zebrapad!), die rijdt misschien wel 20-30km/u, maar moest ik niet wegspringen lag ik wel in het ziekenhuis.... Ik zie ze wel remmen hoor, 30m later :bang:


Een andere reden waarom ik pleit voor nultolerantie : nu geven ze de indruk dat je wel iets mag drinken. Met alle gevolgen vandien...
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Dima_2005 schreef:Met nultolerantie was ik "zat". Met 0.2 misschien net wel (na 15min waarschijnlijk net niet meer)... Ik was dus volledig in staat om nog achter het stuur te kruipen... Denk niet dat ik dan een gevaar zou zijn op de weg.
Mocht er dan een alcoholcontrole geweest zijn, dan was jij perfect in orde. Bij een dergelijke controle heb je namelijk het recht om een kwartier uitstel te vragen. Dit zal ook altijd toegestaan worden.
Dima_2005 schreef:PS: Ik drink zelf nooit vooraleer achter het stuur te kruipen. Elke keer als we op restaurant gaan, ben ik de BOB, ik drink helemaal in begin 1 glas cava of 1 Affligem Blond o.d., na 2-3uur is dat waarschijnlijk wel 100% verwerkt.
Dat is hoe veel mensen het doen, en daar kan ik mij perfect in vinden. Zoals je zelf zegt zal je na 2/3 uur hiervan niks terugvinden.

Dima_2005 schreef:PPS: Er zijn veel gevaarlijkere dingen dan 0.5 promille alcohol, nl. de oudjes! Ben zelf al 3 keer bijna omver gereden door een oudje (op een zebrapad!), die rijdt misschien wel 20-30km/u, maar moest ik niet wegspringen lag ik wel in het ziekenhuis.... Ik zie ze wel remmen hoor, 30m later :bang:
Laat mij hierop even mezelf citeren : "En eerlijk gezegd ben ik serieuze voorstander om elke 3 jaar iedereen zijn rijbewijs opnieuw te laten doen zowel theorie als praktijk. Want vele zaken veranderen in het verkeer (denk maar aan ronde punten bvb, vele "ouderen" kennen de juiste regels hiervan niet) zonder dat we hierbij stilstaan. Echter ben ik er mij ook van bewust dat dit veel te veel geld gaat kosten en dus niet doenbaar is."

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

krisken schreef: Mocht er dan een alcoholcontrole geweest zijn, dan was jij perfect in orde. Bij een dergelijke controle heb je namelijk het recht om een kwartier uitstel te vragen. Dit zal ook altijd toegestaan worden.
Ben je wel 15min kwijt... En bij controle met nultolerantie was ik zeker niet in orde, wees daar maar zeker van... Daar heb je 2 uur voor nodig om dat volledig te kunnen verteren.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Je zegt dat je helemaal in het begin cava of zo drinkt. En dat je 2/3 uur op restaurant blijft. Dus dan ben je volledig in orde. En een kwartier "kwijt" zijn lijkt mij het minste...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Dat stuk ging over juist een Leffe Kerstbier uitgedronken te hebben :) Dus dan direct achter het stuur kruipen pak maar...
(niet dat ik dat doe, maar moest er een noodgeval zijn, zou ik het wel gedaan hebben, maar ben ik dan een gevaar op de weg?)
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Je bent een mogelijks gevaar op de weg dan, ja.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13622
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Provider

Te Koop forum

Om de 10 jaar een herhalingstest zal wel genoeg zijn, zeker. 3 jaar is gewoon mensen kl... En er dan nog eens 75 euro voor aanrekenen of zo, om de staat zijn zakken nog eens te vullen, zoals met energiecontroles bij verkoop zeker ;).
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Volledig akkoord ze goztow, ik zei ook niet dat het haalbaar was hé :) Is zeg maar de ultieme wens :-)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Drink zoveel je wil er is een oplossing ;)


Chinese tree extract stops rats getting drunk

For hardened drinkers, it sounds too good to be true: a natural substance that keeps them sober no matter how much they drink, neutralises hangovers and eventually breaks the cycle of alcohol addiction.

Alcoholism is a huge problem globally, killing 2.5 million people a year according to the World Health OrganizationMovie Camera. There has been serious research recently looking for drugs that stop people drinking, or at least encourage them to drink less.

Extracts of a Chinese variety of the oriental raisin tree (Hovenia dulcis) could be the answer. The extracts have been used for 500 years to treat hangovers in China. Now dihydromyricetin (DHM), a component of the extract, has proved its worth as an intoxication blocker in a series of experiments on boozing rats. It works by preventing alcohol from having its usual intoxicating effects on the brain, however much is in blood.

Soon, a preparation containing DHM will be tested for the first time in people. "I would give it to problem drinkers who can't resist going to the pub and drinking," says pharmacologist Jing Liang of the University of California, Los Angeles, who led the research team.

"DHM will reduce the degree of drunkenness for the amount of alcohol drunk and will definitely reduce the hangover symptoms," says Liang. "In time, it will reduce their desire for alcohol."
Too drunk to stand

Liang first tested whether DHM blocks the clumsiness and loss of coordination caused by drinking too much. To do this, she measured how long it took for treated rats to right themselves after being laid on their backs in a V-shaped cradle.

After she injected rats' abdomens with a dose of alcohol proportionate to the amount a human would get from downing 15 to 20 beers in 2 hours by a human, they took about 70 minutes, on average, to right themselves. However, when an injection of the same amount of booze included a milligram of DHM per kilogram of rat body weight, the animals recovered their composure within just 5 minutes.

DHM also stopped rats in a maze from behaving in ways resembling anxiety and hangovers. Rats given heavy doses of alcohol cowered away in corners of the maze, whereas those given the extract with their alcohol behaved normally and were as inquisitive as rats given no alcohol at all, exploring the more open corridors of the maze.

Finally, DHM appeared to discourage rats from boozing when they had a free choice between drinking a sweetened solution of alcohol or sweetened water. Over a period of three months, rats will normally get addicted to increasing volumes of the hard stuff. Rats given DHM, though, drank no more than about a quarter of the amount that the "boozers" eventually built up to. Moreover, boozy rats that had worked up to the higher levels suddenly dropped down to a moderate intake when given DHM after seven weeks.

All the benefits of DHM were lost instantly when Liang also gave the rats a drug called flumazenil, which is known to block receptors in the brain for a neurotransmitter called gamma aminobutyric acid (GABA). According to Liang, this proved that DHM works by stopping alcohol from accessing the same receptors. This, she says, explains why DHM kept the rats sober even when they had huge amounts of alcohol in their blood.
Good idea?

"This supports other data that GABA receptors are key in the actions of alcohol and that targeting this interaction is a viable approach to reducing alcohol intake," says David Nutt of Imperial College London, former head of the British government's advisory committee on drugs. "Let's hope it's safe to use in humans."

Other alcohol experts fear that the availability of a "sobriety pill" could encourage more, not less drinking. Markus Heilig, clinical director of the US National Institute on Alcohol Abuse and Alcoholism in Bethesda, Maryland, says that Roche abandoned development of a similar compound called Ro15-4513. "There was a lot of philosophical worry that an 'alcohol antidote' would entice people to consume alcohol and then count on being able to terminate the intoxicating effects on demand," says Heilig.

Ro15-4513 caused serious side effects, including anxiety and convulsions. Liang says there is no sign that DHM carries similar side effects.
Bron: http://www.newscientist.com/article/dn2 ... drunk.html
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Doet me denken aan Party Fit :)
Daar wil je ook opeens minder drinken, je hebt de wens gewoon niet om te drinken.. (of om veel te drinken allesinds)

En:
krisken schreef:Je bent een mogelijks gevaar op de weg dan, ja.
Dus ik verdien dan een boete, ook al zoals ik al zei: mijn reactievermogen nog steeds perfect is.? (stel dat nultolerantie o.d. ingevoerd wordt)
PS: volgens SoberApp zou ik 0.27 promille alcohol in mijn bloed hebben, dus ook bij een 0.2 zou ik nog steeds een boete krijgen, ongeacht of ik kwartier krijg of niet, aangezien lever a rato 0.07-0.1/uur alcohol afbreekt.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ik ben ook absoluut tegen alcohol + rijden.
Maar we moeten toch een beetje redelijk blijven.
Die heksenjacht tegen chauffeurs die één of 2 pintjes hebben gedronken enerszijds, is niet in verhouding met de straffeloosheid van de criminaliteit in België anderszijds.
Zopas nog eens in Koppen gezien, waar een politieman gewoon vertelde dat een gevangenisstraf van 2 jaar voor een drugsdealer in België eigenlijk 2 minuten betekent.
Als iemand één pintje teveel drinkt wordt hij als een halve crimineel behandelt, terwijl de echte criminelen er van onder muizen.
Hier is toch ergens iets niet goed gebalanceerd ...

Om nog niet te spreken over de kleinere criminaliteit, die niet meer aangepakt wordt wegens gebrek aan middelen: we moeten dat nu maar accepteren, dat is nu eenmaal zo in de huidige maatschappij, je moet er mee leren leven :-( .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Dima_2005 schreef:
krisken schreef:Je bent een mogelijks gevaar op de weg dan, ja.
Dus ik verdien dan een boete, ook al zoals ik al zei: mijn reactievermogen nog steeds perfect is.? (stel dat nultolerantie o.d. ingevoerd wordt)
PS: volgens SoberApp zou ik 0.27 promille alcohol in mijn bloed hebben, dus ook bij een 0.2 zou ik nog steeds een boete krijgen, ongeacht of ik kwartier krijg of niet, aangezien lever a rato 0.07-0.1/uur alcohol afbreekt.
Dan zou jij inderdaad een boete verdienen als je puur afgaat op de cijfers. Helaas zijn cijfers vrij statisch en dus voor een deel van de bevolking geldig als je kijkt naar reactievermogen. Voor iedere Belg een onderzoek doen wanneer een persoon onder alcoholintoxicatie niet meer in staat is om een voertuig te besturen is dus helaas onmogelijk.

Trouwens een tweede puntje : een deel van de hersenen zorgt voor het visuele beeld. Wat je ogen opnenemn kunnen je hersenen dus perfect corrigeren aan de hand van "gewoontes". Onschuldig voorbeeld : je passeert de straat van een vriend terwijl je daar totaal niet moet zijn en voor je het weet, tijdens een moment van verstrooiing, sla je die straat in. Dat is eveneens zo bij alcoholintoxicatie : je hersenen weten min of meer welk beeld ze moeten doorkrijgen. Als dit gedurende langere tijd niet klopt naar de verwachtingen gaat men deze, samen met je handelingen, gaan corrigeren. Met als gevolg dat je denkt dat je reactievermogen nog steeds perfect is Als je even zoekt op tunneleffect zal duidelijk worden dat dit helemaal niet zo is. Dat is ook de reden waarom men de grens van 0.8 promille naar 0.5 promille heeft gehaald.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

krisken schreef:En eerlijk gezegd ben ik serieuze voorstander om elke 3 jaar iedereen zijn rijbewijs opnieuw te laten doen zowel theorie als praktijk. Want vele zaken veranderen in het verkeer (denk maar aan ronde punten bvb, vele "ouderen" kennen de juiste regels hiervan niet) zonder dat we hierbij stilstaan. Echter ben ik er mij ook van bewust dat dit veel te veel geld gaat kosten en dus niet doenbaar is.

Een bijkomend punt is dat ik eveneens voorstander ben om slipcursussen te verplichten. Het ontgaat mij volledig dat mensen een goeie 1400 euro uitgeven met gemak voor een rijbewijs te halen maar dat 400 a 500 euro voor een deftige slipcursus die je leven kan redden teveel is. Als je bvb kijkt naar het klaverbladkruispunt in Sint niklaas (E17), daar slippen er bijna wekelijks wagens daar als ze de E17 oprijden en rijden over be beschildering. En meer dan 50/60 km/uur rijden is voldoende om daar in het decor te vliegen...
Ik ben tegen. Ik heb echt wel wat beters te doen dan elke 3 jaar mijn rijbewijs opnieuw te halen. Ik ben wel voor medische controle voor oudere mensen, ook ikzelf wil dat gerust doen als ik ouder ben. Ook een hardere aanpak in het verkeer! Dronken rijden moet geen rijverbod van 3 maanden zijn, maar wel intrekken en opnieuw laten afleggen. Doodrijden hetzelfde. Een collega van op mijn vakantiewerk, zijn dochter is doodgereden met vluchtmisdrijf. Straf: 1 jaar rijverbod en 3 maand voorwaardelijk. Lage straf voor iemand die al meer van die zaken op zijn kerfstok heeft.
Mensen die een rijverbod hebben en toch achter het stuur zitten => zonder zever auto in beslag nemen en zeer zware boete.
Ge moet niet achter de personen zitten die eens een pinker vergeet (ergerlijk, maar het kan gebeuren), of de persoon die eens enkele km/uur over de schreef gaat (binnen de perken natuurlijk). Verhoog de pakkans voor zatlappen, doodrijders en mensen die echt de regels niet kennen (in verkeersvrije straat rijden, keren waar het echt niet mag,...). En dat doe je niet met een flitspaal op elke hoek te plaatsen -.-

Verder zou ik zelf zeer graag een slipcursus doen. Ik ben echter niet zo kapitaalkrachtig. Mijn rijbewijs heeft geen 1400 euro gekost maar 50 euro (15 voor theorie, 35 voor praktijk). Ik was er overal meteen door. Voor 1400 euro was ik er gewoonweg niet aan begonnen. Ik heb een basis meegekregen van mijn vader, op een plaats met veel gladde stukken effe uitleg gekregen en plots trok hij de handrem op. Een slipcursus is dan toch een betere manier ;)

Ik ben tegen nultollerantie. Sowiso drink ik niks als ik achter het stuur moet kruipen en pralines lust ik niet eens, maar het is wel waar dat bij een gerecht met alcohol in de saus je dat niet kan halen. 0,2 ga je daar volgens mij niet met halen, dus doorvoeren voor mijn part.

Had ik dit trouwens vroeger gelezen dan wou ik gerust meehelpen met uitdelen :) ooit gedacht om bij de responsible young drivers te gaan zelfs.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Believe me, ik kan ook mij ergeren aan oudere mensen in het verkeer. Zeker de zogenaamde 5-sterren "plakken" (alias 5 karakter nummerplaten). Echter een medische controle (zoals bvb bij vrachtwagenchauffeurs, brandweerlui, ambulanciers, buschauffeurs...zogenaamde medische schifting) om de 5 jaar (net zoals bovenstaande) zou niet misstaan. Er lopen veel jongeren rond met bijvoorbeeld suikerziekte of epilepsie of een dergelijke ziekte.

Wat betreft de hardere aanpak in het verkeer : daar kan ik alleen maar op inkomen en je in volgen! Echter moet je niet alleen de zwaardere misdaad aanpakken, maar terechtwijzingen voor lichtere overtredingen (bvb pinkers etc zoals je aanhaalt) moeten ook gebeuren. En ja ook op snelheid. Eer je in BE geflitst word moet je al goed je best doen. Op een baan waar je 70km/u mag rijden zal je pas geflitst worden tegen +/- 77km/u. Daar zal men namelijk nog eens de gecorrigeerde snelheid van berekenen en dal zal je ervan af komen met een minnelijke schikking van €50.

Oja : rijden zonder rijbewijs/schouwingsbewijs/verzekeringen/... is zo-ie-zo auto in beslag nemen via een takeldienst die de politie zal vorderen. Als je achteraf met een geldig papier kan terugkomen zal je nog steeds een goede 200 euro mogen betalen om je wagen terug te krijgen. Indien je deze papieren niet kan voorleggen zal de wagen openbaar verkocht worden in de verkoopzaal der deurwaarders.

Betreft de slipcursus : er zijn partijen (rijscholen + privéinstructeurs) mee bezig om jongeren de kans te geven om dit te doen tegen een heel schappelijke prijs (lees : ongeveer 150 euro). Zeker af en toe eens meevolgen. Een tweede optie is als het eens glad ligt of gesneeuwd heeft een braakliggend terrein opzoeken en tegen lage snelheden wat oefenen. Ikzelf heb ik voor ik mn slipcursussen gedaan heb gedaan op de parking van de makro te Eke.

Oja en als je meewilt voor de zakjes : er zijn nog acties hoor. Vanavond hebben we er nog eentje en zondagmiddag nog eentje. En de acties lopen tot zeker eind deze maand ;-)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Ik doe het in de stegen in de buurt, dat slippen oefenen :p met 150 euro kan ik leven. En sommige verzekeringen belonen met een korting, dat is ook top (al heb ik nog geen eigen verzekering, noch wagen).
Tuurlijk zouden zaken als pinkers moeten bestraft worden, maar dan met een waarschuwingssysteem (per keer een stempel, 3 stempels = 50 euro, geen idee). Overlaatst was er iets raar mis met de wagen van mijn pa, de rechter voorpinker was stuk. Geen probleem, hebben altijd reserve. Dus we vervangen het, een kwartier later weer kapot... Tja, op die moment konden we niet naar de garage dus dan maar zonder moeten verder gaan. Zo situaties gebeuren ook, een stempelke zou geen kwaad kunnen Dan, maar meteen een boete van 50 euro daar zou ik toch niet met kunnen lachen (nog steeds geen idee wat het probleem was zelfs, maar de garege heeft het opgelost).
Dat flitsen is nogal zever, op de ene plaats is er zo veel km/uur marge, op de andere minder of meer. Overal hetzelfde graag! Overlaatst geflitst aan een kruispunt tegen 83 waar je 90 mocht. Ze gingen daar blijkbaar werken uitvoeren en de snelheid ging tijdelijk naar 70. Als je dat niet weet dan ben je natuurlijk wel de klos :p ghohja, ik was dus wel in fout en heb dus betaald, maar het komt wel over als pestgedrag. Er waren nog geen werken, de snelheid is daar 90 normaal en het bord stond er nog maar de eerste dag. (je kent het misschien, als je van de E17 naar de Gentse baan rijd in Sint-Niklaas. Het kruispunt voor die brug, kruispunt met de heimolenstraat)

Ik zou wel willen, maar december had beter gepast :) nu is het vollop examentijd. Als ik mocht kiezen tussen de 2 dan kwam ik zeker zakskes delen :p

Een medisch onderzoek elke 5 jaar zie ik wel zitten voor bestuurders, als je gewoon in dat jaar eens op controle moet gaan. Geen vaste datum want danis het zever van verlof moeten nemen of niet kunnen wegens betere bezigheden... :)
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Oefenen in steegjes? Let daar aub mee op :D Beter een open vlakte nemen op beton of tarmac :-) Overigens verzekeringen geven ook korting als je lid bent van RYD, DUS, ... hoor :-) zeker onthouden dus :-)

Betreffende de pinker : zulke gevallen gebeuren nu eenmaal en daar gaat men ook rekening mee houden. Zo zie ik eigenlijk veel auto's rondtoeren waarvan slechts 1 van de 3 remlichten werkt. De 2 remlichten beneden zijn gewone lampjes die dus snel springen. Enkel het derde remlicht, dat meestal bestaat uit LED-lampjes, werkt nog. De eerste keer zal de bestuurder in kwestie een waarschuwing krijgen met de vraag om binnen de week terug te keren naar de politiediensten ter controle. Daar zal je dus niet direct een boete voor krijgen in normale omstandigheden. Wat ik hierboven overigens zelf is uit eigen ervaring met een standlicht dat defect was. Bij aankomst op een alcoholcontroleplaats van de federale politie (voor een DUS actie) was de controle reeds bezig en mochten we zelf blazen + controle boorddocumenten en jawel...ik heb toen zelf de waarschuwing gehad. Na 3 dagen (lampje vervangen etc) naar politie Gent gereden en alles was in orde voor hun. Geen boete van gekregen etc.

De marge is overal dezelfde hoor, namelijk 10%. Er zijn nu eenmaal diverse merken van wagens die allemaal een eigen marge hebben. Zo zijn oudere wagens minder nauwkeurig dan nieuwe wagens. Met mijn oude ford fiesta kon ik (op de km/uur teller) gaan tot 130, en reed ik in werkelijkheid (volgens gps) maar 123km/uur. Ik heb op een autostrade eens tot 132 (10% meer) gegaan op de gps. Volgens het wijzertje reed ik toen 142 +/-. Percentage is ook de enige manier waarmee je kan tellen/rekening houden.

Betreffende de situatie die jij aankaart. Ik ken de baan daar inderdaad. Er staat ruim op voorhand aangegeven dat de snelheid naar 70km/uur gaat. Ook al zijn de werken nog niet aan de gang, tja je moet je daar aan houden hé.

Overigens : ikzelf heb ook al 2 flitsboetes gehad hoor. 2x 50km/uur. Niet zo leuk om te krijgen maar tjah was mijn eigen fout. En nu +/- een goed jaar geleden ook stomweg door een rood licht gereden (voorsorteren, stilstaan, licht op groen zien springen en weg was ik...helaas t verkeerde groen). En ja t is ook rechtbank geworden. Ik ben dus ook allesbehalve perfect of heilig hé! Maar tjah dat is de straf die je moet nemen.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Betreft de slipcursus : er zijn partijen (rijscholen + privéinstructeurs) mee bezig om jongeren de kans te geven om dit te doen tegen een heel schappelijke prijs (lees : ongeveer 150 euro). Zeker af en toe eens meevolgen. Een tweede optie is als het eens glad ligt of gesneeuwd heeft een braakliggend terrein opzoeken en tegen lage snelheden wat oefenen. Ikzelf heb ik voor ik mn slipcursussen gedaan heb gedaan op de parking van de makro te Eke.
Ik heb vroeger toen ik mijn rijbewijs pas had ook een slipcursus gedaan omdat ik dan korting kreeg op m'n autoverzekering.
Het is wel fijn om zo eens iets te doen, maar de instructeur zei tegen ons dat we eigenlijk elk jaar (als er ijs is) moeten slippen
op een vrij terrein want anders heeft het niet veel nut.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

krisken schreef:Oefenen in steegjes? Let daar aub mee op :D Beter een open vlakte nemen op beton of tarmac :-) Overigens verzekeringen geven ook korting als je lid bent van RYD, DUS, ... hoor :-) zeker onthouden dus :-)
Ghohja, in boerenstegen zonder bebouwing en ruimte kan er ook weinig gebeuren ;) op privé terrein durven ze al eens moeilijk doen. Zijn nog weggestuurd van de parking van het shopping center toen we daar wat aan het oefenen waren met parkeren :) En me aansluiten bij zo een organisatie doe ik enkel als ik me er ook zo nu en dan voor kan inzetten :-) Niet voor een goedkopere verzekering (mooi meegenomen, dat wel :-D )
krisken schreef:De marge is overal dezelfde hoor, namelijk 10%. Er zijn nu eenmaal diverse merken van wagens die allemaal een eigen marge hebben. Zo zijn oudere wagens minder nauwkeurig dan nieuwe wagens. Met mijn oude ford fiesta kon ik (op de km/uur teller) gaan tot 130, en reed ik in werkelijkheid (volgens gps) maar 123km/uur. Ik heb op een autostrade eens tot 132 (10% meer) gegaan op de gps. Volgens het wijzertje reed ik toen 142 +/-. Percentage is ook de enige manier waarmee je kan tellen/rekening houden.
Toch niet, een voorbeeldje: Brussel. Een hele tijd geleden had ik een overzicht uit het Nieuwsblad (papieren versie), waarin per provincie stond hoe de marges waren.
Rare meter trouwens in u wagen :P hier verschilt het tussen mijn gps en de auto meter nog geen 5Km/uur. Zowel in de Ford Grand C-max als de Opel Combo. Getest met de iPad 2 en met de oude gps die ik van mijn schoonouders kreeg :)
krisken schreef:Betreffende de situatie die jij aankaart. Ik ken de baan daar inderdaad. Er staat ruim op voorhand aangegeven dat de snelheid naar 70km/uur gaat. Ook al zijn de werken nog niet aan de gang, tja je moet je daar aan houden hé.

Overigens : ikzelf heb ook al 2 flitsboetes gehad hoor. 2x 50km/uur. Niet zo leuk om te krijgen maar tjah was mijn eigen fout. En nu +/- een goed jaar geleden ook stomweg door een rood licht gereden (voorsorteren, stilstaan, licht op groen zien springen en weg was ik...helaas t verkeerde groen). En ja t is ook rechtbank geworden. Ik ben dus ook allesbehalve perfect of heilig hé! Maar tjah dat is de straf die je moet nemen.
Excuseer, maar toen stond er nog geen bord ruim op tijd, ben er achteraf nog opnieuw langs gereden. Ze stonden effenaf vlak aan het 70 bord. Ik zag het wel, maar te laat (vandaar 83, geen 90. Ik ben niet iemand die alle remmen dichtslaat als hij een flitser ziet staan, das pas gevaarlijk). Geen bord met 70 binnen x aantal meter dus zoals er gewoonlijk staat. De reden dat ik mijn boete niet heb aangevochten is puur omdat ik maar had moeten opletten en het bord had moeten zien, zelfs zonder de waarschuwing op voorhand. Dat noemen ze ruim vooruit kijken :P al heeft mijn pa me er enorm van moeten overtuigen om ze te betalen. Als je daar echter geregeld passeert let ge daar niet op. Een fout van veel bestuurders trouwens. Herinner me nog goed dat je vroeger op de Gentse baan 90 mocht, de eerste dagen dat het 70 was reed men pa nog steeds 90, hij had het gewoonweg niet door :-)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

krisken schreef:En nu +/- een goed jaar geleden ook stomweg door een rood licht gereden (voorsorteren, stilstaan, licht op groen zien springen en weg was ik...helaas t verkeerde groen). En ja t is ook rechtbank geworden. Ik ben dus ook allesbehalve perfect of heilig hé! Maar tjah dat is de straf die je moet nemen.
Op zich deed je het dus onbewust (en zo gebeuren heel veel overtredingen)... mij maakt dat zo iemand bestraffen een omgekeerd effect heeft. Ja je weet dat je fout bent, je wou het absoluut niet doen laat staan dat je de intentie hebt het nogmaals te doen... en dan krijg
je nog een lekkere boete bovenop (daar ga je dus extra van balen en zeker niet harder opletten).
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2736
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

krisken schreef: Betreffende de situatie die jij aankaart. Ik ken de baan daar inderdaad. Er staat ruim op voorhand aangegeven dat de snelheid naar 70km/uur gaat. Ook al zijn de werken nog niet aan de gang, tja je moet je daar aan houden hé.
Mja al moet je je eraan houden toch is het niet te begrijpen. Het verhaal is steeds : Wij flitsen niet om de kas te spijzen maar voor de verkeersveiligheid.
Als er borden 70 gezet zijn voor werkzaamheden die nog niet aangevat zijn. Dan is de reden van de tijdelijke beperking niet aktief. Wie zijn veiligheid komt dan ik het gedrang? Dat is zuiver flitsen om de kas te spijzen.

Heb zo ooit hetzelfde eens meegemaakt op de e17 : werkzaamheden in gent vermoed ik (werkzaamheden nooit tegengekomen) ik moest echter een vroegere oprit af.
Toch stonden al van heel ver op voorhand borden 70 of 90 weet het totaal niet meer. Rond 21:00 3 rijvakken vrij weinig, vlot verkeer. Had de borden niet eens opgemerkt, de snelweg leek normaal zover ik kon zien en poef flits. Sjah das meer de pak de poen show dan de verkeersveiligheid bewaken he.

En wat die promiles betreft, er zijn testen op pc die perfect je concentratie, inzicht en reactievermogen tegelijk testen. Bovendien duren die testen niet lang. Je kan inderdaad niet elke bestuurder hierop gaan testen. Maar gelukkig blaast niet elke bestuurder positief dus stellen dat het onmogelijk is omdat je alle bestuurders zou moeten testen gaat niet op aangezien het gelukkig toch maar een klein % bestuurders is. Wanneer een crimineel voor de rechtbank verschijnt word er een heel proces van gemaakt, ook al is de schuld vrij duidelijk (dutroux, janssen,..) elk aspect dat tot verdediging kan bijdragen word uitvoerig bekeken. Maar voor wie een deserke, alcoholisch sausje en of praline zou gegeten hebben zou bij 0 tolerantie al gelijk berecht worden zonder een test die aantoont dat de "dader" effectief hinder ondervond en een gevaar was. Nee.

Absoluut akkoord dat dronken rijden niet kan en bestraft moet worden, net als alle andere "aandoeningen/toestanden(zware vermoeidheid)" die niet met zo'n blaastoestel gemeten kunnen worden. Toch zou de strafmaat af moeten kunnen hangen van de werkelijke effecten ipv van een veralgemenende kam.

Mocht dat of zelfs 0.2 erdoor komen is da iets perfect voor de mannen van basta. Gewoon eens positief blazen na 1 pint en dan met zo'n test aantonen dat je vaardigheden niet geleden hebben onder die 1 pint terwijl je toch mooi bestraft word.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Vroeger dacht ik er ook zo over, maar het is gewoon een mentaliteitsverandering. Ik rij niet te hard, ik drink niet, en vooral ik maak me niet druk in de stommiteiten van andere weggebruikers.
Dat is een week kwaad werk, maar daarna zie je de voordelen in van die 3 stelregels.
1. Geen stomme flitsboetes meer
2. iemand anders rijd je van en naar 't café
3. tot 10 tellen en eens glimlachen werkt blijkbaar frustrerender voor uw medeweggebruiker dan hem beginnen uit te kafferen.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Trouwens, ik vraag me af, zou je zelf een acloholcontrole kunnen afsturen op een bepaalde plek? :cop:

Elke avond is er een cafe, daar lopen elke avond echte zatlappen naar hun auto. ALeja, lopen, kruipen veeleerder... Ze kruipen achter het stuur en rijden dan gewoon naar huis. Dat vind ik nu echt niet kunnen... Ze kunnnen hun auto nog eens niet openkrijgen of deftig naar de auto stappen, EN TOCH achter het stuur kruipen...
We hebben het hier dus niet over 0.2 of zelfs 0.5... Die mannen kappen zeker 10pinten achterover.
Zou mooi zijn moest er een undercover flik staan achter de hoek om elk van die zatlappen te controleren en hun rijbewijs afpakken. (en natuurlijk gsm-verbod tijdens/na controle)
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2736
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Heb ik mij ook al afgevraagd, ken ook zo cafe's waar ze buiten kruipen en me de auto vertrekken. Denk wel dat het gros van de cafe's de boeken zal sluiten mochten ze wekelijks controles doen om de hoek. Maar het zou wel het meest effectieve zijn. Volgens mij komen de meeste/grootste dronkaards toch van cafe en niet zozeer van een etentje (dat is trouwens vaker in gezelschap MET bob).
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

iceke schreef:Ik rij niet te hard
1. Geen stomme flitsboetes meer
Een beetje simplistisch tenzij je overal 25 km/u gaat rijden... het is namelijk onbegonnen werk om in de huidige chaos nog ten allen tijde perfect te weten hoeveel je mag rijden (en je voorligger is geen referentie, die rijdt ook vaak te snel), en een vergissing is snel gemaakt.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Sorry, maar dat is dikke zever.... Hoeveel van je tijd rij je op wegen waar je dit wel perfect weet ? 80% ? Op die andere 20 procent kan je gewoon wel wat beter op die borden letten. De keren dat ik geflitst ben waren op wegen waar ik verdomd goed wist hoe hard ik mocht, maar het absurd laag vond. Vandaar die mentaliteitswijziging ;-)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

iceke schreef:Hoeveel van je tijd rij je op wegen waar je dit wel perfect weet ? 80% ?
Inderdaad... maar de vergissingen gebeuren net op die 20%... plaatsen waar je niet bekend bent en je alle aandacht nodig hebt voor het verkeer en niet voor het oerwoud aan verkeersborden. Zonder dat men hierover eens een studie doet - wie wordt waarom geflitst - zijn uitspreken als "dikke zever" wat mij betreft niet gepast.
iceke schreef:De keren dat ik geflitst ben waren op wegen waar ik verdomd goed wist hoe hard ik mocht, maar het absurd laag vond. Vandaar die mentaliteitswijziging ;-)
Da's trouwens een andere discussie... onaangepaste snelheid slaat tegenwoordig meer op de verkeersborden dan op de weggebruiker.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Die dikke zever sloeg vooral op uw 25 per uur.
Bij ons in't dorp verlagen ze de snelheid systematisch, 120 wordt 90, 90 wordt 50 en 50 wordt 30.. Ge moet daar dan maar gewoon mee leren leven ipv 2 keer op een jaar 130€ boete te betalen....
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

http://www.avs.be/default.html

Ga helemaal onderaan de site (5 gekeurde vakken naast elkaar), in het grijze vak klikken op "zondag", het eerste item :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

iceke schreef:Bij ons in't dorp verlagen ze de snelheid systematisch, 120 wordt 90, 90 wordt 50 en 50 wordt 30..
En is er iets structureels aangepast... of is het nog altijd de grote brede baan waar het nu gewoon een echte jackpot is geworden ?

Snelheid en flitsen heeft in Belgie (euh Vlaanderen) nog maar heel weinig te maken met verkeersveiligheid !
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Wat bedoel je juist met die laatste zin?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Op de hoek van de straat van m'n werk hebben ze een flitspaal verwijderd :p Maar er staat een hogere paal. Misschien voor een camera of verlichting... We'll see...
Maar waar blijven al die flitspalen in Wallonië? Als je vergelijkt met Vlaanderen...

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Het is toch wel zo dat ze gewoon flitsen om te flitsen... Vroeger stonden ze regelmatig op de baan tussen Ninove en Aalst... (nu ondertussen gewoon overal 90)
Vroeger was het 120, en dan opeens een stukje 90, letterlijk voor 50m, wel daar stonden ze dan... Of stuk 90 en dan opeens stukje 70 (met eronder: radarcontrole)...
Dus je moet voor 50m lang afremmen voor een uitrit van een landbouwweggetje, van benzineverspilling gesproken.
Dat is dan toch puur om te flitsen, heel weinig met veiligheid te maken denk ik.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Tjah zonder opnieuw heiliger te zijn dan te paus zelf...'t Is inderdaad niet leuk maar we moeten onshouden aan de regels. Elk bedrijf in BE werkt met statistieken, en jawel ook de politie krijgt een minimum aantal flitscontroles en alcoholtesten die ze moeten afleggen.

Overigens kan ik mij moeilijk inbeelden dat je daar ooit 120 mocht rijden. Ik heb net wat opzoekingen gedaan en kan dit nergens terugvinden. Het is een nationale baan (N nummering) dus mag je hooguit 90km/u. Hier is dit het geval omdat we spreken over 2 rijstroken per kant, gescheiden door een middenberm. Een autostrade is gekenmerkt door het verkeersbord F5 wat op die weg nooit van toepassing is geweest. Dit volgens artikel 71.1 van de wegcode dat is vastgelegd op 1 december 1975 in een KB.

PS : blijkbaar ben je héél goed op de hoogte van de verkeerssituatie daar...waar doe je dan moeilijk over als je weet waar ze staan te flitsen? En een tractorwegje dat uitkomt op een nationale baan is een geldige reden om het verkeer dat van de nationale baan vandaan komt te vertragen. Hoe ga je anders met een tractor die maximum 30km/uur mag rijden op een tractorweg invoegen? Als er daar een tractor uitkomt, gaat deze zelfs op de nationale baan maar 50km/uur rijden hoor...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
depeje
Premium Member
Premium Member
Berichten: 695
Lid geworden op: 22 jan 2011, 00:27
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 31 keer
Contacteer:

Als een weg 2 rijstroken in elke richting, een middenberm en pechstroken heeft mag je daar toch 120 rijden. Behalve als daar borden staan natuurlijk. Een verband tussen een N-nummering en snelheid ben ik nooit tegengekomen toen ik leerde rijden. Als ik de baan tussen Ninove en Aalst (N45) zo zie op streetview, zou ik daar 120 rijden (als die borden met 90 er niet zouden staan natuurlijk.

En als dit het kruispunt is waar Dima het over heeft vind ik die extra snelheidsbeperking ook nutteloos. Iemand die uit dat straatje komt, heeft perfect zicht en moet toch wachten tot hij ertussen kan.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”