internet voor 40 student wifi users

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
speciall
Pro Member
Pro Member
Berichten: 262
Lid geworden op: 05 dec 2006, 21:49
Locatie: Aarschot
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 4 keer

Ik heb een situatie met een studentenhuis waar men momenteel beschikt over 2 ADSL 6Mb / 640Kb lijnen.
Deze worden geloadbalanced door een linux firewalleke (zeroshell) waar via een switch een 15 access points aanhangen.

Momenteel lees ik in de statistieken dat de maandelijkse trafiek PER lijn iets van 420GB is (370 down / 50 up), dus een 840GB totaal.

Momenteel zitten we met de volgende problemen:
- beide lijnen zijn bij dezelfde provider
- de load balancing werkt goed maar toch zijn er zo goed als constant performantieproblemen
- als't linux firewalleke utivalt, dan heeft niemand nog netwerk
- als de switch uitvalt -> zelfde problem

Wat ik wil:
- meer performance
- meer redundantie

Op dit te bereiken heb ik nodig:
- Upgrade naar VDSL of Kabel
- traffic limit voor een aantal GB per mac adres of per user (via login, zoals een systeem met captive portal oid.)
- QOS of traffic shaping voor de personen die willen VOIPen en voor P2P te regelen indien nodig
- Caching proxy server zodat het http traffic voor een deel uit de cache komt, liefst transparant zodat er geen aanpassingen op de PCs nodig zijn

Ik dacht aan een setup met 2 swichen, 2 linux firewalls. Als firewall dacht ik Untangle, Pfsense of Endian te gebruiken (met deze 3 heb ik ervaring), zijn er voor dit doel betere ideën?

modem --- switch1 --- vlan11
modem --- switch2 --- vlan21
vlan11 - Wan side firewall - FW1 - LAN side firewall - vlan 12
vlan21 - Wan side firewall - FW2 - LAN side firewall - vlan 22
Ap's: helft op SWi1 VLAN12
Ap's: helft op SWi2 VLAN22
Kabel tussen de 2 switchen voor VLAN 12
Kabel tussen de 2 switchen voor VLAN 22

Omdat ik niet weet of de Ap's VLAN ondersteunen e.d. zou ik dit met PORT VLAN's doen.

Indien er een probleem is kan ik vanop afstand de poortconfig de switchen aanpassen zodat:
ik redundantie heb als er 1 modem , 1 lijn of 1 firewall uitvalt.

Indien er een switch uitvalt heb ik op de helft van de AP's toch nog internet, dan moet men daar ter plaatse de nodige kabels maar verzetten van SW1 naar SW2 of omgekeerd

Hebben jullie hier ervaring mee om dit budget vriendelijk te doen. Vooral om de requierments na te komen zodat we ebpaalde zaken kunnen 'limiteren'
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Toch wat bedenkingen/opmerkingen:
  1. Wil je meer redundantie, dan zou ik toch zeker 2 verschillende technologieën gebruiken (bvb VDSL2 en kabel). Allebei dezelfde techniek en dan nog es zelfde provider zal niet zoveel baat hebben.
  2. Load balancing lijkt me maar nuttig als je veel simultane connecties gebruikt (bvb torrents, iets wat je wellicht eerder niet wil zien dan wel...)
  3. Proxy lijkt me ook achterhaalt (zal voor https bvb al niet zoveel zin hebben). Tenandere, iedere moderne technologie (VDSL2/kabel) is een veelvoud sneller dan wat je nu gebruikt.
Idee van alles dubbel uit te voeren is wel niet slecht. Bij één platte lijn kan je iedereen van deze lijn naar een de VLAN overhevelen waar andere internet verbinding op zit. Maar het blijft een manuele failover uiteraard, en dan moet iedere user nog een nieuw ip krijgen ook...

2 kabels tussen switchen leggen is nutteloos... Beter één kabel en een VLAN trunk tussen de 2. Ap's kan je indd op VLAN trunk (tagged poorten) aansluiten als die ap's dat ondersteunen. Anders gewone poort (untagged).

Overigens moet je nog rekening houden met roamen van clients tussen ap's die op verschillende netwerken zitten. Da's ook telkens nieuw ip adres etc, dus connectie onderbreking.

Bij een panne langs één van de kanten (switch, internet of ap's) heb je dan nog de helft van de bandbreedte over (gestelt dat beide internet verbindingen zelfde bandbreedte hebben) en helft van ap's (en dus ook switch poorten). Al hangt het er nog vanaf. Als enkel een internet zijde kaptot, is, kan je de ap's op die resp. vlan nog overzetten naar de vlan met nog werkende internet verbinding.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Voor dergelijke zaken, zou het niet handiger zijn om

1. te opteren voor vdsl ipv adsl
2. users een apart ID te geven (bvb via radius) om in te loggen met maximale snelheden
3. Wat voor ap's gebruik je?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
trobbelke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 502
Lid geworden op: 17 jul 2004, 00:46
Locatie: Lindale, TX
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

speciall schreef: - als't linux firewalleke utivalt, dan heeft niemand nog netwerk
- als de switch uitvalt -> zelfde problem
werkt ge dan met onbetrouwbare hardware nu? Waarschijnlijk kunt ge door een beetje meer geld uit te geven, een pak werk en downtime vermijden. Koop bvb. een Sonicwall firewall, die kan load balancing doen over uw 2 internet verbindingen en die is betrouwbaar. Ik werk al 6 jaar met Sonicwall en heb er nog geen enkele weten crashen.
Hetzelfde voor de switch: spendeer wat meer geld, ge zult heel wat minder downtime ondervinden...
Koop een UPS voor uw firewall, switchen en AP's...
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik vermoed dat TS eerder niet wilt dat er een lijn doodgaat. Als HW plots uitvalt door god weet wat (bvb defecte HDD) dan kan geen enkele student meer op internet. Maar dat kan evengoed met een sonicwall gebeuren. Met om het even welk toestel.

En voor switching hoef je geen honderden euro's uit te geven zenne...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

speciall schreef:- als't linux firewalleke utivalt, dan heeft niemand nog netwerk
- als de switch uitvalt -> zelfde problem
De vraag is hoe vaak heb je hier al problemen mee gehad ? Ik zou zeggen koop je één extra switch/firewalleke als reserve... als je echt alles redundant wil gaat dit je heel wat meer kosten (en ga je nog steeds ter plaatse moeten om een AP te versteken). Het aspect van twee providers lijkt me een keuze waar je dan weer wel veel eenvoudiger iets aan kan doen.

Echte high availability en budget vriendelijk zijn nu éénmaal twee dingen die niet echt goed samen gaan.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Op dit te bereiken heb ik nodig:
- Upgrade naar VDSL of Kabel
Als je voor kabel gaat=> Business Fibernet XL(120€) maar in leuven zal het wel druk zijn op de telenet nodes met al die studentenhuizen....dus als je op dat vlak geen gezaag wil opteer maar voor VDSLproviders :-D die toen niet aan traffic shapping zoals telenet wel doet.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

q-tec : +1

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
depeje
Premium Member
Premium Member
Berichten: 695
Lid geworden op: 22 jan 2011, 00:27
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 31 keer
Contacteer:

TomG schreef:
  • Wil je meer redundantie, dan zou ik toch zeker 2 verschillende technologieën gebruiken (bvb VDSL2 en kabel). Allebei dezelfde techniek en dan nog es zelfde provider zal niet zoveel baat hebben.
Als je nu al bijna 500 GB stuurt over 1 verbinding blijf je beter weg van de kabel. Er zijn zat onbeperkte internetverbindingen te vinden, maar Telenet is daar geen van. Als je de studenten iets wil aanbieden, moet dat nog wel genoeg zijn, en zeker enkele keren de limiet van kotnet. Gewoon een systeemupdate is al een grote hap uit het kotnet volume. Om maar te zwijgen over de softwarepaketten die je als student gratis en legaal kan (lees 'moet') downloaden.
Laatst gewijzigd door depeje 09 jan 2012, 21:03, in totaal 1 gewijzigd.
depeje
Premium Member
Premium Member
Berichten: 695
Lid geworden op: 22 jan 2011, 00:27
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 31 keer
Contacteer:

q-tec schreef:maar in leuven zal het wel druk zijn op de telenet nodes met al die studentenhuizen....
Veel van die huizen hebben kotnet. Dat gaat wel via telenet, maar elke student heeft maar een glijdende maandlimiet van 10GB. Druk zal het dus niet zijn. Al raad ik toch niet aan om voor Telenet te opteren gezien het verbruik van je studenten. Als je een echt ongelimiteerd abonnement neemt, moet je je studenten niet eens een limiet opleggen, en dus ook geen portal voorzien. Een goede QOS is dan genoeg.
ChelloExtremer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 552
Lid geworden op: 05 nov 2005, 23:51
Locatie: Leuven (016)
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 30 keer

in Leuven zijn er ook overal 2 fysieke kabels in de grond (Iverlek en ex-UPC) ... nu beide in handen van Telenet.
Telenet blijft voorlopig beide kabels gebruiken.
Als je binnen de ring bent, kan je ook eens Dommel CityConnect Plus checken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

q-tec schreef:die toen niet aan traffic shapping zoals telenet wel doet.
Telenet doet dat bij mijn weten ook niet op z'n business formules.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Telenet doet dat bij mijn weten ook niet op z'n business formules.
Zoek eens op de posts van "ub4b" :-)
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

depeje schreef:
TomG schreef:
  • Wil je meer redundantie, dan zou ik toch zeker 2 verschillende technologieën gebruiken (bvb VDSL2 en kabel). Allebei dezelfde techniek en dan nog es zelfde provider zal niet zoveel baat hebben.
Als je nu al bijna 500 GB stuurt over 1 verbinding blijf je beter weg van de kabel. Er zijn zat onbeperkte internetverbindingen te vinden, maar Telenet is daar geen van. Als je de studenten iets wil aanbieden, moet dat nog wel genoeg zijn, en zeker enkele keren de limiet van kotnet. Gewoon een systeemupdate is al een grote hap uit het kotnet volume. Om maar te zwijgen over de softwarepaketten die je als student gratis en legaal kan (lees 'moet') downloaden.
500GB is toch zoooveel niet? Tenzij er bij Telenet andere normen hadden. Soit, ik dacht dat redundantie voor de TS belangrijker was. Met 2x VDSL2 zal je er minder komen.
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

ChelloExtremer schreef:in Leuven zijn er ook overal 2 fysieke kabels in de grond (Iverlek en ex-UPC) ... nu beide in handen van Telenet.
Telenet blijft voorlopig beide kabels gebruiken.
Als je binnen de ring bent, kan je ook eens Dommel CityConnect Plus checken.
Cityconnect is nog steeds ADSL, bovendien staat Dommel niet bepaald bekend als de meest degelijke provider ;)
Ik zou persoonlijk voor VDSL2 gaan (van EDPnet of Belgacom).
Ik dacht aan een setup met 2 swichen, 2 linux firewalls. Als firewall dacht ik Untangle, Pfsense of Endian te gebruiken (met deze 3 heb ik ervaring), zijn er voor dit doel betere ideën?
Van deze drie is pfSense het meest lightweight en het meest stabiel.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

Let op bij redundatie dat je het niet te complex maakt en te duur. Een pfsense, zeroshell bak gaat niet zomaar er uit liggen. Zorg ervoor dat dit op betrouwbare hardware komt, denk aan een routerboard op 12v (met batterij) en je kan al enkele uren door zonder stroom.

De zeroshell zou ik laten als dit stabiel werkt, deze is namelijk net iets beter als pfsense
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Waarom neem je bv. niet 2 RBs 1100 dan heb je ineens 2x13 poorten en heb je geen aparte switches meer nodig. Voor de redundantie is een combinatie van BGC & Telenet het beste maar ik zou persoonlijk 2 VDSL2 favorite abonnementen (of Scarlet bv.) nemen. Als je geluk hebt en je krijgt 2x een 50-Mbit profiel Kan je iedere router 2 PPPOE sessies laten maken en dan heb je 4x25Mbit.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
speciall
Pro Member
Pro Member
Berichten: 262
Lid geworden op: 05 dec 2006, 21:49
Locatie: Aarschot
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 4 keer

OK mannen, thanks voor de meningen al. Ik zal de rb's e.d. al even van dichterbij bekijken.
Normaal ga ik zeker al 1 van de 2 lijnen laten omzetten naar VDSL, aangezien het in Brussel is zal het geen telenet zijn maar ik moet ff kijken welke kabelprovider hier aanwezig is (ik denk Numericable).

De AP's zijn linksys wrt54g met DDRWT, maar deze draaien goed momenteel.

De zeroshell is een vm en flest sinds een maand of 2 regelmatig waardoor de modems even moeten worden uitgetrokken, na herstarten van de modems werkt alles weer. Ik kan er dan ook niet meer aan omdat deze VM de pptp connectie opbouwd.

Na verder onderzoek denk ik dat dit aan de load ligt (# connections).

Deze vm had maar 256MB RAM , dit is nu bijgewerkt naar 1024 (de host heeft voldoende memory), maar gisteren fleste die hier ook op bij 6000 connections. Normaal ligt het gemiddeld aantal connecties op een 500 a 600 zie ik in de history logs. Dus er is er ene met wat teveel verkeerde traffic :)

Helaas voor de bewoners ben ik nu bittorrent aan't dichtzetten, om te kijken of dit het probleem (voorlopig) oplost.

in de nabije toekomst ben ik aan't kijken naar de beste oplossing voor cative portal / één of andere hotspot / mac filter , of iets waar ik per gebruiker bijvoorbeeld 40Gb / maand kan toekennen, of unlimited maar hoe meer je doet, hoe trager het wordt voor deze gebruiker (a la telenet).

In zeroshell zie ik hier wel wat nuttige opties, captive portal zit erin, en je kan een aantal 'gratis' services doorlaten, bijvoorbeeld HTTP, POP, IMAP, DNS...

qua setup heb ik niet echt een super high availibility solution van doen, maar gewoon iets waar ik indien nodig ten allen tijde vanop afstand aankan om een brandje te blussen, en enkel wanneer het nodig is langsgaan om tussen te komen, of wanneer dit in mijn planning past. (iemand zin om mee te werken aan dit project?)

Ik dacht dus aan 2 PCkes waar ofwel dedicated ofwel in een VM een firewalleke op draait. Voordeel van een VM is dat ik die kan rebooten vanop afstand als ie er tussenuitligt.

Zeroshell ken ik dus zelf niet zo goed maar 't ziet er wel goed uit :-)
Zelf heb ik ervaring dat Untangle het meest stabiel van allemaal draait, PFsense heb ik al een paar keer weten blokkeren.

Ik weet ook dat er goede dingen bestaan zoals watchguard, sonicwall ... maar hier heb je slechts 1 toestel, als dat raar doent, gedaan met spelen :-)
Gebruikersavatar
solid-killer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 jan 2011, 16:06
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 48 keer

@ hierboven:

dan moet je wel 2 koperparen naar binnen laten trekken, dus dat zijn 2 telefoonlijnen. en 4 x 25 MBps, ik dacht het niet


@ TS

Wat je kan doen om absolute redundantie te hebben is een zowel een scarlet abbo met unlimited nemen en dan voor backup een data only abbo van mobile vikings ofzo met een auto mailsysteem/traffic limiter. Dat indien er toch overgeschakeld wordt op de 3G stick iedereen onmiddellijk een strikte beperking heeft qua traffic en een mail krijgt.


indien je veel last krijgt van torrents is het inderdaad aangewezen om die wat terug te schroeven want de scarlet modems hebben dat niet zo graag, ze crashen namelijk !

Met een 3G dongle, data only abbo en DynDNS kan je er ten allen tijde van op afstand aan ;)
Laatst gewijzigd door solid-killer 10 jan 2012, 11:43, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Zelf heb ik ervaring dat Untangle het meest stabiel van allemaal draait, PFsense heb ik al een paar keer weten blokkeren.
Ik heb zelf mijn eindproject over UTM's gedaan en ik heb serieus wat crashes meegemaakt met Untangle. Ik weet niet hoe lang je het getest hebt?
De pfSense 2.x VM is gedurende heel het jaar nooit down gegaan.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

Zelf zou ik opteren in zo'n situatie om 2x koper (VDSL) binnen te leggen. Goedkoopste scarlet abbo te nemen. Meerdere PPPOe's op te bouwen. Met wat geluk haal je daar dan 100Mbit. Hierover zou ik load balancing doen en een capative portal voor users en ze limiteren op een vaste snelheid (pfsense, zeroshell, ... iets waar je zelf goed mee overweg kan).

Uiteraard QoS en shaping komen hier bij te kijken.

De AP's moet je goed kijken dat er niet teveel met dezelfde connecteren. Switching zou ik niet redundant uitvoeren, hoe vaak gaat een switch stuk!?

Edit: http://www.numericable.be/net.html Geen ervaring mee, maar 120 Mbit is best wel leuk voor die prijs + 9,90 euro voor onbeperkt
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Numericable is enkel in delen van Brussel en die theoretische snelheden worden niet zo vaak gehaald.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Tim.Bracquez schreef:2x koper (VDSL) binnen te leggen. ...Met wat geluk haal je daar dan 100Mbit.
Sinds wanneer krijg je 50 Mbits op een VDSL2 ?
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Het nieuwe VDSL2 profiel synct op 50MBit. Door gebruik te maken van 2 PPPOE logins kan je dus die 50MBit halen per lijn.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Het nieuwe profiel is al een tijdje beschikbaar, vooralsnog is EDPnet de enige die zijn PPPoE sessie niet limiteert op de snelheid van het abonnement. Als je meerdere PPPoE sessies loadbalanced kan je het bij Belgacom ook halen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Mmm... als je load balancer goed z'n werk doet ga je dus tweemaal zo'n 25 Mbits trekken en blijf je dus inderdaad per sessie onder de 30 Mbits cap 8) Maar blijkbaar zou dit dus enkel werken bij EDPnet, bij de overige aanbieders zou je dus in theorie zakken naar 2 x 15 Mbits.
Gebruikersavatar
solid-killer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 jan 2011, 16:06
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 48 keer

hmm mss een beetje offtopic, maar kan ik via DARE van belgacom mijn scarlet lijn op dat 50 MBit profiel krijgen ? dan ga ik die 2 pppoe sessies een testen :D

want dit is mijn huidig profiel :

Code: Selecteer alles

   **************************************
    * VDSL2Tool 2.2 - http://hierzo.net/ *
    **************************************
                            download          upload
    Line:                  30056 kbps        6048 kbps
    Modem max:             77940 kbps        n/a Estimated!
    Calculated max:        63992 kbps         13407 kbps Estimated!
    Profile:               17a
    Line length:           334 m Estimated!
    Training margin:       19.3 dB
    Attenuation:           11.1 dB
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”