Meerdere apparaten op LAN-aansluiting digicorder

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Tomovich
Member
Member
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 dec 2005, 21:19
Locatie: West-Vlaanderen

Hallo

In de living waar de televisie en digicorder staan hebben wij slechts één internetaansluiting in de muur. Hierop zit de digicorder aangesloten. Nu heb ik nog een mediaspeler en een aantal andere apparaten die ik ook graag aan het internet zou hangen. Ik had graag geweten indien het mogelijk is om tussen de internetaansluiting in de muur enerzijds en de digicorder en andere apparaten anderzijds een router te plaatsen.

Ik dacht dat de Telenetinstallateur me gezegd had dat hij deze aansluiting (modem - internetaansluiting in de muur - digicorder) ging "instellen". Ik vraag me af in hoeverre de digicorder nog connectie zal kunnen maken met een router ertussen.

In de garage hangt er aan de modem al een router (oranje D-link bakje van Telenet). Dit zou dus de tweede router worden. En welke raden jullie aan (hoeft geen hoogtechnologisch ding te zijn)?

Bedankt!
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Het "oranje D-link bakje" van Telenet is geen router, maar een switch.

Indien je de nieuwste FiberNet modem/router hebt staan, dan is de digicorder aangesloten op je LAN.
De internetaansluiting in de muur zit in dit geval achter de router, Je kan hierop een gewone switch aansluiten, om meerdere apparaten aan te sluiten.

Indien je nog de oude modem hebt, of de nieuwe Fibernet "modem-only" heb je 2 mogelijkheden:
1) Je kan een switch gebruiken achter je TV om de andere apparten op aan te sluiten, maar dan zitten deze apparaten direct op het internet (dus geen lokaal netwerk). Dit is beperkt tot 4 publieke IP's (dus digicorders en nog eens 4 apparaten).
2) Je kan een eigen router gebruiken:
  • - deze router moet aangesloten worden de Telenet switch achter de modem.
    - alle apparaten (uitgezonderd de digicorder) moeten op de router aangesloten worden.
    - je moet 2 kabels hebben naar de TV: één voor de digicorder, en de tweede voor de andere apparten (met een switch). Indien dit niet mogelijk is, kan je de bestaande kabel evnetueel "splisten"
In jouw geval zou ik aanraden om over te schakelen naar een Fibernet formule, met de nieuwe Telenet modem/router.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Ik merk op dat je deze extra apparaten op het internet wil aansluiten, en niet onderling wil connecteren.

Op dat bakje naast de modem, komt daar de modem toe, en enkel de digicorder ?

indien ja, verhuis dit dan naar je TV, waaruit je dan alle apparaten op kan aansluiten.

indien nee, dan plaats je een extra switch tussen muur en digicorder en patch je hier alles op.

Let wel op dat je dan geen onderlinge communicatie hebt, dus streamen vanaf een mediaplayer naar je playstation bvb zal niet gaan.
bobsys1
Pro Member
Pro Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 25 mei 2010, 06:21
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 32 keer

Tomovich schreef:Hallo

In de living waar de televisie en digicorder staan hebben wij slechts één internetaansluiting in de muur. Hierop zit de digicorder aangesloten. Nu heb ik nog een mediaspeler en een aantal andere apparaten die ik ook graag aan het internet zou hangen. Ik had graag geweten indien het mogelijk is om tussen de internetaansluiting in de muur enerzijds en de digicorder en andere apparaten anderzijds een router te plaatsen.

Ik dacht dat de Telenetinstallateur me gezegd had dat hij deze aansluiting (modem - internetaansluiting in de muur - digicorder) ging "instellen". Ik vraag me af in hoeverre de digicorder nog connectie zal kunnen maken met een router ertussen.

In de garage hangt er aan de modem al een router (oranje D-link bakje van Telenet). Dit zou dus de tweede router worden. En welke raden jullie aan (hoeft geen hoogtechnologisch ding te zijn)?

Bedankt!
Het lijkt misschien een domme vraag maar uit uw bericht kunnen we wél besluiten dat je alvast digitale TV hebt maar kunnen we niet met zekerheid weten of je ook een internet abbo van Telenet hebt. Je praat over oranje D-link bakje van Telenet. Dat is geen router maar een switch. Feit dat die er staat doet vermoeden dat je een modem only hebt. Als je inderdaad ook een internet abonnement hebt dan zou er (behalve op speciale aanvraag) geen modem only staan maar een modem/router. Kun je ons laten weten ofwel aan de hand van een foto ofwel door opsommen van model nummers wat er nu precies allemaal staat ? Dat zou normaliter moeten beginnen met de dropkabel naar een NIU -> Modem -> Switch -> Router ofwel Dropkabel-> NIU- Modem/router en geen switch maar direct naar Digicorder plus LAN. Zodra we dit weten zal alles veel makkelijker zijn. In alle geval en op voorwaarde dat je inderdaad ook een internet abbo hebt zal het zeker mogelijk zijn om te bereiken wat je wil hebben, zelfs al loopt er maar 1 kabel naar de living voor de digicorder. In dat geval zou ik die kabel niet splisen want dan ga je de communicatie tussen uw LAN apparaten onnodig vernaggelen van gigabit/sec naar 10 keer minder . Dan kun je beter die digicorder via poweline adapters sturen en de bestaande kabel gebruiken om aan een switch te hangen en van daaruit naar uw diverse apparaten zoals PC's, netwerkprinters, IP cameras, Gameboxen, WIFI AP,muziek en video streamers of wat dan ook.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

powerline werkt alleen maar als ze ook op hetzefde voedingspaar zijn gevoed. Als je een drie-fasige spanning toekrijgt werkt het niet als je garage en de living op een ander voedingsfase zijn aangesloten. Overigens zijn in de allereerste installatie's geen router geinstaleerd, maar enkel de modem en dan de switch met 4 aansluitmogelijkheden.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

bobsys1 schreef:In dat geval zou ik die kabel niet splisen want dan ga je de communicatie tussen uw LAN apparaten onnodig vernaggelen van gigabit/sec naar 10 keer minder.
Je kan 100 Mbit halen over een gesplitste kabel... da's ruimmmmmm voldoende voor een Digicorder en zelfs een media speler.

Hij kan natuurlijk ook gewoon die aansluiting blijven gebruiken en een extra powerline installeren voor de andere toestellen.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Voor digicorder is 100mbit zeker voldoende. Echter mediaspeler zou ik liever plaatsen op gigabit.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Echter mediaspeler zou ik liever plaatsen op gigabit.
Dan moet jij toch zeer zeer zwaar filmbestanden hebben. Een BluRay (45GB) bv trekt tussen de 30 en de 40mbps. Ik denk zelfs dat u HDD een bottleneck blijft op een gigabitlijn.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Heb je absoluut gelijk in. Echter als je een mediaplayer hebt waar een harddisk is ingebouwd is gigabit wel leuk om bestanden over en weer te kopiëren. Dus niet om te kijken.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Het gaat sneller ja (maar er zijn ook mensen die geduld hebben hoor)... waar echt veel mediaplayers met Gigabit aansluiting zijn er niet (zeker niet die ook nog eens Gigabit snelheden halen want dat zijn twee verschillende dingen).

De TS heeft trouwens al zeker geen Gigabit netwerjke met z''n oud D-Link switchje van TN.
bobsys1
Pro Member
Pro Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 25 mei 2010, 06:21
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 32 keer

mailracer schreef:powerline werkt alleen maar als ze ook op hetzefde voedingspaar zijn gevoed. Als je een drie-fasige spanning toekrijgt werkt het niet als je garage en de living op een ander voedingsfase zijn aangesloten.
Dat klopt maar is op een hip en een wip in de verdeelkast te fixen.
bobsys1
Pro Member
Pro Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 25 mei 2010, 06:21
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 32 keer

Je kan 100 Mbit halen over een gesplitste kabel... da's ruimmmmmm voldoende voor een Digicorder en zelfs een media speler.
Ruim voldoende voor een digicorder maar waarom zou ik in Godsnaam mijn LAN wetens en willens tien keer trager maken als het anders kan? Stel dat hij meerde PC's heeft die video zitten streamen of onderling files zitten te kopieren of een netwerk backup van meerdere tientallen gigabytes staan te dumpen op een NAS of een andere daartoe dienende schijf in het netwerk en dat allemaal over een 100 Mbit lijn terwijl je een Gbit lijn zou kunnen hebben.
Hij kan natuurlijk ook gewoon die aansluiting blijven gebruiken en een extra powerline installeren voor de andere toestellen.
Dat zou helemaal absurd zijn wetende hoe pover die powerline's in de praktijk presteren in vergelijking met een kabel.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Uit TS zijn post kan ik alleen maar opmerken dat hij extra apparaten wil koppelen aan het internet. Niet over bestanden delen en dergelijke. Zelf weten we niet of hij een netwerk uberhaubt heeft buiten die switch en de digicorder
TiTanium schreef:Ik denk zelfs dat u HDD een bottleneck blijft op een gigabitlijn.
Deze is alleszinds sneller dan een 100 Mbit lijntje, dus wil je alles uit je HDD halen, dan neem je gigabit. Voor zuiver streamen is dit niet nodig, maar toekomstgericht beter niet splitsen.
bobsys1
Pro Member
Pro Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 25 mei 2010, 06:21
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 32 keer

De TS heeft trouwens al zeker geen Gigabit netwerjke met z''n oud D-Link switchje van TN.
Dat oude TN Dlink switchje heeft totaal niks te maken met het feit of zijn "netwerkje" Gigabit is of niet. Die maakt deel uit van zijn WAN en niet van zijn LAN. Gezien telenet maximum 100 mbit levert is dat "oude D-linkje" snel genoeg. Als de man in zijn LAN ook maar twee ietwat recente PC's staan heeft met bvb simpele SATA raid en/of SSD's dan kunnen die ondeling bestanden uitwisselen aan snelheden die een Gigabit lijn zo goed als dicht trekken. Met een 100 mbit lijn gaat dat 10 keer langer duren en dan spreken we nog niet van andere traffic tussen de "meerdere apparaten" die hij wil aansluiten. Stel u voor dat hij dan ook nog eens tegelijkertijd een film aan het downloaden is over Fibernet 100.
bobsys1
Pro Member
Pro Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 25 mei 2010, 06:21
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 32 keer

mailracer schreef:Uit TS zijn post kan ik alleen maar opmerken dat hij extra apparaten wil koppelen aan het internet. Niet over bestanden delen en dergelijke. Zelf weten we niet of hij een netwerk uberhaubt heeft buiten die switch en de digicorder
Inderdaad! We weten niet eens of hij wel een internet abbo heeft. Vandaar mijn vraag om eens ofwel een foto van zijn opstelling te posten of exact op te sommen wat TN daar installeerde met modelnummer etc. Voor het zelfde geld heeft hij daar alleen die oude TN modem only staan om digitale TV te hebben en helemaal geen router.( Alhoewel dan die TN switch niet absoluut nodig zou zijn). Afwachten dus.
Tomovich
Member
Member
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 dec 2005, 21:19
Locatie: West-Vlaanderen

Excuses voor het late posten maar ik kon niet wegens werk.

Ik ben inderdaad niet duidelijk genoeg geweest betreffende de opstelling. Deze ziet er als volgt uit:

Telenet modem in Garage --> D-Link switch (oranje bakje) --> Apple Airport (draadloos internet)
--> UTP-kabel naar bureau die aangesloten is op een iMac
--> UTP-kabel naar living, aangesloten op Digibox (de bewuste internetaansluiting in de muur)

Ik heb Telenet Fibernet Shake met de modem only versie. In deze modem kan slechts 1 UTP-kabel gestoken worden en twee telefoniekabels (niet gebruikt).

Ik heb geen LAN op dit moment. Ik was ook niet van plan om vanaf mijn iMac naar de multimediaspeler te streamen, maar blijkbaar is dit wel mogelijk. Wat moet er gebeuren zodat dit kan? En stel dat ik niet wil streamen, wat heb ik dan nodig om op de ene aansluiting in de muur (living) de mediaspeler én de Digicorder aan te sluiten? Kan de mediaspeler in dit geval benaderd worden vanaf het internet (lijkt me niet zo veilig)?


EDIT: Mijn "plan" met de opstelling wordt blijkbaar niet getoond zoals ik dacht, daarom een afbeelding: http://img515.imageshack.us/img515/1251 ... ng8erb.jpg
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Die Apple Airport... kan je die niet instellen als router (dat gaat het verhaal hieronder wel wijzigen) ?

De eenvoudigste oplossing lijkt me gewoon powerlines kopen om je decoder aan te sluiten (de andere powerline sluit je aan op de switch), en de UTP kabel te gebruiken voor de andere toestellen die je wil gebruiken.

Afhankelijk van hoeveel toestellen nog (en eigenlijk zo ie zo aan te raden) zal je best een router plaatsen. Deze sluit je met z'n WAN poort aan op de switch, en alle andere kabels die nu op je switch steken (behalve die naar de TN modem) sluit je aan op de LAN poorten van je nieuwe router.
bobsys1
Pro Member
Pro Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 25 mei 2010, 06:21
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 32 keer

Tomovich schreef:Excuses voor het late posten maar ik kon niet wegens werk.
Inderdaad een stuk duidelijker behalve wat betreft het EXACTE model Apple Airport.
Maar afgezien daarvan stelt zich nu ineens een heel andere vraag.
Waarom heb je voor een modem only gekozen ????
Ik zie in uw uitleg geen enkele noodzaak voor VOIP of VPN of andere eisen die dat noodzakelijk of gewenst zouden maken.
Al uw problemen zouden van de kaart zijn indien je de standaard modem/router van Telenet had laten plaatsen zoals philippe_d al beschreef in zijn eerste alinea van zijn post hierboven.
Ik weet niet of Telenet dit eventueel nog kosteloos zal willen wijzigen.
Mocht er toch een reden zijn voor die modem only dan moeten we eerst het exacte model van die Apple airport kennen om een alternatieve oplossing voor te stellen.
En last but not least.... zou je uw polsen doorsnijden als uw TV geen interactieve diensten meer had? Dan kun je namelijk die UTP kabel naar de digicorder in een modem only situatie voor netwerk gebruiken. (tenminste als die Apple Airport een router met 3 LAN poorten zou blijken te zijn.)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

bobsys1 schreef:Waarom heb je voor een modem only gekozen ????
Ik vrees dat een aantal mensen hiervoor gewoon gekozen hebben omdat het cool lijkt (en ze het onder andere hier gelezen hebben dat het bestond). Nu moest TN gewoon MAC passthrough voorzien hebben dan had men al deze ellende niet gehad, maar één of andere "slimme" moest het in Mechelen weer beter weten :bang:
bobsys1 schreef:(tenminste als die Apple Airport een router met 3 LAN poorten zou blijken te zijn.)
Een belangrijke vraag hierbij is of hij de Apple Airport kan/wil plaatsen waar nu z'n TN modem staat... meestal is dat namelijk een alles behalve goede locatie om een wireless toestel te plaatsen.
Tomovich
Member
Member
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 dec 2005, 21:19
Locatie: West-Vlaanderen

Ik heb een Airport Express. En ik heb gekozen voor een TN modem zonder WIFI omdat ik niet wilde dat deze ook een draadloos signaal zou versturen. Ik wil enkel mijn Airport Express.

De D-link is aangesloten op de modem in de garage en de Airport Express op de D-link, deze staat dus ook in de garage.

Is het niet mogelijk om een router tussen muur en digicorder te hangen waarop ik ook meteen de mediaspeler en eventueel andere zaken kan steken?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Tomovich schreef:En ik heb gekozen voor een TN modem zonder WIFI omdat ik niet wilde dat deze ook een draadloos signaal zou versturen.
Dat is absoluut geen reden om voor een modem only te kiezen... je kan het wireless signaal namelijk gewoon afzetten.
Tomovich schreef:De D-link is aangesloten op de modem in de garage en de Airport Express op de D-link, deze staat dus ook in de garage.
Is het niet mogelijk om een router tussen muur en digicorder te hangen waarop ik ook meteen de mediaspeler en eventueel andere zaken kan steken?
Aangezien je nu toch alles bij elkaar hebt staan is dit ideaal... zo kan je inderdaad daar perfect een router plaatsen. Nu de meeste routers hebben gewoon WIFI wat maakt dat je Airport Express een beetje nutteloos is (al ken ik ook niet alle mogelijkheden van dat ding).

Nu nog de keuze voor je router hé... zorg alvast dat z'n poorten allemaal Gigabit zijn en dat z'n WAN-to-LAN speed ook minimaal 100 Mbit/s... al kan je misschien nog altijd eens bij Telenet informeren of men geen all-in-one wil plaatsen, uiteindelijk was dat de beste oplossing voor jou.
Laatst gewijzigd door ubremoved_539 08 jan 2012, 14:32, in totaal 1 gewijzigd.
Tomovich
Member
Member
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 dec 2005, 21:19
Locatie: West-Vlaanderen

Ik bedoelde een router in de living en niet in de woonkamer, of heb ik je niet goed begrepen?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Al je toestellen (behalve de TN decoder) moeten normaal gezien aangesloten worden op je router... het hangt er dus gewoon vanaf waar al je netwerkkabels toekomen. Als deze dus allemaal toekomen in je garage dan is het niet eenvoudig (het kan als je een extra switch plaatst en twee kabels hebt naar de living).

Maar waarom wil je deze nu plots in de living plaatsen als alles vandaag in de garage prima werkt ?
Tomovich
Member
Member
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 dec 2005, 21:19
Locatie: West-Vlaanderen

Nee, het is zo dat de digicorder en de mediaspeler beide in de living staan maar dat er slechts één UTP-aansluiting in de muur zit.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Zoals ik eerder al schreef... sluit je Digicorder aan via powerlines.

Maar jij bent echt beter af met de all-in-one router van TN !
Tomovich
Member
Member
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 dec 2005, 21:19
Locatie: West-Vlaanderen

Ik ga ermee akkoord dat ik misschien toch beter de all-in-one van Telenet had gebruikt maar dat verandert toch niets aan het feit dat er slechts één aansluiting in de living is (zonder gebruik van powerlines)?

De plaatsing van de D-link switch tussen de kabels in de muren en de modem, heeft dit enige invloed? Afgezien van het feit dat er nu één bakje meer hangt (D-link) dan er zou hangen met enkel de all-in-one zie ik niet echt nadelen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Tomovich schreef:Ik ga ermee akkoord dat ik misschien toch beter de all-in-one van Telenet had gebruikt maar dat verandert toch niets aan het feit dat er slechts één aansluiting in de living is (zonder gebruik van powerlines)?
Misschien moet je toch nog eens alle antwoorden na-lezen, waar we duidelijk hebben proberen te maken welke opties er zijn.

Het maakt een immens verschil, als je de all-in-one van Telenet had gebruikt. Dit is de enige router waarbij je digicorders en je LAN apparaten op dezelfde netwerkkabel mogen aangesloten zijn.
Met andere woorden: met de all-in-one kan je in de living een gewone switch gebruiken (prijs: max 20 eur), en daar zowel je digicorder als je mediaplayer als de andere apparten op aansluiten.

Gezien je geen router hebt staan (alleen een switch) kan je dit nu ook doen, maar dan ben je beperkt tot 4 apparaten (die een eigen publiek IP krijgen), bovenop de digicorders. Nadeel is dat je geen lokaal netwerk hebt, maar dat al je apparaten rechtsreeks op het internet staan.

Alle andere opties vereisen dat je 2 aparte verbindingen nodig hebt naar de living:
- één voor de digicorder (rechstreeks op de switch in de garage: via powerlines of via het splisten van de bestaande kabel)
- één voor je LAN (aangesloten op een router)


PS
Jouw Airport Express kan je toch als een router instellen (staat nu waarschijnlijk in bridge).
Je hebt dus 2 opties (als je interactiviteit wil)
- gebruik powerlines.
- splits de kabel (dit zou mijn voorkeur hebben, met het nadeel dat je geen gigabit hebt - maar je Airport Express heeft toch geen gigabit).

Een derde optie is gewoon de digicorder niet meer aansluiten. Het enige wat je verlies is de interactivitiet (rode knop, e-mails lezen op tv, video on demand). Indien je dit niet gebruikt heb je geen interactiviteit nodig.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
bobsys1
Pro Member
Pro Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 25 mei 2010, 06:21
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 32 keer

Tomovich schreef:Nee, het is zo dat de digicorder en de mediaspeler beide in de living staan maar dat er slechts één UTP-aansluiting in de muur zit.
Die ene kabel is voldoende om gelijk wat in uw living te kunnen doen OP VOORWAARDE dat die kabel in de garage aangesloten is op een Telenet all-in-one SVG6540E. Alleen deze modem laat toe om op zijn LAN poorten zowel een Digicorder IP als locale IP's te gebruiken. Dat kan niet met uw modem only, ook niet wanneer je achter die modem een eigen router zou plaatsen. Uw eigen router zou dan alleen uw locale IP's kunnen verdelen en niet het speciale IP vereist voor de interactieve diensten van de Digicorder. Dat adres ligt namelijk in een door Telenet daartoe speciaal gekozen gebied. Bij gebruik van een eigen router moet je voor de router dat adres afsplitsen door gebruik te maken van een switch achter de modem only. Na afsplitsing heb je dan een aparte kabel nodig om dat speciale IP naar de Digicorder te voeren.Met de Telenet router hoef je dat niet af te splitsen en daarom heb je maar 1 kabel nodig.
Met die router hoef je ook geen andere concessies te doen zoals bvb de enige kabel splitsen waardoor je heel uw LAN 10 keer trager maakt. De Telenet router heeft namelijk zelf al 4 Gigabit poorten dus als je in de living een gigabit switch plaatst kan je aanhangen wat je maar wil en offer je niks op aan LAN snelheid.
Wil je uw Apple airport blijven gebruiken dan hang je die gewoon in de garage aan een vrije LAN poort van die Telenet router en je zet het WIFI signaal van de Telenet af als je daar zin in hebt. Persoonlijk zie ik niet in waarom je dat zou doen maar dat is uw keuze. Mogelijk heb je zelfs betere WIFI dekking in uw huis wanneer je die niet af zet en bvb die Apple Airport aansluit op de switch in de living als extra.
Misschien is het iets duidelijker met een prentje ?? Zie dan bijlage.
Bijlagen
Telenet SVG6540E.jpg
(697.21 KiB) Nog niet gedownload
Tomovich
Member
Member
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 dec 2005, 21:19
Locatie: West-Vlaanderen

Bedankt philippe_d en bobsys1 voor het overzicht. Ik zag door het bos de bomen niet meer.

Ik zal eens informeren bij Telenet indien het mogelijk is om de modem om te wisselen aangezien dit toch de eenvoudigste oplossing is die meteen ook de meeste mogelijkheden biedt. Eén ding begrijp ik nog niet helemaal. Wanneer deze modem een speciaal adres toekent voor de digicorder, en de lijn waarop deze zit wordt onderbroken door een switch, gaat dit speciale adres dan niet teniet?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Tomovich schreef:Wanneer deze modem een speciaal adres toekent voor de digicorder, en de lijn waarop deze zit wordt onderbroken door een switch, gaat dit speciale adres dan niet teniet?
Nee... MAC adressen worden niet aangepast door een switch... wil je daar meer over weten dan Google je maar eens op OSI layers.
Gebruikersavatar
willem2
Member
Member
Berichten: 76
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:56
Locatie: 2830
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 11 keer

Als ik bovenstaande topic doorneem:
  • wat kan die SVG6540E van telenet dan meer dan een andere router?
  • kan er geen enkele andere router (in een modem-only setup) zo geconfigureerd worden dat de digibox/corder toch een IP adres krijgt in de Telenet range?
dank voor een eventuele verduidelijking
Tomovich
Member
Member
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 dec 2005, 21:19
Locatie: West-Vlaanderen

Hmm, dan toch nòg een vraagje. Als ik het goed voor heb dan stuurt mijn modem (waar slechts één UTP-kabel op aangesloten kan worden) een speciaal MAC-adres door voor de digicorder. Maar aangezien tussen de digicorder en de modem een switch staat, stuurt de switch dit speciaal signaal ook door naar alle andere toestellen die op deze switch zijn aangesloten. Klopt dit?

En mag een switch aan een switch hangen?
bobsys1
Pro Member
Pro Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 25 mei 2010, 06:21
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 32 keer

r2504 schreef: Nee... MAC adressen worden niet aangepast door een switch... wil je daar meer over weten dan Google je maar eens op OSI layers.
Hij had het niet over MAC adres maar IP adres.

....... wil je daar meer over weten dan Google je maar eens op OSI layers.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

willem2 schreef:wat kan die SVG6540E van telenet dan meer dan een andere router?
Misschien het topic eens lezen... maar het komt erop neer dat hij decoders kan herkennen achter een router (enkel z'n eigen router wel te verstaan, dus niet als je er nog eens extra je eigen router achter plaatst !)
willem2 schreef:kan er geen enkele andere router (in een modem-only setup) zo geconfigureerd worden dat de digibox/corder toch een IP adres krijgt in de Telenet range?
Misschien het topic eens lezen... vermoedelijk lukt dit wel met pfSense of RouterOS (twee betaalbare oplossingen).
Tomovich schreef:Maar aangezien tussen de digicorder en de modem een switch staat, stuurt de switch dit speciaal signaal ook door naar alle andere toestellen die op deze switch zijn aangesloten. Klopt dit?
De toekenning van een speciaal IP-adres is op basis van je MAC adres van je decoder... switches laten dit dus door, routers niet (muv. de Telenet all-in-one modem/router).
Tomovich schreef:En mag een switch aan een switch hangen?
Ja.
bobsys1 schreef:Hij had het niet over MAC adres maar IP adres.
Beide zijn in deze context gerelateerd aan elkaar (zie hierboven).
Tomovich
Member
Member
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 dec 2005, 21:19
Locatie: West-Vlaanderen

r2504 schreef:
Tomovich schreef:En mag een switch aan een switch hangen?
Ja.
Kan ik het dan als volgt niet oplossen: TN modem --> switch (D-link) waarop mijn mijn pc en airport express gekoppeld zijn maar ook de kabel naar de living. Aan de kabel in living hangt dan een tweede switch waarop de digicorder en mediaspeler zitten.

Bedankt!
bobsys1
Pro Member
Pro Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 25 mei 2010, 06:21
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 32 keer

Tomovich schreef:
Kan ik het dan als volgt niet oplossen: TN modem --> switch (D-link) waarop mijn mijn pc en airport express gekoppeld zijn maar ook de kabel naar de living. Aan de kabel in living hangt dan een tweede switch waarop de digicorder en mediaspeler zitten.

Bedankt!
Dan zitten uw PC, uw mediaplayer, uw Digibox en alles wat aan uw Airport hangt niet op hetzelfde subnet en kunnen ze niet met elkaar communiceren.
Als je geen Telenet router wil kunnen we alleen nog maar een alternatief verzinnen op voorwaarde dat een vroegere vraag betreffende uw Airport beantwoord is namelijk wat is het EXACTE model. Is het nu een access point of is het nu een router. Als je op Apple Airport Googled krijg je een half dozijn heel diverse dingen te zien.
Ratface
Plus Member
Plus Member
Berichten: 216
Lid geworden op: 09 jan 2012, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 13 keer

Op een ander forum meldde de gebruiker reeds dat hij het netwerk soms draadloos en soms bedraad wil hebben. (snap ik niet echt maar soit)

Dan is het heel simpel. Airport de vuilbak in, digicorder op de switch die aan de modem hangt en een kabel naar een nieuwe router (wifi+4 lan poorten) waar hij zowel bedrade als draadloze apparaten kan opzetten, IN NETWERK.
Tomovich
Member
Member
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 dec 2005, 21:19
Locatie: West-Vlaanderen

Ik dacht dat het duidelijk was dat ik een airport express had, excuses. Het is dus dit toestel. De airport is nog iets dat ik heb van enkele jaren geleden. Deze hoeft niet per se gebruikt te worden.

Het is niet zo dat ik soms een bedraad en soms een draadloos netwerk wil. Ik wil een bedraad netwerk maar in de huidige situatie stop ik de airport express in het stopcontact zodat ik wifi heb, wanneer ik deze niet nodig heb (meestal) haal ik deze uit het stopcontact. Het is zo'n toestel dat letterlijk aan het stopcontact hangt met enkel de functie om een draadloos netwerk te maken. Er kunnen geen andere UTP-kabels ingestoken worden.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Het is dus geen router... dus deze moet hij zo-ie-zo aankopen (of aan TN vragen een AIO te installeren). Afhankelijk van welke oplossing hij kiest is al meermaals geschreven wat de gevolgen zijn en welke mogelijkheden er zijn... ik ga ze geen 37e keer herhalen.
bobsys1
Pro Member
Pro Member
Berichten: 388
Lid geworden op: 25 mei 2010, 06:21
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 32 keer

Tomovich schreef:Ik dacht dat het duidelijk was dat ik een airport express had, excuses. Het is dus dit toestel.
Hadden we dit antwoord gekregen toen er naar gevraagd werd was de helft van deze draad niet nodig geweest. Je hebt het altijd over Apple Airport gehad, niet over Express of Extreem ook niet toen het EXACTE model uitdrukkelijk gevraagd werd.
Kort en bondig. Ofwel kies je voor die Telenet router ( hopelijk gratis) ofwel koop je uw eigen router plus een stel Powerlines voor de Digibox. Zonder router bereik je uw doelstelling nooit.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”