Bereik WIFI vergroten door een N router

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 41 keer

Beste,

Ik heb Scarlet thuis en heb verre van een goed wifi bereik met de Scarletmodem in mijn huis. Nu staat op Ibood een mooie wifi N router. Ik vroeg mij echter af als de N router het bereik van mijn WIFI in huis vergroot hiermee? Snelheid is minder van belang daar dit toch veelal gaat over het connecteren met de Smartphone of laptop om wat te surfen (en deze nog niet N compatibel zijn). Nu lukt dit gewoon weg niet daar ik geen bereik heb...

Groeten
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

IK denk dat powerlans of vast netwerk een betere investering zijn bij slechte ontvangst....
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Te Koop forum

gaat er ergens al een draad naartoe? Indien wel, dan kan je hem als extra access point zetten en ben je zeker van een groter bereik.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Misschien handiger is om te vertellen waar je huidige router staat.
Staat die ergens achter een TV, kortbij electriciteitscentrale, .... zo een dingen.
Daar mag je een N gaan plaatsen, het zal niet veel uithalen hoor.
vverbeke
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 62 keer

De wifi in de Scarlet Sagem box is niet bepaald denderend, die iBood router gaat uw bereik sowieso verbeteren. Je kan dan direct die router de PPPoE connectie laten opzetten ipv de Sagem box, werkt ook een stuk beter aangezien die Sagem box niet bepaald een fantastische router is. (zie oa de Belgacom en Scarlet forums) De Sagem box ga je wel sowieso nog nodig hebben als VDSL2 modem en evt. voor Belgacom TV en telefonie.
@home: VDSL 100/20 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Het is inderdaad vooral belangrijk dat je de Wifi-router centraal in de leefruimte plaatst waar je het meest met je laptop en smartphone bezig bent.
Dus eerst UTP-kabel trekken vanaf de Scarlet-modem naar de centrale leefruimte en dan een deftig Wifi-routertje aansluiten.

Het heeft dus weinig zin om je eigen Wifi-router vlak naast de Scarlet-modem te installeren want dan zal het Wifi-bereik ongeveer hetzelfde zijn.
solid-killer
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 48 keer

het verschil tussen wifi G en N is echt een enorm verschil qua bereik !

het ooit eens ergens een nieuwe telenet modem geplaatst in een kelder en 4 muren verder had ik nog steeds ontvangst, probeer dat maar eens met een G router ;)

De grootste vooruitgang is de mimo technologie die het weerkaatsende signaal niet als storing ziet maar gebruikt als versterking ;)
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Ik zie persoonlijk geen enkel verschil wat ontvangst betreft (en ik heb toch de nodige routers hier liggen). Met een client + router die beiden 802.11n ondersteunen ligt bij gelijke signaalsterkte de snelheid wel iets hoger, maar dat effect is juist omgekeerd bij 802.11g client en 802.11n router in 802.11b/g/n mode. De 802.11n router forceren op 802.11g (of 802.11g router gebruiken) helpt dan meestal wel om de snelheid terug op 802.11g-niveau te krijgen.
Argon
Elite Poster
Elite Poster

Is geen optie om een kabel te leggen, anders had ik dit met veel plezier gedaan :-)
Ik heb powerpluggen liggen maar dan moet ik er terug 2 aansluiten (weer meer verbruik) om daaraan nog eens een ander WIFI access point aan te sluiten.

Daarom had ik graag geweten als de N mijn bereik iets vergroot daar het maar over een aantal meter gaat waarde G net niet geraakt. Mocht de N daar wel geraken is mijn probleem opgelost en heb ik 1 apparaat moeten bijplaatsen (zonder die powerpluggen en de WIFI router).

Ik ben natuurlijk ook van mening dat een bedraad netwerk beter is, maar dit is niet altijd een optie natuurlijk.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Argon schreef:Is geen optie om een kabel te leggen, anders had ik dit met veel plezier gedaan :-)

Ik ben natuurlijk ook van mening dat een bedraad netwerk beter is, maar dit is niet altijd een optie natuurlijk.
Met zulke stellingen heb ik het toch steeds moeilijk hoor. Volgens mij is bekabeld netwerk altijd mogelijk. Spouwmuur, (kruip)kelder, rolluikkast, vals plafond, telefoonleidingen, trapholte, zolder, holle gyprocwand.

Mogelijkheden zat om gemakkelijk UTP-kabel te trekken. Je moet alleen eens alle holten in je huis op een rijtje zetten.

En nooit te verlegen zijn om als huurder de eigenaar aan te spreken want jij hebt als huurder het volledige genot van het goed. In overleg met de eigenaar kan heel veel, en als je zelf de kosten draagt kan er altijd meer.
Argon
Elite Poster
Elite Poster

Is geen gehuurd huis maar een net aangekocht huis.
We hebben wat kleine verbeteringswerken aangebracht in het huis (schilderwerken/plinten plaatsen/...) Ik heb enkele kabels getrokken maar nog niet overal waar ik ze zelf wil. Reden: binnen x tijd gaan we de volledige vloer er uit smijten + verbouwen +... en eens alles dan open zal liggen ben ik van plan om alles grondig af te werken zoals ik het zelf wil.

Daarmee dus een ietwat tijdelijke oplossing.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

raf1 schreef:Met zulke stellingen heb ik het toch steeds moeilijk hoor. Volgens mij is bekabeld netwerk altijd mogelijk. Spouwmuur, (kruip)kelder, rolluikkast, vals plafond, telefoonleidingen, trapholte, zolder, holle gyprocwand.
Mits je wat moeite doet kan er soms wel wat, maar je mag er ook niet te vlot overgaan... veel huizen hebben tegenwoordig geen (kruip)kelder meer omdat ze gewoon op een betonplaat staan, en je krijgt een kabel wel in een holle gyprocwand, maar krijg je hem ook naar het volgende segment en er uiteindelijk terug uit ?

Zelf heb ik destijds in een huurappartement de plinten eraf genomen (waren van hout) en deze afgeslepen zodat er een UTP kabel achter kon... en daar gaat een huisbaas geen enkel probleem van maken (tenzij je dingen gaat beschadigen), het is zelfs toegevoegde waarde voor hem als hij tegen de volgende huurder kan zeggen dat de bekabeling aanwezig is.

In ons huidige huis was er niet genoeg UTP voorzien op m'n kamer en ben ik eerst via een buis tot op zolder gegaan en daar geboord tot in de rolluikkast waar onderaan (achter de gordijnen) het UTP doosje staat. Mits wat inventiviteit en lef kan je dus inderdaad tot mooie resultaten komen.
Argon schreef:Daarmee dus een ietwat tijdelijke oplossing.
Dan kan het toch zeker geen probleem zijn hem tijdelijk op je plinten te leggen (zijn fijne kabelgootjes voor om het netjes te houden).
Laatst gewijzigd door ubremoved_539 09 jan 2012, 14:41, in totaal 1 gewijzigd.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Oké, tijdelijke oplossing. Ik zwijg al. :oops:
Argon
Elite Poster
Elite Poster

Laat het ons hebben over het verschil/ervaring van bereik tussen een G en een N WIFI en niet over het feit van "ik zie het zitten/niet zitten om een kabelgoot/beschadiging aan de muur te doen".

Thx
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Als het toch tijdelijk is, neem dan een wifi repeater, geen kabel, alleen een stopcontact. Je zet 'm waar het resultaat het beste is.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
trobbelke
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Argon schreef:Beste,

Ik heb Scarlet thuis en heb verre van een goed wifi bereik met de Scarletmodem in mijn huis. Nu staat op Ibood een mooie wifi N router. Ik vroeg mij echter af als de N router het bereik van mijn WIFI in huis vergroot hiermee? Snelheid is minder van belang daar dit toch veelal gaat over het connecteren met de Smartphone of laptop om wat te surfen (en deze nog niet N compatibel zijn). Nu lukt dit gewoon weg niet daar ik geen bereik heb...

Groeten
Als uw laptop en smartphone niet N compatibel zijn dan zal een N router uw bereik niet vergroten voor de G toestellen natuurlijk...
Als de snelheid niet belangrijk is, kunt ge eens proberen met uw huidige router op B te zetten: 11 mbps maar een pak stabieler.
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Te Koop forum

Ik heb hem alvast gekocht. :) Levering pas verwacht binnen een week of 2 :(.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”