Voor binnen 6 maanden à een jaar zou ik nu al eens willen uitkijken naar een TV oplossing. Voor het gemak zet ik hieronder wat ik van links en rechts weet (of denk te weten

Welke kanalen?
Ik kijk voor grootste deel naar VRT (HD versies weliswaar) en in iets minderere mate naar zowel BBC (BBC1, BBC2, BBC HD) en Discovery/National Geographic kanalen. Al de rest is bijna het vermelden niet waard (akkoord, zou wel eens naar een film op VT4 of 2BE kijken maar eerder weinig). Kwaliteit is belangrijk, dus liefst zoveel mogelijk in (full) HD (met een degelijke bitrate en compressie weliswaar).
Hoeveel TV's en/of simultaan opnemen
1, maximum 2 tv's. Laat ons zeggen maximum 3 uitzendingen tegelijk (combinatie van kijken en opnemen).
Aanbieders en technologiën:
DVB-T: VRT
+ Gratis
+ Alle VRT kanalen, inclusief radio (niet onbelangrijk)
+ Goedkope ontvanger apparatuur (vaak ingebouwd in vele moderne TV's), weinig tot geen installatiekosten
- Geen HD: algemene kwaliteit is ook maar zus en zo, zeker bij snel bewegende beelden (te lage bitrate?)
- Minder evident om op te nemen (soms wel indien ingebouwd in TV), tenzij via pc e.d.
IPTV en DVB-C: Belgacom en Telenet
+ Weinig zorgen over apparatuur (bvb huren) en installatie
+ Groot aanbod kanalen mogelijk (rekening houdend met mijn wensen)
+ Interactiviteit (tv on demand)
- Proprietary hard- en software: dichtgevezen, te kleine HDD, ongebruiksvriendelijke en vaak trage interfaces, verbruikt veel in stand-by, duurt lang tegen ze vaak vanaf 0 opgestart zijn, geen goeie manier om opnames te archiveren (buiten het "ik sluit mijn dvd recorder via scart aan op decoder en neem analoog op" verhaal).
Volgens verhalen die ik vroeger las is de kwaliteit van Telenet dan weer beter van van Belgacom. Al waren de meningen toen ook verdeeld en zijn de bitrates en compressietechnieken wellicht niet hetzelfde als toen. Volgens sommigen pastte Telenet ook compressietechnieken toe op basis van populariteit kanaal (zo zou VTM een hogere bitrate krijgen dan pakweg TMF). Aangezien alle VMMA kanalen en aanverwanten mij uitermate weinig interesseren heb ik hier dus niks aan, in tegendeel.
Persoonlijk alleen maar ervaring met Belgacom TV: vooral trage apparatuur en interfaces, te kleine hdd, veel verbruik in stand-by zijn de negatieve dingen die mij het meest bijbleven. Over de beeldkwaliteit ben ik dan wel behoorlijk tevreden (HD). Al zou het wel eens gebeuren dat er haperingen in het geluid zitten (die duren vaak < 1 sec).
DVB-S: TV Vlaanderen + free-to-air kanalen
+ Enorm groot kanaal aanbod
+ Gratis vrijwel alle BBC kanalen en andere Britse tv zenders (met aangepaste ontvanger en schotel)
+ Keuzevrijheid van hardware!
- Geen interactiviteit
- Dure initiële aankoop en installatiekosten
Volgens gelezen links en rechts is/zou satelliet over het algemeen de beste beeldkwaliteit bieden (in hoeverre is dat dan weer afhankelijk van kanaal tot kanaal als we de SD en HD zenders elk afzonderlijk groeperen?).
Maar dan komen de vragen. Ik heb het een tijd terug gehad met iemand die wel ervaring had met satelliet en TV Vlaanderen in het algemeen. Volgens ik begreep had hij een 3-tal (USB?) ontvangers op een low-power pc/mediacenter aangesloten die dezelfde encryptie kaart gebruikten. Kijken en opnemen gebeurde op die mediacenter en opnames kunnen via LAN bekeken worden op andere tv (via Xbox of ander apparaat, weet het niet meer).
Volgens ik toen ook begrepen heb, heb je per satelliet waar je wilt op afstemmen één LNB nodig. Via Astra 2D zou je alle mogelijke kanalen - die free-to-air te ontvangen zijn - uit GB moeten kunnen ontvangen. Klopt dit? En welke satelliet(en) heb je dan nodig voor het gewone TV Vlaanderen aanbod? Hoeveel LNB's in totaal nodig voor mijn wensen? 2? 3?
Per ontvanger in huis (of die nu om te kijken of op te nemen is) heb je 1 coax nodig (snapte dat eerst niet zo goed, totdat die persoon mij duidelijk maakte dat je zo'n LNB moet vergelijken met een tuner die op één bepaalde frequentie afstemt). één LNB zou dan dus meerdere coax aansluitingen kunnen hebben. Dus 4 aansluitingen en coax kabels in de veronderstelling dat je 4 ontvangers heb waarmee je simultaan naar 2 verschillende kanalen kijkt en opneemt van nog eens 2 andere kanalen.
Bon, dan praktisch. Ik zou dus graag 2 à 3 kanalen tegelijk kunnen ontvangen (opnemen en/of kijken) van 2 (indien maar één sateliet nodig voor TV Vlaanderen) satellieten met bvb een dergelijke mediacenter (waarbij je opnames nog kan op NAS zetten, op DVD branden,...) en eventueel een mogelijkheid om live of opnames op een 2de locatie te bekijken (zelfs eventueel op pc als opnames gestockeerd konden worden op NAS).
Wat heb heb ik dan nodig? 2 of 3 LNB's (met nog eens elke 2 of 3 coax aansluitingen)? In het worst-case scenario zijn dat dus 9 coaxkabels (3 LNB's met elk 3 coax aansluitingen), klopt dit?
Mochten jullie goeie websites kennen met meer (technologische) uitleg, deze zijn ook altijd welkom. Van TV Vlaanderen website wordt ik ook niet veel wijzer: die spreken enkel over meerdere satellieten ontvangen, niet over meerdere uitzendingen tegelijk ontvangen/opnemen op al dan niet meerdere afzonderlijke ontvangers.
Alvast bedankt voor de conformatie, antwoorden en hulp.