[Keuze technologie] Dilemma's en vragen

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer
Provider

Hoi beste UB'ers,

Voor binnen 6 maanden à een jaar zou ik nu al eens willen uitkijken naar een TV oplossing. Voor het gemak zet ik hieronder wat ik van links en rechts weet (of denk te weten ;) dus corrigeer maar als het verkeerd is). Aangezien ik bij verbouwingen hier rekening mee wil houden (UTP komt er sowieso wel al) ben ik aan het uitkijken wat in mijn geval interessantste oplossing is.

Welke kanalen?
Ik kijk voor grootste deel naar VRT (HD versies weliswaar) en in iets minderere mate naar zowel BBC (BBC1, BBC2, BBC HD) en Discovery/National Geographic kanalen. Al de rest is bijna het vermelden niet waard (akkoord, zou wel eens naar een film op VT4 of 2BE kijken maar eerder weinig). Kwaliteit is belangrijk, dus liefst zoveel mogelijk in (full) HD (met een degelijke bitrate en compressie weliswaar).

Hoeveel TV's en/of simultaan opnemen
1, maximum 2 tv's. Laat ons zeggen maximum 3 uitzendingen tegelijk (combinatie van kijken en opnemen).

Aanbieders en technologiën:

DVB-T: VRT
+ Gratis
+ Alle VRT kanalen, inclusief radio (niet onbelangrijk)
+ Goedkope ontvanger apparatuur (vaak ingebouwd in vele moderne TV's), weinig tot geen installatiekosten
- Geen HD: algemene kwaliteit is ook maar zus en zo, zeker bij snel bewegende beelden (te lage bitrate?)
- Minder evident om op te nemen (soms wel indien ingebouwd in TV), tenzij via pc e.d.

IPTV en DVB-C: Belgacom en Telenet
+ Weinig zorgen over apparatuur (bvb huren) en installatie
+ Groot aanbod kanalen mogelijk (rekening houdend met mijn wensen)
+ Interactiviteit (tv on demand)
- Proprietary hard- en software: dichtgevezen, te kleine HDD, ongebruiksvriendelijke en vaak trage interfaces, verbruikt veel in stand-by, duurt lang tegen ze vaak vanaf 0 opgestart zijn, geen goeie manier om opnames te archiveren (buiten het "ik sluit mijn dvd recorder via scart aan op decoder en neem analoog op" verhaal).

Volgens verhalen die ik vroeger las is de kwaliteit van Telenet dan weer beter van van Belgacom. Al waren de meningen toen ook verdeeld en zijn de bitrates en compressietechnieken wellicht niet hetzelfde als toen. Volgens sommigen pastte Telenet ook compressietechnieken toe op basis van populariteit kanaal (zo zou VTM een hogere bitrate krijgen dan pakweg TMF). Aangezien alle VMMA kanalen en aanverwanten mij uitermate weinig interesseren heb ik hier dus niks aan, in tegendeel.

Persoonlijk alleen maar ervaring met Belgacom TV: vooral trage apparatuur en interfaces, te kleine hdd, veel verbruik in stand-by zijn de negatieve dingen die mij het meest bijbleven. Over de beeldkwaliteit ben ik dan wel behoorlijk tevreden (HD). Al zou het wel eens gebeuren dat er haperingen in het geluid zitten (die duren vaak < 1 sec).

DVB-S: TV Vlaanderen + free-to-air kanalen
+ Enorm groot kanaal aanbod
+ Gratis vrijwel alle BBC kanalen en andere Britse tv zenders (met aangepaste ontvanger en schotel)
+ Keuzevrijheid van hardware!
- Geen interactiviteit
- Dure initiële aankoop en installatiekosten

Volgens gelezen links en rechts is/zou satelliet over het algemeen de beste beeldkwaliteit bieden (in hoeverre is dat dan weer afhankelijk van kanaal tot kanaal als we de SD en HD zenders elk afzonderlijk groeperen?).

Maar dan komen de vragen. Ik heb het een tijd terug gehad met iemand die wel ervaring had met satelliet en TV Vlaanderen in het algemeen. Volgens ik begreep had hij een 3-tal (USB?) ontvangers op een low-power pc/mediacenter aangesloten die dezelfde encryptie kaart gebruikten. Kijken en opnemen gebeurde op die mediacenter en opnames kunnen via LAN bekeken worden op andere tv (via Xbox of ander apparaat, weet het niet meer).

Volgens ik toen ook begrepen heb, heb je per satelliet waar je wilt op afstemmen één LNB nodig. Via Astra 2D zou je alle mogelijke kanalen - die free-to-air te ontvangen zijn - uit GB moeten kunnen ontvangen. Klopt dit? En welke satelliet(en) heb je dan nodig voor het gewone TV Vlaanderen aanbod? Hoeveel LNB's in totaal nodig voor mijn wensen? 2? 3?

Per ontvanger in huis (of die nu om te kijken of op te nemen is) heb je 1 coax nodig (snapte dat eerst niet zo goed, totdat die persoon mij duidelijk maakte dat je zo'n LNB moet vergelijken met een tuner die op één bepaalde frequentie afstemt). één LNB zou dan dus meerdere coax aansluitingen kunnen hebben. Dus 4 aansluitingen en coax kabels in de veronderstelling dat je 4 ontvangers heb waarmee je simultaan naar 2 verschillende kanalen kijkt en opneemt van nog eens 2 andere kanalen.

Bon, dan praktisch. Ik zou dus graag 2 à 3 kanalen tegelijk kunnen ontvangen (opnemen en/of kijken) van 2 (indien maar één sateliet nodig voor TV Vlaanderen) satellieten met bvb een dergelijke mediacenter (waarbij je opnames nog kan op NAS zetten, op DVD branden,...) en eventueel een mogelijkheid om live of opnames op een 2de locatie te bekijken (zelfs eventueel op pc als opnames gestockeerd konden worden op NAS).

Wat heb heb ik dan nodig? 2 of 3 LNB's (met nog eens elke 2 of 3 coax aansluitingen)? In het worst-case scenario zijn dat dus 9 coaxkabels (3 LNB's met elk 3 coax aansluitingen), klopt dit?

Mochten jullie goeie websites kennen met meer (technologische) uitleg, deze zijn ook altijd welkom. Van TV Vlaanderen website wordt ik ook niet veel wijzer: die spreken enkel over meerdere satellieten ontvangen, niet over meerdere uitzendingen tegelijk ontvangen/opnemen op al dan niet meerdere afzonderlijke ontvangers.

Alvast bedankt voor de conformatie, antwoorden en hulp. ;)
Laatst gewijzigd door TomG 04 jan 2012, 18:21, in totaal 5 gewijzigd.
depeje
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 31 keer
Contacteer:
Provider

Als mediacenter software gebruik ik mythtv. Dat heeft alle functies die jij beschreven had. Over de xbox ben ik niet heel zeker. Ikzelf gebruik wel dvb-t. In die installatie kan je je beperken tot 1 ontvanger die meerdere kanalen (al dan niet op dezelfde frequentie) kan ontvangen om op te nemen en/of direct te streamen naar een set-topbox naast een TV. Ik neem aan dat je in die opstelling 1 coaxkabel nodig hebt per frequentie. En bij DVB worden wel meerdere zenders op 1 frequentie gezet.

Voor alle kanalen van de VRT te ontvangen met DVB-t heb je dus maar 1 tuner nodig. Een tweede tuner kan dan gebruikt worden voor de waalse openbare omroep als je dicht genoeg tegen Wallonië zit. Met DVB-S heb ik geen ervaring.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer
Provider

Begin eerst al eens met te zeggen hoeveel geld je hier aan wil spenderen...
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Laat ons zeggen €500 voor de satelliet specifieke apparatuur (coax, LNB's, ontvanger(s),...). Daarbij reken ik dus niet de mediacenter pc bij noch de mogelijkheid om vanop 2de locatie te kunnen kijken (naar een opname of live) met bvb één of andere streaming box.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer
Provider

Werk je met sateliet en wil je drie kanalen tegelijk benutten, dan heb je meerdere ontvangers nodig en meerdere tuners, dus ook vanaf je antenne naar je ontvanger-set, drie coaxkabels. (geen negen). Er zijn sattelietontvangers die meerder tuners hebben, maar deze hebben meer ontvangers op de schotel staan.
Reken dus maximum 3 coaxkabels van je schotel tot je ontvanger. Sommige sets hebben genoeg met 1 coaxkabel, maar als je met een huis eigen PC werkt, dan heb je er drie nodig. Het overige verschilt van merk en set.

3 LNB's, 3 tuners en drie coaxkabels ertussen. Die tuner kan in je computer zitten of in een set-top box.
Hoe je hier later (na de verbouwingen) mee overweg wilt, bepaal je zelf.

Wil je belgacom of VDSL, dan raad ik je aan om na te gaan of dit aanwezig is.

Met telenet kom je op gebied van TV denk ik het beste weg. Ok het kost meer dan satelliet, maar je kan wel met 1 toestel drie dingen tegelijk.
En HD valt best wel mee. En opnenen op eigen media zou mogelijk zijn door op te nemen tijdens het afspelen. 1080i zou mogelijk zijn met de gescheiden Y/C connectie.

In de eerste plaats zorg je gewoon voor een trekbuis tussen je satelliet en mediakast. Later kan je dan de nodige kabels trekken.
Vergeet in de eerste plaats niet om ook je luidsprekerset mee te nemen in het voorzien van kabels.
En maak ook niet de fout om je TV-kast te plaatsen waar er veel zonlicht het beeld kan verstoren.
Die laatste zijn net zo belangrijk als het kiezen van een provider
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Hmmm 3 coax kabels dus? Vanaf iedere LNB 1?

Of heeft iedere LNB 3 uitgangen, waarvan ze telkens gebundeld zijn?
bvb
Uitgang 1 van lnb1, lnb2 en lnb3 gebundeld
Uitgang 2 van lnb1, lnb2 en lnb3 gebundeld
Uitgang 3 van lnb1, lnb2 en lnb3 gebundeld

Kan je dan nog 3 uitzendingen tegelijk bekijken en/of opnemen, in de veronderstelling dat er 2 of 3 daarvan zich op dezelfde satelliet bevinden? (Ben beetje aan het kijken wat er maximum mogelijk is bij een redelijk budget ;)).

Telenet is bespreekbaar voor TV, maar niet voor internet. Welke recorders ondersteunen dan dergelijke uitgang waarmee je in HD kan opnemen (wel te verstaan in een bruikbaar formaat dat niet versleuteld ed is). Een ander voordeel van Telenet zou kunnen zijn dat er een aantal basis kanalen onversleuteld uitgezonden worden via de kabel (DVB-C), maar dat lijkt allemaal geen officieel ondersteunde setup.

VDSL2 is beschikbaar op de locatie, al weet ik geen details (zoals afstand tot ROP).

Wachtbuizen voor speakerkabels worden ook voorzien (zal 2,5 mm² of meer worden). TV komt aan noord/noord-west kant van woning dus lijkt me ideaal qua lichtinval.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Om het simpel te houden, elke lnb heet 4 uitgangen 3 x 4 = 12 kabeltjes; die gaan naar 4 kastjes waaruit 1 kabeltje komt -> 4 kabels -> die gaan op hun beurt naar 4 ontvangers.

Ik vrees dat je zo'n opstelling met 500€ niet gaat trekken, ik vrees ook dat met de cardshare restrictie die tvv ingevoerd heeft je ook wat problemen gaat geven.
Ik vrees ook dat zo'n opstelling niet echt beginners werk is & ik vrees dat de software die dat moet toepassen niet echt bestaat.
Los van die dingen raad ik je nog altijd Satelliet aan, maar dan anders& goedkoper, maar met iets meer bakjes.

Dus : 1 schotel, 3 quad lnb's, 4 diseqc switchen, ne rol kabel, 3 of 4 linux recievers (dreambox/vu+),een paar schijven om te kunnen opnemen, een tvv kaartje of 2 en een hoop geduld.
Het voordeel aan dit systeem is dat de helft van de hobbyisten zo werkt en er dus een hoop info over te vinden is, dat het ook effectief werkt en dat het opnemen,kijken en streamen naar andere apparaten/reciever/smartpones (nog)geen problemen geeft.

Nog maar eens los daarvan... is het niet makkelijker, indien je toch enkel naar de vrt kijkt, 1tv met Satellietonvangst zoals hierboven beschreven.. al de andere tv's met dvb-t of met telenet/belgacom?
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer
Provider

Als je iptv neemt en op 3 tv's al dan niet hd wil kijken/opnemen, ervan uitgaande dat je dicht genoeg zit (moet dite van belgacom maar eens checken) hou den rekening mee dat bij belgacom 1 recorder in de prijs inbegrepen zit, en per bijkomende die 2€/maand goedkoper zijn. Heb de rekening hier al ergens eens gemaakt :

3 Decoders : (TN) 288€.........(BGC) 144€
Distributie : .(TN)+-168€.......(BGC) 0€ ..........................http://telenet.be/339/0/1/nl/thuis/tele ... ieven.html
Totaal/jaar :.(TN) 456€.........(BGC) 144€
Totaal/maand(TN) 38€..........(BGC) 12€

Deze kosten komen dan bij de/het shake/pack dat je kiest.
Om te zien wat je kan nemen bij belgacom : http://www.belgacom.be/bwt/Login.action ... _locale=nl

Hou er rekening mee dat als je 2x(3x indien mogelijk maar geen 50Mb profiel hebt) tegelijk hd kijkt/opneemt uw internet bij bgc zeer traag zal zijn.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Provider

iceke schreef:Om het simpel te houden, elke lnb heet 4 uitgangen 3 x 4 = 12 kabeltjes; die gaan naar 4 kastjes waaruit 1 kabeltje komt -> 4 kabels -> die gaan op hun beurt naar 4 ontvangers.
Die 4 "kastjes" waar je over spreekt dat zijn die diseqc switches (volgens ik begrijp kan je hier mee tussen de lnb's schakelen)?
Dat moet dan dergelijke schakeling zijn?
Afbeelding

Begint inderdaad wat overkill te worden, zeker om aan te beginnen zonder ervaring. In zo'n geval zet je dus zelf 3 lnb's op 1 schotel met 4 Diseqc's?
iceke schreef: Ik vrees dat je zo'n opstelling met 500€ niet gaat trekken, ik vrees ook dat met de cardshare restrictie die tvv ingevoerd heeft je ook wat problemen gaat geven.
Ik vrees ook dat zo'n opstelling niet echt beginners werk is & ik vrees dat de software die dat moet toepassen niet echt bestaat.
Los van die dingen raad ik je nog altijd Satelliet aan, maar dan anders& goedkoper, maar met iets meer bakjes.
Hoe lossen andere satelliet kijkers dan die nieuwe cardshare maatregelen op? Toch niet één kaart per tuner (zo te zien + €2,5/maand)? En dan die tuner/recorders: die hebben toch ook 2 ontvangers (die delen dan wel nog kaart?). Het is inderdaad niet voor beginners, dat erken ik.
iceke schreef: Dus : 1 schotel, 3 quad lnb's, 4 diseqc switchen, ne rol kabel, 3 of 4 linux recievers (dreambox/vu+),een paar schijven om te kunnen opnemen, een tvv kaartje of 2 en een hoop geduld.
Het voordeel aan dit systeem is dat de helft van de hobbyisten zo werkt en er dus een hoop info over te vinden is, dat het ook effectief werkt en dat het opnemen,kijken en streamen naar andere apparaten/reciever/smartpones (nog)geen problemen geeft.

Nog maar eens los daarvan... is het niet makkelijker, indien je toch enkel naar de vrt kijkt, 1tv met Satellietonvangst zoals hierboven beschreven.. al de andere tv's met dvb-t of met telenet/belgacom?
Die Dreambox'en heb ik al veel over gelezen/zien passeren. Zal dat nog even bekijken. MythTV ken ik trouwens ook, ooit nog getest. Alhoewel ik redelijk wat ervaring heb met Linux serverbeheer is dat wat minder langs de client kant.

Bon, stel dat ik voor een basic oplossing ga, dan kom ik deze Triple schotel tegen van TV Vlaanderen. Hoeveel uitgangen heeft dergelijke schotel dan (als we aannemen dat die Diseqc('s) intern zitten)? Ik kan daar echt niks over terugvinden, zelfs niet in hun FAQ... Wat ik wel zie is dat hun Philips HD ontvanger/recorders die op hun site staan, telkens 2 ingangen hebben (opnemen + andere uitzending kijken?).

DVB-T op andere locatie is eventueel te overwegen. Maar het zou helemaal zot worden om 2x abonnementsgeld te bekijken. Dus ofwel 1 alles omvattende oplossing met betalend abonnement of 1 basis betalende oplossing en één of meerdere gratis (zoals DVB-T) oplossingen. Langs de andere kant: mochten opnames makkelijk op NAS gesaved kunnen worden, dan is het al minder erg als op 2de locatie enkel maar deze opnames bekeken kunnen worden.
Heronic schreef:Als je iptv neemt en op 3 tv's al dan niet hd wil kijken/opnemen, ervan uitgaande dat je dicht genoeg zit (moet dite van belgacom maar eens checken) hou den rekening mee dat bij belgacom 1 recorder in de prijs inbegrepen zit, en per bijkomende die 2€/maand goedkoper zijn. Heb de rekening hier al ergens eens gemaakt :

3 Decoders : (TN) 288€.........(BGC) 144€
Distributie : .(TN)+-168€.......(BGC) 0€ ..........................http://telenet.be/339/0/1/nl/thuis/tele ... ieven.html
Totaal/jaar :.(TN) 456€.........(BGC) 144€
Totaal/maand(TN) 38€..........(BGC) 12€

Deze kosten komen dan bij de/het shake/pack dat je kiest.
Om te zien wat je kan nemen bij belgacom : http://www.belgacom.be/bwt/Login.action ... _locale=nl

Hou er rekening mee dat als je 2x(3x indien mogelijk maar geen 50Mb profiel hebt) tegelijk hd kijkt/opneemt uw internet bij bgc zeer traag zal zijn.
Probleem is dat ik niet op zoek ben naar 3 tv's, maar wel naar 3 ontvangers (die liefst op één zelfde locatie opnemen) ;). De eerste locatie zal tv zijn, maar de 2de kan evengoed een pc zijn en de 3de een smartphone/tablet.

Mis je hier niks in je berekening? Maw hoef je bij Telenet enkel kabel tv + huur decoders te betalen (en dus geen specifiek abonnement)? Nu dat Telenet duurder is door die kabeltv die erbij komt wist ik, maar dat het verschil zó groot is...
Laatst gewijzigd door TomG 04 jan 2012, 21:10, in totaal 2 gewijzigd.
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Provider

Nee ik ging uit van 3 recorders(3x8€ pm bij telenet of 2x(+1gratis)x6) bij belgacom. Komt voor deze setup alleen al (zonder kabel abo) op 12€ pm verschil.
1, maximum 2 tv's. Laat ons zeggen maximum 3 uitzendingen tegelijk (combinatie van kijken en opnemen).
Had die max 3 voor vol aangenomen.
Voor 2 decoders : (TN : 30€pm)....(BGC : 6€pm)
Voor 1 decoder : (TN : 22€pm)....(BGC : 0€pm)
Natuurlijk is de decoderkost maandelijks en de distributiekost jaarlijks maar men zou al snel vergeten op hoeveel dit eigenlijk wel neerkomt.

Die prijzen zijn afzonderlijk van de packs / shakes dus om een snel voorbeeld te geven :
Belgacom TV + Internet + Telefonie comfort = 54.13€ + bedrag zoals eerder beschreven, afhankelijk van aantal decoders. (minstens 0€pm)
Telenet Fibernet shake = 54.95€ + bedrag zoals eerder beschreven, afhankelijk van aantal decoders. (minstens 22€pm)

Heb geen promoties meegenomen aangezien die toch altijd tijdelijk zijn. Loopt nu wel promotie bij TN voor 1 jaar aan 46.95(daarna 54.95) + bedrag (minstens 22€pm)
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer
Provider

Euh... waarom zo veel switches? Je hebt toch switches 16/1? kost 59 euro en op die manier kan je 4 quad LNB aansluiten op 1 switch.
Voor een voorbeeld, zie hier:
http://www.satpoint.nl/product.php?id_product=117
Daarbij neem je dan een twintuner satelliet ontvanger. Je hebt uiteindelijk toch maar 1 coax kabel die binnenkomt. Desnoods koop je een (dure) quad tuner receiver, zoals de Dreambox 8000. Je ontvanger zorgt zelf voor het schakelen tussen de verschillende LNB.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer
Provider

Heronic schreef:Telenet Fibernet shake = 54.95€ + bedrag zoals eerder beschreven, afhankelijk van aantal decoders. (minstens 22€pm)
In een Fibernet Shake zit de huur van een HD Digicorder inbegrepen... dus minum voor één TV is 0 euro, max. voor 3 TV's is 16 euro. De decoders van BGC met deze van TN vergelijken is ook een beetje appelen en peren vergelijken wat mij betreft (ik zie je met de BGC decoder nog niet snel simultaan twee HDTV zenders opnemen en ondertussen naar een derde HDTV zender of opname kijken, laat staan streamen vanaf één van je andere decoders).
Jack Daniels schreef:Daarbij neem je dan een twintuner satelliet ontvanger. Je hebt uiteindelijk toch maar 1 coax kabel die binnenkomt.
Euh ben je daar zeker van... een TwinTuner heeft volgens mij twee coaxen nodig (tenzij je naar dezelfde transponder/quadrant/freq) zit te kijken/opnemen. Trouwens ik las daar iets van max. 500 euro... een Dreambox Twin Tuner zoals de DM8000 kost alléén al 850 euro !
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Bon, ondertussen nog wat zitten rekenen.

Uiteindelijk moet wat je in huis haalt van TV Vlaanderen + free-to-air toch wel een serieuze meerwaarde bieden gezien de meerprijs...

Even een prijsvergelijking gemaakt tussen:
- EDPNet VDSL2 30/6 (geen lager abonnement gekozen omdat specs teveel verschillen) + TV Vlaanderen Basic (EDPNet telefonie pak ik er dan maar bij omdat dit de goedkoopste oplossing is als je geen vaste lijn hebt).
- Belgacom Internet Favorite 25/3,5 (Intense niet overwogen wegens te duur + te weinig meerwaarde) + TV Comfort (BBC 1 en BBC2)
- Die laatste maar dan met boeket voor BBC 3, BBC HDD en BBC Entertainment

Afbeelding
Afbeelding

In dit geval krijg je te maken met een starterset van TV Vlaanderen (Duon LNB + Philip recorder?) Blijkbaar betaal je dan geen huur meer (uitgerekend via EDPNet klant worden wizard) voor die starterset. Maar je hebt dan nog helemaal GEEN BBC kanalen, bij gebrek aan extra LNB!

Kostprijs 3 oplossingen uitgezet tegenover de tijd (van 1 tem 36 maanden)
Afbeelding
Met enkel BBC1 en BBC2 ben je bij Belgacom altijd goedkoper (verschil wordt iedere maand klein beetje groter) dan EDPNet/TV Vlaanderen. Bij Belgacom + BBC 3, HD en Entertainment kost de Belgacom oplossing pas vanaf de 29ste maand meer dan EDPNet/TV Vlaanderen.

Dat wil dus zeggen als je een triple sat koopt een stuk duurder uit bent. Maar dan zit je nog wellicht met diezelfde (al even crappy als Belgacom of Telenet) recorders.

€850 voor zo'n Dreambox is een pak geld en da's zo te zien nog zonder HDD. Indien je er ook makkelijk mee kan streamen via netwerk (UPNP) en er een Blu Ray speler (slimline) in kan zetten (DVD speler kan voor zover ik zie) is dat als totaaloplossing prijs/mogelijkheden nog wel nuttig. Maar niet enkel om TV sat te bekijken en op te nemen... Zijn er hier trouwens die zo'n Dreambox 8000 bezitten?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

TomG schreef:Uiteindelijk moet wat je in huis haalt van TV Vlaanderen + free-to-air toch wel een serieuze meerwaarde bieden gezien de meerprijs...
Tja, wat is meerwaarde... als jij er net die ene extra zender mee kan bekijken die elders niet beschikbaar is... of gewoon een programma op DVD branden indien jij dat wenst, dan heeft het vermoedelijk meerwaarde. Een meerwaarde kan echter ook zitten in de eenvoud van installatie en gebruiksgemak, het is maar hoe je het bekijkt.

In ieder geval puur op prijs (het goedkoopste) selecteren is een slechte gids !
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Provider

Volgende oplossing lijkt mij interessant (maar ze voldoet niet aan alle gewenste mogelijkheden) :

* Dreambox 7020 HD.
Die komt standaard met 2 tuners : 1 is voor DVB-S2 (satelliet dus), en is HD compatible (zowel qua codec H.264 als qua modulatie DVB-S2).
De andere tuner is een combituner die je ofwel instelt op DVB-T ofwel op DVB-C.
In die Dreambox kun je een harddisk naar keuze monteren.
Het voordeel is dan dat je met één decoder tegelijk satelliet en DVB-T of DVB-C kunt genieten (of 2x DVB-C of een andere combinatie, want elke tuner kan verwisseld worden voor een ander type).

* Multytenne (solo of twin) :
Hiermee heb je ineens een schotelantenne die naar Hotbird, Astra 1 (19.2°E), Astra 2 (28.2°E)/Eurobird(28.5°E), en Astra3 (23.5°E) kan met één tuner (de solo) of met 2 tuners (de twin).
Dit toestel heeft 2 voordelen : het is makkelijk te installeren, omdat je niet met een diseq. switch moet werken, en het is niet groot.
Dat laatste heeft dan weer als nadeel dat bij zware regenval de ontvangst minder kan zijn.

Je zou dus in dit geval kunnen een systeem samenstellen waarmee je zonder abonnement kijkt :

1) voor de VRT zenders en de RTBF gebruik je DVB-T
2) voor de BBC en nog andere gratis zenders (het hele Freesat aanbod is veel groter dan de BBC alleen) kun je dan via Astra2/Eurobird kijken.

Wat niet voldaan wordt in dit scenario is dat je geen toegang hebt tot National Geographic en Discovery.

Een tweede mogelijkheid is dat je kabel (DVB-C) combineert met DVB-S2.
Je blijft NGC en Discovery missen, maar hebt dan de VRT zenders in HD kwaliteit.
Je moet dan wel jaarlijks je kabelabonnement betalen.

Goedkoop is het allemaal niet, maar je mag het gemak van een toestel met 2 ingebouwde tuners van een verschillend type niet onderschatten.
Het is veel aangenamer met zo'n Dreambox werken en tegelijk naar satelliet en DVB-T / DVB-C te kunnen gaan, dan 2 verschillende decoders te zetten en dan op elk van de 2 opnames te gaan schedulen, en dan tijdens het zappen van HDMI ingang te veranderen op je TV.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

boulder schreef:Volgende oplossing lijkt mij interessant (maar ze voldoet niet aan alle gewenste mogelijkheden)
Je spreekt dan nog steeds maar over één TV toestel en zelfs beperkingen wat betreft twee programma's simultaan opnemen ! Louter met de 7020 zit je ook weeral boven de 600 euro (exclusief schotel en LNB's).
boulder schreef:Goedkoop is het allemaal niet, maar je mag het gemak van een toestel met 2 ingebouwde tuners van een verschillend type niet onderschatten.
Als het allemaal niet goedkoop is, dan is de vraag waarom je niet gewoon Telenet of Belgacom neemt... het gemak zal daar namelijk nog veel groter zijn, alléén mis je misschien een aantal zenders (reclame maken met 4000 gratis zenders is leuk, maar kijk je er ook voldoende naar ?)
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Vooral het opnemen en afspelen/streamen is makkelijker met Sat ontvangers... Ik kan opnemen in de keuken, afspelen in de living/smartphone/pc en omgekeerd.
Verder gaan je opnames nooit verloren, nieuwe ontvanger is niet al je opnames kwijt enz..., maar als TVV morgen beslist nog maar eens een knopje om te draaien is het ook gedaan met die leuke features (en dat kunne ze perfect) :-(

Als geld geen probleem is is het simpel, gso systeem, vu+duo's met hdd en voor elke ontvanger een tvv kaart.. Dan heb je wel geen centraal systeem, maar je opnames wel centraal beheren.

Het nut van een centraal systeem ontgaat me een beetje, stel dat je ontvangers in 1 pc zitten.. dan heb je voor elke tv nog eens een extra "speler" nodig.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

iceke schreef:Het nut van een centraal systeem ontgaat me een beetje, stel dat je ontvangers in 1 pc zitten.. dan heb je voor elke tv nog eens een extra "speler" nodig.
Het centrale concept is nochtans best leuk... op die manier kan je je tuners, opnames, storage, ... optimaliseren (je hoeft aan iedere TV dan geen meerdere tuners te voorzien om lokaal je opnames te doen) en kan je van overal aan dezelfde zenders/opnames op basis van een zeer eenvoudige "speler".

Op zich is dit dus een vorm van wat BGC met IPTV doet, alsook TN met z'n nieuwe decoders... maar dan zelf bij je thuis. Beeld je in dat beide providers een soort van "server" zouden uitbrengen die je in je technische ruimte kan hangen, en naar wens kan uitbreiden met extra tuners, storage, ... spectaculair toch ?
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Provider

iceke schreef:Vooral het opnemen en afspelen/streamen is makkelijker met Sat ontvangers... Ik kan opnemen in de keuken, afspelen in de living/smartphone/pc en omgekeerd.
Verder gaan je opnames nooit verloren, nieuwe ontvanger is niet al je opnames kwijt enz...,
Wat mij betreft dan ook dè grootste voordelen: keuzevrijheid hardware, opnames in een bruikbaar formaat bewaren etc. Dat geldt dan ook weer voor DVB-T (althans de free-to-air oplossingen zoals hier in België) maar dan ik vooral de kwaliteit weer de zwakke schakel.
iceke schreef: maar als TVV morgen beslist nog maar eens een knopje om te draaien is het ook gedaan met die leuke features (en dat kunne ze perfect) :-(
Dat is meteen ook mijn grootste zorg.
Hier las ik net hetvolgende:
Jack Daniels schreef:TV Vlaanderen heeft zijn anti CS maatregel al ingevoerd, CanalDigital volgt vanaf januari. Alleen is het zo dat wie nu via CS kijkt er beter aan toe is dan wie een officieel abonnement heeft en een "goedgekeurde" TVV ontvanger. Trouwens, de servers waarop de shares draaien krijgen geleidelijk aan een update om de anti CS maatregelen tegen te gaan. En laat dat nu net het omgekeerde effect zijn van die anti CS maatregel. Wie illegaal kijkt ondervindt geen enkel probleem. Wie legaal kijkt ondervindt wel problemen.
Dat stemt mij dan wel bitter. Ik ben op zich wel bereid om €1000 uit te geven voor een ontvanger met 2 tuners, uitbereidbaar met DVB-C of DVB-T, met hdd, mogelijkheid tot slimline DVD/Blu-Ray, maar dan moet het wel blijven werken via een gewoon abonnement. Als het de bedoeling is om de illegale toer op te gaan, kan je evengoed alle opnames die je normaal zou bekijken of maken, downloaden van het internet (je zal bijlange niet alles vinden, maar toch veel).

Hoe gaan die Dream Boxen'en met 2 DVB-S2 tuners (bvb Dreambox 8000 PVR HD) precies om met die smartcard? Kunnen beide tuners die smartcard van TV Vlaanderen gebruiken (en ook nog na het invoeren van die anti-cardshare maatregel)?

Die standaard TV vlaanderen recorders lijken mij eerlijk gezegd alvast amper beter dan die Belgacom of Telenet boxen... Voor mij een no-go dus, de voordelen zijn dan echt wel veel te klein om de meerprijs ervoor te betalen.

Wat valt er trouwens te vertellen over standaard pc/mediacenter oplossingen? Dus PCI of PCI-express DVB-S2 tuner(s) of USB varianten. Iemand hiermee ervaringen?

Maar hoe dan ook blijf ik bezorg over de ondersteuning vanuit TV Vlaanderen voor door hun niet gesupporterd oplossingen (wellicht ook wel onder het mom van copyright ed). Ik wil weten waar ik aan begin en niet het beeld op zwart zien gaan 6 maanden nadat ik +€1000 geïnvesteerd heb aan schotel en ontvanger.
iceke schreef: Als geld geen probleem is is het simpel, gso systeem, vu+duo's met hdd en voor elke ontvanger een tvv kaart. Dan heb je wel geen centraal systeem, maar je opnames wel centraal beheren.

Het nut van een centraal systeem ontgaat me een beetje, stel dat je ontvangers in 1 pc zitten.. dan heb je voor elke tv nog eens een extra "speler" nodig.
Ik vrees dat je hier Chinees aan het sprekn bent tegen mij. Geld is zelfs to the limit altijd wel een probleem. ;) Maar een nog enigszins aanvaardbare oplossing zou een DreamBox 8000 PVR HD zijn + dergelijke schotel (waarvan ik nog niet weet of ie 2 uitgangen heeft voor de 2 tuners in de Dreambox).

Die "speler" kan toch evengoed een pc, smartphone, tablet, LAN mediaplayer,... zijn? Nu laten we hoe dan ook maar vertrekken vanuit één locatie waar coax en tuners aankomen waar de opnames gebeuren en de hoofd kijkplaats is voor de uitzendingen en de opnames. Er komt met de verbouwingen sowieso genoeg UTP om op een 2de locatie ermee te doen wat maar kan.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer
Provider

@TomG

FTA HD zenders volop via satelliet:

1. astra2 met bbc1,2,3,4, ITV1,2,3,4, channel4, channel5, etc, etc... Op dit ogenblik reeds 4 zenders hiervan in HD!
2. astra1 met arte HD (frans), duitsland 1&2 HD. Vanaf april dit jaar komen hier ca 10 HD FTA zenders bij.
3. astra3 HD voor één/canvas (middels TVV abonnement).

Bovendien draadloos is de toekomst, en leven betekent keuzes maken. TVV abo's zijn voor uw wensen helemaal niet nodig, en ontvangers welke doen wat een goede dreambox doet zijn beschikbaar vanaf 150,00 €...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Provider

r2504 schreef:
iceke schreef:Het nut van een centraal systeem ontgaat me een beetje, stel dat je ontvangers in 1 pc zitten.. dan heb je voor elke tv nog eens een extra "speler" nodig.
Het centrale concept is nochtans best leuk... op die manier kan je je tuners, opnames, storage, ... optimaliseren (je hoeft aan iedere TV dan geen meerdere tuners te voorzien om lokaal je opnames te doen) en kan je van overal aan dezelfde zenders/opnames op basis van een zeer eenvoudige "speler".
In Theorie snap ik dat wel, in de praktijk trekt dit op niet veel en is het moeilijk in gebruik.
(er is geen goeie software, de "spelregels" veranderen constant, het prijskaartje gaat ineens de hoogte in, het systeem is niet echt uitbreidbaar)

Ik ben al lang afgestapt van een alles in 1 oplossing onder (of in) de tv.In theorie is het ideaal natuurlijk, maar in de praktijk loop je snel tegen limieten aan.
VU+ voor tv te kijken, squeezebox voor muziek en xbmc voor serie/film...en 1 pc om de data te centraliseren. Wil ik muziek in de keuken? extra squuezbox radio.
Wil ik tv in de slaapkamer? Extra vu+ enz... Ik heb mijn data centraal, mijn opnames kan ik van elke vu+ starten en toch worden ze centraal opgeslagen + ik heb voor elke toepassing het voor mij "beste" apparaat staan.

Je kan je opnamen met je vu+ trouwens wel centraal opslaan op een (linux partitie) pc.

Het nut van de dm8000 zie ik niet echt, waarom zou je zoveel geld aan een ontvanger geven als de zenders die je met dvb-t kan ontvangen gewoon mee op dvb-s zitten? (en dan nog in veel betere kwaliteit)
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

r2504 schreef:
boulder schreef:Volgende oplossing lijkt mij interessant (maar ze voldoet niet aan alle gewenste mogelijkheden)
Je spreekt dan nog steeds maar over één TV toestel en zelfs beperkingen wat betreft twee programma's simultaan opnemen ! Louter met de 7020 zit je ook weeral boven de 600 euro (exclusief schotel en LNB's).
Je hebt gelijk qua kosten, ik heb eigenlijk maar half zijn wensen gelezen (ben op vakantie en dan ben je meer relaxed hierin).
r2504 schreef:Als het allemaal niet goedkoop is, dan is de vraag waarom je niet gewoon Telenet of Belgacom neemt... het gemak zal daar namelijk nog veel groter zijn, alléén mis je misschien een aantal zenders (reclame maken met 4000 gratis zenders is leuk, maar kijk je er ook voldoende naar ?)
Wel, ik stelde dit voor omdat je dan geen abonnement hoeft te nemen, bovendien kun je zoals je weet met die Dreambox met je opnames doen wat je wilt.
De harddisk is namelijk gewoon via je intern netwerk te bereiken.
Bij Telenet is het wel eenvoudiger te gebruiken, maar ik moet zeggen dat als ik bij mensen ben waar zo'n Telenet of Belgacom toestel staat ik mij altijd enorm geremd voel in mogelijkheden.
Maar dit is allemaal persoonlijk, natuurlijk.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Om de discussie open te trekken:

Waarom is zo'n VU+ interessanter dan een Dreambox? Volgens wat ik op hun websites zie, dienen ze hetzelfde doel (of zie ik wat over het hoofd)?

Uiteindelijk, hoe langer ik erover nadenk en om het betaalbaar te houden ga ik het dus in de toekomst houden bij één recorder met twin DVB-S2 tuner (eventueel uitbereidings mogelijkheid voor DVB-T, in geval van satelliet pannes bvb). één tripple sat met 2 uitgangen zou dan voldoende moeten zijn. Vanaf 3 tuners heb je al een quad oplossing nodig volgens wat ik uit vorige posts afleid?

Eens de opnames vlot bekeken/gekopieerd kunnen worden via de LAN, is de rest eerder een detail. Of ik dan uiteindelijk kijk via pc of tablet of extra network media player is dan dan veel minder belangrijk. De eerste stap (schotel, lnb's, recorder met 2 ontvangers) zal het belangrijkste zijn.

Dan algemene vraag: van zo'n TV Vlaanderen Philips recorder lees ik dat slechts 1 opname en één live uitzending bekeken kan worden tegelijk. Dus geen 2 uitzendingen tegelijk opnemen (waarvan je naar één ervan kijkt). Hoe zit dat met Dreambox of VU+ oplossingen met 2 of meerdere tuners?
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Provider

VU+ = enkel interessanter qua prijs -> dm8000 -> vu+duo verder draaien ze gewoon dezelfde software en is de beeldkwaliteit vergelijkbaar.
Waarom zijn de andere Linux ontvangers minder interessant ? -> omdat ze minder ondersteund worden door de community en qua prijs niet zoveel schillen met vu+

Voor Satelliet opnames moet je 1 ding goed in het oog houden, je moet altijd binnen 1 transponder (om het makkelijk te houden een groep van +/_ 10 zenders) blijven wanneer je gaat opnemen en kijken.

In de praktijk komt het er op neer dan je VTM kan opnemen en Eén kan bekijken(zelfde transponder), maar niet naar Discovery(andere transponder) kan kijken.
Daarom kopen mensen dus ontvangers met 2 tuners en lnb's met 2 of meerdere uitgangen.
Ben je van plan om meerdere ontvangers en/of meerdere opnames te doen is het ook interessant om eens naar een GSO oplossing te kijken, die zijn iets duurder, maar hebben dit probleem niet.

Zoals je wel al zal doorhebben is Satelliet kijken helemaal geen goedkope hobby.

Naar mijn mening zijn er maar 3 goeie opstellingen.
1. Je gooit er een hoop geld tegenaan en koopt een GSO systeem die je later kan uitbreiden zoveel je maar wil.
2. Je koopt een FTA ontvanger en combineert dit met Belgacom/TV. Je hebtvoor weinig geld veel zenders.
3. Multitennetwin-> vu+duo. De tussenoplossing die snel geplaatst is, niet uit te breiden is, maar veel bang for bucks geeft.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Provider

iceke schreef:VU+ = enkel interessanter qua prijs -> dm8000 -> vu+duo verder draaien ze gewoon dezelfde software en is de beeldkwaliteit vergelijkbaar.
Waarom zijn de andere Linux ontvangers minder interessant ? -> omdat ze minder ondersteund worden door de community en qua prijs niet zoveel schillen met vu+
Dus ik mag concluderen dat de VU+ Duo (+- €400) gelijkaardig is als de Dreambox 8000 HD PVR (+/- €900), in de veronderstelling dat je bij die laatste geen extra tuners bijplaatst (en ze dus beide over elk 2 DVB-S2 tuners beschikken)?
iceke schreef: Voor Satelliet opnames moet je 1 ding goed in het oog houden, je moet altijd binnen 1 transponder (om het makkelijk te houden een groep van +/_ 10 zenders) blijven wanneer je gaat opnemen en kijken.

In de praktijk komt het er op neer dan je VTM kan opnemen en Eén kan bekijken(zelfde transponder), maar niet naar Discovery(andere transponder) kan kijken.
Daarom kopen mensen dus ontvangers met 2 tuners en lnb's met 2 of meerdere uitgangen.
Hoe weet je welke kanalen per transponder zitten? Is dat af te leiden uit de kanaallijst van TV Vlaanderen? Die transponder is toch de frequentierange waar je momenteel op afgestemt bent met een LNB als ik het goed begrijp?
iceke schreef: Ben je van plan om meerdere ontvangers en/of meerdere opnames te doen is het ook interessant om eens naar een GSO oplossing te kijken, die zijn iets duurder, maar hebben dit probleem niet.

Zoals je wel al zal doorhebben is Satelliet kijken helemaal geen goedkope hobby.
Als je spreekt over "dit probleem" (per tuner naar kanalen binnen 1 transponder kijken/opnemen) dan ga ik er vanuit dat die GSO oplossingen er meerdere (2+) hebben? Moet het nog es bekijken, maar kan je eventueel een link geven? Op GSO te googlen vind ik niks relevants...
iceke schreef: Naar mijn mening zijn er maar 3 goeie opstellingen.
1. Je gooit er een hoop geld tegenaan en koopt een GSO systeem die je later kan uitbreiden zoveel je maar wil.
2. Je koopt een FTA ontvanger en combineert dit met Belgacom/TV. Je hebtvoor weinig geld veel zenders.
3. Multitennetwin-> vu+duo. De tussenoplossing die snel geplaatst is, niet uit te breiden is, maar veel bang for bucks geeft.
Met zo'n multitenne kan je dus 4 satellieten ontvangen lees ik. Aan welke bijkomende zenders mag ik mij verwachten? Want ik ben niet zo zeker of het in mijn geval wel een meerwaarde is tov een triple sat (TV Vlaanderen + Britse zenders)|?
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Tuurlijk is het niet dezelfde ontvanger, maar of het in Vlaanderen die meerprijs waard is ? Je gaat veel meer plezier beleven aan 2 vu+duo's dan aan 1 dm8000 ;-)
Het is onbegonnen werk om dat per transponder hier op te sommen, kijk eens op http://www.lyngsat.com/
De Belgen zitten allemaal op dezelfde transponder.
Met een GSO systeem hoef je geen rekening te houden met die transponders... http://www.spaun.de/?lang=en&modul=prod ... gory=46124
Op een Mulitenne heb je ook nog de Hotbird erbij dus vooral Arabische zenders. http://www.lyngsat.com/
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

TomG schreef:Dus ik mag concluderen dat de VU+ Duo (+- €400) gelijkaardig is als de Dreambox 8000 HD PVR (+/- €900), in de veronderstelling dat je bij die laatste geen extra tuners bijplaatst (en ze dus beide over elk 2 DVB-S2 tuners beschikken)?
Dan zou het toch correcter zijn om met de Dreambox 7020HD te vergelijken, daarin kun je ook een opstelling maken met 2 DVB-S2 tuners, en die zit dan ook vol.
De 7020HD is toch wel wat goedkoper dan de 8000.
Er is nog een verschil. VU+Duo en andere goedkopere ontvangers zijn een soort klonen, het is hardware die gelijkaardige functionaliteit biedt als die van Dream zelf, maar voor de software gebruiken ze grotendeels de Enigma software, die door Dream ontwikkeld is, en een extra laag boven Linux vormt.
Het is die software die voor het gebruiksgemak zorgt.
Nu heeft Dream onlangs de licenties veranderd, omdat zij het beu zijn dat zij de software ontwikkeling doen en dan anderen gratis profiteren van hun werk.
Software ontwikkelen is immers geen goedkope bezigheid, het is dan ook logisch dat VU+Duo een goedkoper systeem kan aanbieden, vermits ze nauwelijks eigen software ontwikkelen.
Op dit moment zul je van dat verschil in licentie nog niet veel merken, maar als er dus in de toekomst grote veranderingen zouden komen in de Enigma software zullen die enkel bij Dream toestellen te gebruiken zijn.

EDIT:
iceke schreef:Op een Mulitenne heb je ook nog de Hotbird erbij dus vooral Arabische zenders. http://www.lyngsat.com/
Ook voor de Spaanse zender TVEi heb je die nodig, en er zijn er nog wel een paar.
Ik heb indertijd een Multytenne Twin genomen, en het heeft mij niet gespeten, je weet met satelliet immers nooit of een zender niet plots van satelliet gaat veranderen.
Tot vorige maand zaten de Waalse zenders van Télésat immers op Hotbird, nu zitten ze op Astra1.
Met de Triplesat kon je die dus niet ontvangen.
Ik houd erg van de Spaanse taal, en was dan ook blij dat toen RTVE besliste om niet meer via Astra1 uit te zenden, maar wel via Hotbird, dat ik niet die Triplesat had gekocht, want dan had ik die zenders plots moeten missen.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Provider

De tripelsat kan je enkel bij tvv kopen ? hij kost evenveel als de multitenne en heeft als enige verschil dat er een lnb minder onder de kap zit.

Wat Boulder verder vertelt over Dreammultimedia klopt volledig, of je je daar zorgen moet over maken is natuurlijk een ander verhaal.(dat te lang is om hier ff uit te leggen)
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Voor de triple sat bij tv vlaanderen betaal je €189. Voor een Multytenne Twin betaal je €275 in een satelliet shop in Aalst.
Al weet ik ondertussen nog steeds niet of die triple sat van TV Vlaanderen echt wel 2 uitgangen heeft. Je zou vermoeden van wel, aangezien ze de compatibiliteit vermelden met hun Philips ontvangers, die 2 tuners met 2 ingangen hebben...

Van wat ik nu zie en weet, heb ik dus in feite nog steeds triple sat nodig:
http://astn.be/oplossingen.html schreef: 1 Satelliet ontvanger bij de TV en 3 schotel antennes. bv. één schotel antenne gericht op Astra 1 (19.2° oost) voor de ontvangst van TV Vlaanderen Basis en Plus pakket, een tweede gericht op Astra 3 (35.5° oost) voor de ontvangst van TV Vlaanderen Thema en HD pakket en een derde gericht op Astra 2 (28.2° oost) voor de ontvangst van de vrij te ontvangen engelse zenders zoals BBC (one, two, three, four), ITV (1, 2, 2+1, 3, 3+1, 4), Film4, Film4+1, Channel 4, Channel 4+1 en tal van andere zenders zoals thema zenders en film zenders die vrij te ontvangen zijn.
(maar dan wel voor 2 tuners ipv 1)

Hieruit leid ik af dat ik Astra 1, 2 en 3 moet kunnen ontvangen. Arabische en Zuid-Europese zenders interesseren me niet (maar dat zou wel duidelijk moeten zijn uit startpost). Die verschuivingen tussen satellieten, is dat ook al gebeurd met de zenders die ik wens te kijken (met name TV Vlaanderen aanbod + Britse zenders)?

De vergelijking tussen VU+ en Dreambox maakt ook wel veel duidelijk, waarvoor dank. There ain't no such as free lunch. ;)
Die DM 7020 heeft zo te zien al één DVB-C/DVB-T tuner en een DVB-S2 tuner. Niet wat ik zoek dus. Er moeten al 2 DVB-S2 tuners aanwezig zijn (zonder dat je met een tuner op overschot zit die je niet kan gebruiken).
iceke schreef:Tuurlijk is het niet dezelfde ontvanger, maar of het in Vlaanderen die meerprijs waard is ? Je gaat veel meer plezier beleven aan 2 vu+duo's dan aan 1 dm8000 ;-)
Het is onbegonnen werk om dat per transponder hier op te sommen, kijk eens op http://www.lyngsat.com/
De Belgen zitten allemaal op dezelfde transponder.
Met een GSO systeem hoef je geen rekening te houden met die transponders... http://www.spaun.de/?lang=en&modul=prod ... gory=46124
Op een Mulitenne heb je ook nog de Hotbird erbij dus vooral Arabische zenders. http://www.lyngsat.com/
Heb je met dat GSO systeem dan ook nog 1 tuner per uitzending nodig? Of kan je met 1 tuner dan van meerdere kanalen tegelijk opnemen en één bekijken (ongeacht op dezelfde transponder of niet)?

Met 1 toestel met 2 ontvangers heb ik genoeg. Ik wens enkel coax en ontvangers op één locatie. Andere locatie(s) moeten bediend worden via LAN of WLAN. Waarom heeft een DM 8000 geen meerwaarde in België? Ik gok dat je dan doelt op de mogelijkheid tot het plaatsen van DVB-T/DVB-C tuners (waarvoor aanbod hier in BE laag is)?
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Inderdaad de tvv tripelsat heeft 2 uitgangen zoals de multitenne twin (wist ik niet)

Het transponder probleem versta je nog niet echt. Je kan met "één" tuner zenders bekijken en opnemen op dezelfde transponder
Met een vu+duo en een multitenne twin + kan je dus met 2 tuners zenders opnemen en bekijken op dezelfde transponder(2 transponders dus.
Met een gso systeem kan je met 1 tuner zenders opnemen en bekijken op verschillende zenders.

Daarom dat veel mensen een ontvanger kopen met 2 tuners, dan kan je VTM opnemen terwijl je naar Discovery kijkt. (Het systeem is dan wel moeilijk uitbreidbaar)
Wanneer je iets meer geld uitgeeft aan een GSO systeem, kan je dus later een oneindig aantal ontvangers bijzetten die helemaal geen 2 tuners hoeven te hebben om te kunnen opnemen en kijken naar verschillende transponders.

In de praktijk : Van zodra je een opname start op je linux ontvanger kan je enkel nog zappen op de zenders die op dezelfde transponder zitten, je ontvanger past dit mooi voor je aan door enkel die zenders in je kanalen lijst weer te geven, met mijn gso systeem heb ik daar geen last van. Met een twin tuner ook niet wanneer je maar 1 opname start, zodra je 2 opnames start krijg je hetzelfde probleem. (Hou er verder ook rekening mee dat wanneer je zenders streamed naar je pc je linuxontvanger meezapt, je kan dus niet naar vtm kijken op je tv en naar canvas op je tablet.)

Of je meerdere zenders op 1 transponder tegelijkertijd kan opnemen weet ik niet echt, ik neem nooit op moet ik toegeven ;-)
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer
Provider

VU+® ULTIMO HD Triple Hybrid kun je eerder vgl met dreambox8000, btw de usb tuners werken heel goed op de vu (bvb 5-6 tuners+1dvb-t tuner).

De Clarke Tech ET 9000 al overwogen (openpli ondersteuning) ?

Of een vu+ solo (1tuner) kopen en een usb hub met 2-3 extra tuners) !
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 45 keer
Provider

Goeiemiddag,

Ik heb deze discussie net gelezen omdat ik zelf aan het uitkijken ben om van analoge kabel naar satelliet te switchen.
Hier staat sinds een paar jaar een HTPC (mediacenter) met een analoge tv kaart.
De oorspronkelijke reden was om alle apparaten (video was stuk) door 1 toestel te vervangen en de bergen cd's 'weg te werken' en volgens mij is dit nog steeds de beste oplossing geweest.
Tv-gids komt via het internet binnen, opnames worden centraal opgeslagen maar zijn op meerdere plaatsen te bekijken, nu ben ik aan het uitkijken om via een 'plugin' uitgebreide regels te kunnen opstellen mbt het plannen van opnames.
In de keuken hangt een LCD monitor met een kleine pc waarop dezelfde software draait (als client van hoofdsysteem) en daar kunnen dan uiteraard ook dezelfde opnames worden bekeken/gepland/....
Op mijn desktop kan ik ook weer diezelfde opnames bekijken op een 2de monitor, simpelweg met VLC of iets dergelijks.

Je kan er niks tegenin brengen dat een oplossing met een pc de meeste mogelijkheden geeft (uitbreidingen via software/plugins, je kan er op surfen, mail lezen, ...) en qua prijs komt een bijkomende pc overeen met zo een VU+ en een pc monitor volstaat ipv een bijkomende tv.
Een decoder (bij)plaatsen is de eenvoudigste oplossing maar is, naar mijn mening, de meest beperkende keuze. (kan je eigenlijk een pc monitor aansluiten op een decoder?)

Een greep uit de bijkomende voordelen van een mediacenter:
- webstreams (ook weer een plugin) bekijken, zowel voor video (bv youtube, uitzending gemist, eva) als muziek (bv grooveshark)
- foto's kunnen bekijken
- uitgebreide mogelijkheden voor uw eigen filmcollectie
- je kan alsnog cd/dvd/BR media gebruiken
- newsfeeds & weervoorspellingen via plugin

Als grootste nadeel zou ik evt meerverbruik (elektriciteit) en leercurve noemen.

Ik denk dat we meer naar video on demand zullen gaan en het gebruik van netwerktechnologie (internet, LAN) steeds meer als dè beste keuze zal gelden zodat een pc, samen met alle andere mogelijkheden die je daardoor krijgt, de beste oplossing is.
Voor alle duidelijkheid: hiermee wil ik niemand anders iets opdringen, noch een welles-nietes discussie beginnen maar ben zeker geïnteresseerd in een vergelijking van de voor-/nadelen en mogelijkheden tussen de keuze die hier is gemaakt in enerzijds het tv verhaal en anderzijds als totaaloplossing.
Gelukkig & gezond 2022!
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Provider

iceke schreef:Inderdaad de tvv tripelsat heeft 2 uitgangen zoals de multitenne twin (wist ik niet)

Het transponder probleem versta je nog niet echt. Je kan met "één" tuner zenders bekijken en opnemen op dezelfde transponder
Met een vu+duo en een multitenne twin + kan je dus met 2 tuners zenders opnemen en bekijken op dezelfde transponder(2 transponders dus.
Met een gso systeem kan je met 1 tuner zenders opnemen en bekijken op verschillende zenders.
Da's alvast interessant. Mag ik zo'n GSO systeem dan +/- gaan vergelijken met analoge of digitale kabletv (waar alle kanalen ook simultaan aanwezig zijn, waar je in theorie ook een oneindig aantal ontvangers kan aansluiten, maar waar je bij mijn weten niet met 1 tuner meerdere kanalen simultaan kan bekijken/opnemen)?
iceke schreef: Daarom dat veel mensen een ontvanger kopen met 2 tuners, dan kan je VTM opnemen terwijl je naar Discovery kijkt. (Het systeem is dan wel moeilijk uitbreidbaar)
Wanneer je iets meer geld uitgeeft aan een GSO systeem, kan je dus later een oneindig aantal ontvangers bijzetten die helemaal geen 2 tuners hoeven te hebben om te kunnen opnemen en kijken naar verschillende transponders.
Nu snap ik indd ook de limitatie van de klassieke oplossingen (1 tuner = enkel kanalen binnen dezelfde transponder simultaan beschikbaar). Ik vraag me nu nog enkel af (want de link met satelliet overzicht is voor mij niet zo duidelijk) hoe je kan weten welke kanalen er op welke transponder zitten. Stel dat je dan bvb vnl opneemt van één en canvas dan blijf je mogelijks binnen dezelfde transponder. Is er (en zo ja, welke) logica bij welke zenders er per transponder beschikbaar zijn?
iceke schreef: In de praktijk : Van zodra je een opname start op je linux ontvanger kan je enkel nog zappen op de zenders die op dezelfde transponder zitten, je ontvanger past dit mooi voor je aan door enkel die zenders in je kanalen lijst weer te geven, met mijn gso systeem heb ik daar geen last van. Met een twin tuner ook niet wanneer je maar 1 opname start, zodra je 2 opnames start krijg je hetzelfde probleem. (Hou er verder ook rekening mee dat wanneer je zenders streamed naar je pc je linuxontvanger meezapt, je kan dus niet naar vtm kijken op je tv en naar canvas op je tablet.)

Of je meerdere zenders op 1 transponder tegelijkertijd kan opnemen weet ik niet echt, ik neem nooit op moet ik toegeven ;-)
Met een GSO systeem kan je dus bij wijze van spreken met 1 ontvanger kijken naar kanaal a, opnemen van kanaal b en c, en kanaal d streamen naar een tablet of andere pc? Opent perspectieven. :)

De vraag is dan nog, hoe ziet zo'n GSO systeem er schematisch uit? Blijft dat dan één triple sat schotel met 1 uitgang? Of heb je dan één standaard schotel nodig met 3 of 4 LNB's (volgens de satellieten die je wil ontvangen) op gemonteerd?
Op de product pagina van GSO die je mij in vorige post gaf, spreekt men ook over x aantal subscribers. Dat zijn dan het aantal tuners die je simultaan kan gebruiken (bvb hotel/flat gebouw)? Ik zie dat er één staat met 4 subscribers, maar die wordt niet meer gemaakt. Dus de goedkoopste wordt wellicht één voor 8 (richtprijzen?).
silencer schreef:VU+® ULTIMO HD Triple Hybrid kun je eerder vgl met dreambox8000, btw de usb tuners werken heel goed op de vu (bvb 5-6 tuners+1dvb-t tuner).

De Clarke Tech ET 9000 al overwogen (openpli ondersteuning) ?

Of een vu+ solo (1tuner) kopen en een usb hub met 2-3 extra tuners) !
Welke USB tuners gebruik je dan? Geen problemen met beschikbare bandbreedte? USB hubs lijken mij daarvoor niet echt optimaal? Die Clarke tech zou ik moeten bekijken.

Maar de GSO piste ligt bij deze ook open omdat je dan geen meerdere tuners nodig hebt.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Provider

@ernie, op het moment dat zo'n systeem goed werkt is dat inderdaad ideaal, maar dat is bijlange na nog niet het geval met Satelliet( ik heb het opgegeven in ieder geval)

Zo'n GSO systeem mag je inderdaad vergelijken met de analoge kabel (buiten dat je analoge kabel kan doorlussen en met gso in stervorm werkt)
Het schema is ruwweg hetzelfde dat hetgene je hier al eens gemaakt hebt (buiten dat je dan die 4 disqc switchen mag wisselen voor 1 multiswitch)

Over multiswitchen : Hierbij zal je vaak 17/10 13/6 enz. tegenkomen het eerste cijfer staat voor de ingangen het 2de voor de uitgangen.
Dus altijd 4 per lnb en soms +1 voor de anologe kabel. op een 17/X kan je dus 4lnb's(4satellieten)+ je binnenkomende telenet coax aansluiten en verdelen naar x aantal ontvangers.
Sommige multiswitchen zijn ook cascadable wat zoveel wil zeggen dat je later extra multiswitchen kan bij hangen om extra ontvangers bij te zetten.

Deze systemen worden ook veel gebruikt in appartementsgebouwen : 3 quatro lnb's op 3 verschillende schotels op het dak -> 12 kabels naar de multiswitch in het technisch lokaal en van daaruit naar elk appartement een coax. Werkt perfect, is zeer stabiel omdat je met verschillende schotels werkt, en als je wil kan je in het appartement nog eens doorlussen naar andere ontvanger. Hier gebruik je dus (semi-)professionele multiswitchen ala Spaun. Voor een thuisomgeving kan dit goedkoper door bv. materiaal van axing te gebruiken en de schotels te bepreken tot 1(het blijft natuurlijk een dure grap, maar bij mij kijken de buren bv. ook mee)
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ok, aangenomen ik dus hetvolgende zou willen:

- 1 schotel met 3 LNB's (triple sat schotel of 1 gewone schotel met 3 LNB's, maakt dat iets uit?)
- 1 GSO systeem met 4 uitgangen voor 1 ontvanger (met mogelijkheid tot 4) en 3-4 ingangen voor iedere LNB (of kan het via één ingang als je triple sat schotel gebruikt?)
- Ontvanger/recorder genre Dreambox of VU+ die overweg kan met meerdere simultane uitzendingen kijken/opnemen via één tuner. Opnames worden op lokale HDD bewaard worden, maar kunnen ook gekopieerd (bvb backup) of gearchiveerd worden naar NAS.

In welke prijscategorie zitten we dan? Ik zie dat Spaun geen GSO systemen meer maakt met 4 uitgangen, dus laten we eens uitgaan van 8 uitgangen: DMS 5802 NF. Hier vind je zo'n model voor maar €136. Dat is goedkoop of zie ik iets over het hoofd (edit: blijkbaar typenummer met SMS ipv DMS, maar ook 5 ingangen en 8 uitgangen)?

Waarom heb je voor dat voorbeeld van dat appartementsgebouw trouwens LNB's nodig met 4 uitgangen (zoals ik in mijn schema zo getekend had)?
wied
Elite Poster
Elite Poster
Provider

@Ernie

mijn comag SL100HDpvr kan perfect verbonden worden via HDMI met mijn Sony PC monitor, zonder PC tussenkomst...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 45 keer
Provider

@iceke: omdat ik aan het kijken om dat zelf te doen, kan je iets meer uitwijden hoe het komt dat je de 'HTPC met satelliet tuner' piste hebt verlaten?

@wied: des te beter natuurlijk! Weet niet of dat voor alle soortgelijke apparaten zo is, daarom dat ik dat aanhaalde.
Ik heb al van dreambox gehoord maar ken de mogelijkheden er niet van.
Het is spijtig dat er geen LCD schermen zijn zoals die van tv's - dus zonder tuners/extra's - en uiteraard niet aan een meerprijs omdat het absurd is om voor die tuners te betalen terwijl ze tegenwoordig steeds minder worden gebruikt.
Gelukkig & gezond 2022!
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Provider

@tom : als je voor gso gaat kan je geen triplesat gebruiken, hiervoor heb je quatro lnb's nodig die je dus op een gewone schotel zet (een hoop meer werk dus)
Je heb dus deze nodig = http://www.axing.com/katalog_en/Multischalter20.html
schema met 2 lnb's en 4 tuners = http://www.axing.com/katalog_en/Multischalter38.html
principe van 3 lnb's is hetzelfde

Je hebt gewone lnb's met 1/2/4/6/8 uitgangen, die heb je dus niet nodig. Voor gso zijn er speciale quattro lnb's :http://en.wikipedia.org/wiki/Low-noise_ ... attro_LNBs
Ze hebben dus 4 uitgangen, 1 per polarisatie (niet 1 per tuner) je multiswitch kan er dan voor zorgen dat je niet met die transponder limitatie zit.

@ Ernie : in een ideale wereld heb je 1 toestel op een centrale plaats die zowel je tvsignaal & je media bibliotheek beheert en aanstuurt.
In deze wereld loopt dit nog altijd een beetje mank, wat niet wil zeggen dat je veel kan centraliseren.
Audio = Squeezebox, media centraal op Nas of PC. Handig, Snel & ook een hoop streaming mogelijkheden (Spotify & Co)
Films/Serie = XBMC, media centraal op dezelfde Nas of PC. Veel geautomatiseerd, knap & Snel, altijd uptodate.
TV = Linux ontvanger, media centraal op dezelfde Nas of PC, grote community, meer mogelijkheden dan andere systemen, streamen naar PC,enz.

Van zodra je die drie dingen in een wil zit je met een probleem (niet in 1 kamer, maar in de keuken wil ik bv. enkel tv/Audio, in de slaapkamer enkel Audio en in de living alle 3. Dan is het veel makkelijker om met telkens hetzelfde apparaat te werken ook al zijn het 3 verschillende systemen.
Ik ga niet mijn tv opzetten of op m'n smartphone/pc zitten prutsen om de radio op te zetten, ik ga geen mediacenter onder mijn 24 inch tvke hangen in de keuken, daar hangt gewoon een dm500 onder enz.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Provider

@Ernie

voor zover mij bekend werkt dit op voorwaarde dat beide apparaten HDCP compatible zijn...
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Provider

iceke schreef:@tom : als je voor gso gaat kan je geen triplesat gebruiken, hiervoor heb je quatro lnb's nodig die je dus op een gewone schotel zet (een hoop meer werk dus)
Je heb dus deze nodig = http://www.axing.com/katalog_en/Multischalter20.html
schema met 2 lnb's en 4 tuners = http://www.axing.com/katalog_en/Multischalter38.html
principe van 3 lnb's is hetzelfde

Je hebt gewone lnb's met 1/2/4/6/8 uitgangen, die heb je dus niet nodig. Voor gso zijn er speciale quattro lnb's :http://en.wikipedia.org/wiki/Low-noise_ ... attro_LNBs
Ze hebben dus 4 uitgangen, 1 per polarisatie (niet 1 per tuner) je multiswitch kan er dan voor zorgen dat je niet met die transponder limitatie zit.
Dat maakt één en ander duidelijk. Bedankt! Ik had al gelezen dat je een 4 tal frequentiebanden had (verticaal en horizontaal gepolariseerd) en dat je omwille van bandbreedte beperkingen die niet op 1 coax krijgt. Dus bij quad kan je op iedere uitgang één van die 4 banden kiezen terwijl op een quattro ze alle 4 tegelijk beschikbaar zijn (op iedere uitgang 1)?
Wat mag je rekenen voor zo'n multiswitch? Ik vind deze vnl alleen maar in Duitsland terug. Als je zelf een gewone schotel koopt en 3 LNB's op plaatst, dan moet je iedere LNB afzonderlijk afregelen?

Hier heb ik een lijst gevonden met aanbod voor TV Vlaanderen (is dit niet gelijkaardig?). De opdeling tussen Astra [cijfer][letter], zijn dat die verschillende transponders? Indien ja, dan zou je bvb met 1 tuner zowel Canvas HD als één HD kunnen ontvangen, zelfs zonder GSO systeem?
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”