En wij maar klagen wanneer internet 'n beetje duurder wordt.
In 2012 kan de kilometerkost voor mensen met een wagen met dieselmotor tot mogelijk 20 procent stijgen. Dat schrijft de krant De Zondag onder aanhaling van een berekening van de automobilistenbond VAB.
De belangrijkste oorzaken, aldus woordvoerder Maarten Matienko van de VAB, zijn het wegvallen van de ecopremie en de sterk gestegen dieselprijs. Tot eind vorig jaar gaf de federale overheid nog een korting van 3 tot 15 procent naargelang de CO2-uitstoot. En aan de pomp is de dieselprijs op een jaar tijd met 23,6 procent gestegen
http://www.zita.be/business/nieuws/1635 ... -2012.html
Rijden met diesel fors duurder in 2012
-
- Elite Poster
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
- Locatie: Zwevegem
- Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
- Bedankt: 106 keer
Kan ik alleen maar toejuichen. Op die manier wordt het evenwicht tussen dieselwagens (lange trajecten) en benzinewagens (korte trajecten en stadsverkeer) terug herstelt.
Rij maar eens met de fiets in het stad (in het bijzonder in de herst/winter) en je snapt wat ik bedoel. Roet en fijn stof is een pest in de stad (co2 is dan weer slecht voor de opwarming, mafin t'is dan ook kiezen tussen de pest of de cholera).
Bovendien, er wordt aangenomen dat tegen 2013 de dieselprijsen en benzineprijzen quasi dezelfde zullen zijn, zelfs op Europees niveau. Op die manier gaan we meer naar de situatie zoals in pakweg Zwitserland en Groot Britannië.
Dat de gewone burger daar de pineut van is, was al langer te voorspellen. Dat is bijna met ieder premie-subsidiesysteem van onze overheden toe.
In feite had het dan ook weinig zin om te rushen op die ecopremies: dieselwagens zijn niet alleen in duurder in aankoop (basisprijs in aankoop zonder premies kan al makkelijk 2000 euro verschillen), ze zijn ook duurder in onderhoud (in het bijzonder wanneer ze niet correct gebruikt worden, zoals korte afstanden waardoor roetfilter vol geraakt ed) en de brandstofprijzen evolueren dus ook meer naar elkaar toe.
Een dieselwagen blijft hoe dan ook maar interessant VANAF 20 à 25.000 km (volgens onderzoek VAB dacht ik) per jaar. Dat cijfer zal mogelijks ook nog een beetje stijgen in de toekomst.
Rij maar eens met de fiets in het stad (in het bijzonder in de herst/winter) en je snapt wat ik bedoel. Roet en fijn stof is een pest in de stad (co2 is dan weer slecht voor de opwarming, mafin t'is dan ook kiezen tussen de pest of de cholera).
Bovendien, er wordt aangenomen dat tegen 2013 de dieselprijsen en benzineprijzen quasi dezelfde zullen zijn, zelfs op Europees niveau. Op die manier gaan we meer naar de situatie zoals in pakweg Zwitserland en Groot Britannië.
Dat de gewone burger daar de pineut van is, was al langer te voorspellen. Dat is bijna met ieder premie-subsidiesysteem van onze overheden toe.
In feite had het dan ook weinig zin om te rushen op die ecopremies: dieselwagens zijn niet alleen in duurder in aankoop (basisprijs in aankoop zonder premies kan al makkelijk 2000 euro verschillen), ze zijn ook duurder in onderhoud (in het bijzonder wanneer ze niet correct gebruikt worden, zoals korte afstanden waardoor roetfilter vol geraakt ed) en de brandstofprijzen evolueren dus ook meer naar elkaar toe.
Een dieselwagen blijft hoe dan ook maar interessant VANAF 20 à 25.000 km (volgens onderzoek VAB dacht ik) per jaar. Dat cijfer zal mogelijks ook nog een beetje stijgen in de toekomst.
-
- Elite Poster
- Berichten: 3202
- Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
- Bedankt: 451 keer
@TomG: onderhoud ben je toch wel fout in. Bijvoorbeeld Mercedes, met de wagen moest ik maar om de 50 000 KM binnen(1x per jaar), en moest ik er meer op een jaar rijden dan mag ik meer rijden van de garagist (en van de onboard computer). Onderhoudskosten zijn minder als een benzine. Mercedes(en andere duitse wagens) staat gewoon veel verder met diesel. Maar hier een diesel vanwege de vele KM's, ik gebruik de diesel dus niet verkeerd en rij niet rond de kerk, beter nog dan gebruik ik de wagen van de vriendin (opwarming motor, verbruik voor korte afstanden) welke een simpele benzine motor is. (of de moto)
Het is zo dat deze filters heeft, bij korte afstanden geraken deze vol met roet (bijna geen uitstoot trouwens, dus wegentaks en inschrijving 1 /6 goedkoper vanaf maart) omdat die niet kunnen regenereren en dan wordt dit gewoon een bakje welke een opslagtank wordt en eens per zoveel km vervangen moet worden = duur. Maar deze moet je zelfs niet vervangen bij correct gebruik. Blijkbaar zijn alle kosten en verlagingen vanaf januari verschoven naar maart. Dus inschrijvingstaks voor de oude Mercedes 250D is bijna dubbel zo duur geworden en voor de nieuwe Mercedes 220 blue Efficiency is net geen 100 euro en komt van een 600 euro
Diesel is voor lange afstanden en wordt gewoon door veel mensen fout gebruikt, dus dat kosten stijgen heb ik geen probleem mee met het aantal KM's dat ik doe per jaar, die dit jaar waarschijnlijk gaan verdubbelen
Het is wel zo dat de totale kost van diesel zo'n 2000 euro duurder is in aankoop, en dat je meer Fyscale PK's en dergelijke hebt en dit dus in wegenbelasting en verzekering ook duurder is. Dus of ik verder met diesel ga rijden wanneer deze gelijk staan = geen idee. Een oude wagen zoals die mercedes 250D blijf ik blij dat deze diesel is, die krijg je niet kapot. Die motorblokken zijn gewoon veel beter dan die van een benzine, en eens deze draait blijft die draaien mits je de nodige vloeistoffen hierin hebt en soms genoeg gas geeft als je gloeibougies stuk zijn.
Het is zo dat deze filters heeft, bij korte afstanden geraken deze vol met roet (bijna geen uitstoot trouwens, dus wegentaks en inschrijving 1 /6 goedkoper vanaf maart) omdat die niet kunnen regenereren en dan wordt dit gewoon een bakje welke een opslagtank wordt en eens per zoveel km vervangen moet worden = duur. Maar deze moet je zelfs niet vervangen bij correct gebruik. Blijkbaar zijn alle kosten en verlagingen vanaf januari verschoven naar maart. Dus inschrijvingstaks voor de oude Mercedes 250D is bijna dubbel zo duur geworden en voor de nieuwe Mercedes 220 blue Efficiency is net geen 100 euro en komt van een 600 euro
Diesel is voor lange afstanden en wordt gewoon door veel mensen fout gebruikt, dus dat kosten stijgen heb ik geen probleem mee met het aantal KM's dat ik doe per jaar, die dit jaar waarschijnlijk gaan verdubbelen
Het is wel zo dat de totale kost van diesel zo'n 2000 euro duurder is in aankoop, en dat je meer Fyscale PK's en dergelijke hebt en dit dus in wegenbelasting en verzekering ook duurder is. Dus of ik verder met diesel ga rijden wanneer deze gelijk staan = geen idee. Een oude wagen zoals die mercedes 250D blijf ik blij dat deze diesel is, die krijg je niet kapot. Die motorblokken zijn gewoon veel beter dan die van een benzine, en eens deze draait blijft die draaien mits je de nodige vloeistoffen hierin hebt en soms genoeg gas geeft als je gloeibougies stuk zijn.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1749
- Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 140 keer
Aangezien het overgrote deel van dieselwagens bedrijfswagens zijn(en gemiddeld genomen zijn dat zwaardere, meer vervuilende modellen dan prive-wagens), vind ik dit niet echt een probleem.
Ik had liever gezien dat ze het probleem rechtstreeks aanpakten, in casu bedrijfswagens zeer zwaar belasten voor mensen die niet op de baan moeten voor hun werk of werk hebben dat niet met openbaar vervoer bereikbaar is.
Aan de andere kant is een bedrijfswagen natuurlijk een manier om de hoge lasten op arbeid te omzeilen.
Ik had liever gezien dat ze het probleem rechtstreeks aanpakten, in casu bedrijfswagens zeer zwaar belasten voor mensen die niet op de baan moeten voor hun werk of werk hebben dat niet met openbaar vervoer bereikbaar is.
Aan de andere kant is een bedrijfswagen natuurlijk een manier om de hoge lasten op arbeid te omzeilen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
- Locatie: Zwevegem
- Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
- Bedankt: 106 keer
In uw geval is dat dan ook volledig verantwoord (het zou zelfs dom zijn om op benzine te rijden voor dergelijke afstanden). Maar ik ken maar vrij weinig particulieren die met hun privé wagen zoveel rijden. Meestal gaat het over eenmanszaken/venootschappen/grote bedrijven/...Tim.Bracquez schreef:@TomG: onderhoud ben je toch wel fout in. Bijvoorbeeld Mercedes, met de wagen moest ik maar om de 50 000 KM binnen(1x per jaar), en moest ik er meer op een jaar rijden dan mag ik meer rijden van de garagist (en van de onboard computer). Onderhoudskosten zijn minder als een benzine. Mercedes(en andere duitse wagens) staat gewoon veel verder met diesel. Maar hier een diesel vanwege de vele KM's, ik gebruik de diesel dus niet verkeerd en rij niet rond de kerk, beter nog dan gebruik ik de wagen van de vriendin (opwarming motor, verbruik voor korte afstanden) welke een simpele benzine motor is. (of de moto)
En die eco aka dieselwagen premies zijn toch enkel/vooral bij particulieren dacht ik (de bedrijfswagens die in verloning zitten niet meegerekend, en wanneer ze al voor eco modelle kiezen is omdat men co2 uitstoot in rekening brengt voor belastingen).
Dieselmotoren zijn de laatste 15 jaar serieus verder ontwikkeld geweest dan benzinemotoren, dat klopt. Al hebben de Duitse constructeurs ook wel goeie benzine motoren tegenwoordig.
Ik ken echter genoeg mensen die met hun dieselwagen ritten van een paar kilometer rijden. Die motor geraakt nooit opgewarmt (onnodig te vermelden dat verbruik dan ook al een pak hoger ligt, geldt ook voor benzine maar in mindere mate), diesel is dus ook vooral voor autosnelwegen (zonder files wel te verstaan). De gebruikskosten (brandstof, onderhoud,...) zullen dus relatief hoog liggen volgens de weinige afstand die ze maar afleggen.
Zoals je dus zegt: hogere kosten bij verkeerd gebruik. Lees: zoals vele particulieren hun dieselwagen gebruiken (fileverkeer, stadsverkeer,...).Tim.Bracquez schreef: Het is zo dat deze filters heeft, bij korte afstanden geraken deze vol met roet (bijna geen uitstoot trouwens, dus wegentaks en inschrijving 1 /6 goedkoper vanaf maart) omdat die niet kunnen regenereren en dan wordt dit gewoon een bakje welke een opslagtank wordt en eens per zoveel km vervangen moet worden = duur. Maar deze moet je zelfs niet vervangen bij correct gebruik. Blijkbaar zijn alle kosten en verlagingen vanaf januari verschoven naar maart. Dus inschrijvingstaks voor de oude Mercedes 250D is bijna dubbel zo duur geworden en voor de nieuwe Mercedes 220 blue Efficiency is net geen 100 euro en komt van een 600 euro
You got my point.Tim.Bracquez schreef: Diesel is voor lange afstanden en wordt gewoon door veel mensen fout gebruikt, dus dat kosten stijgen heb ik geen probleem mee met het aantal KM's dat ik doe per jaar, die dit jaar waarschijnlijk gaan verdubbelen
Dieselmotoren gaan uiteraard langer mee in aantal kilometers. Maar voor iemand zoals ik die 10.000 km/jaar doe zou dat geen enkele relevantie hebben, tenzij je je auto ooit nog wil als oldtimer gebruiken.Tim.Bracquez schreef: Het is wel zo dat de totale kost van diesel zo'n 2000 euro duurder is in aankoop, en dat je meer Fyscale PK's en dergelijke hebt en dit dus in wegenbelasting en verzekering ook duurder is. Dus of ik verder met diesel ga rijden wanneer deze gelijk staan = geen idee. Een oude wagen zoals die mercedes 250D blijf ik blij dat deze diesel is, die krijg je niet kapot. Die motorblokken zijn gewoon veel beter dan die van een benzine, en eens deze draait blijft die draaien mits je de nodige vloeistoffen hierin hebt en soms genoeg gas geeft als je gloeibougies stuk zijn.
Uiteindelijk moet je je aankoop laten bepalen door de manier en hoe frequent je je voertuig gebruikt. Ik vond dan ook dat de federale regering een volledig verkeerd teken gaf door die ecopremies (ofwel moest men ook de ecoscore in rekening gaan brengen). Idem met andere overmatige subsidiesystemen (zonnepanelen bvb).
Als ik me niet vergis belast men bedrijfswagens vanaf vandaag op catalogusprijs en co2 uitstoot. Dat wil zeggen dat veel van die luxebolides (over die had je het toch denk ik?) wel zullen gedowngraded worden bij vervanging (bvb Duitse wagens vervangen door Skoda waar overigens ook nog steeds Duitse motoren inzitten).Stroper schreef:Aangezien het overgrote deel van dieselwagens bedrijfswagens zijn(en gemiddeld genomen zijn dat zwaardere, meer vervuilende modellen dan prive-wagens), vind ik dit niet echt een probleem.
Ik had liever gezien dat ze het probleem rechtstreeks aanpakten, in casu bedrijfswagens zeer zwaar belasten voor mensen die niet op de baan moeten voor hun werk of werk hebben dat niet met openbaar vervoer bereikbaar is.
Aan de andere kant is een bedrijfswagen natuurlijk een manier om de hoge lasten op arbeid te omzeilen.
Andere bedenking is dat het mogelijks ook niks uithaalt: men schrijft hun bedrijfswagen dan gewoon in in het Brussels of Waals gewest (wat taksen e.d. betreft althans).
- metal
- Elite Poster
- Berichten: 767
- Lid geworden op: 03 aug 2003, 12:44
- Locatie: mol
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 8 keer
Ik rijd ook met een diesel. Namelijk een volvo s40 van 98. en das een 1.9d.
Maar ik blijf gewoon met een diesel rijden omdat ik op mijn werk gemiddeld 30cent de liter minder betaald (en niet geteld op de max prijs maar die hier aan de pomp). Dus ookal rijd ik maar 10.000 km per jaar, blijft het voor mij toch nog goedkoper.
Maar ik blijf gewoon met een diesel rijden omdat ik op mijn werk gemiddeld 30cent de liter minder betaald (en niet geteld op de max prijs maar die hier aan de pomp). Dus ookal rijd ik maar 10.000 km per jaar, blijft het voor mij toch nog goedkoper.
- iceke
- Elite Poster
- Berichten: 6667
- Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
Ik kom van een v40 en rij nu een c-klasse, na 12 jaar Volvo zijn mijn oogjes open gegaan
Op 30000km naar de garage ipv om de 15 maakt ruw geschat een 3de minder garagekosten. owja, bij Volvo zat ik tussen de 400 en 500€voor een groot onderhoud, bij Mercedes was dit de laatste keer 218€
Op 30000km naar de garage ipv om de 15 maakt ruw geschat een 3de minder garagekosten. owja, bij Volvo zat ik tussen de 400 en 500€voor een groot onderhoud, bij Mercedes was dit de laatste keer 218€
-
- Elite Poster
- Berichten: 3202
- Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
- Bedankt: 451 keer
Wel, daardoor moet die regeling ingevoerd worden, ik snap jou, ik zou het ook doen maar is volkome fout en slecht voor het milieumetal schreef:Ik rijd ook met een diesel. Namelijk een volvo s40 van 98. en das een 1.9d.
Maar ik blijf gewoon met een diesel rijden omdat ik op mijn werk gemiddeld 30cent de liter minder betaald (en niet geteld op de max prijs maar die hier aan de pomp). Dus ookal rijd ik maar 10.000 km per jaar, blijft het voor mij toch nog goedkoper.
@iceke: Goede keuze, en je mag met die C classe (toch met de nieuwe) gerust naar de 50 000 KM gaan (diesel) per jaar zonder onderhoud. Zeker als je enkel voor lange afstanden gebruikt met af en toe op de gas te drukken (ja dat is gezond voor die wagens en verbruik gaat er niet snel mee de hoogte in)
Oliepijl is het enige wat tussentijds wat kan/moet bijgevuld worden maar die auto zegt je dat wel
-
- Elite Poster
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
- Locatie: Zwevegem
- Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
- Bedankt: 106 keer
En het zal nog erger worden met de prijsstijgingen, tenzij de economie verder zou afbrokkelen: http://www.express.be/business/nl/econo ... 159309.htm
[ Post made via mobile device ]
[ Post made via mobile device ]
- Sasuke
- Elite Poster
- Berichten: 4854
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Hier hetzelfde ... van een BMW X5 3liter naar een Ford Mondeo 2.0 (TDCi) puur voor het verbruik. Voor mij trouwens gene naft, daar doe ik teveel kilometers voor. Zelfs al kost benzine hetzelfde als diesel, een benzine zuipt toch gauw 2-3l/100km meer dan een Diesel ... en dat voel je serieus in de portemonnee.
Maar puur op zich mogen wij in BE nog blij zijn, kijk eens naar hoe bedrijfswagens in NL belast worden ... das nog een pak minder leuk hoor.
Grtz,
Sasuke
Maar puur op zich mogen wij in BE nog blij zijn, kijk eens naar hoe bedrijfswagens in NL belast worden ... das nog een pak minder leuk hoor.
Grtz,
Sasuke
- Sasuke
- Elite Poster
- Berichten: 4854
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Over dat artikel van de tijd:
Volgens mij heeft het gebrekkig openbaar vervoer daar evenveel mee te maken. Ik ben van armoede teruggestapt van de trein te nemen naar de wagen. Nog liever 30 minuten file dan een overvolle ongemakkellijke treinrit die me evenlang en soms langer duurt. (Neerpelt <-> Antwerpen)De Tijd schreef: Uit cijfers van consultant McKinsey blijkt dat een Belgische woning zes jaar geleden ruim 40 procent meer energie verbruikte dan een huis in Frankrijk en Duitsland en ruim 90 procent meer dan een Nederlandse woning. Bovendien rijden Belgen ook meer met de auto dan andere Europeanen. Dat is te danken aan de grote vloot bedrijfswagens in België
- iceke
- Elite Poster
- Berichten: 6667
- Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
Zwijg me over het openbaar vervoer, prima in een grootstad, maar voor alles daarbuiten ? De dag dat ik met "den otto" mocht rijden ging ik met de wagen naar school, dat scheelde 1,5 a 2 uur per dag op amper 40km
Ik heb altijd een literke olie in de wagen liggen Tim, tussen de onderhoudsbeurten vul ik altijd wat bij (wat nodig is)
Ik heb altijd een literke olie in de wagen liggen Tim, tussen de onderhoudsbeurten vul ik altijd wat bij (wat nodig is)
-
- Elite Poster
- Berichten: 2385
- Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
- Locatie: nevele
- Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
- Bedankt: 101 keer
Diesel is de toekomst bij de meeste autoproducenten hoor zeker de duitse:
Een audi tt kan je nu ook al in diesel krijgen dit was tot voor kort een pure benzinewagen.
En van de R8 is een concept model gemaakt met een v12 diesel die niet op de markt komt wegen het risico dat die te veel imagoschade zou veroorzaken bij audi.(sportwagen op diesel )
Maar tussen nu en enkele jaren zal er wel een sportauto met diesel komen...
Voorlopig geen last van benzine of diesel: lpg rijder.
Een audi tt kan je nu ook al in diesel krijgen dit was tot voor kort een pure benzinewagen.
En van de R8 is een concept model gemaakt met een v12 diesel die niet op de markt komt wegen het risico dat die te veel imagoschade zou veroorzaken bij audi.(sportwagen op diesel )
Maar tussen nu en enkele jaren zal er wel een sportauto met diesel komen...
Voorlopig geen last van benzine of diesel: lpg rijder.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1278
- Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 150 keer
Men mag niet afgaan op het aantal getankte liters om te bepalen of er in België meer of minder gereden wordt als elders. We zijn een transitland, kijk maar eens op de autostrades wat hier allemaal rondrijdt en die tanken hier ook he...
Accurate cijfers kan men via het carpass systeem bekomen, dan ziet men perfect hoeveel km's er gemiddeld gereden worden.
OV trekt hier idd op niks, ook zijn er amper mogelijkheden om het te combineren zonder dat't u zeer veel geld kost aan parkings. Het grote probleem voor de lijn is dat stom decreet waarin men bepaalt dat er om de zoveel m een halte moet zijn.
Telewerken of gedecentraliseerd werken, nog zoiets waar in BE amper aan gedaan wordt. Flexibele werkuren staan er ook velen weigerachtig tegenover.
De prijs aan de pomp heeft mij ook overhaald om 40km dichter bij huis te komen werken. Als je eens begint te rekenen verschiet je wel, elke dag 85km rijden. OV is geen optie, als het goed gaat ben ik 45-60min langer onderweg, maar als ik ook maar 5 min langer moet werken doe er dan maar vlot een half uur bij. 2de auto, ook al gaat mijn vrouw met de fiets werken, ik kan moeilijk van haar verwachten dat ze mooi thuis aan de haard blijft als ik een late of weekendshift heb.
Dusja, binnenkort gaan de 2 auto's weg en komt er één benzine (met voldoende plezier onder de kap) in de plek
Accurate cijfers kan men via het carpass systeem bekomen, dan ziet men perfect hoeveel km's er gemiddeld gereden worden.
OV trekt hier idd op niks, ook zijn er amper mogelijkheden om het te combineren zonder dat't u zeer veel geld kost aan parkings. Het grote probleem voor de lijn is dat stom decreet waarin men bepaalt dat er om de zoveel m een halte moet zijn.
Telewerken of gedecentraliseerd werken, nog zoiets waar in BE amper aan gedaan wordt. Flexibele werkuren staan er ook velen weigerachtig tegenover.
De prijs aan de pomp heeft mij ook overhaald om 40km dichter bij huis te komen werken. Als je eens begint te rekenen verschiet je wel, elke dag 85km rijden. OV is geen optie, als het goed gaat ben ik 45-60min langer onderweg, maar als ik ook maar 5 min langer moet werken doe er dan maar vlot een half uur bij. 2de auto, ook al gaat mijn vrouw met de fiets werken, ik kan moeilijk van haar verwachten dat ze mooi thuis aan de haard blijft als ik een late of weekendshift heb.
Dusja, binnenkort gaan de 2 auto's weg en komt er één benzine (met voldoende plezier onder de kap) in de plek
- iceke
- Elite Poster
- Berichten: 6667
- Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
In Antwerpen durf ik al wel eens een P&R"eke doen. Het stomme is dat de metro om halftwaalf/twaalf sluit, een pint gaan drinken na een concertje is er dan meestal niet meer bij. Dan is het dus puur om de parking te doen & zelfs dan zijn er nog nadelen aan
Een grote schande dat Brussel geen P&R zones heeft trouwens !
Soit, men zou een systeem moeten uitwerken dat dieselrijden enkel interessant maakt voor boven de X-aantal km. Nu zie je een hoop mensen rondrijden die helemaal geen diesel nodig hebben.
Een grote schande dat Brussel geen P&R zones heeft trouwens !
Soit, men zou een systeem moeten uitwerken dat dieselrijden enkel interessant maakt voor boven de X-aantal km. Nu zie je een hoop mensen rondrijden die helemaal geen diesel nodig hebben.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Ik ben blij dat je de nuance maakt en erbij zet "voor mensen die niet op de baan moeten". Bedrijfswagens worden door bepaalde mensen (zij die er geen hebben en vaak ook nog naast het station wonen/werken) maar al te graag gezien als pure luxe, en niet als essentieel werkmiddel (misschien moeten we hun werkmiddelen dan ook maar eens grondig gaan belasten).Stroper schreef:Ik had liever gezien dat ze het probleem rechtstreeks aanpakten, in casu bedrijfswagens zeer zwaar belasten voor mensen die niet op de baan moeten voor hun werk of werk hebben dat niet met openbaar vervoer bereikbaar is.
Aan de andere kant is een bedrijfswagen natuurlijk een manier om de hoge lasten op arbeid te omzeilen.
Het grote probleem met bedrijfswagens is dat het compleet uit de hand gelopen is en vaak misbruikt wordt om de hoge lasten te omzeilen. Men zou dus beter eerst de oorzaak van het probleem aanpakken (lasten verlagen) voor men de gevolgen gaat bestraffen (en dit dan beter selectief doen voor zij die hun bedrijfswagen enkel en alléén gebruiken op een vaste locatie).
-
- Elite Poster
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
- Locatie: Zwevegem
- Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
- Bedankt: 106 keer
Ik mag gelukkig nog niet klagen over het openbaar vervoer: enkel NMBS nodig tussen 2 grote stations (rechtstreekse lijn). Zolang het syndicalisme daar niet triomfeert, geen blaadjes op de sporen liggen, het niet regent, sneeuwt, vriest, er ene voor trein gesprongen is, er geen ijzel aan de bovenleiding hangt of er geen (goederen) trein de bovenleiding afgerukt heeft valt het nog wel mee.
Maar los van die dieselprijzen is het voor onze beleidsmakers toch echt wel al 5 NA 12 om eens een degelijk mobiliteitsplan te gaan voorzien.
Want dure brandstofprijzen zijn uiteindelijk maar een deel van het probleem. Goedkopere brandstofprijzen lossen geen file problemen op (integendeel...). Elektrische auto's evenmin (sterker nog er komen zelfs problemen bij zoals onder meer de elektriciteitsproductie die verder in het gedrang komt/niet kan volgen met de vraag). Parkeer plaatsen zijn er daar ook niet meer van.
Grosso model gestelt zijn er dan ook maar een aantal mogelijkheden tot een oplossing (die uw confort ook zullen aantasten), bij wijze van de problemen aan de bron aan te pakken:
Maar los van die dieselprijzen is het voor onze beleidsmakers toch echt wel al 5 NA 12 om eens een degelijk mobiliteitsplan te gaan voorzien.
Want dure brandstofprijzen zijn uiteindelijk maar een deel van het probleem. Goedkopere brandstofprijzen lossen geen file problemen op (integendeel...). Elektrische auto's evenmin (sterker nog er komen zelfs problemen bij zoals onder meer de elektriciteitsproductie die verder in het gedrang komt/niet kan volgen met de vraag). Parkeer plaatsen zijn er daar ook niet meer van.
Grosso model gestelt zijn er dan ook maar een aantal mogelijkheden tot een oplossing (die uw confort ook zullen aantasten), bij wijze van de problemen aan de bron aan te pakken:
- Ander werk zoeken dichter in de buurt
- Dichter bij uw werk gaan wonen
- Meer vanuit thuis werken (je wint nog eens veel tijd die je niet in het verkeer doorbrengt!)
- Meer openbaar vervoer gebruiken (althans, mocht daar meer in geïnvesteerd worden ipv besparen zoals federale regering nu doet!)
- Kleinere persoonlijke transport middelen gebruiken (bvb scooter/moto) die a) minder verbruiken b) minder parkeerplaats innemen c) minder lange files teweeg brengen.
- Met de (elektrische) fiets gaan werken.
- En specifiek voor België: bedrijfswagens fiscaal minder gunstig maken tov loon (of omgekeerd: loon fiscaal gunstiger maken tov bedrijfswagens). Uiteindelijk kan je stellen dat de regering Di Rupo voor optie 1 gekozen heeft, want de loonlasten zijn bij mijn weten niet verlaagd.
Enkel auto's toekennen voor wie op de weg moet zijn voor z'n werk (er zijn er vele die ene hebben voor woon-werkverkeer).
Voor wie dacht dat die bedrijfswagen nog steeds de ultieme deel van loonpaket is: uiteindelijk moeten we toch stellen dat bedrijfswagens als deel van het loon hier aan het evolueren zijn van luxe bolides (=wagen die je zelf nooit zou kopen) naar "gewon/eco modellen" modellen die voor jan modaal toegankelijk zijn (nieuwe fiscaliteit: belasten op catalogusprijs + co2 zal daar wel z'n duitje in de zak doen).
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Mijn bedrijf is al driemaal verhuist... moet ik er dan steeds achteraan lopen. Ik denk trouwens dat het voor iedereen wel een natte droom is op wandelafstand van z'n werk te wonen, maar da's nu éénmaal niet de realiteit.TomG schreef:Ander werk zoeken dichter in de buurt, Dichter bij uw werk gaan wonen
Laat me niet lachen... openbaar vervoer... wat een klucht (heb meer dan een jaar de trein naar Brussel genomen). Er moet trouwens niet meer in geinvesteerd worden, het moet gewoon efficienter gebeuren (maar net die sector is zo rot als het maar kan door de vakbond inmeninging en politieke postjespakkerij).TomG schreef:Meer openbaar vervoer gebruiken (althans, mocht daar meer in geïnvesteerd worden ipv besparen zoals federale regering nu doet!)
Als men van je verwacht dat je flexibel bent en over gans Vlaanderen en een stukje van Nederland werkt dan mag daar ook iets tegenover staan... iemand die bijvoorbeeld 3D designs doet voor z'n werk geef je per slot van rekening ook geen PC van 10 jaar oud ! Droevig om hier steeds weer die jaloezie te zien van mensen die enkel de voordelen van een firmawagen zien (al nuanceer je het gelukkig ook).TomG schreef:Voor wie dacht dat die bedrijfswagen nog steeds de ultieme deel van loonpaket is: uiteindelijk moeten we toch stellen dat bedrijfswagens als deel van het loon hier aan het evolueren zijn van luxe bolides (=wagen die je zelf nooit zou kopen)
-
- Pro Member
- Berichten: 368
- Lid geworden op: 13 nov 2010, 18:30
- Locatie: Zaffelare
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 7 keer
Hier bijna een oldtimer hoor . Auto nu 21 jaar met 220.000 km( diesel). Zolang hij me niet meer kost dan 250 EUR per jaar aan onderdelen en zolang het niet voordeliger is een andere (diesel of benzine) wagen te kopen blijf ik rijden.TomG schreef:Dieselmotoren gaan uiteraard langer mee in aantal kilometers. Maar voor iemand zoals ik die 10.000 km/jaar doe zou dat geen enkele relevantie hebben, tenzij je je auto ooit nog wil als oldtimer gebruiken.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
- Locatie: Zwevegem
- Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
- Bedankt: 106 keer
Sommige mensen lezen toch ook alleen maar wat ze willen lezen.... Heb je de eerste zin wel gelezen, want het gaat in feite vooral daarom en wat er bvb zou uit moeten volgen.r2504 schreef:Mijn bedrijf is al driemaal verhuist... moet ik er dan steeds achteraan lopen. Ik denk trouwens dat het voor iedereen wel een natte droom is op wandelafstand van z'n werk te wonen, maar da's nu éénmaal niet de realiteit.TomG schreef:Ander werk zoeken dichter in de buurt, Dichter bij uw werk gaan wonen
Laat me niet lachen... openbaar vervoer... wat een klucht (heb meer dan een jaar de trein naar Brussel genomen). Er moet trouwens niet meer in geinvesteerd worden, het moet gewoon efficienter gebeuren (maar net die sector is zo rot als het maar kan door de vakbond inmeninging en politieke postjespakkerij).TomG schreef:Meer openbaar vervoer gebruiken (althans, mocht daar meer in geïnvesteerd worden ipv besparen zoals federale regering nu doet!)
Als men van je verwacht dat je flexibel bent en over gans Vlaanderen en een stukje van Nederland werkt dan mag daar ook iets tegenover staan... iemand die bijvoorbeeld 3D designs doet voor z'n werk geef je per slot van rekening ook geen PC van 10 jaar oud ! Droevig om hier steeds weer die jaloezie te zien van mensen die enkel de voordelen van een firmawagen zien (al nuanceer je het gelukkig ook).TomG schreef:Voor wie dacht dat die bedrijfswagen nog steeds de ultieme deel van loonpaket is: uiteindelijk moeten we toch stellen dat bedrijfswagens als deel van het loon hier aan het evolueren zijn van luxe bolides (=wagen die je zelf nooit zou kopen)
1) 20 jaar geleden zou men iemand uitgelachen hebben die werk dicht bij z'n deur zocht ("werken onder z'n kerketoren")...
2) Openbaar vervoer moet inderdaad efficiënter. Maar wie denkt dat het er zal komen door privatisering is eraan voor de moeite. In principe krijg je dan vooral hogere prijzen en even slechte service. Zoiets kan je leren vanuit de UK. Of uit de liberalisering van de energiesector.
3) Waaruit probeer je af te leiden dat ik jaloers zou zijn op een bedrijfswagen? Waarop moet ik dan precies jaloers zijn? Op de files? Uren tijdverlies op een dag? Stress die het met zich meebrengt?
Hell no, ik mag er niet aan denken (op trein kan je verloren tijd tenminste nog nuttig gebruiken). De weinige keren dat ik ook in de files sta denk ik dan ook, ach "het is best dat dit geen dagelijkse kost voor me is".
Trouwens, het feit dat bedrijfswagens binnen de gewone loonpaketten gedownscaled worden is wel een gegeven dat je ziet toenemen. Mijn nonkel vertelde jaren geleden al dat bij HP (België) men overweegt om van hun BMW/Mercedessen park naar Skoda te gaan. Een BMW 3 touring zou dan pakweg vervangen worden door een Skoda Suberb (break). Als ik dan zie wat voor eco modellekes er allemaal rondrijden (waar je officiëel geen trek haak op mag monteren) ben ik nog blij dat ik zelf kan kiezen...
Overigens heb ik ook mijn eigen mobiliteit daar al even op aangepast: in de zomer/lente (mooi weer): fiets van en naar station, in de winter/herst (slecht weer) met scooter. Moet altijd wel glimlachen naar al die zuurpruimen die staan aan te schuiven, maar het is dan ook makkelijker om te klagen dan eerst bij uzelf iets te veranderen (fora en reacties op nieuwsberichten staan vol van het geklaag).
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Ook vandaag is het geen evidentie... de meeste bedrijven concentreren zich namelijk nog steeds rond grote steden en industrie gebieden... niet rond kerktorens. Het lijkt me in die context veel efficienter het werk naar de mensen te brengen zoals je al eerder aangaf, maar ook dat kan niet voor ieder soort werk.TomG schreef:1) 20 jaar geleden zou men iemand uitgelachen hebben die werk dicht bij z'n deur zocht ("werken onder z'n kerketoren")...
Ik denk dat ik nergens gesproken heb over privatiseren... ook van de overheidsdiensten mag je verwachten dat ze efficient werken.TomG schreef:Maar wie denkt dat het er zal komen door privatisering is eraan voor de moeite. In principe krijg je dan vooral hogere prijzen en even slechte service.
Puur de privatisering is hier niet de (hoofd)schuldige aan (en dat zie je ook als je je factuur in detail bekijkt).TomG schreef:Of uit de liberalisering van de energiesector.
Ik schreef dat jij het kon nuanceren, wat je wederom aangeeft... velen zien die kant echter niet.TomG schreef:Waaruit probeer je af te leiden dat ik jaloers zou zijn op een bedrijfswagen? Waarop moet ik dan precies jaloers zijn? Op de files? Uren tijdverlies op een dag? Stress die het met zich meebrengt?
Blijkbaar heb jij leuke ervaringen aan de trein dan... het jaar dat ik ermee naar Brussel ben gereden zat (sorry, stond ik) ik als een sardientje op elkaar gedrukt.TomG schreef:Hell no, ik mag er niet aan denken (op trein kan je verloren tijd tenminste nog nuttig gebruiken).
Inderdaad... maar dan gaan bedrijven dit wel moeten compenseren (iemand die de nodige flexibiliteit toont zal je ergens moeten belonen) wat de algemene competitiviteit niet ten goede komt (maar dan zijn we terug bij de loonlast in Belgie).TomG schreef:Trouwens, het feit dat bedrijfswagens binnen de gewone loonpaketten gedownscaled worden is wel een gegeven dat je ziet toenemen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 7538
- Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
- Locatie: Dendermonde
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Ik heb jaren in Brussel gewerkt. Ik woon in Dendermonde. Over de treinverbinding tussen beide steden mocht ik niet echt klagen. Ik heb gewerkt op het Martelaarsplein (keuze tussen Brussel-Noord en Brussel Centraal). Ik heb gewerkt in Schaarbeek (ook NMBS station, mits overstap in Brussel noord). Dus op relatief korte tijd was ik op het werk. Nadien ben ik in Erpe Mere gaan werken. Openbaar vervoer tussen Dendermonde en Aalst??? Dat is een regelrechte ramp. Heel veel jaren geleden heeft er ooit een spoorlijn bestaan tussen Aalst en Dendermonde, maar om een of andere bizarre reden is die opgedoekt, ook de rails zijn al jaar en dag verdwenen. De bus dan? Tja, tot in Aalst station is er geen probleem, maar dan begint de shit. Overstappen, tijdverlies... Na Erpe Mere ben ik in Ghislenghien gaan werken (waar de gasleiding ontploft is). Als ik nu openbaar vervoer moet nemen, zoals de trein, dan kan ik hier beter overnachten. Ik heb dus (juich) een bedrijfswagen, diesel, Citroën C4, 1600 cc. Dus dat plaatje van duurder, groter, meer vervuilend... volgens sommigen klopt langs geen kanten. Waarom ga ik het zo ver (60 km) zoeken? Tja, als je de indruk krijgt dat uw vorig werk stilaan op de Titanic begint te lijken, dan ga je op zoek naar ander werk. Uiteindelijk is mijn vorig werk hetzelfde lot als de Titanic ondergaan. Waarom dan zo ver van huis? Het bedrijf waar ik nu werk drukte voor mijn vorig werk en zo zijn we met elkaar in contact gekomen. Van het één komt dan automatisch het ander. Werken onder mijn kerktoren? Zou inderdaad handig zijn, alleen moet je nog een baan vinden die bij je past. Ik verwijs dan ook nog even naar een onderzoek waaruit bleek dat bedrijven niet happig zijn om werknemers boven de 40 aan te werven. Zelf ben ik er 47. In een notedop waarom ik een firmawagen heb, ver van huis werk... Als ik echter naar bv. Spanje kijk, dan moet ik eerlijk bekennen dat het openbaar vervoer daar iets is waar wij alleen maar over kunnen dromen. Trein, bus, metro... noem maar op, het werkt daar prima. Bussen rijden laat (soms zelfs 24/24, de nachtbussen op bepaalde lijnen), metro heeft in bepaalde steden ook nachtlijnen. Dat het in België een pak beter kan hoeft geen betoog, alleen blijft België nog altijd verder aanmodderen in Middeleeuwse toestanden op vele gebieden.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW