Nieuwe wetgeving abonnementen 1 januari 2012

Plaats reactie
Gebruikersavatar
pointbreak
Member
Member
Berichten: 79
Lid geworden op: 20 feb 2005, 16:54
Twitter: debeuckelaer
Locatie: Schoten
Bedankt: 1 keer

Ik vroeg me af of het wetsvoorstel dat deze zomer door Vincent Van Quickenborne werd voorgesteld.
In voege zou gaan op 1 januari 2012 wat werd aangekondigd.

Maar helaas is hier niks van terug te vinden.
Abonnementen voor GSM zouden dan maandelijks opzegbaar zijn en verbintenissen voor 24 maanden zouden niet meer toegelaten worden.
Opzeggen zou niet meer aangetekend hoeven maar zou kunnen via e-mail.

Iemand die een antwoord heeft?
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

de ontslagnemende regering heeft op 02/12 de laatste aanpassingen aan de telecomwet goedgekeurd. dit voorontwerp zal na goedkeuring van de gemeenschappen aan het Parlement overgemaakt worden. België werd eind november op de vingers getikt door de Europese Commissie wegens de te late implementatie van de Europese telecomregels in nationale wetgeving, de oorspronkelijke deadline was 25 mei 2011.
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
Zamba
Pro Member
Pro Member
Berichten: 426
Lid geworden op: 05 sep 2008, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 16 keer

er is nog wel altijd een minumumduur van 6 maanden, dacht ik, en daarna maandelijks opzegbaar.

opzeggen per mail of fax kan nu ook al.
op de businessklantendienst van belgacom gebeurt dit alleszins zo.
aangetekend schrijven mag maar is niet noodzakelijk.
zowel bij belgacom als proximus.
Suntall
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 38
Lid geworden op: 22 jun 2011, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 8 keer

Ik hoop dat die wet erdoor komt met de nodige nuances. Anders is het vooral de sector die flinke klappen zal krijgen, en de consument die van minder goede promoties zal kunnen genieten. Alle mensen die voor Telenet Mobiel gekozen hebben omwille van het toestel, vergeet het dus maar in de toekomst.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Suntall schreef: Alle mensen die voor Telenet Mobiel gekozen hebben omwille van het toestel, vergeet het dus maar in de toekomst.


Geloof je nu echt dat je met dergelijke wurg contracten een goede deal doet ?

Klanten moet je constant verdienen... niet éénmalig proberen te bedriegen !
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

Suntall schreef: Alle mensen die voor Telenet Mobiel gekozen hebben omwille van het toestel, vergeet het dus maar in de toekomst.

volgens mij gaan we dit net zien toenemen.... "u krijgt de gsm bij uw abo, maar dan moet u wel een verbintenis van 2 jaar ondertekenen", of zal dit niet mogen onder de nieuwe wetgeving?
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 40 keer

Zamba schreef:er is nog wel altijd een minumumduur van 6 maanden, dacht ik, en daarna maandelijks opzegbaar.

En zal die nieuwe wet dan enkel van toepassing zijn op abonnementen afgesloten vanaf 1 januari 2012 of zou die ook gelden voor reeds lopende abonnementen?
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Maximaal 6 maanden contract, enkel geldig voor nieuwe abonnementen. Geldt niet voor abonnementen met een toestel (koppelverkoop), dus mag nog 24 maanden zijn. Waarschijnlijk gaan providers als BASE en M* wèl geloven in koppelverkoop, en vooral die laatste, want die moeten het precies wel hebben van abonnementen (ook al geven ze het niet toe dat ze koppelverkoop onderzoeken).
Suntall
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 38
Lid geworden op: 22 jun 2011, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 8 keer

r2504 schreef:
Suntall schreef: Alle mensen die voor Telenet Mobiel gekozen hebben omwille van het toestel, vergeet het dus maar in de toekomst.


Geloof je nu echt dat je met dergelijke wurg contracten een goede deal doet ?

Klanten moet je constant verdienen... niet éénmalig proberen te bedriegen !


Ik heb nooit gezegd dat je er een goede deal mee doet ;). Klanten moet je als provider inderdaad constant verdienen, maar de consument moet er zich ook wel bewust van zijn dat door het feit je een contract afsluit de provider de gelden heeft om zaken te verbeteren en te investeren. Niet dat dit genoeg gebeurt maar dat is een andere discussie :angel:
Suntall
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 38
Lid geworden op: 22 jun 2011, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 8 keer

BMaster schreef:
Zamba schreef:er is nog wel altijd een minumumduur van 6 maanden, dacht ik, en daarna maandelijks opzegbaar.

En zal die nieuwe wet dan enkel van toepassing zijn op abonnementen afgesloten vanaf 1 januari 2012 of zou die ook gelden voor reeds lopende abonnementen?


Waarschijnlijk enkel de nieuwe contracten omdat de algemene voorwaarden anders veranderen.
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

Stond er in het voorstel ook niet dat je bij koppelverkoop het volledige bedrag van het toestel moet terugbetalen als je na 6 maanden opzegt? Of heb ik dat gedroomd?
zappman
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 dec 2011, 13:40
Bedankt: 2 keer

Heb even gechecked op de sites van de betreffende operatoren. Die blijven vandaag nog steeds mensen een abonnement van 12 tot 24 maanden aansmeren.
Ze proberen zo nog op de valreep de mensen te strikken die voor kerst een smartphone hebben gekregen. Ik vind dit een van de betere wetten voor 2012, alleen weten heel veel mensen niet af van deze wetswijziging en zullen ze nog tijdens de laatste dagen van 2011 vastgeketend worden aan een contract van 2jaar.
Ben eens benieuwd of de formules op de sites van de betreffende operatoren er vanaf morgen anders gaan uitzien. Ik zie wel dat de promoties lopen tot 31/01/2012, weet iemand of deze wet ingaat op 1januari of later pas?
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1403
Lid geworden op: 08 dec 2008, 22:54
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 299 keer

Lord Utopia schreef:M* .


Ik veronderstel dat je Mobistar bedoelt? Wat is de reden waarom de naam niet volledig geschreven is?
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

zappman schreef:Heb even gechecked op de sites van de betreffende operatoren. Die blijven vandaag nog steeds mensen een abonnement van 12 tot 24 maanden aansmeren.
Ze proberen zo nog op de valreep de mensen te strikken die voor kerst een smartphone hebben gekregen. Ik vind dit een van de betere wetten voor 2012, alleen weten heel veel mensen niet af van deze wetswijziging en zullen ze nog tijdens de laatste dagen van 2011 vastgeketend worden aan een contract van 2jaar.
Ben eens benieuwd of de formules op de sites van de betreffende operatoren er vanaf morgen anders gaan uitzien. Ik zie wel dat de promoties lopen tot 31/01/2012, weet iemand of deze wet ingaat op 1januari of later pas?

er is blijkbaar een misverstandje, deze nieuwe wetgeving gaat NIET in op 1 januari 2012... de wet werd goedgekeurd door de ministerraad, maar moet nog langs het parlement passeren
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Wet moet nog door het parlement, dan moet die verschijnen in het staatsblad en er moet dan ook nog een redelijke termijn zijn ter uitvoering, dus dat zal niet voor de eerste maanden zijn...

Is op zijn Belgisch he ;)
zappman
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 dec 2011, 13:40
Bedankt: 2 keer

Ok, thx voor de verduidelijking. Alleen spijtig dat door deze vertraging, na 'de kerst van de smartphones', nog honderduizenden mensen aan een abonnement van 12/24 maanden gaan vastgeketend worden... :cry:
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2736
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

thamar schreef:Wet moet nog door het parlement, dan moet die verschijnen in het staatsblad en er moet dan ook nog een redelijke termijn zijn ter uitvoering, dus dat zal niet voor de eerste maanden zijn...

Is op zijn Belgisch he ;)

Het is dat ze er niet aan verdienen, anders was het er al lang snel snel doorgeweest (zie pensioenen, btw verhogingen, reduceren van fiscale voordelen voor isolatie,..)
Laatst gewijzigd door Heronic op 31 dec 2011, 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Ik denk dat vanaf iets in het Staatsblad verschenen is, dat het officieel is.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Vanaf dat het in het Staatsblad staat en de datum van inwerkingtreding is bereikt, dan is een regelgeving in voege. Dit kan trouwens ook met terugwerkende kracht.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

De tweede helft van 2012 zou wel eens een telecombonanza kunnen worden als de kabel effectief open gaat.
adrian
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 dec 2011, 09:05

Vanaf 01Januari 2012 - 20 nieuwe veranderingen,incl btw verhoging digitaal tv
Lees het hier.
http://www.knack.be/nieuws/belgie/nieuw ... 836099.htm
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

maar dit topic gaat over de nieuwe telecomwet, die dus NIET in voege treedt op 1/1/12 (misschien best titel topic aanpassen voor de duidelijkheid)

dat btw van digitale tv omhoog gaat staat daar los van, hebben we aan Di Rupo te danken
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
adrian
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 dec 2011, 09:05

Zal wat duidelijker zijn.Maar dat wisten we al.
Wachten op het staatsblad,dat zou wel eens dik kunnen zijn.
http://netto.tijd.be/budget_en_vrije_ti ... 2-2216.art
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”