Hallo allemaal,
Ik vroeg me af of het mogelijk is om op volgende manier gebruik te maken van een router:
internetverbinding via telenetmodem -> switch op dezelfde plaats -> router met wifi in andere ruimte
De switch staat op die plaats omdat daar meerdere kabels toekomen, de router omwille van de wifi omdat dat veel centraler gelegen is dan waar de switch staat.
Is het nu mogelijk om zowel via die ene kabel het internetsignaal naar de router te laten gaan als gebruik te maken van de router via een pc die aan de switch hangt?
Alvast bedankt!
Werkt deze opstelling?
- honda4life
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Hangt ervan af wat je allemaal van plan bent.
Heb je nog nooit van port forwarding, gedeelde mappen,... gehoord zou ik zeggen geen probleem.
Je computers voor en na je router gaan elkaar nooit zien op deze manier, internet zal wel werken.
Heb je nog nooit van port forwarding, gedeelde mappen,... gehoord zou ik zeggen geen probleem.
Je computers voor en na je router gaan elkaar nooit zien op deze manier, internet zal wel werken.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- iceke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
Hangt er vanaf wat je wil doen.
De digiboxen hebben een telenet ip nodig, dus die mogen niet achter een router hangen.
Je eigen apparaten hebben liefst een eigen ip, die gaan dus best achter de router, (je gaat van telenet maar een paar ip adressen krijgen, het hangt van de goodwill van telenet af of je x aantal apparaten ook op die switch gaan werken. 2 is geen probleem (waarvan je router er dus 1 is) )
Maar hou er dan wel rekening mee dat die apparaten niet in je netwerk hangen.
Een netwerkprinter op de switch en je pc's op de router is dus geen goed idee, je xbox op de switch om live te spelen kan bv wel.
Maar koop best een extra switch, Modem-> switch -> router -> switch.
De digiboxen hebben een telenet ip nodig, dus die mogen niet achter een router hangen.
Je eigen apparaten hebben liefst een eigen ip, die gaan dus best achter de router, (je gaat van telenet maar een paar ip adressen krijgen, het hangt van de goodwill van telenet af of je x aantal apparaten ook op die switch gaan werken. 2 is geen probleem (waarvan je router er dus 1 is) )
Maar hou er dan wel rekening mee dat die apparaten niet in je netwerk hangen.
Een netwerkprinter op de switch en je pc's op de router is dus geen goed idee, je xbox op de switch om live te spelen kan bv wel.
Maar koop best een extra switch, Modem-> switch -> router -> switch.
- honda4life
- Elite Poster
Volgens mij hebben we gewoon wat te weinig info over de gebruikte apparatuur
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 32 keer
Het cruciale in uw bericht is: "De switch staat op die plaats omdat daar meerdere kabels toekomen"Ernie schreef:Hallo allemaal,
Ik vroeg me af of het mogelijk is om op volgende manier gebruik te maken van een router:
internetverbinding via telenetmodem -> switch op dezelfde plaats -> router met wifi in andere ruimte
De switch staat op die plaats omdat daar meerdere kabels toekomen, de router omwille van de wifi omdat dat veel centraler gelegen is dan waar de switch staat.
Is het nu mogelijk om zowel via die ene kabel het internetsignaal naar de router te laten gaan als gebruik te maken van de router via een pc die aan de switch hangt?
Alvast bedankt!
Welnu....... vertel ons eens EXACT (kabel per kabel) wat soort van kabel je bedoeld en waartoe die "meerdere kabels" dienen. Zijn dat allemaal cat5 kabels van andere PC's ? Netwerkprinter ? IP cameras ? of telefoonkabels, fax kabels of heb je het over coax kabels naar andere TV's ?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
- Bedankt: 45 keer
Hier een meer gedetailleerde beschrijving van de opstelling, dit is bij een kameraad die er helemaal niks van kent en nu een beetje vastzit omdat er een van die aansluitingen aan de switch nodig is en zou uiteraard in hetzelfde netwerk moeten zitten.
1) Waar die switch en de telenet modem staat, komen netwerkkabels toe (zijn nog niet in gebruik, is pas verbouwd)
2) De router is een apple time capsule die een aantal ruimtes van de switch af staat
3) Er ligt maar 1 kabel tussen waar de switch/modem staat en de router
4) De telenet digibox zou aan de router is zijn aangesloten en daar zijn geen vrije poorten meer
Hopelijk is het hiermee wat duidelijker.
1) Waar die switch en de telenet modem staat, komen netwerkkabels toe (zijn nog niet in gebruik, is pas verbouwd)
2) De router is een apple time capsule die een aantal ruimtes van de switch af staat
3) Er ligt maar 1 kabel tussen waar de switch/modem staat en de router
4) De telenet digibox zou aan de router is zijn aangesloten en daar zijn geen vrije poorten meer
Hopelijk is het hiermee wat duidelijker.
Gelukkig & gezond 2022!
- honda4life
- Elite Poster
1 van de modemErnie schreef: 1) Waar die switch en de telenet modem staat, komen netwerkkabels toe (zijn nog niet in gebruik, is pas verbouwd)
1 naar de digibox
1 naar de router
Nooit aansluiten achter jouw eigen router want dat werkt niet, bedoel je de switch?Ernie schreef:4) De telenet digibox zou aan de router is zijn aangesloten en daar zijn geen vrije poorten meer
Indien 4-poorts zit die inderdaad vol
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Als ik het goed begrijp:
a) ligt er maar één UTP kabel vanaf de ruimte waar de modem staat, en de ruimte waar de router staat.
b) maar je wil ook het LAN signaal van de router terugbrengen naar de eerste ruimte, gezien daar alle netwerkkabels binnenkomen
Dan zou ik de volgende oplossing kiezen:
1) splist je netwerkkabel tussen de eerste en 2de ruimte in twee, zodat je het WAN signaal naar de Apple time capsule kan brengen, en het LAN signaal terug kan brengen naar de eerste ruimte (je maakt hierdoor dan in feite 2 netwerkkabels).
Hiervoor heb je een koppel RJ45 splitters nodig (één aan beide kanten van die kabel).
2) Plaats een switch achter de Telenet modem: hierop komen de digicorders en de WAN kant van de airport
3) Plaats een 2de switch in de eerste ruimte: hierop komen alle netwerkkabels, en de LAN kant van de airport.
a) ligt er maar één UTP kabel vanaf de ruimte waar de modem staat, en de ruimte waar de router staat.
b) maar je wil ook het LAN signaal van de router terugbrengen naar de eerste ruimte, gezien daar alle netwerkkabels binnenkomen
Dan zou ik de volgende oplossing kiezen:
1) splist je netwerkkabel tussen de eerste en 2de ruimte in twee, zodat je het WAN signaal naar de Apple time capsule kan brengen, en het LAN signaal terug kan brengen naar de eerste ruimte (je maakt hierdoor dan in feite 2 netwerkkabels).
Hiervoor heb je een koppel RJ45 splitters nodig (één aan beide kanten van die kabel).
2) Plaats een switch achter de Telenet modem: hierop komen de digicorders en de WAN kant van de airport
3) Plaats een 2de switch in de eerste ruimte: hierop komen alle netwerkkabels, en de LAN kant van de airport.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
Je hebt het goed begrepen Philippe!
Ik denk dat uw oplossing de meest logische en praktisch uitvoerbare is, echter snap ik 1 ding niet: tussen de digibox en modem zou nu die time capsule zitten waardoor het mij lijkt dat de digibox achter de router hangt
Aan die time capsule is niet goed te zien wat er aangesloten is en wat naar waar gaat en ik baseer me nu vooral op hoe hij het mij heeft uitgelegd.
Ik denk dat uw oplossing de meest logische en praktisch uitvoerbare is, echter snap ik 1 ding niet: tussen de digibox en modem zou nu die time capsule zitten waardoor het mij lijkt dat de digibox achter de router hangt
Aan die time capsule is niet goed te zien wat er aangesloten is en wat naar waar gaat en ik baseer me nu vooral op hoe hij het mij heeft uitgelegd.
Gelukkig & gezond 2022!
-
- Pro Member
Is die Apple niet Gigabit ?philippe_d schreef: Dan zou ik de volgende oplossing kiezen:
splist je netwerkkabel tussen de eerste en 2de ruimte in twee, zodat je het WAN signaal naar de Apple time capsule kan brengen, en het LAN signaal terug kan brengen naar de eerste ruimte (je maakt hierdoor dan in feite 2 netwerkkabels).
-
- Elite Poster
Aah, dat verklaart dan dat de digibox eraan zou hangen en toch werkt!trobbelke schreef:ge kunt de Time Capsule ook gebruiken zonder router functie, bij Connection Sharing: Off (Bridge Mode) kiezen...
@bobsys1: ja, blijkbaar wel volgens de documentatie maar dat maakt toch niet zoveel uit in deze situatie of wel?
Gelukkig & gezond 2022!
-
- Pro Member
Toch wel. Bij Gigabit Ethernet worden alle 4 paar in de kabel gebruikt. Bij Ethernet 10/100 slechts 2 paar en daarom kun je daar een kabel splitsen in 2 keer 2 paar.@bobsys1: ja, blijkbaar wel volgens de documentatie maar dat maakt toch niet zoveel uit in deze situatie of wel?
Als je dus die Apple in een andere ruimte zet zul je dus 2 kabels van de ene ruimte naar de andere nodig hebben zoals in bijgaand schema. Als die tweede kabel niet kan bijgetrokken worden zie ik alleen maar een oplossing waarbij de Apple in de eerste ruimte blijft staan en dat je in de tweede ruimte een aparte access point zet.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Elite Poster
Bedankt voor het duidelijke schema! Waarmee heb je dat gemaakt trouwens?
Zijn die aansluitingen dan niet universeel zodat je ook een verbinding kan maken met 10/100Mbit systemen?
Zijn die aansluitingen dan niet universeel zodat je ook een verbinding kan maken met 10/100Mbit systemen?
Gelukkig & gezond 2022!
-
- Pro Member
Schema gemaakt met Edraw Max v.6. Max 5 minuten aan gewerktErnie schreef:Bedankt voor het duidelijke schema! Waarmee heb je dat gemaakt trouwens?
Wat betreft uw andere vraag. Dat zou inderdaad moeten kunnen maar waarom uw LAN tien keer trager maken? Als je bvb tussen vast aangesloten PC's veel en vette files gaat transferen of je hebt bvb een auto netwerk backup of wat weet ik allemaal...
Ik heb totaal geen ervaring met die Apple Time Capsule maar zou denken dat ten minste Apple keurig internationale standaarden toepast. Mocht je 100 mbit/sec accepteren probeer het dan eens. Ben je handig en heb je een RJ45 krimptang kan je die twee RJ45 splitters zelf maken voor weinig geld. Trouwens als je voor een extra access point gaat spaar je de kosten van die splitters en de kosten van die tweede switch uit en kun je die dus van de prijs van het AP aftrekken. Dan heb je nog altijd Gigabit LAN plus twee WIFI's in huis.
Het schema zou er dan uitzien als in bijlage.
-
- Moderator
Dan heb je maar 2 oplossingen:
- 1) ofwel de optie met de gespliste netwerkkabel, maar dan heb je geen gigabit verbinding tussen ruimte 1 en ruimte 2.
2) ofwel verwissel je de modem met een Telenet router, en stel je de apple time capsule in als switch.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
-
- Pro Member
Ernie schreef:Bobsys1, het probleem blijft dat er tussen ruimte 1 en 2 maar één kabel loopt en in ruimte 2 de digibox staat.
Aha, dat wist ik niet, of ik heb ernaast gelezen.
OK
1) Ofwel gebruik je de interactieve diensten van Telenet niet en heb je die kabel naar de digibox niet nodig. (gebruik die namelijk zelf nooit ofte nimmer)
2) Ofwel stuur je die in ruimte 1 via "ethernet over power" op uw lichtnet en haalt dat signaal er terug af in ruimte 2. (zie versie 3 schema.)
3) Ofwel geef je uw gigabit net op en gebruik je rj45 splitters
-
- Elite Poster
Gaat dan bij telenet de digitale tv over de antennekabel en is de netwerkverbinding enkel voor de interactieve diensten?
Dat zou dan verklaren dat die digibox toch effectief aan de time capsule hangt en digitale tv toch werkt.
Heeft iemand een idee of zo een time capsule misschien anders werkt dan een 'echte' router/beperkter is?
Hij is wel ingesteld als NAT apparaat en deelt adressen uit.
Dat zou dan verklaren dat die digibox toch effectief aan de time capsule hangt en digitale tv toch werkt.
Heeft iemand een idee of zo een time capsule misschien anders werkt dan een 'echte' router/beperkter is?
Gelukkig & gezond 2022!
-
- Moderator
Je zei in een vorige post dat de digibox werkt, we begrepen daaruit dat hij interactief was.
Uit wat je nu zegt, denk ik dat jouw digibox niet interactief is. Het is inderdaad zo dat digitale TV perfect blijft werken zonder internetverbinding, het enige wat je niet kan bepaalde interactieve diensten oproepen (rode knop, video on demand, enz ...), maar we gingen er van uit dat je dit al wist .
Als interactiviteit niet belangrijk is (en gezien je huidige opstelling hoogstwaarschijnlijk ook niet interactief is), dan is de oplossing een stuk gemakkelijker !!!
Uit wat je nu zegt, denk ik dat jouw digibox niet interactief is. Het is inderdaad zo dat digitale TV perfect blijft werken zonder internetverbinding, het enige wat je niet kan bepaalde interactieve diensten oproepen (rode knop, video on demand, enz ...), maar we gingen er van uit dat je dit al wist .
Als interactiviteit niet belangrijk is (en gezien je huidige opstelling hoogstwaarschijnlijk ook niet interactief is), dan is de oplossing een stuk gemakkelijker !!!
-
- Elite Poster
Wel, omdat ik niet wist dat digitale tv over de antennekabel gaat en interactieve diensten over het netwerk ben ik hier ook niet over gevallen en uiteraard werkt digitale tv wel.
Dat verklaart ook meteen dat ik niet snapte hoe zijn digibox uberhaupt kon werken maar nu wordt alles duidelijker.
Ik vermoed dat ze die interactieve diensten niet gebruiken maar dat weet ik straks.
Dat verklaart ook meteen dat ik niet snapte hoe zijn digibox uberhaupt kon werken maar nu wordt alles duidelijker.
Ik vermoed dat ze die interactieve diensten niet gebruiken maar dat weet ik straks.
Gelukkig & gezond 2022!
-
- Moderator
Met de afstandsbediening op het "Huisje" drukken
Druk dan op Instellingen > Digibox/digicorder > IP
en je ziet of de Digibox een intern Ip krijgt van jouw router (192.168.x.x) of een IP van Telenet (10.x.x.x) of helemaal geen (0.0.0.0)
Druk dan op Instellingen > Digibox/digicorder > IP
en je ziet of de Digibox een intern Ip krijgt van jouw router (192.168.x.x) of een IP van Telenet (10.x.x.x) of helemaal geen (0.0.0.0)
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Ja, Telenet gebruikt 10.x.x.x adressen op z'n decoders.
Nu wat jij doet achter jou router, dus desnoods identiek dezelfde range, is jou zaak (en absoluut geen probleem).
Nu wat jij doet achter jou router, dus desnoods identiek dezelfde range, is jou zaak (en absoluut geen probleem).
-
- Pro Member
OK dus je dacht dat TV bij Telenet via internet kwam ??? Helemaal niet! Voor digitale TV van Telenet hoeft er alleen een coax kabel van de NIU naar de Digibox te gaan welke daar een coax ingang heeft. Das alles om alle zenders in hun standaard pakket digitaal te ontvangen. Wil je persé ook interactiviteit (rode knop, films bestellen) dan moet er data verstuurd worden van uw kant naar Telenet en dat gaat via een cat5 kabel van de Digibox naar uw modem en verder naar Telenet.Ernie schreef:Gaat dan bij telenet de digitale tv over de antennekabel en is de netwerkverbinding enkel voor de interactieve diensten?
Wil je die interactiviteit niet dan gebruik je de opstelling van schema "Alternative" en alles zal werken inclusief Gigabit netwerk. Wil je die interactiviteit wél dan maak je die verbinding nodig voor interactiviteit niet via een cat5 kabel maar via het electriciteitsnet in uw huis door gebruik te maken van twee apparaatjes waarvan sprake in schema 3. Dan heb je in ruimte 2 alleen maar een stopcontact nodig en dat zal er wel zijn hoop ik
-
- Pro Member
Telenet gebruikt die 10.x.x.x reeks om adressen uit te delen voor de Digiboxen.Ernie schreef:Hij is nu niet thuis.
Gebruikt telenet adressen in de 10.x.x.x reeks? Zijn netwerk is geconfigureerd volgens 10.0.1.x adressen.
Voor internet natuurlijk niet want die reeks is, evenals de reeks 192.168.x.x en nog een paar anderen, niet routable. Zo is bvb op dit moment mijn WAN adres 94.227.x.x
Wat jij als local range zet in de Apple router is volgens uw eigen godsvrucht en vermogen. Ik zou de 192.168.0.x nemen omdat je dan iedere keer als je een IP ziet meteen weet waar het vandaan komt. Zou je bvb op uw TV een 192.x.x.x adres zien weet je meteen dat er wat aan uw bekabeling schort. Als je uw LAN adressen in de router ook in die range zet zou dat helemaal niet zo duidelijk zijn.