Keuze Wireless Router

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Inxs
Starter
Starter

Hallo,

Ik heb een Skynet ADSL abo met een Alcatel Speed Touch Pro (=tweaked home).
Ik zou graag wat feedback krijgen over welke wireless routers goed werken met deze configuratie.

Ik had immers deze week een US Robotics Wireless Router USR808054 gekocht in de Carrefour (nu in promotie). Maar dat ding trok op niets. Het resette continu (waarschijnlijk defect), maar tijdens mijn zoektocht op Google las ik ook zaken zoals "complete crap", "doesn't work with Alcatel Speed Touch", "only works if you put a switch between the modem and router" enz...

Heb gelukkig mijn geld teruggekregen, maar ik ben dus nu op zoek naar een deftig toestel. Liefst 100 Mbps (maar 54 is ook ok), 256 bits WEP, WPA, sterke antenne(s), ...

Alle tips zijn welkom!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Persoonlijk heb ik ook een USR8054 en het ding werkt perfect (dan wel in combinatie met TN). Wat de snelheid betreft haal ik netto rond de 30 Mbit/s (en dan nog in mixed mode) wat blijkbaar bij de betere is voor WIFI.

Bij het zoeken op internet kom je trouwens dergelijke "complete crap" ervaringen tegen voor haast alle WIFI spullen, van LinkSys via SMC tot USR. Als je hierop verder gaat geloof je dat er niets goed is.
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Mja,

Ik heb een USR9106 Wifi Router + ADSL modem en die doet zijn werk ook perfect eigenlijk. Enige nadeel dat ik vind is dat je als je een wijziging doet aan de security instellingen ik altijd de router eerst moet rebooten alvorens die wijziging ook werkt.

Maar voor de rest, qua wifi support (lees, bereik & snelheid) en backplane snelheid van de interne switch ben ik ZEER tevreden. Ik haal gemiddeld een 20Mbit sustained en 30-40Mbit in burst afhankelijk van de data die ik overzet. Over de switch zelf haal ik iets van een 80-90Mbit sustained .. en dat is heel goed voor een home product!!

Daar ik zelf in de branche zit heb ik dit product reeds kunnen vergelijken met gelijkaardige types van D-Link, SMC, Linksys en Cisco. De enige 2 waarbij de Wifi throughput iets beter was waren Linksys en Cisco. D-Link en SMC waren een pak minder dan USR.

Maar ik heb toch voor USR gekozen omdat de security features van de linksys minder waren, en de Cisco een beetje te duur is voor home use :)
(USR9106, wifi, 4-port switch, adsl-modem, kost ongeveer 120€ )

Me dunkt dat jij dus inderdaad spijtig genoeg een defect product had, meer niet.

Grtz,

Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
My_download
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 22 keer

Inxs schreef:Hallo,

Ik had immers deze week een US Robotics Wireless Router USR808054 gekocht in de Carrefour (nu in promotie). Maar dat ding trok op niets. Het resette continu (waarschijnlijk defect), maar tijdens mijn zoektocht op Google las ik ook zaken zoals "complete crap", "doesn't work with Alcatel Speed Touch", "only works if you put a switch between the modem and router" enz...

Er zijn inderdaad een hele resem problemen bekend, zowel met de Speedtouch ethernet modems als met sommige Motorola Cable modems (TN) waarbij de (al dan niet wireless) firewall/router niet op een correcte manier de snelheid en duplex mode van de modem kan detecteren.
Of de fout op dat moment bij de modem dan wel het routertje zit is iets waar je ongetwijfeld ook uren over kan debatteren (alhoewel de problemen méér bij USR dan andere merken lijken voor te komen).
Een altijd werkende workaround is inderdaad het plaatsen van een 10Mb hub tussen router en modem, want de 10Mb half duplex van een hubje wordt altijd correct herkend.

Persoonlijk ken ik een resem vrienden die met de verschillende USR modellen werken en daar heel tevreden mee zijn. Op het tiental gebruikers dat ik zo ken, zijn er 2 die de hierboven vermelde problemen konden oplossen met een hub. Eentje daarvan is een Telenet gebruiker de andere werkt met een recente speedtouch van Thomson.
Onder de 8 andere zitten zowel Telenet als ADSL gebruikers en die laatsten gebruiken allemaal "Alcatel" branded Speedtouch modems.

Blijkbaar is het dus allemaal een kwestie van een beetje geluk hebben...
Zelf heb ik al een Linksys WRT54G, Zyxel Zywall 2 en 10w en een USR 8000A aan mijn Speedtouch gekoppeld en nog altijd géén problemen gehad...
Inxs
Starter
Starter

Bedankt voor de reacties, ik zal misschien pech gehad hebben... maar ik heb toch het vertrouwen in USR verloren.

Dus als iemand eens een aantal goeie merken én modellen zou kunnen posten die zeker werken met een Alcatel SpeedTouch zou dit zéér
welkom zijn!

Prijs range 150 à 200 euro met bovenstaande specificaties (zie oorspronkelijke mail)

Bedankt
Inxs
Starter
Starter

euh, price range is mét pcmcia kaartje inbegrepen, dus 50 euro aftrekken voor enkel de router :oops:
Evert
Starter
Starter
Contacteer:

r2504 schreef:Bij het zoeken op internet kom je trouwens dergelijke "complete crap" ervaringen tegen voor haast alle WIFI spullen, van LinkSys via SMC tot USR. Als je hierop verder gaat geloof je dat er niets goed is.

Maar je noemt ook meteen alle "bottomfeeder" merken op.
;-)

E.
My_download
Plus Member
Plus Member

Inxs schreef:Prijs range 150 à 200 euro met bovenstaande specificaties (zie oorspronkelijke mail)

Bedankt

Zoals Evert terecht opmerkte zit je met merken zoals Linksys, USR, SMC en volledigheidshalve ook Dlink, Topcom, Belkin een vrij compleet overzicht te maken van de echte bodemprijsprodukten en dan is het niet echt verwonderlijk dat ook de kwaliteit en de features zich in dezelfde regio bevinden.

De Linksys WRT54G is zo'n goedkoop instapmodel dat bovendien in de States zelfs voor zo'n 70$ te vinden is maar waar je hier toch nog altijd tussen de 110 en 175 Euro voor moet dokken. Als eventueel je Speedtouch wil dumpen en de Linksys WAG54G (=zelfde toestel als WRT54G maar mét ingeboude ADSL modem) dan krijg je van de distributeur (Ingram Micro) daar tot het eind van de maand gratis het Linksys PC-Card adaptertje bij voor een prijs die inclusief BTW en een redelijke winstmarge voor de dealer pal op jouw 150€ richtprijs moet uitkomen. Dan moet je natuurlijk eerst wel een dealer vinden die deze special offer zomaar wil doorverkopen zonder te proberen extra geld uit dat PC-Cardje te kloppen.

Op zich zijn die Linksys spullen eerder slechter dan de andere bodemprijsmerken, maar er bestaat een redelijk gamma aan freeware alternatieve firmwares voor ze en dan worden het wél degelijke apparaatjes met indrukwekkende features.

Als je toch liever meteen kwaliteit koopt, dan kan ik (samen met bv de forums op www.broadbandreports.com) Buffalo Tech aanbevelen. Die doen ook een router + PC-Card bundle (1xWBRG542 + 1xWLICBG543) die je wij Wallabie in Mechelen kan krijgen voor 243€. Dat is wel een hééél stevige prijs, want als ik bij de importprijs BTW en een 15% marge tel, dan zit ik nog altijd ONDER de 200€.
Even rondkijken bij de verschillende pc dealertjes en dan zou je ook aan die prijs moeten geraken denk ik.

Persoonlijk zou ik eerder die 50€ extra uitgeven aan het Buffalo materiaal, maar ja daar koop je natuurlijk ook wel je 2e wifi kaartje voor als je bij Linksys blijft...
Gast

heeft iemand van jullie ervaring met het merk Buffalo Tech ??

eventuele link : http://www.buffalotech.com
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

My_download schreef:Op het tiental gebruikers dat ik zo ken, zijn er 2 die de hierboven vermelde problemen konden oplossen met een hub.

Volgens wat ik eens ergens gelezen heb zit het probleem in de kabel tussen je USR router en je ADLS/TN modem. Wat er precies mee mis is weet ik niet meer daar ik zelf het probleem niet had.
Gast

das straf > mijn vraag wordt al beantwoord terwijl ik ze nog aan 't stellen ben ...

telepathie ??
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Anonymous schreef:das straf > mijn vraag wordt al beantwoord terwijl ik ze nog aan 't stellen ben ...

telepathie ??

Ach dat went wel, hier op userbase zijn we dan ook snel :wink:

Nee, inderdaad best wel grappig eigenlijk :-D
NuKeM
Evert
Starter
Starter
Contacteer:

Anonymous schreef:heeft iemand van jullie ervaring met het merk Buffalo Tech ??

eventuele link : http://www.buffalotech.com

Ik kan alleen maar dit zeggen; voordat ik zelf accesspoints ben gaan bouwen gebruikte (en installeerde ) ik enkel Buffalo Tech of Proxim.
Altijd kwaliteit en nooit problemen. De keuze tussen de twee was afhankelijk van het budget van de klant...

E.
Inxs
Starter
Starter

Evert
Starter
Starter
Contacteer:

Inxs schreef:Iemand ervaring met Level One?

http://www.level1.com/products3.php?sklop=7&id=540545

Ik heb ze zelf nooit getest maar heb gehoord dat ze voor hun prijs vrij goed zijn.....

E.
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Contacteer:

ik heb een switch van levelOne, en die is vrij goed, maar ja dat is natuuurlijk iets heel anders :)
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
aikon
Plus Member
Plus Member
Contacteer:

Level one is echt wel budget...
Hou er rekening mee dat het ding elk moment stuk kan gaan en dat je het even weer moet gaan inruilen :)

(Ohja kheb al 7 keer in de winkel gestaan om een level one product te om te ruilen naar een werkende)

Maar idd, als het werkt zijn ze best wel goed.
su root
Gast

Kijk een naas de Soho 401W op de www.hotbrick.nl site. Deze is wel wat duurder maar dan heb je gelijk een goede firewall
My_download
Plus Member
Plus Member

Inxs, als je toch een echt low cost produkt zoekt, raad ik je toch aan om bij Linksys te blijven. Even goedkoop en even slecht als alle andere uit het bodemprijssegment, maar met één groot verschil : vanwege de koppeling aan de CISCO naam verkoopt Linksys op z'n eentje ongeveer 3 keer zoveel van die spullen als de hele concurrentie bij elkaar.
Daardoor zijn er duizenden andere surfers die nét dezelfde problemen hebben met hun Linksys produkten als jij en een hele hoop van die gebruikers beschrijven die problemen + de oplossingen op forums zoals dit hier. Als je dus een Linksys hebt en dat ding doet raar of bepaalde zaken werken niet (bv wifi disconnects elke 10 minuten als de SSID broadcast uit staat) dan doe je gewoon een Google search (of google usenet search) en je hebt zo goed als zeker meteen een antwoord.

Zelfs al stoot je op een probleem waar gewoon géén Linksys oplossing voor is, dan nog kan je makkelijk overstappen naar een van de 3rd party firmwares voor die Linksys doosjes en de kans is groot dat het probleem dan wél opgelost is.

Kort samengevat : de hardware van al die dingen bevat doorgaans dezelfde componenten en werkt zonder problemen, als er iets misgaat heeft dat in 99% van de gevallen te maken met de firmware. Voor firmware fixes en/of alternatieven zit je in het bodemprijsgamma beter bij Linksys dan bij één of ander no-name produkt waar het R&D budget niet groot genoeg is om ook nog eens fixes te gaan uitbrengen voor slechte firmware...
Visi0n4ir
Plus Member
Plus Member

us robotics zeker niet
Evert
Starter
Starter
Contacteer:

My_download schreef:

Inxs, als je toch een echt low cost produkt zoekt, raad ik je toch aan om bij Linksys te blijven. Even goedkoop en even slecht als alle andere uit het bodemprijssegment, maar met één groot verschil : vanwege de koppeling aan de CISCO naam verkoopt Linksys op z'n eentje ongeveer 3 keer zoveel van die spullen als de hele concurrentie bij elkaar.
Daardoor zijn er duizenden andere surfers die nét dezelfde problemen hebben met hun Linksys produkten als jij en een hele hoop van die gebruikers beschrijven die problemen + de oplossingen op forums zoals dit hier. Als je dus een Linksys hebt en dat ding doet raar of bepaalde zaken werken niet (bv wifi disconnects elke 10 minuten als de SSID broadcast uit staat) dan doe je gewoon een Google search (of google usenet search) en je hebt zo goed als zeker meteen een antwoord.

Zelfs al stoot je op een probleem waar gewoon géén Linksys oplossing voor is, dan nog kan je makkelijk overstappen naar een van de 3rd party firmwares voor die Linksys doosjes en de kans is groot dat het probleem dan wél opgelost is.

Kort samengevat : de hardware van al die dingen bevat doorgaans dezelfde componenten en werkt zonder problemen, als er iets misgaat heeft dat in 99% van de gevallen te maken met de firmware. Voor firmware fixes en/of alternatieven zit je in het bodemprijsgamma beter bij Linksys dan bij één of ander no-name produkt waar het R&D budget niet groot genoeg is om ook nog eens fixes te gaan uitbrengen voor slechte firmware...

Je hebt hierin gelijk maar of dit nu en goede keuze is......
E.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”