Fibernet Home Gateway inherent instabiel ?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Ik had vroeger eigenlijk nagenoeg nooit downtimes op mijn Telenet lijn. Sinds Fibernet echter is het zeker minstens eens per maand dat mijn internet-connectie weg is. Als ik dan de modem effen reboot (enkele seconden stekker uittrekken) is het erna terug in orde. Ben tijdje geleden ook een ConnectionMonitor beginnen draaien om te zien of ik ook tijdens mijn afwezigheid geen downtimes heb.

Daaruit blijkt duidelijk dat ik regelmatig (toch eens per week) geen ping meer terugkrijg van mijn modem. Toevallig kwam Telenet ook op het werk ter sprake, en daaruit bleek ook dat mensen met Fibernet regelmatig uitval hebben van hun Internet verbinding.

Is dit een systematisch probleem ? Of zijn er batches van slechte modems, en laat ik de mijne ook best vervangen ? Ik wacht nog effen antwoorden van andere Telenetters en/of Charlotte af vooraleer ik verder de helpdesk contacteer..
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Probleem wordt precies erger. Daarnet al de tweede keer prijs vandaag.
Opus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 49 keer

Ikzelf heb fibernet 100 met een modem only.
Dus geen ingebouwde router en wireless.

Sinds een paar weken heb ik regelmatig last ook dat ik geen verbinding meer heb met het internet.
Dis is gemiddeld 1 a 2 keer per week en na de modem een paar seconden van de stroom te halen is het weer in orde.

Regio Hoboken.
Dreambox 800 / Open-Pli image / eSATA 750Gb / CCcam 2.1.4 / Schotel draaibaar
Core2duo E6600 Debian CCcam 2.1.4 server
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Heb dit ook gehad na het plaatsen van m'n modem only... bleek zo'n 5 keer per dag connectie te verliezen.

Uitiendelijk was het een probleem in de straat... puur toeval dus dat het met het plaatsen van de Fibernet modem samen viel.

Gewoon Telenet contacteren en blijven zeuren (hele opgave !).
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Lijkt me straf dat het een straatprobleem zou zijn, gezien het telkens opgelost is door gewoon effen de stekker van de modem uit te trekken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Ik zeg ook niet dat het bij iedereen een straat probleem is... maar het is dus ook niet altijd een modem probleem.

Als je merkt dat het niet in orde is contacteer je Telenet... net zoals je naar de garage gaat als er met je auto iets niet in orde is.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Behalve dat je van je garage meestal wel betere service hebt :p. Die gaan je niet afwimpelen met het argument "jamaar, je bent toch tot hier geraakt, dan zal er wel niets mis zijn met je wagen he".
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Niet vergeten dat internet altijd via een fysiek medium moet passeren. In dit geval de coaxkabel.

De coaxkabel die 35 jaar geleden hoofdzakelijk tegen de gevels van de huizen en aan verlichtingspalen is geplakt.
Misschien is de isolatie van die coaxkabel na 35 jaar blootstelling aan UV-licht, vrieskou en neerslag niet zo perfect meer. Misschien is de koperen kern zelfs gaan 'roesten'.

Aangetaste coaxkabels verslechteren de signaal-ruisverhouding en aangezien EuroDOCSIS 3.0-technologie veel gevoeliger is voor ruis dan EuroDOCSIS 2.0 is er misschien wel een oorzakelijk verband te leggen. Fibernet, internet als een knipperlicht?

Toevallig dat dit topic wordt gestart vlak na een stormachtige regenperiode? Vocht kan de impedantie(Ohm) van een geleider serieus om zeep helpen.

Misschien is het toch slimmer om kabels veilig en diep in de grond te steken, geen last van UV-licht, vrieskou en neerslag. Goed gezien, RTT.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

raf1 schreef:Misschien is het toch slimmer om kabels veilig en diep in de grond te steken, geen last van UV-licht, vrieskou en neerslag. Goed gezien, RTT.
Toen we verleden jaar een gesprongen waterleiding hadden in de straat en men alles moest openbreken verbaasde het me wel dat de coax gewoon open en bloot onder de grond ligt (tegenwoordig zit die wel in groene buizen).
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

ik heb FN100 met modem only, ergens aan de rand van het leuvense. Mijn router heeft geen enkele disconnectie gehad in een maand. De vorige keer was het mijn eigen schuld.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

raf1 schreef:Toevallig dat dit topic wordt gestart vlak na een stormachtige regenperiode?
Inderdaad toevallig, want het is al ettelijke maanden dat ik nu en dan eens een downtime heb. Het gebeurt juist niet vaak genoeg om er spoed achter te zetten om naar de Helpdesk te stappen. Daarom dat ik nu ook een monitor draai, om te zien of het wel niet vaker gebeurt (nl 's nachts of als ik er niet ben) en ik dan ook direct concrete data heb om mee naar de Helpdesk te stappen. De laatste 2 maand is het probleem precies wel verergerd. Ik werk heel regelmatig van thuis, en was nu bijna elke week wel eens dat ik ineens mijn VPN kwijt ben en dan blijkt dat heel mijn Internet weg is en ik de modem moet rebooten.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Misschien zou men de klant vrij moeten laten kiezen om eigen EuroDOCSIS 3.0-modems aan te sluiten op het Telenet-netwerk. Het is toch een standaard-technologie. Ook Netgear, DrayTek, Linksys-Cisco, Arris, Ubee en vele andere fabrikanten hebben EuroDOCSIS 3.0-modems in hun aanbod.
Zo kunnen we tenminste te weten komen wat de oorzaak is van de vele onderbrekingen.

Want met één soort modem kan je dus het probleem niet lokaliseren, we weten alleen dat EuroDOCSIS 3.0 op het Telenet-netwerk onstabiel is.

En zoals gewoonlijk zwijgt Telenet in alle talen over dit probleem. Dat bewijst op zich al dat er een behoorlijk probleem is met EuroDOCSIS 3.0 op hun netwerk.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Mijn Motorola Surfboard SVB6120E (Docsis 3.0) van mijn ex-Telenet aansluiting was anders toch wel berestabiel hoor.

Maar ik denk dat er wel een verschil gemaakt moet worden tussen de regionale verschillen van de kwaliteit van het coax netwerk.
In Limburg zou het coax netwerk in zeer goede en performante staat zijn. Dit in tegenstelling tot andere delen van het land.

Onderhoud dus ....
dovale_xl
Forumtroll
Forumtroll
Bedankt: 1 keer

eternum schreef:Mijn Motorola Surfboard SVB6120E (Docsis 3.0) van mijn ex-Telenet aansluiting was anders toch wel berestabiel hoor.

Maar ik denk dat er wel een verschil gemaakt moet worden tussen de regionale verschillen van de kwaliteit van het coax netwerk.
In Limburg zou het coax netwerk in zeer goede en performante staat zijn. Dit in tegenstelling tot andere delen van het land.

Onderhoud dus ....
Interkabel heeft het netwerk prima onderhouden in Limburg en elders in het vlaamse land.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”