FritzBox 7390: WLAN <-> LAN
Ik heb iets heel vervelends tegen met de FritzBox 7390. Na enkele dagen kunnen de WLAN devices geen verbinding meer maken met de LAN devices. De laptop kan via het draadloos netwerk WLAN dus niet meer aan de server via LAN. Voor alle duidelijkheid: de laptop is niet verbonden met de WLAN guest network, maar met het standaard WLAN netwerk van de FritzBox. Wat kan ik doen om dit probleem op te lossen? Iedere dag rebooten zie ik niet echt zitten.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 32 keer
Beetje tegen de regels in heb ik toch maar uw volledig bericht gequote. Ik vrees dat je in plaats van antwoorden eerder een hele boel vragen zult krijgen. Om te beginnen, beschrijf eens nauwkeurig hoe uw netwerk er uitziet. Je praat van een server.... waaruit we zouden kunnen afleiden dat uw netwerk een zuiver server/client configuratie zou kunnen zijn maar uit de rest zou men dat dan weer niet denken.
Dus noem eens op:
1) Waaruit bestaat uw LAN ? Dus alles wat met netwerkkabels aan elkaar en aan de FB en/of een switch hangt. Hoeveel machines? Welk operating system draaien ze ?
2) Uw WLAN idem dito
3) Uw guest WLAN, wie kan/mag daar op ? Of bedoelde je dat uw Guest Access disabled staat ?
Er zijn veel interpretaties mogelijk van uw uitleg. Ik heb een vermoeden (en het is alleen maar een vermoeden) dat je met uw Laptop via WLAN bestanden wil benaderen die op machines staan welke aan uw LAN hangen. Dat is op zichzelf geen enkel probleem als alles correct geconfigureerd is maar om DAT zeker te weten moeten we echt de hoger genoemde details weten teneinde uw probleem unbedingt te begrijpen.
[Mod Edit] Full quote weggehaald. Niet alleen tegen de regels, maar hier ook totaal zinloos. ph_d
Dus noem eens op:
1) Waaruit bestaat uw LAN ? Dus alles wat met netwerkkabels aan elkaar en aan de FB en/of een switch hangt. Hoeveel machines? Welk operating system draaien ze ?
2) Uw WLAN idem dito
3) Uw guest WLAN, wie kan/mag daar op ? Of bedoelde je dat uw Guest Access disabled staat ?
Er zijn veel interpretaties mogelijk van uw uitleg. Ik heb een vermoeden (en het is alleen maar een vermoeden) dat je met uw Laptop via WLAN bestanden wil benaderen die op machines staan welke aan uw LAN hangen. Dat is op zichzelf geen enkel probleem als alles correct geconfigureerd is maar om DAT zeker te weten moeten we echt de hoger genoemde details weten teneinde uw probleem unbedingt te begrijpen.
[Mod Edit] Full quote weggehaald. Niet alleen tegen de regels, maar hier ook totaal zinloos. ph_d
Geen enkel problem om vragen te stellen. Ik probeer de situatie hier wat duidelijker te schetsen. Als het nog niet 100% duidelijk is, vraag gerust door.
FritzBox IP-adres: 192.168.2.1 (vast IP)
Fileserver IP-adres: 192.168.2.2 (vast IP)
Laptop IP-adres: 192.168.2.20 (via DHCP fritzbox)
Alles zit dus op hetzelfde subnet (subnetmaskers gecontroleerd).
De fileserver is aangesloten op "LAN 1" van de fritzbox en de laptop werkt draadloos (WLAN). Het probleem blijft met de "WLAN guest access" aan of uit, dus dit kunnen we buiten beschouwing laten. Fileserver draait op Linux (met samba voor filesharing). Laptop werkt op Ubuntu. Ik heb ook al geprobeerd met een andere laptop met Windows 7 en daar was het net hetzelfde probleem.
Voor alle duidelijkheid, als ik de laptop via LAN 2 van de fritzbox aansluit (niet draadloos) werkt alles perfect.
Suggesties hoe ik deze situatie kan "debuggen"?
FritzBox IP-adres: 192.168.2.1 (vast IP)
Fileserver IP-adres: 192.168.2.2 (vast IP)
Laptop IP-adres: 192.168.2.20 (via DHCP fritzbox)
Alles zit dus op hetzelfde subnet (subnetmaskers gecontroleerd).
De fileserver is aangesloten op "LAN 1" van de fritzbox en de laptop werkt draadloos (WLAN). Het probleem blijft met de "WLAN guest access" aan of uit, dus dit kunnen we buiten beschouwing laten. Fileserver draait op Linux (met samba voor filesharing). Laptop werkt op Ubuntu. Ik heb ook al geprobeerd met een andere laptop met Windows 7 en daar was het net hetzelfde probleem.
Voor alle duidelijkheid, als ik de laptop via LAN 2 van de fritzbox aansluit (niet draadloos) werkt alles perfect.
Suggesties hoe ik deze situatie kan "debuggen"?
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Ik zie dat je het default LAN adres van de FritzBox (192.168.178.1) gewijzigd heb.
Tenzij je daar een zeer goede reden voor hebt, die je op geen enkele andere manier kan oplossen, zou ik dit niet doen.
Geen idee of dat het probleem is (zou niet mogen), but who knows ?
Tenzij je daar een zeer goede reden voor hebt, die je op geen enkele andere manier kan oplossen, zou ik dit niet doen.
Geen idee of dat het probleem is (zou niet mogen), but who knows ?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
- Bedankt: 149 keer
Met een ander LAN adres heeft het normaal gezien niks te maken. Hier werkt het toch met een ander LAN adres (reden: dat is een vereiste om VPN te kunnen opzetten tussen 2 fritzboxen).
Heb je in je FB het volgende aangevinkt in je WLAN settings: The WLAN devices displayed may communicate with each other
Een andere reden kan je firewall op je laptop zijn. Als die je wifi als een publieke hotspot beschouwt, zal die geen communicatie toestaan met andere toestellen.
Heb je in je FB het volgende aangevinkt in je WLAN settings: The WLAN devices displayed may communicate with each other
Een andere reden kan je firewall op je laptop zijn. Als die je wifi als een publieke hotspot beschouwt, zal die geen communicatie toestaan met andere toestellen.
Ik heb het subnet gewijzigd van 192.168.2.X naar 192.168.178.X, maar dit helpt niet.
"The WLAN devices displayed may communicate with each other" staat aangevinkt.
Zelfs met firewall uitgeschakeld op server en laptop kunnen die niet met elkaar communiceren.
Nog ideeën?
"The WLAN devices displayed may communicate with each other" staat aangevinkt.
Zelfs met firewall uitgeschakeld op server en laptop kunnen die niet met elkaar communiceren.
Nog ideeën?