SOHO netwerkkabel

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
TomVH
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 7 keer

Hallo,

Kan iemand antwoorden geven op voglende vragen? We veronderstellen dat de vragen van toepassing zijn op een SOHO omgeving.
  • Welke kabel kies je nu het best? UTP CAT5e, FTP CAT5e, SFTP CAT5e, UTP CAT6,...
  • Wanneer stijve kabel gebruiken? Wanneer soepele kabel gebruiken?
  • Shielde connectoren of niet shielde connectoren gebruiken? Wat zijn de regels om het shield van de kabel te verbinden met het shield van de connector? Shield van de kabel gewoon omplooien en connector nijpen zodat shield connector contact maakt met shield kabel?
  • mag je "nijpconnecotoren" gebruiken op stijve kabels?
  • wat is het verschil tussen de stijve kabels en soepele kabels. Mag je een stijve kabel altijd vervangen door een soepele? Zoja dan moet maar 1 soort kabel aangekocht worden.
Ik moet hier enkele netwerkkabels trekken. Vandaar mijn vragen.
Ik heb ergens gelezen dat je de standaard nijpconnectoren niet mag plaatsen op stijve kabels? Tot nu toe deed ik dat altijd :oops:

Krijg je een connector op een CAT6kabel?

staat er ergens beschreven hoe je een netwerkkabel moet aansluiten? Ik heb vroeger nog FTP CAT5e of SFTP CAT5e kabel gebruikt maar wat moet je dan doen met de folie en extra koper geleider? Moet je deze omplooien zodat de folie en geleider contact maken met de shield van de connector.

Een documentje waarin die alles beschreven staat zou mooi zijn :-o

Alvast bedankt!
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 89 keer
Provider
Te Koop forum

Hier is enige tijd geleden een topic over geweest: vereisten voor een netwerkkabel
Lees dat eerst eens door, je zal toch een aantal antwoorden vinden daar.
Internet/TV: Orange Zen Fiber + TV Vlaanderen
Kabelmodem: Arris CM3500B
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Mobile Vikings / Samsung Galaxy S23
TomVH
Pro Member
Pro Member

Had dit topic al gezien maar bij mijn vriendin heeft telenet ook connectoren genepen op een stijve kabel. Dus de techniekers van telenet doen het verkeerd?

Ik had graag een referentie gehad van een fabrikant ofzo. En in een CAT6 kabel heb je zo'n kruis als ik het mij goed kan voorstellen. Kun je daar dan nog zo'n connector opnijpen? Als dit niet het geval is, waarom gebruiken ze dan wel soepele CAT6 kabels? Allemaal vragen die nog niet opgelost zijn.

Ik wil het nu gewoon doen zoals het moet.

Zaterdag oude P4 PC als HTPC geïnstalleerd. 2-kanaals geluid naar een reeds geïnstalleerde versterker via een aangekochte kabel (jack to 2X cinch). Er zat veel "brom" op het geluid. Het was nochtans een dure kabel. Met andere kabel idemdito. Ik had zelf nog wat (goedkope) afgeschermde audiokabel liggen en de nodige (goedkope) connectoren. De connectoren gesoldeerd op de kabel zoals het hoort en het probleem van de brom is opgelost. Hieruit besluit ik dat het belangrijk is de juiste kabels te gebruiken met de juiste connectoren. Dit is waarschijnlijk ook zo met ethernet.

Er moet nu toch een handleiding bestaan van een fabrikant van ethernetkabels. Welke kabel wanneer gebruiken, welke connector op wel kabel en hoe de connector juist monteren.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 227 keer
Bedankt: 624 keer

Gebruik een patchpanel... Hoe rij ik best met de fiets van Parijs naar New York ? Je vliegt !
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 110 keer
Provider

CAT6 kabel word meestal gebruikt voor gestructureerde bekabeling van punt tot punt.
Bvb van de kelder tot en met verdieping 1,2 en 3... Op iedere verdieping een patchpaneel, en alles komt in de kelder toe op meerdere patchpanelen.
Vanaf een 2de patchpaneel vertrek je dan naar terminatiepunten voor iedere gebruiker of device.
CAT6 kabel moet altijd getermineerd worden met een CAT6 patchpaneel of een klein terminatiedoosje waarop je dan een patchkabel in CAT5 of CAT6 kan aansluiten naar je device. Er bestaan ook RJ45 fiches speciaal voor CAT6 als het echt niet anders kan.

Zo heb ik het toch geleerd.

Verder is CAT5 ruim voldoende, maar waarom geen CAT6 nemen?

http://donutey.com/ethernet.php
http://en.wikipedia.org/wiki/Category_6_cable
http://www.ertyu.org/steven_nikkel/ethernetcables.html
TomVH
Pro Member
Pro Member

Zelf wat opzoekwerk gedaan. Hieronder de antwoorden die ik op het net gevonden heb.
Welke kabel kies je nu het best? UTP CAT5e, FTP CAT5e, SFTP CAT5e, UTP CAT6,...
Voor gigabit => Cat5e. Korte afstanden 10gigabit => CAT6. Lange afstanden 10Gigabit => CAT6a
een shield?
Goh, Als de netwerkkabels in de buurt liggen van vermogenkabels, dan opteer je misschien best voor een afgeschermde kabel.
http://www.emcuk.co.uk/awareness/Pages/ ... Cables.htm
Het probleem is echter dat home routers niet geaard zijn. De shield zal dus maar gedeeltelijk zijn werk kunnen doen. (enkel capacitively coupled interference)
Wanneer stijve kabel gebruiken? Wanneer soepele kabel gebruiken?
Ik denk dat stijve kabels meer gebruikt worden om te connecteren aan patch panels en wandcontactdozen. Gebruik je geen van beide, kies dan voor een soepele kabel. Let goed op welke connectoren je gebruikt. Er zijn er voor stijve kabels en voor soepele kabels. Sommige connectoren kunnen gebruikt worden voor beiden.
http://www.vpi.us/catacc-plugs.html
Eerste connector is enkel voor soepele kabels. De tweede kan gebruikt worden voor soepele kabel en stijve kabel
Shielde connectoren of niet shielde connectoren gebruiken? Wat zijn de regels om het shield van de kabel te verbinden met het shield van de connector? Shield van de kabel gewoon omplooien en connector nijpen zodat shield connector contact maakt met shield kabel?
Shielde connector gebruiken voor afgeschermde (shielded) kabel
installatie =>http://www.ubnt.com/wiki/Proper_installation
mag je "nijpconnecotoren" gebruiken op stijve kabels?
Hangt af van het type connector.
wat is het verschil tussen de stijve kabels en soepele kabels. Mag je een stijve kabel altijd vervangen door een soepele? Zoja dan moet maar 1 soort kabel aangekocht worden
hangt af van de connector. Patchpanels en wandcontactdozen kunnen enkel verbonden worden met stijve kabel denk ik. Meer uitleg hieronder in de tekst van Jaker
jaker schreef:Soepele kabel is voor "beweegbare" verbindingen: patchkabels, aansluitkabels naar pc, router enz. Stijve kabel is voor "vaste" verbindingen: kabels in of op muur, aangesloten op RJ45 contactdoosjes of vaste deel pactchpaneel. Het grote verschil tussen beide kabels heeft niets te zien met de lengte, maar vooral met de connectoren. Een soepele kabel bestaat uit 8 draden die elk op zich bestaan uit een aantal soepele, dunne koperdraadjes. Als connector gebruik je best RJ45 connectoren om "op te nijpen" met een speciale tang. Deze connectoren gaan namelijk in elk draadje twee contactpunten indrukken die, door de isolatie, een goede verbinding verzekeren in de "vlecht" van de dunne koperdraadjes. Stijve kabel bestaat uit 8 draden met telkens slechts 1 stijve draad elk. Hier gebruik je best connectoren met V-contacten: het contact met de draadjes wordt gemaakt door langs twee kanten, door de isolatie, in te snijden in de stijve draad om zo een goede verbinding te verzekeren.
Meest gemaakte fout is een RJ45 connector op een stijve kabel nijpen. De twee contactpunten, die ik hierboven reeds vermelde, gaan niet in de stijve draden kunnen indringen en maken slechts oppervakkig contact door tegen de draad aangedrukt te zitten. Als je dan daarna met de connector beweegt, loop je grote kans dat de draadjes een heel klein beetje gaan verschuiven t.o.v. de connector met slechte contacten als gevolg. :nono:
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”