Belgacom Fair Use Policy

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
FleXe
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Naar aanleiding van een roodgloeiend topic rond de FUP van Telenet brandt volgende vraag op mijn tong:

In hoeverre hebben de Belgacom Skynet klanten onder jullie eigenlijk al communicatie ontvangen i.v.m. hun verbruik, of erger nog; gemerkt dat ze de dupe zijn van wanpraktijken zoals Telenet ze schaamteloos toepast, meerbepaald het dichtknijpen van de lijn tijdens zogenaamde “piekuren”? Sinds deze maand zijn we thuis namelijk overgestapt op VDSL2 (+ digitale tv) en mijn vader is nogal bezorgd dat we weldra als grootverbruiker bestempeld zullen worden.

In mijn ogen zijn we dit echter niet. Bij BGC betekent digitaal tv kijken namelijk dat er aan je bandbreedte gesnoept wordt en een eenvoudige rekensom en wat basiskennis leert me het volgende: non-HD-materiaal vereist om en rond de 2,5 à 3 Mbit downstream, hetgeen overeen komt met een dikke GB/uur aan data dat erdoor vliegt. Een paar uurtjes tv kijken per dag doet het verbruik zo al gauw stijgen. Zelf kijk ik bovendien redelijk wat 1080p materiaal op YouTube en haal ik ook steeds meer games binnen via digitale kanalen zoals Steam. Ook dit draagt logischerwijze bij aan een groeiend verbruik in vergelijking met vroeger, toen we nog een ADSL 4,6 Mbit lijntje en nog geen digitale tv hadden. Toch beschouw ik ons verbruik niet als zijnde buitensporig.

Ondertussen zitten we op 60% van onze "limiet" van 500 GB, dus tegen het eind van deze maand geraken we daar waarschijnlijk ook wel aan. Nu kan je daarna wel nog gratis volumepacks van 20 GB "bijkopen", waaruit ik durf af te leiden dat je volgens BGC een "grootverbruiker" bent vanaf 500 GB. Hoewel BGC in se dezelfde voorwaarden hanteert als Telenet, heb ik nog geen enkel verhaal gehoord van BGC klanten die op smallband gezet werden toen ze dit volume bereikt hadden. Telenet daarentegen schaamt zich niet om zelfs bij de duurste abo's al bij een verbruik van een "schamele" 100 GB de kraan dicht te draaien. Rondom mij hoor ik dit steeds vaker bevestigd worden.

Is Belgacom bewust beduidend milder? Zoja, hoe komt dit? Beschikken zij technisch gezien misschien niet over de middelen om een onderscheid te maken tussen verbruik door BGC TV en internet? Ze kunnen hun klanten immers niet gaan dwingen om minder tv te kijken, toch?

Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door FleXe 19 dec 2011, 12:08, in totaal 1 gewijzigd.
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Belgacom TV kijken (via decoder) heeft geen invloed op je volume!
Kijken via www.tvoveral.be of de tv overal apps op android/OSX dan weer wel.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Doet er niet toe hoeveel je verbruikt...1Tb 2Tb ze gaan geen brieven sturen om je een beetje aan te passen.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
qless
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

Als je de 500GB op gebruikt hebt, en je klikt niet de gratis 20 GB pakketjes aan zal je WEL op smalband komen. Overigens heb ik toen ik nog bij BGC zat al eens de 900 gehaald zonder problemen.
FleXe
Starter Plus
Starter Plus

Ok maar los daarvan blijf je wel vrij in je gebruik he qless...

En dat verbaast mij wel axs? Ik zou immers zweren dat er op dagen dat ikzelf niet thuis ben er toch redelijk wat data op de meter bij komt. Mijn ouders kijken immers elke avond van 19u-1u digtale TV...
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Digitale TV gaat echt niet van je volume af. Je hebt toch geen onbeveiligde wifi, hé?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

FleXe schreef:Ok maar los daarvan blijf je wel vrij in je gebruik he qless...

En dat verbaast mij wel axs? Ik zou immers zweren dat er op dagen dat ikzelf niet thuis ben er toch redelijk wat data op de meter bij komt. Mijn ouders kijken immers elke avond van 19u-1u digtale TV...

zet eens netlimiter op je pc's dan zie je direct welke progjes wat gebruiken.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
FleXe
Starter Plus
Starter Plus

Goztow schreef:Digitale TV gaat echt niet van je volume af. Je hebt toch geen onbeveiligde wifi, hé?
Ik gebruik een WPA2 beveiliging met AES encryptie. Deze gaat wel regelmatig af omdat m'n PS3 en Nintendo 3DS al eens moeilijk willen doen onder deze beveiliging...
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 451 keer

Hierbij een test gedaan waarbij 2TB per maand geen probleem is zonder klagen van hun.
denkleine
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 12 keer

BelgacomTV via decoder gaat inderdaad niet van je verbruik.

Wanneer je in je BBOX2 gaat kijken ga je 2 of 3 Vlan ziens staan.

Vlan10 -> Internet
Vlan20 -> VOIP
Vlan30 -> BelgacomTV

Kunt dit vergelijken met 3 verschillende tunnels op je lijn.
Enkel wat er over Vlan10 gaat wordt bij u traffic gerekend. Dus ergens gaat er toch iets moeten zijn dat traffic verbruikt op u modem.
FleXe
Starter Plus
Starter Plus

Zouden Spotify en internetradio misschien niet de boosdoener kunnen zijn?

Nu, op zich maakt het ook niet veel uit als Belgacom toch niet klaagt en 2 TB, daar kom ik NOOIT aan...
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 451 keer

Weet niet exact hoe het met spotify zit, maar Deezer (gelijkaardig) sleurt er hier toch wel wat door.

Vroeger non-stop internet radio aan (high quality-stubru), toen ging het minder snel als met Deezer. Kwalitiet is uiteraard wel beter.
Hier gemiddeld nu 100GB per maand, met hier en daar wat downloaden bij.

Dus mogelijk toch even kijken of die uurtjes youtube niet aantellen of mogelijk de buren er ook op zitten?

Maar in ieder geval niets om zorgen over te maken bij belgacom, je kan zelfs volume blocks bij kopen volledig automatisch
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

FleXe schreef:Is Belgacom bewust beduidend milder? Zoja, hoe komt dit?
Dit komt voornamelijk door het feit dat elke gebruiker een apart koperpaar heeft tot aan het dichtstbijzijnde glasvezelknooppunt.
Bij Telenet daarentegen zitten tot 1400 woningen op dezelfde coaxkabel (via verschillende aftakkingen) tot aan het dichtstbijzijnde glasvezelknooppunt.
FleXe
Starter Plus
Starter Plus

Ja ik heb verschillende abonnementen op YT waarvan 90% toch dagelijks gecheckt wordt en ook in HD kwaliteit uitgezonden wordt. Daarbij is het tegenwoordig de periode van de games dus Steam is tegenwoordig ook aardig aan het downloaden (+ updates en dergelijke). Dan komen daar ook nog eens apps en updates uit de iTunes store bij, dus lijkt me toch nog goed mogelijk hoor.

Maar het wordt nog maar eens bevestigd. De digitalisering breidt uit en 100 GB aan data stelt dan ook niet veel meer voor tegenwoordig.

Erg jammer dat Telenet dat niet inziet/wil inzien...
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

FleXe schreef:Is Belgacom bewust beduidend milder? Zoja, hoe komt dit? Beschikken zij technisch gezien misschien niet over de middelen om een onderscheid te maken tussen verbruik door BGC TV en internet?
Ja, Belgacom is beduidend milder.

Hoe het komt ? Ik denk voor 2 redenen:
  1. Belgacom's netwerk is waarschijnlijk beter opgebouwd, zodat een "grootverbruiker" geen negatieve invloed heeft op de andere gebruikers, wat bij Telenet blijkbaar wel het geval is.
  2. Waarschijnkijk is Belgacom's capaciteit naar het Internet immens veel groter dan dat van Telenet. Waardoor het piekverbruik, dat hun aangekochte capaciteit overschrijdt, hen wellicht veel geld kost.
Hun FUB policy zorgt er dan ook voor dat (a) de grootverbruikers minder het netwerk voor anderen platleggen en (b) ze de kosten voor piekverbruik kunnen vermijden ?

Ze kunnen prfect het onderscheid maken tussen verbruik door BGC TV en internet (zoals reeds corrcet beantwoord door de andere posters)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

deze is bij belgacom wel heeeeeeeeel groot.
Volgens een medewerken van belgacom zou de limiet staan op 10 000 GB
Dus als gewone particulier kan je dat mijn inziens nooit opgebruiken.
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
FleXe
Starter Plus
Starter Plus

M.a.w. 10 terrabyte per gebruiker per maand?!
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster

yep dat is mijn laatste informatie.
5TB ben ik zeker dat is al van dag 1 zo
Een vriend van mij gebruikt iedere maand rond de 3TB en heeft nog nooit een email gekregen.
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Heb ook al eens meer dan 2Tb verzet, geen probleem.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Zeuske
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 6 keer

lol dan moeten jullie toch veeeel downloaden neen?
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster

als je bvb een gezin hebt met 6 kids kan dat heel snel gaan.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Klein voorbeeldje...

De piekjes die je ziet is enkel en alleen van de music for life live streaming (stubru).
Op 24 uur zit je al aan 10GB met "af en toe" eens de stream te bekijken met één PC.

Dus als je pakweg 2 kinderen hebt die dag in dag uit youtube kijken dan heb zit je wel snel aan 500+GB hoor.
Bijlagen
mfl.jpg
(35.44 KiB) 217 keer gedownload

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”