Routerboard 450G (was: Load Balancing TN & BGC)

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
UB_removed1963
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 13 keer
Provider

Ik heb ondertussen mijn Routerboard 450G hier aangekregen, maar dien alles nog in te stellen.
Winbox is geïnstalleerd en ik kan prima een connectie maken met het Routerboard via het MAC adres.

Enig idee hoe ik dit alles instel om beide verbindingen te combineren?

Ethernet1: POE (enkel voor stroom)
Ethernet2: Telenet (rechtstreeks van modem naar Routerboard)
Ethernet3: Belgacom (modem logt automatisch PPPoe sessie in)
Ethernet4: LAN naar PC
Ethernet5: LAN naar WNDR3700 die enkel als Switch/AP dienst doet

Zou het kunnen dat ik de Belgacom modem zo dien in te stellen zodat deze als modem only gebruikt wordt? (PPPoe sessie wordt dan tot stand gebracht door Routerboard?)

Wanneer ik het Routerboard out of the box aansluit krijg ik een rechtstreeks IP van Telenet dat lijkt op 84.194.x.x

Ik zou beide verbindingen willen gebruiken om voor een aantal protocollen (bv. Usenet, HTTP, FTP, SMTP & POP3) de snelheid van beide verbindingen te combineren en het routerboard als DHCP server willen gebruiken.

screenshots winbox:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer
Provider

Waarom offer je een poort op om louter power aan je router te geven ?

Wat de config betreft zal ik eens kijken... heb die van mij ook nog maar recent.
UB_removed1963
Premium Member
Premium Member
Provider

Omdat ik eigenlijk slechts 3-4 poorten nodig heb.(Telenet, Belgacom + 1x LAN in principe) Maar ik zou in principe wel op Eth1 Telenet kunnen hangen, Eth2 Belgacom en Eth3 mijn LAN.(naar de WNDR3700 die als switch/AP dient, met de Mikrotik die IP's uitdeelt en DHCP uitgeschakeld op de WNDR3700.)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Nu het eerste dat je zal moeten doen is je switch configuratie afbreken... poorten 2 tem 5 staan namelijk in switch mode, terwijl je iedere poort apart wil configureren. Eens je de aparte interfaces hebt kan je op die van Belgacom een PPPoE client aanmaken waarin je je user/password zet, en dat wordt dan op zich weer een nieuwe interface.
UB_removed1963
Premium Member
Premium Member
Provider

Op het eerste zicht kan ik die switch configuratie niet zomaar verwijderen? Misschien doe ik iets verkeerd..ben niet helemaal vertrouwd met de interface.

Afbeelding

Config nu is:
Eth1: Telenet
Eth2: Belgacom
Eth3: LAN

Afbeelding

Verdere huidige configuratie:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Je poort 3, 4 en 5 staan nog altijd in een switch configuratie met poort 2 (zie masterport).

Op basis van de traffic heb je blijkbaar NAT masquerading rule zitten naar je BGC interface (aangezien je daar een 192.168.0.1 address hebt veronderstel ik dat die achter je BBOX staat wat je dus kan veranderen door zelf een PPPoE client bij te definieren op die interface, je krijgt dan een extra interface die je dan kan gebruiken in je NAT)

Hoe je moet load balancen tussen de twee heb ik geen ervaring mee... vermoedelijk meerderre NAT rules met additionele parameters.

Ik hoop trouwens dat je de seriele interface aangesloten hebt... een foutje is snel gemaakt in het begin en dan kom je op dat ding niet meer op :lol:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Oei... geen reactie meer... z'n config misschien verprutst :lol:
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: kitt1977
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 45 keer
Contacteer:
Provider

bwa valt toch mee :)

je kan easy backupjes maken :)

En connecten op Mac .. als je het verkloot .... heb de seriële poort nog nooit nodig gehad .. ( is ook lastig als die soms 50 a 100km verder staan )
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Provider

Kitt schreef:En connecten op Mac .. als je het verkloot
Als ik per ongeluk m'n firewall zo zou zetten dat hij al m'n connecties blocked dan lijkt het mij bizar dat dit iets zou oplossen.

En welk protocol gebruikt hij dan (zeker aangezien je over remote toestanden spreekt moet het dan ook nog routable zijn) ?
UB_removed1963
Premium Member
Premium Member
Provider

r2504 schreef:Oei... geen reactie meer... z'n config misschien verprutst :lol:
Nee hoor, gewoon nog geen tijd gehad om er verder naar te kijken..niet iedereen zit dagelijks op het forum hoor :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”