Huawei claimt 1Gbps-snelheden over koperlijnen

Nieuws omtrent telecom
Plaats reactie
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

De Chinese netwerkfirma Huawei zegt er in geslaagd te zijn om over een afstand van maximaal 100 meter een doorvoersnelheid van 1Gbps over een dsl-koperlijn te behalen. Hierdoor zouden telecombedrijven langer koper kunnen blijven gebruiken.

Huawei gebruikt voor de hoge doorvoersnelheden van 1Gbps - upload en download bij elkaar opgeteld - over één enkele twisted pair-koperlijn de zogenaamde time division duplexing-techniek. Bij een afstand van 200 meter zou de firma met zijn experimentele Giga DSL-technologie nog 500Mbps weten te behalen, zo schrijft GigaOM.

Nokia Siemens Networks claimde in oktober vorig jaar een snelheid van 825Mbps te kunnen behalen over een afstand van 400 meter. Onderzoekers stelden echter in 2009 al dat downloadsnelheden tot 1Gbps over koperkabel haalbaar waren.

Volgens Huawei maakt de Giga DSL-technologie het voor telecombedrijven mogelijk om vanuit bijvoorbeeld een wijkkast de bestaande koperverbindingen te gebruiken. Hierdoor kunnen zij tegen relatief lage kosten toch hoge doorvoersnelheden leveren aan klanten. Het is nog niet duidelijk wanneer Huawei de benodigde dsl-apparatuur kan gaan leveren.
http://tweakers.net/nieuws/78784/huawei ... ijnen.html

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Marlboro
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 215 keer

Wauw, da zou pas vooruitgaan :-).
Maarja, als iemand bv 3-5-10km van de centrale ofzo woont schiet er dan blijkbaar nie veel meer over van die leuke hoge snelheden?
Ge kunt ze kussen
qless
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

Dit zijn meer verbeteringen op VDSL2, dus ook bedoeld om vanaf de straatkast (ROP) te doen, en niet vanaf de centrale (LEX)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Bij VDSL2 zie je vaak nog afstanden van 1500 meter... wat zou betekenen dat deze techniek slechts voor zo'n 6% bruikbaar is (en dit dan nog in de veronderstelling dat er eveneel aansluitingen zitten binnen de straal 0-100m als bijvoorbeeld tussen 1400-1500 meter).
Kainiac
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 25 keer

Als ze deze filosofie doortrekken (haha, snapt ge hem) dan hebt ge straks glasvezel tot 1 meter voor de deur en dan nog een meter koperdraad om toch een snelheid van 10 Gbit te kunnen halen. Hoe belachelijk is dat?
Als er in een gebied ooit een koperdraad is gelegd kan die ook vervangen worden door glasvezel.
Bedrijven die niet of te laat investeren in deze technologie zullen niet overleven.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Enig idee wat het kost om glas bij jou binnen te leggen? Niet verschieten als ze 15000 euro vragen hé?

KIjk even naar deze post : http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... R0#p354636
Je ziet duidelijk waar de LDC is van Belgacom (waar dus glasvezel ligt!) en de 2 loodsen waar men glasvezel internet wou. Kostprijs voor het graven alleen al (!!!) van de gleuf + leggen glasvezel (+/- 15m?) : 5400 euro... *kuch*

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
vuurvos
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 208 keer
Contacteer:

r2504 schreef:Bij VDSL2 zie je vaak nog afstanden van 1500 meter... wat zou betekenen dat deze techniek slechts voor zo'n 6% bruikbaar is (en dit dan nog in de veronderstelling dat er eveneel aansluitingen zitten binnen de straal 0-100m als bijvoorbeeld tussen 1400-1500 meter).
Hiermee ga je compleet de mist in ...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Misschien kan je dat ook eens uitleggen waarom...
vuurvos
Erelid
Erelid
Contacteer:

Bij VDSL2 was de afstand tot onlangs nog beperkt tot 1000 meter. De verlenging naar 1400 meter (en niet 1500 meter) heeft ervoor gezorgd dat de aansluitbaarheid op VDSL2 met 2 % is gestegen (ik laat het aan jou over of dit veel is of niet). De rest van de aansluitingen zit dus op minder dan 1000 meter. Ongeveer een derde van de klanten waarvoor VDSL2 beschikbaar is zit op minder dan 400 meter. Met de nieuwe techniek kan men op 100 meter 1Gbps bekomen en op 200 meter 500 Mbps. Waarschijnlijk geraakt men nog tot 250 Mbps op 400 meter (alhoewel Nokia Siemens Networks in oktober vorig jaar een snelheid van 825Mbps claimde te kunnen behalen over een afstand van 400 meter).

Met toevoeging van VBB kasten komen er tenslotte nog meer klanten bij die op maximum 200 meter van de ROP zitten. Ik zie het percentage waarvoor deze techniek bruikbaar is met snelheden tot 500 Mbps in de toekomst toch beduidend hoger dan die 6 % die jij beweert. Ik weet wel: jij hebt het over de volle snelheid van 1 Gbps en een afstand van < 100 meter. Toch zal dit uiteindelijk ook meer zijn dan 6%, ik zou eerder denken aan 13 à 15 % temeer omdat de techniek natuurlijk niet stilstaat en er zeer zeker nog hogere snelheden te behalen zijn.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

vuurvos schreef:Toch zal dit uiteindelijk ook meer zijn dan 6%, ik zou eerder denken aan 13 à 15 % temeer omdat de techniek natuurlijk niet stilstaat en er zeer zeker nog hogere snelheden te behalen zijn.
Het blijft al bij al een theoretische discussie omdat dit eerst en vooral labo testen zijn en helemaal nog niet commercieel beschikbaar.

In ieder geval ik begrijp je stelling over de afstand... ik ging namelijk uit van een perfecte spreiding van de ROP's op de maximale afstand en die stelling is inderdaad niet correct.
vuurvos
Erelid
Erelid
Contacteer:

Als ik stelde dat: "Hiermee ga je compleet de mist in ..." moet ik toegeven dat dit bij nader inzicht overdreven was. Mea culpa ...
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”