@Pidgey : voor wat meer informatie over eventuele mogelijkheden om een 'bedrijfje' van je activiteiten te maken kan je eventueel eens kijken op
www ikwilstarten be Dat is een website opgezet door Acerta (= een bedrijf dat o.a. loonadministratie doet (sociaal secretariaat), en ook sociale bijdragen voor zelfstandigen verzorgt). Unizo kan je vast nog wel meer soortgelijke bedrijven opgeven, ken zelf o.a. Sofim, Attentia, SBB Sociaal Secretariaat.
Als je activiteiten bescheiden blijven kan je eventueel opteren voor het statuut van 'kleine onderneming'. Maar dan moet je jaarlijkse omzet beperkt blijven tot 5.580 Euro.
Als kleine ondernemer hoef je geen BTW aan te rekenen op je facturen, maar je kan ook geen BTW aftrekken/recupereren van je aankoopfacturen.
Op jouw facturen moet je verplicht de volgende vermelding “Kleine onderneming, onderworpen aan de vrijstellingsregeling van belasting. BTW niet toepasselijk" aanbrengen.
Deze link van de overheid geeft nog wat meer info :
http://fiscus.fgov.be/interfaoifnl/Vrag ... chise5.htm
Hoe er rekening mee dat je als bedrijf ook de volgende kosten hebt :
1)
Sociale bijdrage zelfstandigen
Bij de hoger vernoemde sociaal secretariaten of een van de andere kan je hier voor info terecht. Als kleine onderneming zal dit wel meevallen. Val je buiten de categorie 'kleine onderneming' dan betaal je de eerste 3 jaren een vast (laag) bedrag per kwartaal.
Na 3 jaren wordt er bekeken wat je werkelijke cijfers waren en komt er een herziening. Dat kan voor veel startende ondernemers vaak een onverwachte financiële opdoffer zijn, omdat ze er zich niet aan verwacht hadden.
Vanaf de volgende jaren betaal je op basis van het voorgaande jaar. Tip : Kijk in je eerste jaren toch al de werkelijke cijfers na en geef deze op aan je sociaal secretariaat. Dan kunnen ze je alvast iets meer vooraf laten betalen, en vallen herzieningen niet zo zwaar.
2)
Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering
Dit is een verzekering om je te dekken tegen allerlei zaken waar je als bedrijf aansprakelijk voor bent. Informeer bij een bevriend/bekend verzekeringsagent/kantoor/makelaar.
3)
Boekhouding
Als je dit zelf niet kan (of er geen tijd voor hebt), kan je een boekhouder vragen om je jaarlijkse(*) aangifte te doen. Zij kunnen o.a. je jaarlijkse listing van BTW-plichtige klanten doen, je belastingaangifte invullen. Sommige boekhouders hanteren een vast uurtarief, anderen hebben een forfaitair bedrag. Tip : lever je administratie zo ordelijk en gestructureerd mogelijk aan, dit bespaart tijd (en dus kosten). Vb een klasseur met onderverdelingen : aankoopfacturen, verkoopfacturen, alle mogelijk fiscale attesten, rekeningen voor je sociale bijdragen. Als je een 'investering' doet voor je bedrijf (vb. aankoop PC) meldt dit dan duidelijk aan je boekhouder (schrijf het op de factuur, of hang er een nota aan, of geef hem een lijst met de facturen van investeringen).
In vele gevallen zal je boekhouder ook zonder zo'n nota wel concluderen dat het om een investering gaat. Maar als je handelsactiviteit zou bestaan uit verkoop computermateriaal, en je koopt er dan eentje aan als investering om zelf voor je zaak te gebruiken, dan zal je boekhouder dit niet weten.
Belangrijk voor je jaarlijkse BTW-listing : de juistheid van BTW-nummers van je klanten. Je hebt ooit klanten die een 'oud' BTW-nummer nog op hun facturen hebben staan, of een foutief nummer (drukfout). Controleer daarom altijd het nummer op de volgende link, als je een nieuwe BTW-plichtige klant krijgt :
http://ec.europa.eu/taxation_customs/vi ... anguage=NL Maak een afdruk van het resultaat en hou dit bij in je klantenmap.
Belangrijk :
Als je ooit met buitenlandse klanten te maken krijgt, en geen kleine ondernemer meer zou zijn, is de controle van BTW-nummers van het grootste eigen belang. Blijkt zo'n nummer niet (meer) te bestaan, dan betaal JIJ, uit jouw eigen zak, de BTW over het netto-bedrag van je factuur.
Vb. Een Nederlandse/Duitse/Franse/Italiaanse klant koopt voor 1.000 Euro computermateriaal bij jou aan. Jij rekent géén BTW aan (intracommunautaire levering). Klant betaalt 1.000 Euro aan jou. Als het BTW-nummer niet klopt, dan komt de BTW-administratie bij jou om 21% BTW aankloppen (die jij nooit van de klant gehad hebt). 't Is dan jouw probleem om die 21% terug te kunnen recupereren van de klant.
Het kan zeker geen kwaad om af en toe nog eens te controleren of het BTW-numer nog steeds actief is.
----------------------
Je schrijft zelf dat je nog student bent. Inkomsten kunnen er mogelijk toe leiden da je ouders geen kinderbijslag meer zullen trekken en mogelijk dat je niet meer 'kind ten laste' op de belastingbrief van je ouders bent.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(*) jaarlijks is enkel zolang je onder de regeling van kleine onderneming valt.