Telenet Homespot (was : surfen via je buur)

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Iets anders: zet dit geen enorme security deur open ? Ik kan immers totaal niet weten dat de SSID die ik zie daadwerkelijk een Homespot is. Ik neem aan dat er gaat moeten ingelogd worden, maar voor hetzelfde geld gebeurt er een man-in-the-middle attack en is iemand mooi Telenet logins aan het verzamelen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

bollewolle schreef:Buiten het feit dat je bij BGC van het hele wereldweide Fon netwerk gaat kunnen gebruik maken.
Ik had het dan ook eerder over de technische implementatie.
bollewolle schreef:Iets anders: zet dit geen enorme security deur open ? Ik kan immers totaal niet weten dat de SSID die ik zie daadwerkelijk een Homespot is.
FON gebruikt volgens mij geen key op het AP zelf (is gewoon publiek toegankelijk), maar gaat via een captive portal waarop je via SSL inlogged. Hier is het steeds zoals overal op internet jou verantwoordelijkheid dat je de SSL gegevens controleert.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Wat ik me hierbij afvraag: kunnen SSID's iemands eigendom zijn?

Er is namelijk geen enkele centrale authoriteit rond SSID's. Iedereen doet maar. In drukke buurten heb je bvb meerdere default 'linksys' ssid's. Dus als mijn buurman wifi89 bvb heeft op zijn LAN, is hij dan rechtmatige eigenaar van wifi89 ? Waar staat bvb in de wet dat het mij verboden is om ook bvb wifi89 te gebruiken als SSID ?

Trek het door naar Telenet, als ik mijn access point met high-gain antenne's op 250mW vanop de zolder laat zenden, gaan heel wat mensen deze access point zien als ik er een welbekende SSID spoof.

Want hoe kan iemand aantonen dat een bepaalde SSID zijn wettige eigendom is ?
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Ik vraag mij toch af hoe nuttig dit is, op de heel wat plaatsen waar ik mobiel internet gebruik is er geen bewoning(trein, park,strand,...).
Bovendien hangt het ook af van type bewoning(als je een grote voortuin hebt, zal je Wifi slecht bereikbaar zijn.
Bovendien is het inderdaad een manier v/d grote providers om lasten op hun Mobiel netwerk te verlichten, electriciteit(de meeste routers hebben een mogelijk om de Wifi uit te schakelen volgens een schema, zodat ie automatisch afgaat en dus minder verbruikt als je slaapt op je werk bent, maar die van de providers niet :roll: ) te sparen,...
En als de snelheid dan nog beperkt wordt tot 3GB/s(logisch voor de eigenaar) kan je evengoed 3G gebruiken.

Publieke WiFi was misschien een leuk idee in 2006(oprichting van FON) toen Mobiel internet nog duurder/minder verspreid was, maar heden ten dage lijkt het mij een beetje nutteloos.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ub4b schreef:Wat ik me hierbij afvraag: kunnen SSID's iemands eigendom zijn?
Nee, iedereen is vrij een SSID te kiezen die hij wil.
ub4b schreef:Trek het door naar Telenet, als ik mijn access point met high-gain antenne's op 250mW vanop de zolder laat zenden, gaan heel wat mensen deze access point zien als ik er een welbekende SSID spoof.
Eerst een vooral ben je dan in overtreding (max. is 100 mW EIRP)... en ten tweede kan je niemand spoofen als de naam geen eigendom is. Als jij Jos noemt, en ik ook spoof ik toch ook jou naam niet... we hebben toevallig gewoon dezelfde naam.
ub4b schreef:Want hoe kan iemand aantonen dat een bepaalde SSID zijn wettige eigendom is ?
SSID's zijn niemands eigendom... er valt dus ook niets aan te tonen. Misschien dat je het kan proberen via het merkenrecht, maar zelfs dat lijkt me moeilijk omdat wettelijk een wireless accesspoint voor gebruik op eigen grond is (dat het misschien daarbuiten ook nog net te ontvangen is staat er los van).
Stroper schreef:Ik vraag mij toch af hoe nuttig dit is, op de heel wat plaatsen waar ik mobiel internet gebruik is er geen bewoning(trein, park,strand,...).
Het lijkt mij ook iets dat zeer beperkt zal gebruikt worden... en enkel bij bepaalde mensen die strategisch zitten (zoals ik al eerder schreef iemand die naast een café woont of zo).
Stroper schreef:En als de snelheid dan nog beperkt wordt tot 3GB/s(logisch voor de eigenaar) kan je evengoed 3G gebruiken.
Mmm... 3 GB/s superspeed :wink: 3G is inderdaad even snel... maar gaat wel van je volume af.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Voor de jeugd is 3G gebruik nog altijd vrij duur, die hebben het meer voor smsjes enzo.
Ikzelf heb 3 SSID's en kan je toch zeggen dat ik 30/40 mensen per dag heb die er regelmatig gebruik van maken. Ik woon zelf in Merelbeke Flora (tegen ledeberg-Gent aan) langs een belangrijke steenweg. Maar als er even een opstopping is voor de deur zie je het aantal gebruikers wel stijgen. Plus ik heb een bushalte vlakbij waar veel jongeren op/afstappen. Je merkt vanzelf wanneer ze naar school gaan en wanneer ze terug keren...

private.wifi.be.it2go.eu = enkel voor mezelf
trusted.wifi.be.it2go.eu = voor de bewoners van het appartement, deze hebben 5mbit down + 2mbit up
public.wifi.be.it2go.eu = voor iederen, hebben 1mbit down en 256kbit up.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Ik denk dat het vooral je bushalte is... gewoon file in een straat laat amper toe iets zinnigs te doen met een WIFI (hoeveel meters heeft die automobilist effectief goede ontvangst, dus hoelang zou hij dan al stil moeten staan).
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Er zijn een aantal weken achter elkaar serieuze werken gewest in combinatie met diverse mobile rode lichten, dus zag het ook wel aantikken hoor :) En uiteraard oet die bushalte veel!

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
fernandigv
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 feb 2011, 20:13
Bedankt: 3 keer

Over hoe en wanneer Telenet zijn homespots zal activeren wordt er nog niet gecommuniceerd. Wat ik wel weet is dat het qua veiligheid, Telenet superieur is t.o.v. BGC. De Home gateways zijn standaard altijd al beveiligd bij ingebruikname tenzij de klant zelf de beveiliging opheft en dan moet de klant al een klein beetje op de hoogte zijn. Bboxen zijn standaard onbeveiligd, zo'n 75% als je wat rondkijkt. Beveiliging instellen gebeurt door klanten die er iets van kennen vandaar dat de meeste onbeveiligd zijn.
Telenet wordt altijd verweten dat de aanpassingen alleen kunnen verandert worden via "mijn telenet" wat in dit geval een voordeel is want zelfs al kun je op zijn netwerk surfen dan moet je de login en paswoord kennen om instellingen te veranderen. Als een Bbox onbeveiligd is staat die meestal ook onveranderd op de standaard login en paswoord. Je kan dan zo de 2 TV poorten uitzetten en ander onheil aanrichten.
Dus qua beveiliging zie ik bij TLN het minste problemen. Qua gebruik in binnenland (Vlaanderen) zal het waarschijnlijk ook wel loslopen. Wat het gebruik in het buitenland betreft weet ik het niet zo goed want TLN noemt wel een aantal firma's op waar ze mee samenwerken maar op hun website vind je dan weinig informatie in welke landen ze actief zijn.
Ik merk wel dat iedereen in blijde verwachting is van wat de Sint of de Kerstman in petto zal hebben met deze projecten.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

1. Ook bij belgacom zullen de spots waar FON geactiveerd word beveiligd zijn. Dit is een must, anders kan e er geen FONspot van maken zelfs...
2. Normaal moet de technicus die wifi bij klanten uitzetten ofwel beveiligen

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1903
Lid geworden op: 23 feb 2004, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 75 keer

Er zijn technische werken aan Mijn Telenet vanaf vanavond tot morgenmiddig... om Telenet Homespot te integreren? Maandag zullen we het misschien weten :-)
Hier staat alvast een vermelding van het product: http://onlinesupport.telenet.be/content ... t-homespot
caravia_asterix
Plus Member
Plus Member
Berichten: 162
Lid geworden op: 31 jan 2010, 17:12
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 4 keer

Bij belgacom werkt het al redelijk, iedere dag komen er "hotspots" bij zegt een collega die belgacom heeft.
Wanneer springt telenet op de kar?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

caravia_asterix schreef:Wanneer springt telenet op de kar?
Ze spreken er al langer over dan BGC... maar daar blijft het ook bij.

Ben wel nieuwsgierig hoeveel van de TN WIFI's die ik zie plots ook een homespot zullen worden.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

r2504 schreef:Ze spreken er al langer over dan BGC... maar daar blijft het ook bij.
Zo kennen we er nog wel bij Telenet.... Yelo voor Android anyone?
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Telenet start met uitrol Homespot, gratis surfen via half miljoen WiFi-modems

Homespot is een netwerk van Wi-Fi toegangspunten waarop Telenet-internetklanten kunnen inloggen om op internet te gaan. Deze dienst wordt eerst getest in Gent waarna het verder uitgerold wordt naar de rest van Vlaanderen. Telenet hoopt tegen het einde van volgend jaar aan 500.000 Homespots te geraken. Homespot, bij de Telenet-internetklant thuis, en Hotspot, op openbare locaties, vormen samen Wi-Free.

Door middel van een software-update, zendt de Telenet WiFi-modem twee WiFi-signalen uit: één voor privé gebruik (beveiligd, zoals voorheen) en één voor Homespot gebruik. Via dat tweede signaal kunnen Telenet-internetklanten verbinden met het internet waarna ze gratis draadloos kunnen surfen zonder te hoeven gebruikmaken van een 3G-netwerk.

Initieel wordt Homespot getest bij 15.000 Telenet-internetklanten in Gent en dat tot eind januari volgend jaar. Daarna komt een evaluatie, waarbij Telenet bepaalt welke snelheden Homespot-gebruikers zullen krijgen. Na deze evaluatie wordt de dienst verder uitgerold naar 500.000 WiFi-modems verspreid over heel Vlaanderen. Deze uitrol gebeurt gradueel, dus gebruikers kunnen de Homespot-functie niet geforceerd activeren.

Hoe werkt het?

Telenet werkt aan een Homespot-locator waarin de Homespot-locaties verwerkt zitten. Deze locator zou op redelijk korte termijn gelanceerd worden, meldt de kabelprovider ons.

Klanten die een verbinding willen opzetten met een Homespot, dienen in de WiFi-settings van hun toestel te zoeken naar de Homespot-SSID ("TELENETHOMESPOT"), daarmee verbinding te maken en dan op de portaal-site zich aan te melden. Via die site zal de klant kunnen inloggen met zijn Telenet e-mailadres of internetlogin, en wachtwoord. Tot slot krijgt de gebruiker een bevestiging dat hij aangemeld is. Er kunnen maximum vier gebruikers tegelijk aanmelden op de Telenet-Homespot bij de gebruiker thuis of op een Homespot buitenshuis.

Telenet benadrukt dat de netwerken totaal gescheiden zijn (elk een ander IP-adres). Het privé signaal is standaard beveiligd met een WPA2-sleutel waardoor bezoekers geen toegang kunnen krijgen tot het privénetwerk. Het omgekeerde geldt uiteraard ook: jij kan niet zien wat de bezoeker doet via de Homespot.

Homespot wordt opt-out. Dat wil zeggen dat Telenet de WiFi-modems (Docsis 2.0 of 3.0) van de internetklanten automatisch openzet voor andere internetklanten. Via het klantenportaal “Mijn Telenet” is dat ongedaan te maken. Telenet zal de klanten hierover op voorhand uitgebreid informeren.

Homespot is niet beschikbaar voor professionele Telenet-internetklanten (met vast ip-adres); zij kunnen wel gratis gebruik maken van de hotspots (1.200 in België en Luxemburg). Klanten met een modem-only opstelling of verouderde modem kunnen evenmin gebruik maken van Homespot. Bij een upgrade naar een FiberNet-abonnement, wordt standaard een compatibele WiFi-modem geleverd. Via “Mijn Telenet” kunnen gebruikers controleren of ze in aanmerking komen voor Homespot en kunnen ze deze beheren.

Impact op volume en snelheid?

Er is een maximum van 2 GB per maand per bezoeker ingesteld. Dat verbruik heeft geen impact op de telemeter (daarmee wordt de status van de datalimiet gecontroleerd) van de bezoeker, noch van de klant die de Homespot beschikbaar stelt. Zoals eerder gemeld, wordt na de testperiode beslist wat de definitieve snelheid zal zijn waarmee Telenet-internetklanten kunnen surfen via de Homespot. Als de volumelimiet bij de gebruiker thuis bereikt is (op smalbandsnelheid), kan die niet meer inloggen op een Homespot buitenshuis, maar zijn homespot blijft wel beschikbaar voor anderen.

Wanneer de thuisgebruiker verbonden is met de modem door middel van een kabel, wordt de internetsnelheid niet beïnvloed. Er is wel een minimale impact wanneer hij draadloos surft. Telenet merkt op dat de Homespot bedoeld is om te surfen en te e-mailen.

Zonder twijfel is dit een goeie toevoeging aan het productaanbod van Telenet. Bekijk zeker het promo- / instructiefilmpje dat Telenet hierover gemaakt heeft.

UB Frontpage
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2385
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Dju modem only geen gratis wifi in gent maw.
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Typisch staaltje van klantje pesten... ze zouden beter hun effort steken in MAC-passthrough te voorzien zodat er geen reden meer is een modem-only te vragen :evil:

Ik vraag me trouwens af of men mensen met een oudere modem gratis een nieuw toestel gaat geven of men hier weer zoals gewoonlijk 50 euro gaat uitmelken ?
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

Het is en blijft een heel leuk idee, echter zal de uitwerking bepalen of het een succes zal worden, of een flop.

Jaren geleden heeft men zo ook bedrijven en horeca zitten pushen om hotspots te installeren, het merendeel daarvan was zo onstabiel als de pests, of was gewoon ergens geplaatst waar het bijna niet gebruikt werd.

Het valt alleen te hopen dat men nu niet nog erger gaat beginnen pushen om mensen die all-in wifi modems te laten gebruiken bij een fibernet abo, het was al lastig genoeg om modem-only te pakken te krijgen.



(Beeld ik me het in, of stond dit daarstraks onder "breedband nieuws" ? ... indien ja, @ de mod die het verplaatst heeft,is het dan tenminste mogelijk om een link/placeholder te laten staan naar het gerelocate topic ? Het is echt wel annoying om ineens op zoek te moeten gaan naar topics omdat ze plots "wegzijn". En eventuele topic links die UB tweet op twitter, kloppen dan ook niet meer natuurlijk. #firstworldproblems )
Laatst gewijzigd door FlashBlue 14 dec 2011, 12:17, in totaal 3 gewijzigd.
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 89 keer

Wat me toch wel logisch lijkt. Ik zou zelfs verwachten dat mensen die van de opt-out gebruik maken ook geen gebruik meer mogen maken van Homespot elders. Zou anders redelijk associaal zijn van elders wel gebruik te maken van de mensen hun infrastructuur maar zelf het niet te willen doen voor anderen.

Mij niet gelaten, ik ga nog altijd een modem only vragen als ik in mijn nieuw huis trek over een paar maanden :)
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

ja vind ik ook meer dan normaal.
Als je niks wilt delen moet ge dan ook niks verlangen.
Wat ik wil verkeerd vind is dat bus klanten geen gebruik kan maken.
Laatst gewijzigd door proximusboyke 14 dec 2011, 12:42, in totaal 1 gewijzigd.
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
caravia_asterix
Plus Member
Plus Member
Berichten: 162
Lid geworden op: 31 jan 2010, 17:12
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 4 keer

r2504 schreef:Typisch staaltje van klantje pesten... ze zouden beter hun effort steken in MAC-passthrough te voorzien zodat er geen reden meer is een modem-only te vragen :evil:

Ik vraag me trouwens af of men mensen met een oudere modem gratis een nieuw toestel gaat geven of men hier weer zoals gewoonlijk 50 euro gaat uitmelken ?
als ik het goed begrijp, ik heb nog oude hardware staan (dus geen wifi in de modem van telenet) dus ik zal geen gebruik kunnen maken van deze dienst of moet nieuwe hardware "krijgen" (bij telenet = betalen, betalen en betalen)
net zoals ik nog oude HD recorders hier staan heb, wil ik nieuwe, moet ik nieuw abb en 50 euro activatie betalen
(reclame was vroeger, als je huurt heb je altijd de nieuwste toestellen (ze waren er vergeten bij te zetten, als je er extra voor betaalt))
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 89 keer

@proximusboyke: Is dat niet omdat die in de meeste gevallen een modem only hebben staan?

Nu bon, ik denk dat ik persoonlijk nog eerder bandbreedte ga opofferen en mijn router voorzie van Fon connectie zodat ik het voordeel heb van overal ter wereld gebruik te kunnen maken van Fon dan Telenet Homespot hetgeen uiteindelijk slechts in Vlaanderen bruikbaar is. Belgacom heeft toch wel een beter oplossing in dit geval moet ik zeggen.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

bollewolle ja dat zal het zijn.
Maar als klant kan ik niks aan doen dat de modem met wifi ingebouwd geen vast ip adres aankan
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

r2504 schreef:Ik vraag me trouwens af of men mensen met een oudere modem gratis een nieuw toestel gaat geven of men hier weer zoals gewoonlijk 50 euro gaat uitmelken ?
Gratis inruilen zal niet kunnen. Upgrade naar een fibernet product brengt automatisch installatie van een nieuwe homepspot compatibele modem met zich mee.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

bollewolle schreef:en mijn router voorzie van Fon connectie
Kun je bestaande routers dan FON-compatible maken ? Ik dacht dat je voor FON sowieso een FON-router moest aanschaffen.
Nu FON mag dan wel internationaal zijn, nationaal stelt het nagenoeg niets voor. Als een minderheid opt-out gaat doen, dan ga je met Homespot wel een gigantische dekking krijgen, denk ik.

Ik hoop alleszins dat er weer iemand afkomt met een auto-login app voor Android. Zodat je zelfs zonder data-abonnement heel frequent online komt. Er is nu al een app voor de Hotspots, al werkt die wel niet perfect.
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Als FON actief wordt op alle bbox2 routers komt het met de dekking wel goed hoor. Ik kom nu al FON_BELGACOM tegen op plaatsen waar ik het niet verwacht. Als je niet bij Belgacom zit heb je inderdaad een router van FON nodig (Fonera 2.0n of Simpl). En er is al een auto-login app voor Android :)
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

en die fonera simpl heb je al voor <20euro geloof ik...
je krijgt zelfs geld als iemand "betaald" (per sms) op je hotspot (een niet belgacommer/fonero)...
bij Belgacom gaat Belgacom met het geld lopen
ben benieuwd dus naar hun boekhouding volgend jaar :-)
paar jaar geleden toch veel Engelse "truckers" gehad die betaalden...eerst per sms en na een uurtje haalden ze hun visa kaart boven :-)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Petervanakelyen schreef:Als FON actief wordt op alle bbox2 routers komt het met de dekking wel goed hoor.
Ah ja, uiteraard.
Misschien toch eens die FON herbekijken. In combinatie met Homespot kan ik dan wellicht eender waar online :p
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Tomby schreef:Als een minderheid opt-out gaat doen, dan ga je met Homespot wel een gigantische dekking krijgen, denk ik.
De meeste mensen met dergelijk combi toestel hebben al problemen om binnenshuis een goede ontvangst te hebben... laat staan dat het buiten je huis een goede ontvangst zou geven. 500.000 homespots klinkt indrukwekkend maar ik wil de praktijk nog wel eens zien.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

r2504 schreef:De meeste mensen met dergelijk combi toestel hebben al problemen om binnenshuis een goede ontvangst te hebben... laat staan dat het buiten je huis een goede ontvangst zou geven. 500.000 homespots klinkt indrukwekkend maar ik wil de praktijk nog wel eens zien.
Idd, dat heb ik me ook al afgevraagd. Maar dat geldt natuurlijk evenzeer voor FON.
Trouwens, ik begrijp je gefrustreerde reacties hier maar half. Het is duidelijk dat die Homespots je totaal niet interesseren, wat je volste recht is. Maar die Homespot dienst heeft niets vandoen met jouw wensen. Behalve misschien dat je gefrustreerd bent dat ze daar manpower insteken ipv andere features. Maar geef toe: hoeveel mensen zitten er bvb op Mac Passthru te wachten.
Die Homespot is daarentegen een heel leuk sales/marketing verhaal...
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 89 keer

proximusboyke schreef:bollewolle ja dat zal het zijn.
Maar als klant kan ik niks aan doen dat de modem met wifi ingebouwd geen vast ip adres aankan
Tja, moeten we eigenlijk nog verwonderd zijn dat Telenet ons weer een halve oplossing aanbiedt? :-(
Tomby schreef:Kun je bestaande routers dan FON-compatible maken ? Ik dacht dat je voor FON sowieso een FON-router moest aanschaffen.
Wel, als ik mij niet vergis kan je je router met DD-WRT (mits hij het ondersteunt) FON compatible maken.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

r2504 schreef:De meeste mensen met dergelijk combi toestel hebben al problemen om binnenshuis een goede ontvangst te hebben... laat staan dat het buiten je huis een goede ontvangst zou geven. 500.000 homespots klinkt indrukwekkend maar ik wil de praktijk nog wel eens zien.
Ik denk niet dat het Homespot netwerk bedoeld is om overal, wandelend door Vlaanderen, gratis te kunnen surfen...

Maar eerder bedoeld voor familie, vrienden, kennissen die bij jou op bezoek komen - en die Telenet klant zijn (= 50pct van jouw bezoekers ?). Die bezoekers kunnen op internet, zonder dat jij iedere keer je eigen privé WiFi paswoord moet geven, en zonder dat zij op jouw eigen LAN kunnen neuzen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

Tomby schreef:
bollewolle schreef:en mijn router voorzie van Fon connectie
Kun je bestaande routers dan FON-compatible maken ? Ik dacht dat je voor FON sowieso een FON-router moest aanschaffen.
Nu FON mag dan wel internationaal zijn, nationaal stelt het nagenoeg niets voor. Als een minderheid opt-out gaat doen, dan ga je met Homespot wel een gigantische dekking krijgen, denk ik.

Ik hoop alleszins dat er weer iemand afkomt met een auto-login app voor Android. Zodat je zelfs zo der data-abonnement heel frequent online komt. Er is nu al een app voor de Hotspots, al werkt die wel niet perfect.
FON heeft zijn technologie beschikbaar gesteld voor alle eurodocsis 3 kabelmodems (technisch gezien had telenet kunnen meedoen met al die fiber wifi modems... ze gebruiken het eigenlijk wel maar Belgacom koppelt aan FON en Telenet niet..kwestie van exclusiviteit en FON vindt het leuker om mee te doen met een NATIONALE speler dan met alleen een "vlaamse" speler)
De technologie is ook beschikbaar gesteld voor xDSL modems zoals gebruikt door BElgacom... de Bbox2 heeft dankzij de VDSL ook genoeg capaciteit zodat de gebruiker het niet voelt als er iemand van zijn internet gebruikt maakt...

Imho zijn er meer bbox2 installaties dan fibernet installaties in België en zodus heb je er meer aan binnenkort als alle bbox2 zijn overgezet... momenteel zit de teller nationaal op 100.000 naar het schijnt.... hoever zit dat van telenet?

een minderheid doet opt-out...dus miljoenen belgacommers blijven in de opt-in formule? dat is toch GOED? :-)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Tomby schreef:Trouwens, ik begrijp je gefrustreerde reacties hier maar half. Het is duidelijk dat die Homespots je totaal niet interesseren, wat je volste recht is.
Waaruit besluit je dat ze me niet interesseren... dat doen ze net wel (als ze bruikbaar zijn). Het punt is dat ik mijn publiek IP-adres ervoor niet wil opgeven. Met andere woorden ik wil er zelfs m'n modem only voor opgeven als Telenet kan zorgen dat ik volledige controle blijf behouden over het IP-adres (wat perfect kan met MAC passthrough... een feature die er standaard inzit en zelfs gebruikt wordt voor hun decoders).
Tomby schreef:Maar geef toe: hoeveel mensen zitten er bvb op Mac Passthru te wachten.
Euh... blijkbaar heb je niet gezien hoeveel mensen er moeite doen om een modem-only te bemachtigen.
Tomby schreef:Die Homespot is daarentegen een heel leuk sales/marketing verhaal...
Uiteindelijk blijven klanten om de kwaliteit van het product... niet om de mooie marketing praatjes.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

r2504 schreef:Euh... blijkbaar heb je niet gezien hoeveel mensen er moeite doen om een modem-only te bemachtigen.
Zelfs al is het 50% van Userbase, dan nog zegt dat niets over de hele klantenbasis, want Userbase is nu niet echt representatief voor de doorsnee klant.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Daar heb je wel een punt, maar als meer en meer mensen naar voip overstappen...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Tomby
Akkoord met jou dat Userbasers misschien tot de "advanced users" mogen gerekend worden, en alsdus niet representatief zijn.
Maar zelfs al zijn er maar 5-10 pct van de klantenbasis die een modem-only hebben (inclusief alle business klanten) zijn het toch enkele duizende klanten die uit de boot vallen.

Als Telenet het "MAC passtrough" probleem van de home gateway zou (willen) oplossen, dan zijn dit potentieel 5.000 tevreden klanten meer... Misschien zal deze discussie nu wel terug naar boven komen, naar aanleiding van de Homespots.

Het probleem kan (naar mijn bescheiden mening) vrij eenvoudig opgelost worden, door:
  • * ofwel de MAC passtrough optie vrij te geven in "Mijn Telenet" (bijvoorbeeld beperkt tot één Mac adres)
    * ofwel de mogelijkheid te geven om via de klantendienst een MAC adres te laten toevoegen aan de (bestaande) lijst.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

dit telenet homespot project kwam er in navolging van het belgacom fon project, maar we moeten stellen dat het toch een stuk minder interessant is wat hier aangeboden wordt. bv klanten met modem only kunnen er niet van genieten, niet in het buitenland van te genieten, er is geen sprake van verschillende accounts indien je meer producten hebt, etc ...
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Kleine correctie:
Je kan met dezelfde account gelijktijdig op maximum 4 Homespots inloggen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Een beetje een kortzichtige reactie... hoeveel mensen gebruiken er P2P (hier op Userbase misschien veel maar da's inderdaad niet representatief) ... moeten we dat dan meteen ook maar afschaffen. Je verplaatst met andere woorden het probleem naar de klant... een andere typische eigenschap van Telenet.

Zoals reeds eerder geschreven is MAC passthrough voorzien een WIN-WIN situatie voor iedereen (Telenet heeft geen gezeur meer voor modem-only's, Telenet heeft overal een Wifi, klanten zijn tevreden, klanten kunnen op WIFI....) dus het blijft me een raadsel waarom men hier onnozel over blijft doen.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”