Ik lees hier af en toe eens mee wanneer mijn frustratie rond de belachelijke prijzen in België weer de kop opsteekt.
Door een recente aankoop van een studentenhuis (8 kamers), elk voorzien van een netwerkkabeltje richting het geweldige Kotnet
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
ben ik eens gaan kijken naar alternatieven.
Prijs/kwaliteit zit je bij kotnet op een belachelijke verhouding! Snelheden trekken nergens op, je zit met een zielige datalimiet van 4GB.
Dan komt natuurlijk het eerste alternatief zich aanbieden: cityconnect van dommel. Aangezien dit bij mijn vriendin tegenwoordig zeer vlot draait, sta ik minder wantrouwig tegenover dommel (in tegenstelling tot sommige berichten hier!)
En zo heb ik dus even wat berekeningtjes uitgevoerd. Momenteel is er televisie op enkele kamers, waardoor de kabel eigenlijk zou moeten blijven liggen. Alternatieven op de kabel zijn er buiten telenet niet, dus da's al een triest einde.
Dommel loopt dus over de telefoonlijn/koperpaar. Alleen is er nu helemaal geen lijn aangesloten! Concreet wilt dit zeggen dat ik eerst nog een installatiekost mag betalen die tegen de €200 (?) aanloopt.
Wat betreft de meerkost van een abonnement, ben ik bereid dit op tafel te leggen voor een degelijke lijn, waar studenten volop gebruik kunnen maken van het internet. Maar al de setupkosten lopen toch hoog op, en weerhouden waarschijnlijk meerdere mensen ervan om de overstap te wagen!
Mijn vraag naar jullie: is er een beter alternatief (een onzichtbare provider die fiber to the home levert aan bodemprijzen
![Banana :banana:](./images/smilies/icon_banana.gif)
EDPnet welke we hier thuis hebben, komt in vergelijking met cityconnect wel wat duurder uit, Belgacom zelf levert weer belachelijke limieten, zoals ook telenet.
Via draadloze technieken (3g, etc) lijkt mij ook geen optie aangezien deze verre van performant genoeg zijn.