Ivo Mechels van consumentenorganisatie Test-Aankoop vindt de aankondiging dat de banken duurder worden een slag in het gezicht van de mensen die de banken hebben gered. Dat zei hij dinsdag op Radio 1. 'We mogen het niet laten gebeuren dat banken de bankentaks doorrekenen .'
Mechels noemde het nieuws in het programma Peeters&Pichal een slag in het gezicht van tienduizenden mensen. 'We hebben met z'n allen banken gered en nu mogen we de bankentaks nog zelf gaan betalen!'
'Als de banken oorlog willen kunnen ze die krijgen,' klonk Mechels strijdvaardig. 'Wij laten ons niet doen! Een bankentaks heffen is een ding, maar dat de banken dat doorrekenen, dat mogen we niet laten gebeuren.'
De consumenten kunnen zelf al ten strijde trekken tegen de prijsverhogingen, stelde Mechels: 'Kijk en vergelijk (de tarieven van spaarboekjes). Ga niet in op tijdelijke promoties, maar kijk naar de basisintrest.'
Spaarders moeten niet per se weggaan bij hun bank als dat praktisch moeilijk is, aldus Mechels, maar ze kunnen wel bij een andere bank een spaarrekening openen.
Woonkredieten
Mechels waarschuwt dat banken nu al 'abusievelijk gedrag' vertonen bij het verstrekken van woonkredieten. Sommige banken geven volgens hem commissies om hypotheekleningen met variabele rente te verkopen.
'Heel wat kredietverstrekkers houden geen rekening met de terugbetalingscapaciteit van de mensen,' stelt Mechels nog. Dat blijkt uit een enquête die Test-Aankoop op Batibouw hield. 'Dat is heel gevaarlijk.'
Test-Aankoop raadt mensen, die vastzitten aan hun woonkrediet bij een bank, aan om met hun spaargeld naar andere banken te gaan. Klanten die woonkredieten afsloten waarbij ze voor nevenproducten bij andere banken terechtkunnen, moeten volgens Mechels zeker eens 'over het muurtje gaan kijken', bijvoorbeeld voor hun schuldsaldorekening.
Bron: De Standaard
TA: 'Als banken oorlog willen, kunnen ze die krijgen'
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 125 keer
Goztow schreef:Klanten die woonkredieten afsloten waarbij ze voor nevenproducten bij andere banken terechtkunnen, moeten volgens Mechels zeker eens 'over het muurtje gaan kijken', bijvoorbeeld voor hun schuldsaldorekening.
Van BNP Paribas zijn we (de gemeenschap) gedeeltelijk aandeelhouder en krijgen we een dividend uitbetaald.Goztow schreef:'We hebben met z'n allen banken gered en nu mogen we de bankentaks nog zelf gaan betalen!'
Van Dexia zijn we 100% eigenaar.
KBC hebben we geld geleend waarop ze 8% interest betalen.
Het is mij niet precies duidelijk welke banken we nu precies gered hebben? En als het alleen maar die 3 grootbanken zijn (die we zogenaamd gered hebben) die opslaan dan is er toch niets aan de hand. Als de andere banken de prijzen opslaan omdat ze nu een bankentaks moeten betalen is dan niet meer dan een economische wetmatigheid.
Strijdvaardig klinkt het wel maar maakt toch niet veel indruk. Wat gaan ze doen? Ons leningen vervroegd terugbetalen?Goztow schreef:'Als de banken oorlog willen kunnen ze die krijgen,' klonk Mechels strijdvaardig. 'Wij laten ons niet doen! Een bankentaks heffen is een ding, maar dat de banken dat doorrekenen, dat mogen we niet laten gebeuren.'
Ja, ja, moet je zeker doen en dan meer interest gaan betalen omdat aan de originele voorwaarden niet meer voldaan is. En ja, de banken kunnen dat.Goztow schreef:Klanten die woonkredieten afsloten waarbij ze voor nevenproducten bij andere banken terechtkunnen, moeten volgens Mechels zeker eens 'over het muurtje gaan kijken', bijvoorbeeld voor hun schuldsaldorekening.
Waar was Testaankoop trouwens toen de staatsbon werd gepromoot? Wat mij betreft oneerlijke concurrentie t.o.v. de banken maar ja het was voor het goede doel hé.
Just my 2 cents (what's in a name)
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Is dat niet wat simplistisch... we zijn eigenaar van wat er overblijft, maar vooral we staan borg voor enkele tientalle miljarden voor het slechte gedeelte !Astralon schreef:Van Dexia zijn we 100% eigenaar.
- Heronic
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
- Bedankt: 210 keer
Ik zit al enkele jaren op db-e online rekening) zonder kosten .. (geen beheer of transactiec kosten, ook niet voor bankautomaat) vond het vroeger al wreed om overal voor te moeten betalen bij de grootbanken.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
-
- Elite Poster
- Bedankt: 451 keer
Men nederlandse bank rekenening is alvast actief !
-
- Elite Poster
We waarborgen inderdaad een gigantisch bedrag voor de Dexia holding maar dat kan toch niet de aanleiding zijn dat bijvoorbeeld Argenta om maar iets te noemen zijn prijzen optrekt?r2504 schreef:Is dat niet wat simplistisch... we zijn eigenaar van wat er overblijft, maar vooral we staan borg voor enkele tientalle miljarden voor het slechte gedeelte !Astralon schreef:Van Dexia zijn we 100% eigenaar.
Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat als de tarieven stijgen dat dat gerelateerd is aan de bankentaks.
Ik vermoed trouwens dat dat voor veel andere producten en diensten (electricteit, enz...) ook zal gebeuren.
Is het bij Belgacom ook al niet gebeurd? De regering Di Rupo schrijft een hoger dividend in van Belgacom en een paar dagen later beslist Belgacom om zijn tarieven te verhogen?
Ik wil geen doem-scenario opwerpen maar ik vrees dat dit nog maar het topje is van de ijsberg. We zullen met zijn allen nog veel meer moeten besparen.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Het probleem bij de banken is dat ze winst maken, veel winst maken en alles in het werk zullen stellen om die winst te behouden. Maar vooral, ze zijn nog zo arrogant om dat zomaar publiek te maken ook.
Het gaat in het geval van de banken niet om 'geen verlies maken' maar om 'niet minder winst maken'.
J.
EDIT: maar hoe je het ook draait of keert, elke belasting elke inkomst van de staat komt op één of andere manier wel op de kap van de werkende middenklasse terecht.
Het gaat in het geval van de banken niet om 'geen verlies maken' maar om 'niet minder winst maken'.
J.
EDIT: maar hoe je het ook draait of keert, elke belasting elke inkomst van de staat komt op één of andere manier wel op de kap van de werkende middenklasse terecht.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Deel van't meubilair
Ik vermoed dat Argenta dit ook niet zal doen... het verhaaltje dat we hoorden gaat vermoedelijk weer over de klassieke groot banken waarvan ik me al langer afvraag waarom mensen hun geld daar naartoe blijven dragen (lagere interest, meer kosten en zeker geen betere service)Astralon schreef:We waarborgen inderdaad een gigantisch bedrag voor de Dexia holding maar dat kan toch niet de aanleiding zijn dat bijvoorbeeld Argenta om maar iets te noemen zijn prijzen optrekt?
![Headbang :bang:](./images/smilies/icon_headbang.gif)
- honda4life
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Dat ben ik ook al aan het overwegen geweest, je kan dan wel gratis geld afhalen in alle banken...Heronic schreef:Ik zit al enkele jaren op db-e online rekening) zonder kosten .. (geen beheer of transactiec kosten, ook niet voor bankautomaat) vond het vroeger al wreed om overal voor te moeten betalen bij de grootbanken.
Maar kan je bijvoorbeeld 's avonds binnen in een andere bank met een kaartlezer? Ik denk het niet hé (al moet ik zeggen dat ING zo goed als altijd open is).
Recordbank is ook goed in m'n ogen.
Raar dat TA dit over het hoofd ziet, iemand een verklaring waarom?
EDIT:
geld afhalen bij een andere bank kost 70 cent, dit is eerder misleidend bij TA, want zulke dingen weet je toch?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 14 keer
Je kan met de Deutsche Bank kaarten overal binnenMaar kan je bijvoorbeeld 's avonds binnen in een andere bank met een kaartlezer? Ik denk het niet hé (al moet ik zeggen dat ING zo goed als altijd open is).
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
- honda4life
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Ook KBC waar je een kaart nodig hebt om de deur te openen 's nachts etc?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 51 keer
Ik dacht dat dit al een tijdje verplicht was? Voor zover ik weet kan je met eender welke (BE) bankkaart elke door openen in een bank. Zelf ga ik zo regelmatig een KBC deur binnen met mijn Fortis kaart, of omgekeerd ![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
- Heronic
- Elite Poster
Ja met deutche bank kaart kan je overal binnen en geld abholen. (geld afhalen kan overal gratis met bancontact.)
Mastercard is ook gratis! (Geld afhalen kost wel hiermee)
Mastercard is ook gratis! (Geld afhalen kost wel hiermee)
- Trojan
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
- Bedankt: 241 keer
In principe kan je zelfs binnen met je kaart van delhaize of carrefour.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
-
- Deel van't meubilair
Ja, geen enkel probleem... is trouwens wettelijk verplicht sinds enkele jaren !honda4life schreef:Maar kan je bijvoorbeeld 's avonds binnen in een andere bank met een kaartlezer? Ik denk het niet hé (al moet ik zeggen dat ING zo goed als altijd open is).
-
- Elite Poster
Daarnet een offerte gekregen voor voorafbetaling van de belastingen voor 2012 voor de vennootschap en ik ga voor hetzelfde bedrag precies even veel betalen als in 2011. Dus hier is in ieder geval nog geen sprake van een stijging.
- Dfrog
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 22 keer
Recente geschiedenis leert net dat transparantie en winstgevendheid uitermate belangrijk zijn. Zoals boven werd gezegd, is winst maken voor ons positief. Laat Dexia Bank België een BNPPF maar winst maken, dit vloeit rechtstreeks naar ons terug via dividenden.Joe de Mannen schreef:Het probleem bij de banken is dat ze winst maken, veel winst maken en alles in het werk zullen stellen om die winst te behouden. Maar vooral, ze zijn nog zo arrogant om dat zomaar publiek te maken ook. ...
- Heronic
- Elite Poster
Ik heb ze toch liever op mijn rekening te staan.. deutche bank heeft aangekondigd (radio1, binnenkort gaan ze er ook reclame mee maken) dat zij niet mee doen aan het 'rollen' van klanten. En dus blijft alles zoals het al jaren is : gratis (voor db-e)
- Heronic
- Elite Poster
Voor elke scheet kosten aanrekenen of als 'pakket' verkopen = rollen voor mij. Er zijn veel manieren om kapitaal op te halen en mocht je ook cijfers van de traditionele grootbanken ernaast leggen kunnen we de cijfers uit de link plaatsen.
- Dfrog
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 22 keer
Ik heb wat opzoekwerk voor je gedaan.
De grote semi-belgische banken:
KBC: geen tekort
BNP: 1,5 miljard tekort
Dexia Bank België: geen tekort (Dexia holding: 4,1miljard)
ING: geen tekort
(Deutsche bank: 3,2 miljard tekort)
Het punt is eerder dat ze allemaal op één of andere manier u proberen te rollen en des te meer des te liever. Een grote bank doet alles. Probeer bij Deutsche Bank maar eens een deftig woonkrediettarief te krijgen. Had bij Deutsche bank maar eens een belegging uitgegeven door Lehman Brothers. Vraag maar eens aan de gedupeerden hoe zij behandeld zijn hierin.
BNP: 1,5 miljard tekort
Dexia Bank België: geen tekort (Dexia holding: 4,1miljard)
ING: geen tekort
(Deutsche bank: 3,2 miljard tekort)
Het punt is eerder dat ze allemaal op één of andere manier u proberen te rollen en des te meer des te liever. Een grote bank doet alles. Probeer bij Deutsche Bank maar eens een deftig woonkrediettarief te krijgen. Had bij Deutsche bank maar eens een belegging uitgegeven door Lehman Brothers. Vraag maar eens aan de gedupeerden hoe zij behandeld zijn hierin.
- Heronic
- Elite Poster
1. Mooie cijfers, het gaat evenwel om de 'stress-test' en niet om reële noden.
2. Er zijn wel meer banken zoniet die zaken als die lehman shit verkocht hebben. En er zijn veel mensen bij veel banken in veel fondsen die geld/rendement verloren zien. Snap niet wat dit dan specifiek met deutche bank te maken heeft?
Ik heb een vast woon krediet aan 2.95% bij kbc en aandelen gaan via today's brokers.
Mijn punt is : hou je ogen open en je zakken dicht dan word je nog het minst gerold.
Meeste grootbanken kunnen puntje zuigen aan db.
http://www.test-aankoop.be/sparen-en-be ... 235571.htm
Selecteer beste voorwaarden. Geen bnp of kbc te bespeuren dan.
2. Er zijn wel meer banken zoniet die zaken als die lehman shit verkocht hebben. En er zijn veel mensen bij veel banken in veel fondsen die geld/rendement verloren zien. Snap niet wat dit dan specifiek met deutche bank te maken heeft?
Ik heb een vast woon krediet aan 2.95% bij kbc en aandelen gaan via today's brokers.
Mijn punt is : hou je ogen open en je zakken dicht dan word je nog het minst gerold.
Meeste grootbanken kunnen puntje zuigen aan db.
http://www.test-aankoop.be/sparen-en-be ... 235571.htm
Selecteer beste voorwaarden. Geen bnp of kbc te bespeuren dan.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
- Bedankt: 143 keer
- Contacteer:
En ook geen winst blijkbaar want KBC groep betaalt 0 euro belastingen ... Met wat zijn die daar dan eigenlijk bezigDfrog schreef:Ik heb wat opzoekwerk voor je gedaan.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
- Ofloo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
Een goede onderneming betaalt nooit geen belastingen, en op papier heeft dus ook nooit winst, .. kan het afschrijven als een kost, bv een premie voor zijn werknemers.
Als jij weet dat je 1miljoen euro overhoudt op het einde van het jaar dan steek je het toch in iets waar je iets aan hebt bv reclame of een wedstrijd, .. marktonderzoek, ...
Als jij weet dat je 1miljoen euro overhoudt op het einde van het jaar dan steek je het toch in iets waar je iets aan hebt bv reclame of een wedstrijd, .. marktonderzoek, ...