Welk profiel zal ik krijgen?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
FleXe
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Hallo iedereen

Na jaren geduld uitoefenen maken wij thuis eindelijk aanspraak op VDSL2-technologie. Het installatiepakket hebben we alvast aangevraagd en zou vandaag geleverd worden door taxipost. De activatie is voor komende donderdag (1 december) voorzien.

Nu heb ik eens wat onderzoek gedaan m.b.t. het profiel dat we zullen krijgen. Volgens de beschikbaarheidstest kunnen we 3 tv's aansluiten waarvan 2 in HD, maar wanneer ik effectief de optie voor 3 tv's selecteer krijg ik te zien dat we er slechts één van in HD kunnen aansluiten. Ik heb al te horen gekregen dat we dan op een 16,5 Mbit profiel zullen worden aangesloten?

Wanneer ik kies voor 2 tv's, dan zouden we met beiden in HD kunnen kijken (en met één opnemen). Wil dit nu zeggen dat we alsnog op een 20 Mbit profiel zullen aangesloten worden of is dit echt ijdele hoop? We hebben een Internet Favorite abonnement en we zijn van plan om met één tv te beginnen wat digitale tv betreft, maar met een 16,5 Mbit profiel wordt het blijkbaar sowieso al moeilijk om met 2 tv's tegelijk te streamen en op te nemen dus wil ik wel eerst even weten wat we mogen gaan verwachten.

En hangt het profiel dat we krijgen af van het aantal tv's dat we gaan aansluiten of is er slechts één profiel per ROP-kast mogelijk?

Alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door FleXe 29 nov 2011, 19:25, in totaal 1 gewijzigd.
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

dat zal een 20/2 profiel worden... aantal tv's dat je aansluit heeft er uiteraard niets mee te maken, 't is de afstand tot de rop & de lijnverzwakking die het profiel gaat bepalen. en afhankelijk van dat profiel kan je x aantal tv's aansluiten en x tv's in hd bekijken
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
FleXe
Starter Plus
Starter Plus

Bedankt voor het snelle antwoord.

Ik mag mij m.a.w. wél baseren op de configuratie voor 2 tv's i.p.v. die voor 3 tv's? Als ik mij niet vergis luidt de basisregel: "3 tv's in HD mogelijk = 30 mbps (op voorwaarde dat je een Intense abo hebt), 2 tv's in HD mogelijk = 16,5 óf 20 mbps mogelijk en 1 tv in HD zou dan sowieso 16,5 mbps worden. Het belangrijke onderscheid tussen 1 of 2 tv's in HD mogelijk kan je echter moeilijk maken als je niet weet op welke config je je mag baseren.

Zoiets mocht toch wel duidelijker gecommuniceerd worden door Belgacom zelf vind ik...
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

sinds de hd stream minder bandruimte inneemt is dit de situatie

1HD = 12/1
2 tv's waarvan 2HD = 16,5/2
3 tvs waarvan 2HD = 20/2
3HD = 30/6 (of 50/6)
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Inderdaad, 20 Mbps is mogelijk. Ik krijg voor mijn adres 'krak' dezelfde resultaten als FleXe.

Afbeelding
FleXe
Starter Plus
Starter Plus

Ahh perfect. Dan is het duidelijk. Van die gedetailleerde tabel hoef ik mij dus niks aan te trekken.

Bedankt nog eens!
vuurvos
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 208 keer
Contacteer:

FleXe schreef:Als ik mij niet vergis luidt de basisregel: "3 tv's in HD mogelijk = 30 mbps (op voorwaarde dat je een Intense abo hebt)
Je hebt voor een 30 Mbps profiel absoluut géén Intense abbo nodig.
FleXe
Starter Plus
Starter Plus

Voor het profiel an sich niet, maar ik bedoelde als je van de volledige snelheid wilt profiteren.
FleXe
Starter Plus
Starter Plus

Kleine update:

Woensdag hebben we zelf alles aangesloten, donderdag hebben ze de overschakeling gedaan. Zoals jullie voorspelden is het een 20/2 profiel (8D) geworden:

Afbeelding

Zonet heb ik eens een check up met de VDSL tool gedaan, en dit is het resultaat:

Code: Selecteer alles

* VDSL2 modem tool 1.6 *

download      upload
line:                 25008 kbps    3104 kbps 
payload:              20056 kbps    2040 kbps 
max line:             74528 kbps 
max payload:          61216 kbps 
bands used:           2             1
bandplan:             8D
training:             28.0 dB 
loop length:          404 m 
near end:             786 m 
far end:              399 m 
avg. length:          530 m 
snr margin:           24.8 dB 
attenuation:          14.5 dB 
avg. margin:          25.5 dB 
avg. snr:             44.3 dB 
forecast max line:    126000 kbps 
forecast max payload: 102200 kbps 
Mag ik tevreden zijn met deze resultaten? Of zou het toch nog mogelijk zijn om mij op een 17a (30/6) profiel te laten zetten als ik naar de klantendienst bel? Ik vermoed van niet aangezien de gemiddelde afstand tot de ROP > 400m (530m) is?

Alvast bedankt.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Als ik dat bekijk kan jouw lijn een 30mbit profiel aan...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Zelfs 50 :p
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
FleXe
Starter Plus
Starter Plus

Ik mag m.a.w. tevreden zijn? En kan ik dan ook op een overschakeling rekenen als ik naar de klantendienst bel?
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Ik denk niet dat ze u gaan overschakelen naar 30/4.5 omdat u voorbij de 400m zit. Ook met deze resultaten. Maar bellen kan nooit kwaad :D
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Volgens mij kan de klantendienst hier niets aan veranderen, hooguit de technische dienst ?

Maar zoals Titanium al zei ... zijn het de DARE regels die (tot nader order) bepalen welk provisioning profiel je krijgt.
De vraag is dus niet of je lijn een hogere snelheid aankan. Natuurlijk kan je lijn een hogere snelheid aan, een veel hogere snelheid zelfs. Zoals de meeste lijnen trouwens.
Maar Belgacom past gewoon rigureus de bestaande ciriteria toe op alle lijnen...

Als je natuurlijk borderline zit (kwa afstand / verzwakking) kunnen ze misschien wel iets doen. Kijk ook eens uw binnenbekabeling na, en maak dat je modem zo dicht mogeljk staat waar de BGC kabel binnekomt, de splitter correct geinstalleerd is, alle contactpunten zuiver en roestvrij zijn ...
Die kleine dingen tesamen kunnen het verschil maken !
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Ik hoop dat DARE ooit gaat deployen op basis van werkelijke kwaliteiten van de lijnen / koper bundels, dan gok ik dat heel veel mensen veel betere profielen gaan krijgen.

Maar hier vrees ik dat het nadeel speelt van een geliberaliseerde markt, er zijn nu gegarandeerde regels die Belgacom geeft op basis van lengte en verzwakking. Enkel op basis van verzwakking zullen veel lijnen een beter profiel krijgen, daar er zowel nieuwere als oudere koperbundels zijn.

We zien wel wat de toekomst brengt.
FleXe
Starter Plus
Starter Plus

Zo. Gisteren een aantal keer aan de lijn gehangen met de Technische Dienst van Belgacom. De eerste keer viel de telefoonverbinding plots weg, toen nog eens gebeld waarna ik een vrouw met een Nederlands accent aan de lijn had. Ze zou mij terugbellen nadat men mijn lijn uitvoerig getest had. Uiteindelijk zelf nog maar eens terug gebeld en toen kreeg ik een man aan de lijn die me liet weten dat hij de verbinding vanuit de centrale in Brussel tot in mijn woonkamer zou testen.

Wat bleek; mijn verbinding was inderdaad zodanig goed dat deze een 60 Mbit zou moeten aankunnen, maar de afstand tot de "centrale" (hiermee bedoelde hij de ROP) was te groot om een stabiel 30/6 profiel te kunnen garanderen, m.a.w. > 400m. Hij verwoordde dit wel erg vreemd, want hij beweerde dat mijn lijn wel pieken tot 50 Mbit haalt. Toen ik hem vroeg hoe dat mogelijk was met een 20/2 profiel en ik de vergelijking maakte met mijn vroegere ADSL verbinding waar ik nooit meer dan 4,6 Mbit haalde, liet hij mij weten dat VDSL-technologie anders werkt. Hij zei dat ik daar wel degelijk pieken tot boven de 20 Mbit kon halen maar dat die 20 Mbit sowieso gegarandeerd is. (Of om precies te zijn; 18,5 à 19,5 Mbit wegens "wrijving".)

Daarna belde men mij dan nog eens terug i.v.m. mijn tweede telefoontje. Ter controle liet ik hen ook even hun uitleg doen, en die kwam nagenoeg overeen met de uitleg die ik eerder kreeg.

De man van het derde telefoongesprek heb ik laten weten dat ik dan alsnog een tevreden Belgacomklant ben, maar ik vraag me nu toch af in hoeverre zijn "theorie" m.b.t. die pieken klopt?
Eol
Starter
Starter
Bedankt: 2 keer

Een 20/2 profiel blijft 20/2.
Enkel een 30/6 profiel is "dynamisch" en kan tot variabel gaan tot 50/6.
(Maar : Surf op Favorite is max 25, dus die 5 - 25 mbps kan je enkel voor TV gebruiken)
Afbeelding
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 59 keer

Die wist niet goed waar hij het over had. Die 50mbit is wat je lijn theoretisch maximum zou aankunnen op 8d, als ze dus niet met profielen zouden werken.
FleXe
Starter Plus
Starter Plus

Eol schreef:(Maar : Surf op Favorite is max 25, dus die 5 - 25 mbps kan je enkel voor TV gebruiken)
M.a.w. indien ik op een 30/6 (17a) profiel zou zitten zou ik geen verlies aan bandbreedte opmerken tijdens het kijken van Digitale TV met een Favorite abonnement en met een dergelijk profiel zou ik in theorie dus snelheden kúnnen halen tot 6,25 MB/s, begrijp ik dat goed? Momenteel surf ik immers "maar" tegen 16,5 Mbit, en dan heb ik nog chance dat mijn ouders geen Full HD toestel hebben en dus niet naar de HD versie van één kijken...

Hoe dan ook ben ik wel tevreden met mijn huidige verbinding. Voor hetgeen ik het gebruik gaat het zeker wel snel genoeg. Maar ik dacht wel al dat die man mij probeerde te sussen :p
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

Je kan altijd een keer proberen te bellen naar belgacom en vragen of het mogelijk is gebruik te maken van de 7 dagen bedenktijd om alles op te zeggen.
Dat het mogelijk is een 30/6 te krijgen en dat ge die ook wilt hebben.
Of je kan hier eens lief vragen of er U niemand kan overzetten naar een 30/6
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
FleXe
Starter Plus
Starter Plus

Ik heb Eva van Belgacom afgelopen weekend al een pm gestuurd. Laat ons hopen...
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

als ze wachten van antwoorden tot na die 7 dagen ben je gezien :-D
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
FleXe
Starter Plus
Starter Plus

Ondertussen antwoord gehad van Eva. Helaas hetzelfde antwoord als afgelopen weekend.

Maar pas op, ik ben echt wel tevreden met de upgrade. Ik hoop alleen dat ik niet weer ga achterblijven als ze in de toekomst opwaarderingen doen aan de lijnen, da's alles.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”