Belgacom versnelt vast netwerk
- TiTanium
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 721 keer
- Bedankt: 472 keer
Niet alleen in de straat, tenzij er 1400 mensen in 1 straat wonen
1 node : 1400 gezinnen.

Computer: Be Quiet! Dark Base 900 ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix OC
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
-
- Premium Member
- Twitter: xtrshop
- Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
- Bedankt: 46 keer
laat maar komen, ik ben er klaar voor!raf1 schreef:
De huidige 30 Mbps-profielen kunnen met VDSL2-vectoring allemaal naar een 100 Mbps-profiel.
Code: Selecteer alles
* VDSL2Tool 2.0 - http://hierzo.net/ *
download upload
Line: 30064 kbps 6048 kbps
Modem max: 117356 kbps n/a
Calculated max: 96355 kbps 20188 kbps
Profile: 17a
Estimated line length: 216 m
Training margin: 30.0 dB
Attenuation: 8.1 dB
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 155 keer
Mooie lijn
Geen vectoring nodig lijkt wel bij jouw 
Ondersteund de bbox2 / sagem eigenlijk wel vectoring? Voor echte ondersteuning zou deze
G.993.5 moeten ondersteunen, en om de rest niet te storen als dat niet kan op zijn minst G.993.2.

Ondersteund de bbox2 / sagem eigenlijk wel vectoring? Voor echte ondersteuning zou deze
G.993.5 moeten ondersteunen, en om de rest niet te storen als dat niet kan op zijn minst G.993.2.
MV 1000/500 | http://hierzo.net | https://arnoraps.be
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat er nieuwe modems zouden nodig zijn ?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 364 keer
- Bedankt: 118 keer
Laat ons hopen. Eindelijk af van die 802.11g.r2504 schreef:Ik dacht ergens gelezen te hebben dat er nieuwe modems zouden nodig zijn ?
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
- TiTanium
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 721 keer
- Bedankt: 472 keer
Wireless N begint voor bepaalde zaken wel handig te worden. Zolang ik met de bbox 2 zit zal men linksys moeten werken voor het "N" gedeelte.
Computer: Be Quiet! Dark Base 900 ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix OC
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 16 keer
Als ze alle 19.000 Rops moeten gaan aanpassen tegen 2014, moeten ze ongeveer elke dag 40 ROP's updaten.....dat gaat zweten worden.... 

-> speedtest was done with wireless-connection<-
Proximus/ Tuttimus
PC: Macbook Air i7/8Gb/256GB SSD, 13" , Apple iPad Pro 256 GB-3G/ GSM : iPhone6S-128GB + Mobilus M
profiel : 100/40
-
- Deel van't meubilair
Je vergeet nog hoeveel ROP's men eerst moet plaatsen voor iedereen aansluitbaar is op VDSL2.
- MClaeys
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 347 keer
Jammer dat ze het niet als optie aanbieden als er in je straat gewerkt word en ze dus open ligt. Ik zou maar wat graag intekenen dankrisken schreef:TiTanium : met ftth zouden ze zeker meer voorbereid zijn op de toekomst, maar zoals ze zelf reeds aanhalen : dan moeten ze tot aan elk huis de straat opengooien en dit kost pakken geld...

Beste klant, volgende maand werken ze aan je straat. Daar wij steeds verder onze infrastructuur willen vernieuwen bieden wij een upgrade aan voor Fibre To The Home. Dit kost eenmalig 150 euro en hierbij gaat u snelheid blablablabla

- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Zou leuk zijn inderdaad, maar tjah helaas doen ze dat niet
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
- Bedankt: 532 keer
Indien het mogelijk zou zijn om voor een eenmalig bedrag van een paar honderd euro FTTH te laten installeren én ik vrij een ISP zou kunnen kiezen (consumer abo) ... dan zou ik toch niet twijfelen. 

- krisken
- userbase crew
Waar haal jij deze info vandaan?
Telefonie = EDPnet + OVH
- krisken
- userbase crew
Als ze zelf openbreken zal je stelling wel kloppen. Echter proberen ze zoveel mogelijk met andere nutsbedrijven/gemeentes samen te werken zodat ze niet om de maand de straat moeten openbreken. Of dit al dan niet klopt laat ik in het midden, maar het is wel een feit dat dit dan een gedeelte kost betreft en dus goedkoper uitvalt.
Mijn persoonlijke mening : hou op met de ftth. Iedereen wilt het graag hebben, ook ik, maar het lijkt mij van belang dat ze eerst overal vdsl 2 aanbieden tegen - bvb - 30mbit down en 5mbit up. Over heel België...
Mijn persoonlijke mening : hou op met de ftth. Iedereen wilt het graag hebben, ook ik, maar het lijkt mij van belang dat ze eerst overal vdsl 2 aanbieden tegen - bvb - 30mbit down en 5mbit up. Over heel België...
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
- Bedankt: 532 keer
Indien deze kost (7 miljard) wordt afgeschreven over 20 jaar lijkt me dat zeker een haalbaar bedrag.
20 jaar is trouwens vlot haalbaar lijkt me zo. Kijkend naar de tijdspanne dat coax en koperpaar reeds in gebruik zijn ...
20 jaar is trouwens vlot haalbaar lijkt me zo. Kijkend naar de tijdspanne dat coax en koperpaar reeds in gebruik zijn ...
Laatst gewijzigd door ubremoved_15739 09 nov 2011, 12:59, in totaal 1 gewijzigd.
- vuurvos
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
- Bedankt: 207 keer
- Contacteer:
Jaja, docsis 3 kan dat inderdaad aan. Maar de backbone van TN kan het (nog) niet aan. Het is niet omdat jij geen hinder ondervind dat het zo is voor elke TN gebruiker. En voor je (opnieuw) aanhaalt dat het bij BGC niet netjes is dat je betaalt om 30/6 te hebben en maar 20/2 te krijgen: BGC vermeld dit zeer openlijk in de voorwaarden. TN met zijn bombastische reclames van internet tegen lichtsnelheid vermeldt nergens dat de snelheid wel eens zou kunnen zakken omwille van teveel klanten op een node.boz35 schreef:10Mbps upload is nu al haalbaar met docsis 3.En hier is niets verkeerd mee gezegd.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 2 keer
snap eigenlijk niet waarom in Nederland wel iets kan en hier niet 
Zowel Telenet als Belgacom als Belgische staat gaan hier de mist in.
Een straat openbreken is niet nodig om FTTH te leggen trouwens.
Men heeft in Nederland een onderzoek gedaan hoe men op een goedkope manier dit kan aanleggen.
Waaruit bleek dat de beste oplossing was de Fiber kabel langst de riolering te leggen en uit testen blijkt dit zeer goed te werken en goedkoop in aanleg.
Aangezien in België op de meeste plaatsen een fiber op de straat einden zit kan men dit toch ook prima toepassen lijkt mij.
Maar ja ik zal maar een simpele belg zijn die op zijn Nederlands denkt
Ow en mensen die denken dat Telenet een heilige coax hebben die vergeten dat hun netwerk niet overal zo optimaal zijn om zelfs 100Mbit Fibernet te leveren.
Fiber is de toekomst en geen Coax of éénder welke koper paar. Ook al begrijp ik waarom Belgacom de VDSL2 nog niet weg smijt, een investering moet renderen. Maar uit eerdere gelekte documenten (powerpoint sheets) heb ik toch vernomen dat Belgacom op nieuwe/vernieuwde locaties Fiber ging voorzien maar op dezelfde snelheden als de VDSL2 100Mbit downstream & 10Mbit upstream op de reeds bestaande infrastructuur. Men zou hiermee starten begin 2012 en met resultaat in 2014 waarschijnlijk. Hiervoor ging men ook Mini-ROPS (VDSL Boost boxen) bijplaatsen op kortere afstand.
Trouwens als men een straat openbreekt en er worden daar geen aanpassingen gedaan.. Dit ligt niet aan Belgacom maar ga eerder eens klagen bij uw Gemeente/Stad of burgemeester. Belgacom is niet altijd op de hoogte van zulke werken heb ik al gemerkt.. Weer een leuke faling van ons leuk landje.
en ik ben geen voorstander van Belgacom nog Telenet, ik heb zelf EDPnet zeer te vrede van maar niet van de evolutie in dit land die vanuit overheids instanties moet gestuurd worden zoals in de meeste landen gebeurd.

Zowel Telenet als Belgacom als Belgische staat gaan hier de mist in.
Een straat openbreken is niet nodig om FTTH te leggen trouwens.
Men heeft in Nederland een onderzoek gedaan hoe men op een goedkope manier dit kan aanleggen.
Waaruit bleek dat de beste oplossing was de Fiber kabel langst de riolering te leggen en uit testen blijkt dit zeer goed te werken en goedkoop in aanleg.
Aangezien in België op de meeste plaatsen een fiber op de straat einden zit kan men dit toch ook prima toepassen lijkt mij.
Maar ja ik zal maar een simpele belg zijn die op zijn Nederlands denkt

Ow en mensen die denken dat Telenet een heilige coax hebben die vergeten dat hun netwerk niet overal zo optimaal zijn om zelfs 100Mbit Fibernet te leveren.
Fiber is de toekomst en geen Coax of éénder welke koper paar. Ook al begrijp ik waarom Belgacom de VDSL2 nog niet weg smijt, een investering moet renderen. Maar uit eerdere gelekte documenten (powerpoint sheets) heb ik toch vernomen dat Belgacom op nieuwe/vernieuwde locaties Fiber ging voorzien maar op dezelfde snelheden als de VDSL2 100Mbit downstream & 10Mbit upstream op de reeds bestaande infrastructuur. Men zou hiermee starten begin 2012 en met resultaat in 2014 waarschijnlijk. Hiervoor ging men ook Mini-ROPS (VDSL Boost boxen) bijplaatsen op kortere afstand.
Trouwens als men een straat openbreekt en er worden daar geen aanpassingen gedaan.. Dit ligt niet aan Belgacom maar ga eerder eens klagen bij uw Gemeente/Stad of burgemeester. Belgacom is niet altijd op de hoogte van zulke werken heb ik al gemerkt.. Weer een leuke faling van ons leuk landje.
en ik ben geen voorstander van Belgacom nog Telenet, ik heb zelf EDPnet zeer te vrede van maar niet van de evolutie in dit land die vanuit overheids instanties moet gestuurd worden zoals in de meeste landen gebeurd.
-
- Deel van't meubilair
De riolering welke gemiddeld enkele meters diep zit onder het midden van de straat... en daar ga jij naar boren vanuit ieder huis ?PleXuS schreef:Waaruit bleek dat de beste oplossing was de Fiber kabel langst de riolering te leggen en uit testen blijkt dit zeer goed te werken en goedkoop in aanleg.
Het is misschien een efficiente manier om locaties met elkaar te verbinden maar voor individuele aansluitingn heb ik er m'n twijfels bij.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 25 keer
Is er dan geen enkele rijke belg of rijke hollander die een gat in de markt ziet door met glasvezel te beginnen?
Zijn wij achterlijk of zo.
Over 2 maanden komen ze hier de straat open breken.
Waarom in godsnaam leggen ze dan niet meteen glasvezel kabels naar de huizen?
Hoe stom zijn ze hier in België?
Hoe langer we met deze investeringen wachten hoe meer België achterom gaat lopen en hoe duurder ons internet uiteindelijk zal worden.
De vraag naar bandbreedte zal alleen maar toenemen tot België een groot probleem heeft.
Hier is een kans weggelegd voor een investeerder met ballen.
Probeer een deal te sluiten met Telenet en Belgacom en begin al huizen die wil inteken van glasvezel kabels te voorzien WANNEER daar mogelijkheden voor zijn. (gewoon wachten tot ze de straat moeten open breken voor iets anders te doen en twee vliegen in klap slaan)
Echt, de zakenman die hier tijd en energie in steekt kan een aardige cent verdienen als hij dit goed aanpakt.
Het beste zou natuurlijk zijn als uiteindelijk Telenet en Belgacom buitenspel gezet kunnen worden maar ja die hebben de twee grootste netwerken en daar zit natuurlijk al een investering van tientallen jaren en heel veel geld achter.
En anders http://www.reddit.com/r/darknetplan
Een plan om met bestaande Wifi technologie in steden een mesh net te maken.
Je verbind alle Wifi netwerken met elkaar en deelt je eigen internet met iedereen zodat er een zeer grote bandbreedte ontstaat en een netwerk zonder censuur.

Zijn wij achterlijk of zo.
Over 2 maanden komen ze hier de straat open breken.
Waarom in godsnaam leggen ze dan niet meteen glasvezel kabels naar de huizen?
Hoe stom zijn ze hier in België?
Hoe langer we met deze investeringen wachten hoe meer België achterom gaat lopen en hoe duurder ons internet uiteindelijk zal worden.
De vraag naar bandbreedte zal alleen maar toenemen tot België een groot probleem heeft.
Hier is een kans weggelegd voor een investeerder met ballen.
Probeer een deal te sluiten met Telenet en Belgacom en begin al huizen die wil inteken van glasvezel kabels te voorzien WANNEER daar mogelijkheden voor zijn. (gewoon wachten tot ze de straat moeten open breken voor iets anders te doen en twee vliegen in klap slaan)
Echt, de zakenman die hier tijd en energie in steekt kan een aardige cent verdienen als hij dit goed aanpakt.
Het beste zou natuurlijk zijn als uiteindelijk Telenet en Belgacom buitenspel gezet kunnen worden maar ja die hebben de twee grootste netwerken en daar zit natuurlijk al een investering van tientallen jaren en heel veel geld achter.
En anders http://www.reddit.com/r/darknetplan
Een plan om met bestaande Wifi technologie in steden een mesh net te maken.
Je verbind alle Wifi netwerken met elkaar en deelt je eigen internet met iedereen zodat er een zeer grote bandbreedte ontstaat en een netwerk zonder censuur.
- krisken
- userbase crew
Ik hoop dat je beseft dat het onder onze voetpaden al VOL met glas zit? Zowel van Telenet als Belgacom, maar ook andere bedrijven zoals easynet, colt, mobistar, syntigo, interoute, ...
Wat je zegt van dat mesh netwerk bestaat hier ook al een tijdje zowel betalend (bvb citymesh, zapfi, telenet, belgacom, ...) als gratis (wireless België, Belgacom FON als je Belgacom klant bent).
Wat je zegt van dat mesh netwerk bestaat hier ook al een tijdje zowel betalend (bvb citymesh, zapfi, telenet, belgacom, ...) als gratis (wireless België, Belgacom FON als je Belgacom klant bent).
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 25 keer
Ja natuurlijk. Daarom dat het zo ontzettend stom is dat er een informatie pijplijn aan de deur voorbij loopt met een bandbreedte van misschien wel 100 Gbit.
Terwijl die niet 10 meter is doorgetrokken naar binnen!
Nee, in plaats daarvan doen we het laatste stukje wel over een coax kabel met een maximale informatie doorvoer die 1000de keren lager ligt als glasvezel.
En 2 of 4 koperdraadjes is helemaal belachelijk. Dat daar nog in geïnvesteerd word???
En over de gratis draadloze netwerken zoals FON en zo.
Dat is totaal niet hetzelfde.
Ik heb het over hardware en software die er voor zorgt dat één draadloze ontvanger verbinding maakt met alle draadloze netwerken in de buurt.
Dus dat je een soort peer to peer systeem krijgt van draadloze netwerken.
Als elke peerpunt ook verbonden via zijn eigen internet verbinding krijg je een zeer efficiënt en snel systeem.
Stel dat mijn draadloze router verbinding maakt met 4 andere draadloze routers die elke een internetverbinding van 20mbit hebben.
Op het moment dat niemand anders de bandbreedte gebruikt kan ik dan surfen via al deze 4 draadloze routers tegelijk + mijn eigen internet verbinding.
En zij sturen 4 x 20 mbit door richting mijn ontvanger.
Ligt mijn internet verbinding plat dan merk ik daar niks door want ik surf gewoon verder via de verbindingen in de buurt.
Natuurlijk heb je daar totaal anders systemen voor nodig als vandaag de dag.
Je heb een ander internet protocol nodig om te kunnen trunken. Je hebt een systeem nodig om het P2P verkeer te kunnen routeren over de bestaande internet structuur. Ook moet je verschillende draadloze P2P netwerken die niet draadloos met elkaar verbonden zijn verbinden over het internet.
De draadloze hardware moet verschillende verbindingen te gelijk kunnen opzetten en actief houden aan een goede snelheid.
Je hebt slimme hardware en software nodig en een totaal andere manier van communiceren maar als zoiets uitgebouwd word met software en hardware die te betalen is dan zou je iets zeer moois kunnen verwezenlijken.
Subscribe je maar op http://www.reddit.com/r/darknetplan
Denk alleen al aan de snelheid die je kunt halen met een 100tal draadloze acces points die elke op hun beurt met 5 andere punten zijn verbonden.
Deel je hard schijf ruimte met elkaar en lach met de datalimiet van Telenet.
Ik kan me zelfs voorstellen dat de nieuwe mensen in de buurt helemaal geen nieuwe internet aansluiting nodig hebben.
Zolang ons netwerk genoeg bandbreedte naar het internet heeft in verhouding met het aantal aangesloten draadloze punten is het geen probleem.
En die mensen kunnen binnen het draadloze P2P systeem natuurlijk aan zeer hoge snelheden bestanden uitwisselen.
Wil je helemaal naar de toekomst gaan dan word er een zelfde systeem uitgebouwd voor energie.
Bekijk dit maar eens!
Iedereen een eigen zonnepaneel! We sluiten alle zonnepanelen op elkaar aan in heel Europa via de bestaande elektriciteitsnetwerken en routeren de beschikbare energie naar de mensen die het op dat moment nodig hebben.
De infrastructuur daar voor bestaat al. En de technologie kan zo overgenomen worden van de "smart grids" die er vandaag al bestaan op internet.
Energie kan ook via line of sight rechtstreeks van één punt naar een ander punt doorstraald worden.
Die technologie bestaat ook al maar is momenteel nog niet praktisch en goedkoop te gebruiken.
De hele cultuur van remix en delen die er op het internet ontstaan is de laatste 20 jaar heeft een hele nieuwe generatie jeugd voort gebracht die NIKS anders kent.
Ze moeten hun internet filosofie van ALLES te DELEN met IEDEREEN gewoon in de praktijk brengen in ELK domein in het dagelijkse leven.
Daarmee zal ons energie probleem opgelost worden en uiteindelijk zal er zelfs geen noodzaak meer zijn voor het bestaan van geld.
Terwijl die niet 10 meter is doorgetrokken naar binnen!
Nee, in plaats daarvan doen we het laatste stukje wel over een coax kabel met een maximale informatie doorvoer die 1000de keren lager ligt als glasvezel.
En 2 of 4 koperdraadjes is helemaal belachelijk. Dat daar nog in geïnvesteerd word???

En over de gratis draadloze netwerken zoals FON en zo.
Dat is totaal niet hetzelfde.
Ik heb het over hardware en software die er voor zorgt dat één draadloze ontvanger verbinding maakt met alle draadloze netwerken in de buurt.
Dus dat je een soort peer to peer systeem krijgt van draadloze netwerken.
Als elke peerpunt ook verbonden via zijn eigen internet verbinding krijg je een zeer efficiënt en snel systeem.
Stel dat mijn draadloze router verbinding maakt met 4 andere draadloze routers die elke een internetverbinding van 20mbit hebben.
Op het moment dat niemand anders de bandbreedte gebruikt kan ik dan surfen via al deze 4 draadloze routers tegelijk + mijn eigen internet verbinding.
En zij sturen 4 x 20 mbit door richting mijn ontvanger.
Ligt mijn internet verbinding plat dan merk ik daar niks door want ik surf gewoon verder via de verbindingen in de buurt.
Natuurlijk heb je daar totaal anders systemen voor nodig als vandaag de dag.
Je heb een ander internet protocol nodig om te kunnen trunken. Je hebt een systeem nodig om het P2P verkeer te kunnen routeren over de bestaande internet structuur. Ook moet je verschillende draadloze P2P netwerken die niet draadloos met elkaar verbonden zijn verbinden over het internet.
De draadloze hardware moet verschillende verbindingen te gelijk kunnen opzetten en actief houden aan een goede snelheid.
Je hebt slimme hardware en software nodig en een totaal andere manier van communiceren maar als zoiets uitgebouwd word met software en hardware die te betalen is dan zou je iets zeer moois kunnen verwezenlijken.
Subscribe je maar op http://www.reddit.com/r/darknetplan
Denk alleen al aan de snelheid die je kunt halen met een 100tal draadloze acces points die elke op hun beurt met 5 andere punten zijn verbonden.
Deel je hard schijf ruimte met elkaar en lach met de datalimiet van Telenet.
Ik kan me zelfs voorstellen dat de nieuwe mensen in de buurt helemaal geen nieuwe internet aansluiting nodig hebben.
Zolang ons netwerk genoeg bandbreedte naar het internet heeft in verhouding met het aantal aangesloten draadloze punten is het geen probleem.
En die mensen kunnen binnen het draadloze P2P systeem natuurlijk aan zeer hoge snelheden bestanden uitwisselen.
Wil je helemaal naar de toekomst gaan dan word er een zelfde systeem uitgebouwd voor energie.
Bekijk dit maar eens!
Iedereen een eigen zonnepaneel! We sluiten alle zonnepanelen op elkaar aan in heel Europa via de bestaande elektriciteitsnetwerken en routeren de beschikbare energie naar de mensen die het op dat moment nodig hebben.
De infrastructuur daar voor bestaat al. En de technologie kan zo overgenomen worden van de "smart grids" die er vandaag al bestaan op internet.
Energie kan ook via line of sight rechtstreeks van één punt naar een ander punt doorstraald worden.
Die technologie bestaat ook al maar is momenteel nog niet praktisch en goedkoop te gebruiken.
De hele cultuur van remix en delen die er op het internet ontstaan is de laatste 20 jaar heeft een hele nieuwe generatie jeugd voort gebracht die NIKS anders kent.
Ze moeten hun internet filosofie van ALLES te DELEN met IEDEREEN gewoon in de praktijk brengen in ELK domein in het dagelijkse leven.
Daarmee zal ons energie probleem opgelost worden en uiteindelijk zal er zelfs geen noodzaak meer zijn voor het bestaan van geld.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 372 keer
- Bedankt: 156 keer
De fiber kan toch simpelweg uit de wc komen? gewoon zien dat ge er naast schijt.r2504 schreef:De riolering welke gemiddeld enkele meters diep zit onder het midden van de straat... en daar ga jij naar boren vanuit ieder huis ?PleXuS schreef:Waaruit bleek dat de beste oplossing was de Fiber kabel langst de riolering te leggen en uit testen blijkt dit zeer goed te werken en goedkoop in aanleg.
Het is misschien een efficiente manier om locaties met elkaar te verbinden maar voor individuele aansluitingn heb ik er m'n twijfels bij.
- Ken
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
- Bedankt: 110 keer
Volgens wat ik weet zijn er bij werken hier in Oostende waarvoor er heel wat straten open moesten wachtenbuizen gelegd om glasvezelkabel in te 'blazen'...
In de straat op @work was dat duidelijk 't geval...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 33 keer
Tja en je moet dan al geluk hebben dat je het mag doen. De politici zullen ook wel een paar keer langs de kassa willen passeren. Ik zie dus eerder iets in kleinere netbeheerders met daar boven een paar regulators zoals bij de elektriciteit.Kainiac schreef: Echt, de zakenman die hier tijd en energie in steekt kan een aardige cent verdienen als hij dit goed aanpakt.
- krisken
- userbase crew
In Oostende ligt syntigo onder de tramrails. En waarom dat "de zakenman" dit niet doet is simpel : wij zijn nog steeds Nederland niet. Hier moet iedereen eens langs de kassa passeren en ook is de vraag naar fiber hier niet supergroot. Met wat wij vandaag kunnnen via koper en coax durf ik stellen dat we perfect (momenteel, dus geen uitspraak alla gates) toekomen met 4mbit up en 10mbit down. Ik denk dat ik meer met internet doe dan de meesten hier en toch haal ik average nooit meer dan 10mbit...Ken schreef:Volgens wat ik weet zijn er bij werken hier in Oostende waarvoor er heel wat straten open moesten wachtenbuizen gelegd om glasvezelkabel in te 'blazen'...
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
- Bedankt: 174 keer
Hangt er ook vanaf met hoeveel personen je samenwoont, als je iedereen tergelijkertijd vlot wilt laten internetten zou ik toch 10mb/4mb per persoon rekenen(misschien niet voor upload maar voor download in ieder geval), en als je dan nog eens IPTV erbij rekent zit je toch al vlug aan de huidige limieten.krisken schreef:Met wat wij vandaag kunnnen via koper en coax durf ik stellen dat we perfect (momenteel, dus geen uitspraak alla gates) toekomen met 4mbit up en 10mbit down. Ik denk dat ik meer met internet doe dan de meesten hier en toch haal ik average nooit meer dan 10mbit...
Nu zijn er wel verschillende redenen waarom men nog niet volledig gebruik maakt van Fiber(politici, er is reeds een degelijk xDSL/kabelnetwerk met FiberBackbone,tijd&geld).
Maar bij aanleggen van nieuwe wijken zou men toch tenminste gebruik kunnen maken van Fiber to The Premises.Er is geen immers geen bestaand koper/coaxnerwerk, das trouwens de reden waarom glasvezel zo sterk stijgt in Oost-Europa, er is geen (degelijk) koper-of kabelnetwerk dus gebruikt men gewoon glasvezel, waarom kan dat dan hier niet?
De bestaande woningen kunnen nog altijd via de huidige strategie van steeds kortere Coax/koperdraad later voorzien worden van fiber.
- krisken
- userbase crew
Ik sprak alleen over de internetconnectie. Niet over een combinatie met tv dus. Als iedereen fiber gaat hebben gaat dit er ook niet op vooruit gaan hoor. Jij ontvangt aan 100mbit, maar de server kan dit dikwijls niet eens versturen. Vele servers zijn nog altijd aangesloten op 100mbit omdat er bvb nog steeds een 100mbit switch staat...of een 100mbit netwerkkaart in de server zit. En dit is nog steeds bij het gros van de servers zo. Uiteraard kan je eisen dat ze je bvb op 1gbit aansluiten (op koper dus, anders mag je nog fibernics kopen = €€€€€). Maar als je beseft dat bandbreedte in België peperduur is (lees : €25 per megabit in een datacenter is spotgoedkoop, €50 is zelfs geen uitzondering) Dan weet je ook wat je gaat mogen betalen als je daar pieken hebt van 1gbit!
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Deel van't meubilair
Er is vandaag slechts een beperkt aantal mensen dat 4 Mbits upstream heeft... straffe uitspraak dus want volgens jou zou dus niemand vlot kunnen internetten.Stroper schreef:Hangt er ook vanaf met hoeveel personen je samenwoont, als je iedereen tergelijkertijd vlot wilt laten internetten zou ik toch 10mb/4mb per persoon rekenen(misschien niet voor upload maar voor download in ieder geval)
Als ik trouwens naar m'n router statistieken kijk is het best wel grappig (30 minute average)...
Max In: 1.09Mb; Average In: 41.87Kb; Current In: 306.96Kb;
Max Out: 95.27Kb; Average Out: 3.58Kb; Current Out: 23.40Kb;
... en da's dus voor twee personen (maar we zijn niet het type hevige downloaders).
Een 5 minute average is zelfs nog niet spectaculair...
Max In: 2.34Mb; Average In: 80.81Kb; Current In: 2.83Kb;
Max Out: 46.27Kb; Average Out: 5.51Kb; Current Out: 3.45Kb;
- krisken
- userbase crew
Voorbeeldje...mijn server (op 100mbit aangesloten) doet op basis van de 95percentiel regel 0.65mbit (zie eerste server1.png) op maandbasis. Maar als je dit gaat omrekenen in gigabytes (zie server2.png) zie je dat dit overeenstemt met 147.04GB verkeer naar internet en 142.91GB verkeer komende van het internet. Of samen 289,95GB aan dataverkeer. En dit met slechts 0.65mbit! En deze gemiddelde is dan nog vrij "hoog" door de piek van +/- 5mbit die je daar ziet!
- Bijlagen
-
- server02.png
- (29.94 KiB) 558 keer gedownload
-
- server01.png
- (30.73 KiB) 558 keer gedownload
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
Ik denk dat we 2 zaken verwarren in deze discussie:
Maar daar gaat het helemaal niet over !!!
Investeren in fiber to the premises, is investeren in de toekomst. Ik vind het persoonlijk jammer dat er nog nu nog zo massaal geïnvesteerd wordt in oude technologieën (zowel coax als koper), die maar "enkele" jaren meer te leven hebben. Dit is gewoon 'uitstel van executie', maar ooit zal coax/koper niet meer voldoen .. en dan zijn we te laat om nog te beginnen met het aanleggen van het FTTH netwerk.
Wat betreft snelheden:
Zoals Krisken zegt, zijn de servers er niet op voorzien als iedereen een 100/100 mbps FTTH zou krijgen ...
Maar ... je kan perfect een FTTH netwerk hebben, en hierop verschillende abonnementen (en prijzen) aanbieden!
Persoonlijk heb ik meer dan genoeg met mijn huidige snelheid, maar met FTTH zou ik:
Voor een meerprijs kan je dan inschrijven op hogere snelheden.
Ik wi maar zeggen: indien we nu FTTH hadden, zou iedereen altijd de snelheden halen "waarvoor hij betaalt" (de eeuwige discussie): Start (15/1.5), Comfort (15/2.5), Favorite (25/3.5), Intense (30/4.5), Basic (20/1.25), FiberNet (50/2.5), XL (100/5).
FTTH staat dus niet noodzakelijk gelijk aan 100mbps ...
PS - Ik zou wel pleiten voor hogere uploads, vb: 12/2, 25/5, 50/10, 100/20
- a) het fysich netwerk.
b) de snelheden die een gebruiker nodig heeft.
Maar daar gaat het helemaal niet over !!!
Investeren in fiber to the premises, is investeren in de toekomst. Ik vind het persoonlijk jammer dat er nog nu nog zo massaal geïnvesteerd wordt in oude technologieën (zowel coax als koper), die maar "enkele" jaren meer te leven hebben. Dit is gewoon 'uitstel van executie', maar ooit zal coax/koper niet meer voldoen .. en dan zijn we te laat om nog te beginnen met het aanleggen van het FTTH netwerk.
Wat betreft snelheden:
Zoals Krisken zegt, zijn de servers er niet op voorzien als iedereen een 100/100 mbps FTTH zou krijgen ...
Maar ... je kan perfect een FTTH netwerk hebben, en hierop verschillende abonnementen (en prijzen) aanbieden!
Persoonlijk heb ik meer dan genoeg met mijn huidige snelheid, maar met FTTH zou ik:
- - 24/24 een constante snelheid hebben.
- snelheid zou niet beïnvloed worden door andere gebruikers.
- snelheid zou niet beïnvloed worden door TV streams.
- geen noodzaak om P2P te cappen.
- internet, analoge TV, digitale TV, telefoon, ... hebben op één fiber.
- vrije keuze van provider, zonder nieuwe installaties (wat een romslomp is dat nu toch als je van kabel naar DSL gaat of omgekeerd).
- klaar zijn voor de toekomst.
Voor een meerprijs kan je dan inschrijven op hogere snelheden.
Ik wi maar zeggen: indien we nu FTTH hadden, zou iedereen altijd de snelheden halen "waarvoor hij betaalt" (de eeuwige discussie): Start (15/1.5), Comfort (15/2.5), Favorite (25/3.5), Intense (30/4.5), Basic (20/1.25), FiberNet (50/2.5), XL (100/5).
FTTH staat dus niet noodzakelijk gelijk aan 100mbps ...
PS - Ik zou wel pleiten voor hogere uploads, vb: 12/2, 25/5, 50/10, 100/20

VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- rowan
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
- Bedankt: 22 keer
er zal juist een noodzaak zijn om nog meer te cappen.- geen noodzaak om P2P te cappen
de overboekingsrate van fibernodes zal stijgen ten gevolge van te beperkte backbone capaciteit
-
- Deel van't meubilair
Wat mij betreft mag men onmiddelijk een wet maken die een verbod heeft op het leggen van koper in nieuwe verkavelingen (als men dan toch innovatie wil stimuleren is dit de manier). Langs de andere kant mogen we koper niet onderschatten in z'n mogelijkheden... een dikke 10 jaar geleden zou niemand geloven wat we er vandaag mee kunnen.philippe_d schreef:Investeren in fiber to the premises, is investeren in de toekomst. Ik vind het persoonlijk jammer dat er nog nu nog zo massaal geïnvesteerd wordt in oude technologieën (zowel coax als koper), die maar "enkele" jaren meer te leven hebben.
- krisken
- userbase crew
Australië legt dit ook enkel aan op de grote steden. En daar hebben ze geen technologieën als VDSL maar enkel en alleen ADSL2. In België kunnen we zeggen dat we overal wel "iets" van bereik hebben met onze GSM. In Australië verre van! Ik ben ervan overtuigd dat FTTH de toekomst is, maar dit zal de eerste jaren niet voldoen voor ons! Blijkbaar vind BGC en TN het nog altijd de moeite waard om in respectievelijk koper en coax te investeren. Anders zou BGC niet op het idee komen voor VBB's te plaatsen en TN niet op het idee komen om hun ringen te verkleinen (cfr minder gebruikers/ring).
Mocht plots onze pas gevormde regering beslissen om nationaal een netwerk aan te leggen op "hun" kosten (lees : ons belastingsgeld), dan denk ik dat er terug snel een paar 1000 mensen in Brussel staan te scanderen! En een zakenman/bedrijf zoals reggefiber die standaard fiber uitrolt in nieuwbouwwijken (eigenlijk KPN overigens) om dan mensen aan te sluiten op een provider naar keuze is in België zo goed als onmogelijk aangezien je je fibers nergens kan op connecten!
Laten we overigens eerlijk zijn : er ligt al heel wat glas in de straten inmiddels, waarvan minstens de helft dark fiber (lees : tot op heden niet in gebruik genomen fiber). Onder ELKE spoorweg liggen tientallen kabels, langsheen ELKE autosnelweg liggen tientallen kabels (indien je mij niet geloofd : check eens waarom er outages zijn op internet, en check dan eens langswaar ze de fibers hadden doorgeknipt!). In 90% van de straten ligt belgacom en/of telenet met een hoopje fibers. Om nog maar te zwijgen van de steden waar bvb Colt aanwezig is! Glas genoeg dus in de straten, maar deze zijn van specifieke bedrijven die dit niet willen opgeven. Belgacom is reeds bezig met hier en daar FTTH te testen (Kortrijk, Tienen, Ardennen ergens), maar waar blijft telenet met deze testen? Of Mobistar? Of om het even welke operator?
Face it vrienden hoeveel we ook klagen en zagen, er zal niet snel iemand opstaan om dit te doen. Wij weten wat glasvezel is en wat de toekomst ons kan brengen, maar "de man in de straat" houd er niet van dat men zijn oprit opengooit en een fiber binnen te trekken. Die hebben genoeg aan TN of BGC als ISP voor tv, internet en telefoon. Dus waarom zouden ze in Brussel of Mechelen beslissen om die brave burgers die netjes elke maand een paar tientallen euro's op hun rekening overschrijven te "pesten" met fiber? Die hebben genoeg aan wat er nu is. En laten we eerlijk zijn : wij ook. Het eerste standaardgezin (4 personen dus) die mij durft zeggen dat zij meer dan 10mbit aan surf (!!!) snelheid nodig hebben moet ik nog tegenkomen.
Ter vergelijking : DCO (datacenter oostkamp) heeft momenteel 2 datazalen en levert diensten aan gemeenstes/overheid (servers etc voor hun websites op te draaien) alsook aan bedrijven en particulieren. Daar staan +/- 100 racks momenteel...en ze doen een schamele 200mbit. Waarom moeten wij als particulier dan daar de helft er al van hebben om thuis te internetten???
PS : Philippe : op gebied van upload heb je volledig gelijk : dit mag zeker naar omhoog!
PS2 : vergeet niet dat men in 1995 dacht dat ze met 56kbit voor PSTN en met 128kbit voor ISDN ook het maximale uit koper haalden. 5 jaar later had men ADSL en was men overtuigd dat dit het absolute einde was voor koper, meer dan 4.6mbit ging men absoluut niet uit deze kabel kunnen trekken...En plots was VDSL en later VDSL2 er...
PS3 : zelfde verhaal voor coax : weet je nog de tijd, +/- 1990 dat men beweerde dat je maar 10mbit kon halen met een coaxkabel? Interne netwerken van toen? In 1997 ofzo bestond er plots een bedrijfje dat telenet noemde en je die 10mbit aanbood. Nog geen 15 jaar later halen we het 10-voudige over diezelfde kabel (en docsis 3 is nog niet ten einde hé mensen!)
Mocht plots onze pas gevormde regering beslissen om nationaal een netwerk aan te leggen op "hun" kosten (lees : ons belastingsgeld), dan denk ik dat er terug snel een paar 1000 mensen in Brussel staan te scanderen! En een zakenman/bedrijf zoals reggefiber die standaard fiber uitrolt in nieuwbouwwijken (eigenlijk KPN overigens) om dan mensen aan te sluiten op een provider naar keuze is in België zo goed als onmogelijk aangezien je je fibers nergens kan op connecten!
Laten we overigens eerlijk zijn : er ligt al heel wat glas in de straten inmiddels, waarvan minstens de helft dark fiber (lees : tot op heden niet in gebruik genomen fiber). Onder ELKE spoorweg liggen tientallen kabels, langsheen ELKE autosnelweg liggen tientallen kabels (indien je mij niet geloofd : check eens waarom er outages zijn op internet, en check dan eens langswaar ze de fibers hadden doorgeknipt!). In 90% van de straten ligt belgacom en/of telenet met een hoopje fibers. Om nog maar te zwijgen van de steden waar bvb Colt aanwezig is! Glas genoeg dus in de straten, maar deze zijn van specifieke bedrijven die dit niet willen opgeven. Belgacom is reeds bezig met hier en daar FTTH te testen (Kortrijk, Tienen, Ardennen ergens), maar waar blijft telenet met deze testen? Of Mobistar? Of om het even welke operator?
Face it vrienden hoeveel we ook klagen en zagen, er zal niet snel iemand opstaan om dit te doen. Wij weten wat glasvezel is en wat de toekomst ons kan brengen, maar "de man in de straat" houd er niet van dat men zijn oprit opengooit en een fiber binnen te trekken. Die hebben genoeg aan TN of BGC als ISP voor tv, internet en telefoon. Dus waarom zouden ze in Brussel of Mechelen beslissen om die brave burgers die netjes elke maand een paar tientallen euro's op hun rekening overschrijven te "pesten" met fiber? Die hebben genoeg aan wat er nu is. En laten we eerlijk zijn : wij ook. Het eerste standaardgezin (4 personen dus) die mij durft zeggen dat zij meer dan 10mbit aan surf (!!!) snelheid nodig hebben moet ik nog tegenkomen.
Ter vergelijking : DCO (datacenter oostkamp) heeft momenteel 2 datazalen en levert diensten aan gemeenstes/overheid (servers etc voor hun websites op te draaien) alsook aan bedrijven en particulieren. Daar staan +/- 100 racks momenteel...en ze doen een schamele 200mbit. Waarom moeten wij als particulier dan daar de helft er al van hebben om thuis te internetten???
PS : Philippe : op gebied van upload heb je volledig gelijk : dit mag zeker naar omhoog!
PS2 : vergeet niet dat men in 1995 dacht dat ze met 56kbit voor PSTN en met 128kbit voor ISDN ook het maximale uit koper haalden. 5 jaar later had men ADSL en was men overtuigd dat dit het absolute einde was voor koper, meer dan 4.6mbit ging men absoluut niet uit deze kabel kunnen trekken...En plots was VDSL en later VDSL2 er...
PS3 : zelfde verhaal voor coax : weet je nog de tijd, +/- 1990 dat men beweerde dat je maar 10mbit kon halen met een coaxkabel? Interne netwerken van toen? In 1997 ofzo bestond er plots een bedrijfje dat telenet noemde en je die 10mbit aanbood. Nog geen 15 jaar later halen we het 10-voudige over diezelfde kabel (en docsis 3 is nog niet ten einde hé mensen!)
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Deel van't meubilair
Waarom kan men dan in Nederland wel hele buurten overtuigen om zich hierop in te schrijven (dat zijn ook niet allemaal hippe twintigers hoor) ? Da's trouwens geen vraag aan jou... maar één die ik zelf ook absoluut niet begrijp... moest ik dezelfde vraag hier in de straat stellen zou vermoedelijk ook niemand interesse hebben.krisken schreef:maar "de man in de straat" houd er niet van dat men zijn oprit opengooit en een fiber binnen te trekken.
- krisken
- userbase crew
Daar legt onderandere reggefiber (KPN dus) dit standaard aan in nieuwbouwwijken. Reden is simpel : in NL zijn ze blijven steken op ADSL2+ (tot 20mbit abo's) voor koper. VDSL kennen ze daar wel, maar niet zoals wij dit doen. Daar komt het vanuit de centrale ipv de rop op de straatkast. Dus enkel de abonnees in de directe omgeving (+/- 1km) van de centrale kunnen VDSL gebruiken. Ook hebben ze per km2 minder centrales staan dan in België met als gevolg dat veel gezinnen het moesten doen met 2/3mbit via het telefoonlijntje. Als er dan iemand aan je deur komt dat je voor pakweg €50 per maand (= +/- dezelfde prijs als wij betalen) internet+tv+radio+tel kan hebben met speeds up to 50mbit, dan tekenen die mensen per direct. Denk dat wij hetzelfde zouden doen?
Overigens : in Nederland heeft men natuurlijk ook kabel, maar daar zitten ze met hetzelfde probleem als telenet hier...
Overigens : in Nederland heeft men natuurlijk ook kabel, maar daar zitten ze met hetzelfde probleem als telenet hier...
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Deel van't meubilair
Ook onder voorwaarden volgens mij... ik dacht dat minstens 50% moest intekeken als het niet meer was.krisken schreef:Daar legt onderandere reggefiber (KPN dus) dit standaard aan in nieuwbouwwijken.