Ik heb sinds enige tijd een VDSL2 lijn van WeePee (Provider : Openweb) thuis en haal vandaag, tijdens de FTP van een paar foto's) pieken tot 20mbit... Maar toch een gemiddelde die boven de 3.5 (favorite), 4.5 (intense) of 6 (edpnet) mbit liggen! Van de 20mbit die ik heb gehaald heb ik helaas geen screenshot, maar hierbij eentje van de 8mbit en de 14mbit. Dit is gedaan met één lijn) (zie links, bij gateways)!
WeePee VDSL2 : pieken tot 20mbit upload?!?!
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Moderator
- Contacteer:
Arno,
Ik werk al jaar en dag met een pfsense router die de PPPoE sessie maakt. Ik ga straks, als de upload gedaan is, toch maar eens direct inloggen op de router om te kijken op wat voor profiel ik plots sta. Begrijp er namelijk zelfs niks van. Mijn sync stond op een 50mbit profiel, maar het abonnement was gelimiteerd op 25/3.5, maar dat wouden ze veranderen naar 30/6. Maar dan nog gaat dit er ferm boven!
Anyway : ik zal ook het tooltje eens laten draaien, ben benieuwd wat er daar gaat uitkomen!
Ik werk al jaar en dag met een pfsense router die de PPPoE sessie maakt. Ik ga straks, als de upload gedaan is, toch maar eens direct inloggen op de router om te kijken op wat voor profiel ik plots sta. Begrijp er namelijk zelfs niks van. Mijn sync stond op een 50mbit profiel, maar het abonnement was gelimiteerd op 25/3.5, maar dat wouden ze veranderen naar 30/6. Maar dan nog gaat dit er ferm boven!
Anyway : ik zal ook het tooltje eens laten draaien, ben benieuwd wat er daar gaat uitkomen!
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Moderator
- Contacteer:
Niet openlijk bekend gemaakt. Ze bieden niet actief VDSL2 aan maar zijn reseller van OpenWeb/SysNedSud.
Weird...de speedtests...
Output VDSL2 Tool
Screenshot Sagel VDSL2 Modem:
Weird...de speedtests...
Code: Selecteer alles
Mechelen
http://www.speedtest.net/result/1615637198.png
Brussel
http://www.speedtest.net/result/1615639152.png
Roubaix
http://www.speedtest.net/result/1615640727.png
Rotterdam
http://www.speedtest.net/result/1615642290.png
Amsterdam
http://www.speedtest.net/result/1615644028.png
Code: Selecteer alles
* VDSL2Tool 2.0 - http://hierzo.net/ *
download upload
Line: 50192 kbps 6048 kbps
Modem max: 100732 kbps n/a
Calculated max: 82706 kbps 17328 kbps
Profile: 17a
Estimated line length: 290 m
Training margin: 20.4 dB
Attenuation: 10.3 dB
Telefonie = EDPnet + OVH
is mss off-topic, maar uit nieuwsgierigheid: Hoe kan je dan toch via weepee een VDSL2 aansluiting krijgen als ze het niet actief aanbieden? Als het klopt dat ze een reseller zijn van openweb, is het namelijk mss ook mogelijk om een vast IP- adres te krijgen, wat me wel een leuke optie zou lijken (dit zou dan, naast dommel de enige zijn die dit aanbieden aan particulieren). Ben momnteel scarlet internet+telefonie, en ben al tijdje aan het overwegen om mijn telefonie via weepee of 3starsnet te nemen, want heb toch wel wat problemen met het telefonie-gedeelte van mijn scarletabonnement ondervonden. Als weepee nu ook VDSL2 aan zou kunnen bieden dan kan ik mss direct de volledige overstap maken (telefonie + VDSL2).
-
- Moderator
- Contacteer:
VDSL2 is niet de core business van WeePee, daarom zal dit ook niet op hun website komen. Ze willen gewoon bedrijven een "all in" pakket kunnen geven : VoIP, internet, een PBX systeem en hup je kan van start. Het is inderdaad met een vast IP adres, maar wel aan duurdere prijzen dan wat je gewoon bent voor particuliere abonnementen. Zo is er bvb de setup van +/- €250. Ikzelf ben er aan gekomen door de contacten die ik heb met Weepee op commercieel vlak.
Als je een vast IP wilt kan je ook aankloppen bij EDPnet overigens, bij hun business abo's verkopen ze dat ook (en dit kan je doen als particulier).
Als je een vast IP wilt kan je ook aankloppen bij EDPnet overigens, bij hun business abo's verkopen ze dat ook (en dit kan je doen als particulier).
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 7 keer
Vooreerst volgende vraag.krisken schreef:pieken tot 20mbit...
Hoe wert de VDSL2, ADSL, ethernet technologie op modem/hardware vlak? Die "line" snelheden het aantal bits per seconde dat de modem op de lijn zet? Ik ken de technologie niet echt maar ik denk toch dat die Bbox in jouw geval max. 6048*1024 bits per seconde op vdsl lijn kan zetten. Dus om de 16 µs 1 bit.
Als hetgeen ik hierboven gezegd heb correct is, dan is een upload van 20 mbit onmogelijk. Als de modem (bbox) grote "queues" heeft dan is een "burst" van 20 mbit natuurlijk mogelijk. Je FTP applicatie vult gewoon de buffers (queue) van de bbox totdat een pakket "gedropped" wordt en TCP de snelheid zal verminderen (aanpassen van congestion window of hoe noemt men dat nu weer?).
Ik heb eens gelezen dat P2P applicaties de upload zo regelen dat de "delay" van een pakket maximaal 100 ms is. Je zou dus eens kunnen proberen met een P2P applicatie om te kijken of je ook nog zo grote pieken hebt. Hierbij moet je wel weten of de buffers (queue) van de BBox meer dan 100 ms aan pakketten kan bufferen voor ze op de lijn te zetten.