nieuwe belasting op betaaltelevisie

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

In het begrotingsakkoord zou er sprake zijn van een nieuwe belasting op "betaaltelevisie".

Ben benieuwd welke invulling men gaat gaan geven aan dat begrip. Dat kan gaan over alles dat niet free-to-air is tot enkel tv-op-aanvraag.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Simpel. Het schandalige voordeeltarief van 12% BTW op digitale televisie wordt afgeschaft.
Dit belastingvoordeel hadden ze mijn inziens nooit mogen invoeren want op internet en analoge televisie betaal ik al heel m'n leven 21% BTW.
silver
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 nov 2011, 06:36

En hiermee stopt het niet.
Nu zal Sabam nog meer moeite gaan doen om ook 'n graantje mee te pikken.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Ik denk ook aan 21% btw. Lijkt me normaal.
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1403
Lid geworden op: 08 dec 2008, 22:54
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 299 keer

silver schreef:En hiermee stopt het niet.
Nu zal Sabam nog meer moeite gaan doen om ook 'n graantje mee te pikken.
Ik krijg het op mijn heupen van die Johan Verminnen en zijn mafia bende. Maar dit volledig :offtopic:
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Het lijkt me ook evident dat je 21% BTW ipv 12% BTW zou gaan moeten betalen op digitale TV.
ringlord
Plus Member
Plus Member
Berichten: 169
Lid geworden op: 22 apr 2009, 23:18
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 14 keer

Niet dat ik hiertegen ben (ze moeten ergens geld vinden), maar niet zo lang geleden werd dit voordelige BTW tarief wel gebruikt als argument om de mensen te overtuigen naar digitaal over te schakelen.
Ik kijk overigens TV-Vlaanderen.
Gebruikersavatar
fieldoxide
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 mei 2006, 15:07
Locatie: Heverlee
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 25 keer

Die 21 procent belasting dient die zowel bij telenet als belgacom betaald te worden of is dat enkel maar voor de 'kabeldistributie ' ?
Heb dat nooit goed gesnapt . Bij telenet betaal ik elke maand een extra kost van ongeveer 12 euro voor tv terwijl bij belgacom de digitale tv is inbegrepen bij de paketten(internet-telefoon-tv) of zie ik dat verkeerd ?
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2736
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Alweer belastingen die de zwakkeren in de samenleving treft : extra belastingen op betaal televisie, tabak en alcohol :wink:
Mij gisteren bij wijze van protest nog eens goed lam gezopen. (Tip aan de overheid : extra belasting op pijnstillers)
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
jorisx
Premium Member
Premium Member
Berichten: 480
Lid geworden op: 31 okt 2010, 11:30
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

fieldoxide schreef:Bij telenet betaal ik elke maand een extra kost van ongeveer 12 euro voor tv terwijl bij belgacom de digitale tv is inbegrepen bij de paketten(internet-telefoon-tv) of zie ik dat verkeerd ?
Dat zal je kabelabonnement zijn, dit moet je bij Telenet nog steeds afzonderlijk betalen en zit niet mee in de prijs van een pack...
Gebruikersavatar
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1558
Lid geworden op: 24 nov 2004, 08:50
Locatie: ROFL - Republic Of FLanders (Limburg)
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

Ik vind het wel jammer dat sommigen het blijkbaar normaal vinden dat er op alles 21% btw moet betaald worden.

Zonder het speculeren van de banken zouden wij volgens mij nooit zo diep in de str*nt gezeten hebben. Afbeelding
Gebruikersavatar
fieldoxide
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 mei 2006, 15:07
Locatie: Heverlee
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 25 keer

Is belgacom tv dan gratis ? Of geldt dit enkel als het inbegrepen is in een pak ?
vasonline
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 25 aug 2007, 14:45
Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
Bedankt: 18 keer

Mag ik daar nu advocaat van de duivel in spelen?
;)

Als je echt het moeilijk hebt om rond te komen, zou je altijd kabel of BGC kunnen opzeggen.
Er is een alternatief om gratis TV te kijken (DVB-T)
Toch zie je veel mensen die kabel of BGC Tv hebben ...

Daarom stel ik mij de vraag: is het van niet kunnen...of eerder van niet willen?

Conclusie:

Men heeft er klaarblijkelijk wat geld voor over om de commercieëlen te kunnen ontvangen...

Groetjes,
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2736
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Enkel de coax is analoog (die 12€) al de rest is digitaal en word dus duurder.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Heronic schreef:Alweer belastingen die de zwakkeren in de samenleving treft : extra belastingen op betaal televisie, tabak en alcohol :wink:
Mij gisteren bij wijze van protest nog eens goed lam gezopen. (Tip aan de overheid : extra belasting op pijnstillers)
Zijn dat levensnoodzakelijke goederen om te overleven? Ik dacht het niet.

We zouden ons veel meer zorgen moeten maken over stijgende energieprijzen (gas/elektriciteit/brandstoffen) en voeding.
Teebee schreef:..
Zonder het speculeren van de banken zouden wij volgens mij nooit zo diep in de str*nt gezeten hebben. Afbeelding
De bankencrisis is hier grotendeels de aanleiding van geweest. Maar ik denk nog niet dat we zo mogen klagen in Europa. In de VS is paar jaar geleden de huizenmarkt in elkaar gestort, omdat velen hun hypothecaire lening niet konden afbetalen (waardoor Lehman Brothers failliet is gegaan). Dus kwam er veel aanbod, maar weinig vraag, dus prijzen kelderden.

En Europa zijn we hier toch iets beter tegen beschermd, al valt het zeker niet uit te sluiten dat vastgoed de komende jaren stagneert of in prijs daalt.
fieldoxide schreef:Die 21 procent belasting dient die zowel bij telenet als belgacom betaald te worden of is dat enkel maar voor de 'kabeldistributie ' ?
Heb dat nooit goed gesnapt . Bij telenet betaal ik elke maand een extra kost van ongeveer 12 euro voor tv terwijl bij belgacom de digitale tv is inbegrepen bij de paketten(internet-telefoon-tv) of zie ik dat verkeerd ?
De BTW verlaging zoals die er nu is, wordt op alle digitale TV betaald. Bij Belgacom gaat het dus over het stuk Belgacom TV (ook als het in een pack zit, wordt BTW afzonderlijke verekend).
Bij Telenet gaat het inderdaad over de afzonderlijke kabeltv (die technisch hetzelfde is voor zowel analoog als digitaal, het is puur een verschil in BTW). Ik weet niet of je op huur decoders of aankoop een lagere BTW betaalt.
vasonline schreef:Mag ik daar nu advocaat van de duivel in spelen?
;)

Als je echt het moeilijk hebt om rond te komen, zou je altijd kabel of BGC kunnen opzeggen.
Er is een alternatief om gratis TV te kijken (DVB-T)
Toch zie je veel mensen die kabel of BGC Tv hebben ...

Daarom stel ik mij de vraag: is het van niet kunnen...of eerder van niet willen?

Conclusie:

Men heeft er klaarblijkelijk wat geld voor over om de commercieëlen te kunnen ontvangen...

Groetjes,
Ze willen perse naar "den VTM" kunnen kijken (spreek nu over modaal Vlaanderen btw, niet over ik of die enkelingen die naar BBC of National Geographic kijken en geen schotel hebben).
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2736
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Alcohol en tabak evenals honden/katten voer zijn levensnoodzakelijke middelen voor de armen in de samenleving. Vergeet het vleugje cynisme niet.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

raf1 schreef:Dit belastingvoordeel hadden ze mijn inziens nooit mogen invoeren want op internet en analoge televisie betaal ik al heel m'n leven 21% BTW.
Probleem is trouwens dat de klant 12% kreeg... maar ook 50 euro activatie moest betalen.

De 12% is dus nooit bij de klant terecht gekomen maar eigenlijk rechtstreeks in de zakken van Telenet verdwenen :!:
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

ik had de indruk dat het voornamelijk ging over video on demand maar kan verkeerd zijn.
silver schreef:En hiermee stopt het niet.
Nu zal Sabam nog meer moeite gaan doen om ook 'n graantje mee te pikken.
Waarom zou Sabam ineens recht hebben op BTW ? Ik snap uw redenering niet.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

fieldoxide schreef:Bij telenet betaal ik elke maand een extra kost van ongeveer 12 euro voor tv terwijl bij belgacom de digitale tv is inbegrepen bij de paketten(internet-telefoon-tv) of zie ik dat verkeerd ?
Klopt, dit betreft mogelijks zelfs illegale prijsaanduiding aangezien deze kost niet inbegrepen is in de pakketprijs van de triple play Shakes.
Wet betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming schreef:
Afdeling 2. — Prijsaanduiding

Art. 5. § 2. Elke onderneming die aan de consument homogene diensten aanbiedt, moet de prijs hiervan schriftelijk, leesbaar, goed zichtbaar en ondubbelzinnig aanduiden.

Art. 6. De aangeduide prijs moet de door de consument totaal te betalen prijs zijn, waaronder is begrepen : de belasting over de
toegevoegde waarde, alle overige taksen en de kosten van alle diensten die door de consument verplicht moeten worden bijbetaald.

Art. 7. De prijzen voor consumenten moeten minstens in euro vermeld worden.

Art. 8. Elke reclame voor consumenten die gewag maakt van een prijs moet die vermelden overeenkomstig de voorschriften van de artikelen 6 en 7
Als je je daardoor benadeeld voelt, dien je best onmiddellijk klacht in bij FOD Economie:
http://economie.fgov.be/nl/geschillen/k ... ne_klacht/
Gebruikersavatar
fieldoxide
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 mei 2006, 15:07
Locatie: Heverlee
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 25 keer

Dus samengevat is belgacom tv het goedkoopst in een pack .
silver
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 18
Lid geworden op: 12 nov 2011, 06:36

fieldoxide schreef: Bij telenet betaal ik elke maand een extra kost van ongeveer 12 euro voor tv terwijl bij belgacom de digitale tv is inbegrepen bij de paketten(internet-telefoon-tv) of zie ik dat verkeerd ?
Dat was ook zo voor Telenet de kabel heeft overgenomen in 2002.
Toen betaalde wij ook de kabelkosten jaarlijks aan interkabel.
Jaren voor Telenet met tv begon.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Voor de duivel : :)

Ikzelf kijk niet naar de (gekende) commerciëlen maar eerder naar de nationale zenders en national geographic/discovery. Echter deze laatste twee zijn enkel via de analoge kabel of via de bekende digitale kanalen te ontvangen...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

en via TvVlaanderen...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

WalterB1 schreef:In het begrotingsakkoord zou er sprake zijn van een nieuwe belasting op "betaaltelevisie".
Volgens wat ik lees over de begroting zou het gaan om de belasting op film on-demand (betaaltelevisie) , dat de kost zou zijn voor een film te bestellen van 6% naar 12% gaan.

Dus zou het niets te maken hebben met de digitale tv van telenet waar het nu 12% BTW is als ik het goed begrijp.
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Op De Standaard staat momenteel en info-grafiek over de begroting. Daarin staat expliciet dat het gaat om een btw-verhoging van 12% naar 21% voor digitale TV.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Inderdaad, zie hieronder:
Afbeelding
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Patje, video on demand was reeds 21% BTW, net zoals DVD en Blu-ray.

't Is dus toch gewoon een BTW-verhoging op digitale tv-abo's en digitale zenderpakketten naar 21% waar Open VLD al elvendertig keer over getwijfeld heeft:
http://tweakers.net/nieuws/73321/belgis ... -niet.html
Laatst gewijzigd door raf1 28 nov 2011, 21:20, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Als het zo zou zijn dan vermoed ik dat digitale tv ongeveer 1 euro duurder komt per maand .... ipv 12,50 euro _ 13,50 € die erbij komt naast de Shake... of hoe ze dit gaan door rekenen?!

Van die on-demand stond dat op de skynet site :
http://www.skynet.be/nieuws-sport/nieuw ... 58649#main

Dus daar klopt blijkbaar geen bal van op skynet.
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”