Fibernet Telenet en Airport Express

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Tomovich
Member
Member
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 dec 2005, 21:19
Locatie: West-Vlaanderen

Hallo

Ik heb sinds gisteren de nieuwe modem geïnstalleerd voor het Fibernet internet abonnement van Telenet. Daarvoor had ik nog de Groovy Shake met een oudere modem. Het draadloze internet dat op de modem standaard aan staat heb ik uitgeschakeld in "Mijn Telenet" omdat ikzelf nog een Airport Express heb.

Deze AE heb ik nu met een UTP-kabel rechtstreeks aan de modem gehangen. Nu vraag ik me af op welke optie ik die moet instellen (foto hieronder):

Afbeelding

Daarnaast heb ik nog de vorige D-Link Switch (DES-1005D) staan waarop een aantal UTP-kabels aangesloten zijn die in het huis zitten (aansluitpunten in muur). Moet ik die gewoon op de nieuwe modem aansluiten?

Mijn iMac zit op een UTP-kabel die via de switch naar de nieuwe modem gaat. Zorgt deze manier van werken voor een vertraging of sluit ik de UTP-kabel het beste direct aan op de modem?

Bedankt!
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Share a public IP address = werk als access point
Distribule a range of ip addresses = werk als router
Off (Bridge mode) = bridge tussen 2 AE's

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Aangezien de TN modem reeds router is wil je enkel "share a public IP".

In weze is het natuurlijk geen public IP maar één/meerdere uit de range van je Airport Express.
Gebruikersavatar
trobbelke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 502
Lid geworden op: 17 jul 2004, 00:46
Locatie: Lindale, TX
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

In Bridge Mode krijgt elk aangesloten (wifi) toestel inclusief je Airport Express, een IP address van de router upstream. Dit is de setting die je gebruikt als je een andere router hebt, of als je meerdere IP adressen krijgt van je ISP. Ik ga dus niet akkoord met Krisken's uitleg :)
Nu, ik heb zelf een Airport Extreme, geen Express, en ook geen Telenet, dus ik weet niet wat de beste oplossing is...
Tomovich
Member
Member
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 dec 2005, 21:19
Locatie: West-Vlaanderen

Nog even duidelijk maken dat aan de modem de switch én de Airport Express hangt.

De Airport Express dus gewoon instellen als "share a public IP"? Wat is het verschil tussen bridge?

Sorry, ik ken er op dit vlak heel weinig van.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Een bridge is (normaal) letterlijk een brug. Bvb je hebt 2 kantoren die gescheiden zijn door een straat van bvb 6m breed. Dan kan je in het ene kantoor een internetaansluiting nemen, alle pc's erop verbinden ern één AE aan je raam zetten (straatkant). In het andere kantoor zet je een andere AE aan het raam zodat de 2 elkaar "zien". Daar hang je opnieuw een switch aan en voila, alle computers uit dat kantoor kunnen op internet via het eerste kantoor.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
trobbelke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 502
Lid geworden op: 17 jul 2004, 00:46
Locatie: Lindale, TX
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

klopt, Krisken, maar Apple interpreteert het een beetje anders:

Click Connection Sharing and set the way your device shares the Internet connection with computers on your network, or set it up as a bridge if it is connected to a network.
Choose "Share a public IP address" from the Connection Sharing pop-up menu to use DHCP and NAT to share your IP address with computers on your network.

Choose "Distribute a range of IP addresses" from the Connection Sharing pop-up menu if your ISP gives you a range of IP addresses.

Choose Off (Bridge Mode) if the device is connected to a network that has a DHCP server distributing IP addresses.

Ik denk dat "Bridge Mode" hier de juiste keuze is, tenzij ge uw Airport Express als router wilt instellen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Het is inderdaad een beetje voor interpretatie vatbaar... volgend statement is namelijk ook correct;

Choose "Distribute a range of IP addresses" from the Connection Sharing pop-up menu if your ISP gives you a range of IP addresses.

Het is hier wel niet de ISP die de "range of IP addresses" geeft, maar de TN modem wat in weze niet uitmaakt.

Op basis van tobbelke z'n quotes is "Share a public IP address" zeker fout (ondanks wat ik dus eerder schreef) aangezien de Airport Express dan blijkbaar een DHCP en NAT gaat opzetten (wat je dus absoluut niet wil want dat doet de TN modem reeds).
Rke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 239
Lid geworden op: 27 nov 2006, 23:35
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

Ik gebruik Telenet in combinatie met mijn airport extreme met de instelling Bridge Mode. Dit heeft de AE trouwens zelf voorgesteld als beste configuratie! Werkt al meer dan een jaar perfect!
Tomovich
Member
Member
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 dec 2005, 21:19
Locatie: West-Vlaanderen

Ok, bedankt!

Deze had ik ook op bridge gezet aangezien hij dit zelf aangaf maar ik wist niet in hoeverre die correct was met de Telenet-opstelling.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”