Factuur voor herstelling

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Een tijd geleden kwam ik thuis en ontdekte ik dat zowel internet, telefoon als TV niet meer werkte. Ik neem telefonisch contact op met de helpdesk om het probleem te melden met GSM (enige mogelijkheid). Ze doen een meting en zeggen dat iemand langs moet komen. OK, ik vraag wanneer dat kan en het antwoord is maandag. Op dat moment is het donderdag. Dus donderdag, vrijdag, zaterdag, zondag en maandag zonder internet, tv, en telefoon.

Maandag had ik puur toevallig een schaars dagje verlof en de technieker van Belgacom komt langs. Het is Bbox2 die defect blijkt en hij vervangt hem. ongeveer 15 minuten werk en alles werkt terug.

Nu ontvang ik een factuur voor 85 EUR voor deze reparatie.

Is dit niet wat serieus bij de haren getrokken? Ik heb 4 dagen geen service door een defect aan hun apparatuur en nu moet ik nog eens 85 EUR betalen voor de herstelling van hun apparatuur waar ik al meer dan genoeg voor betaal. Ik had gehoopt op een excuus na 4 dagen nougabollen service maar in de plaats een mooie kerstfactuur.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
ogy
Plus Member
Plus Member
Berichten: 173
Lid geworden op: 28 aug 2006, 20:55
Bedankt: 3 keer

modem buiten garantie waarschijnlijk?
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

Bellen naar 080022800 en uw beklag den.
Als ze niet willen crediteren, vragen wat de procedure is om op te zeggen. (Kan dikwijls wonderen doen)
Kan naturlijk ook een fout zijn in hun fakturatie en op het ogenblik dat je het laat weten dat ze onmiddellijk crediteren, ik zou zeggen even het voordeel van de twijfel geven, want normaal is belgacom niet moeilijk om te crediteren.
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Da's een understatement. Gewoon via e-services iets betwisten (je kan zelfs geen reden opgeven) en de volgende dag heb je al een creditnota ! Ik vraag mij af of ze dit zelfs controleren...
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Aangenomen dat je hier het hele verhaal vertelt, is het een fout die de technieker zelf heeft gemaakt. Bellen naar Belgacom en dit komt wel in orde...

Raar dat een technieker (85 euro is een forfait bedrag) dit jou aanrekent overigens. Tenzij er natuurlijk meer aan de hand is.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Heb je de defecte modem binnegeleverd? anders rekenen ze die inderdaad aan.
aceke
Plus Member
Plus Member
Berichten: 192
Lid geworden op: 06 dec 2010, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 15 keer

normaal is het zo dat de klantendienst moet zeggen om eerst de modem te gaan wisselen in de winkel, bijna niemand doet dit van de klantendienst er ze boeken onmiddelijk technieker zonder over de kosten te praten

als de technieker enkel de modem moet vervangen kost dit enkel een verplaatsing (50€)
de meeste techniekers rekenen dit echter niet aan, modem moet je niet betalen deze valt onder garantie, nieuwe klanten krijgen de modem in huur
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

De modem heb ik niet meer want die heeft de technieker meegenomen. Hij werkte toch niet meer dus voor mij was het schroot.

Ik vind het wel straf dat je dagenlang zonder service zit en ipv een excuus een schone factuur krijgt. Die gast is welgeteld een half uur binnen geweest. Zijn werk was 5 minuten om de modem te vervangen en de rest wachten tot de nieuwe modem was opgestart en running. Het defect is enkel door slijtage want dat ding is sinds de installatie niet van zijn plaatsje in de garage geweest. De omstandigheden zijn daar perfect (warm en droog).

De factuur is al te betalen voor 6 december maar helaas ben ik een tijdje in het buitenland en zal ik niet kunnen bellen om het te regelen. Hopelijk hebben ze er later nog oren naar want dit vind ik echt niet kunnen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Tja alles "verslijt" nu eenmaal, ook een modem. Als morgen je diepvries het vergeeft en deze juist buiten de garantieperiode (2 jaar dus) zit...ga je dan ook klagen dat je zo lang heb moeten wachten op degene die de reparatie moet komen doen. En als deze persoon vaststelt dat dat jouw diepvries wijlen is, en je een nieuwe moet aanschaffen?

Ik kan je uit ervaring vertellen dat de technicus die bij jou is langsgeweest gewoon "chance" heeft gehad. "geen internet" kan een pak oorzaken hebben. Gaande van een defecte modem tot problemen met de invoerkabel, problemen op de KVD (poorten defect etc) etc etc etc.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Nu ja...vraag om compensatie.
Dit staat contractueel vastgelegd in de algemene voorwaarden (1 maand basis abonnementsgeld per dag vertraging)
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Staat dit effectief in de voorwaarden/contract?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

ja. Reeds paar keer gebruik van gemaakt... zelfs 1x voor een onopgelost probleem met een duur van ongeveer 2 maanden :banana:

Indien Belgacom de storing niet heeft gelicht vóór het einde van de werkdag volgend op die waarop ze haar werd gemeld of binnen de met de klant overeengekomen termijn, behoudens de gevallen van overmacht of die waarin de vertraging te wijten is aan de klant of aan een andere operator, heeft de klant recht op een vergoeding per kalenderdag vertraging die gelijk is aan één maand basisabonnementsgeld of, indien de klant een Belgacom- bundel heeft, aan één maand abonnementsgeld voor deze bundel, in voorkomend geval verhoogd met het bijkomende abonnementsgeld voor de Slimme Diensten.



bron: achterkant factuur en http://www.belgacom.be/assets/content/p ... 2_nlv2.pdf artikel 12 paragraaf 2.
Laatst gewijzigd door axs op 25 nov 2011, 20:53, 2 keer totaal gewijzigd.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

binnen de met de klant overeengekomen termijn

Dus...dit is gebeurd. Denk niet dat je hiervoor aldus een compensatie kan vragen...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

In bovenstaand geval is probleem gemeld geweest op donderdag, tegen vrijdagavond werd het niet opgelost (BGC kreeg niet eerder iemand ter plaatse)
Zaterdag en zondag tellen niet mee (geen werkdagen) en maandag is het opgelost.
De klant heeft nu dus recht op 1 dag compensatie.

Die overeengekomen termijn is enkel van toepassing indien de klant vraagt om specifieke redenen om deze datum te verlaten (bv: niet aanwezig...)

Is hier telkens zonder problemen zo opgelost met een creditnota.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Daar ben ik het niet mee eens. Als je de zin op zich leest staat er toch duidelijk

Indien Belgacom de storing niet heeft gelicht vóór het einde van de werkdag volgend op die waarop ze haar werd gemeld of binnen de met de klant overeengekomen termijn, ....

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Zal voor interpretatie vatbaar zijn... en begrijp je punt ook wel.
Hier is er echter nooit een probleem van gemaakt, werd telkens netjes vergoed vanaf de dag volgend op de melding.

Als het probleem bij BGC ligt (ze krijgen niemand ter plaatse binnen de opgegeven termijn) wordt er netjes vergoed volgens de algemene voorwaarden.
Ook maar logisch... anders kan BGC een termijn geven van 30 dagen zonder zogezegd een inbreuk te begaan tegen de algemene voorwaarden.

PS: dit geldt trouwens niet enkel voor BGC, maar ook voor vele andere dienstenleveranciers waar contractueel een 'storing' dient opgelost te worden binnen een bepaalde overeengekomen periode.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Eerlijk gezegd geen idee, maak mn stuff altijd zelf ;)
Nu, de zaterdag (van een weekend) telt wel aangezien belgacom ook op zaterdag techniekers op pad stuurt.

Overigens één maand compensatie zou ik nog begrijpen, maar ik denk niet dat ze de klanten 5/6 maanden compensatie zouden geen omdat ze 5/6 dagen moesten wachten.

De 85 euro waar hier sprake van is, is een zogenaamde "forfaitaire vergoeding". De technieker die ter plaatse is gekomen kan dit aanvinken als hij van mening is dat de fout te wijten is aan de klant zelf. Mijn persoonlijke mening is dat dit hier niet het geval is en men deze aldus moet kwijtschelden. Echter een compensatie vind ik ook overdreven...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Of een compensatie na 1 dag vertraging terecht is, is natuurlijk een andere discussie.(vind ik er persoonlijk ook over)
Hier werd gerekend met het basis abonnementsgeld voor telefonie (en niet het pack) voor een probleem dat bijna 2 maanden aansleepte door oa vertragingen bij bgc
Proximus
ISP Official
ISP Official
Berichten: 333
Lid geworden op: 27 mei 2009, 15:10
Twitter: proximus
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 106 keer
Contacteer:

Beste Dizzy,

Is het mogelijk om mij uw klantgegevens te bezorgen(klantnr, telefoonnummer, naam, adres).

Dan kan ik uw dossier consulteren.


Met vriendelijke groeten,

Eva
Vragen over Proximus? Bezoek ons Online helpcenter.
Meer info over de medewerkers van het Proximus forum? Bezoek de webpagina.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ik heb mijn gegevens aan Eva doorgegeven en wacht op het antwoord.

De gemaakte vergelijking met een diepvriezer gaat niet op. Men betaalt niet maandelijks een zeer mooie som om verschillende diensten op uw diepvriezer te mogen gebruiken. Ik zal dan een nieuwe diepvriezer kopen bij een handelaar die mij eentje kan leveren vóór al mijn etenswaren bedorven zijn en niet pas na 4 dagen. Ik heb dan ook de vrije keuze uit diverse modellen en hun prijs en kwaliteitsverschillen. Als mijn diepvriezer het begeeft dan stop ook niet mijn frigo en koffiezet met werken.

Dat er op zaterdag eventueel iemand kon langskomen is me niet gezegd en zou me perfect gepast hebben als één van de resterende working class hero's. Het voorstel was maandag. Toen ik vroeg of het ook op een andere dag kon kreeg ik als "grappig" antwoord, ja ook op dinsdag, woensdag,...

Ik ben een heel trouwe klant van Belgacom en was zelfs tester van Belgacomtv indertijd. Ook neem ik met plezier deel aan events die ze organiseren. Je kan me dus moeilijk als een vervelende klager beschouwen. Deze rekening vind ik echter, gezien de feiten, overdreven. Ik hoop dan ook dat er van Belgacom een oplossing komt zoals ik gewoon ben en dat ik tevreden klant kan blijven.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
metal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 767
Lid geworden op: 03 aug 2003, 12:44
Locatie: mol
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 8 keer

Ik heb altijd gedacht dat een bbox2 in huur was?
Dus als er aan gehuurd materiaal iets aankomt dient dit in mijn ogen toch gratis vervangen te worden, want het is hun materiaal, en had de technieker zeker eerst moeten gevraagd hebben om de modem binnen te brengen. En als ze bij de klantendienst een lijntest ofzo doen, dan zien ze toch dat ze tot voor de modem geraken en niet verder? Of ben ik hierin verkeerd?
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Hoeveel huur betaalt ge dan? :P
rpr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 jul 2008, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 9 keer

Modem wordt wel degelijk gehuurd.
Anders mag je mij eens een shop tonen die de bbox verkoopt?

Tevens het zou erg zijn dat je op een gekocht product verplicht firmware van Belgacom moet draaien.
aceke
Plus Member
Plus Member
Berichten: 192
Lid geworden op: 06 dec 2010, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 15 keer

alleen de recente klanten huren de modem normaal de langere klanten hebben de modem gekregen bij de installatie en daar is 2 jaar garantie op, als deze 2 jaar verstreken is zouden ze in theori de modem moeten kopen maar de techniekers en winkels geven dan de modem ook in huur mee

normaal moet de klantendienst zeggen (als het duidelijk zou zijn dat de modem kappot is) dat de klant naar de winkel een andere modem gaat halen, want als de technieker moet komen voor de modem te komen leveren en aan te sluiten moet je de verplaatsing betalen, als de technieker ook nog alles moet gaan instellen zijn er veel die dan ook dat nog aanrekenen door een forfait aan te rekenen (85€)


als er zichtbare schade is of schade door bliksem dan wordt de modem ook nog aangerekend aan de klant
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

Gray schreef:Hoeveel huur betaalt ge dan? :P

aan de mooie soms van €0... dit is sinds begin dit jaar de de standaard procedure... gevolg, modem moet bij opzeg contract binnen de drie werkdagen ingeleverd worden in een belgacom center (je zal hem dus niet meer kunnen gebruiken moest je de overstap maken naar een alternatieve vdsl2 operator). vroeger was de bbox inderdaad jouw eigendom met 2 jaar wettelijke garantie, maar dit gaf problemen met het waarborgbewijs, daar klant vaak geen leveringsdocument kon voorleggen. je kan echter nog altijd beslissen de modem aan te kopen voor €99
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Het woord "huren" is hier niet echt op zijn plaats.
"Huren" veronderstelt een "huurcontract" en een huurprijs !

De BBox2 huur je niet, je krijgt deze in bruikleen.
Bruikleen houdt in dat deze eigendom blijft van Belgacom, dat je er als tijdelijke bewaarder zorg voor draagt "als een goede huisvader", maar dat Belgacom blijft instaan voor de goede werking (en deze dus vervangt indien die niet meer werkt).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Merci Philippe, dit was ook mijn mening.

Ik heb ook geen compensatie gevraagd omdat ik geen factuur verwacht had. Ik wacht nu af op het antwoord van Eva.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Vanmorgen een enveloppe van Belgacom in de bus met een creditnota.

Als het goed is zeggen we het ook!
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”