Ik hebe eens volgende vraag:
ecopower keert een devident van 6% uit op je aandelen.
Er is naar mijn weten geen enkele bank die dit doet...
nu heb ik volgende vraag:
Stel dat ecopower failliet gaat....
zijn wij dan onze aandelen kwijt of zijn deze door de overheid verzekerd? bij een spaarrekening is dit toch zo...
iemand die emer info weet?
Bedankt
aandeel ecopower vragen
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 7 keer
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 29 keer
Het lijkt me niet verstandig om er 'zomaar' van uit te gaan dat Ecopower over 2011 een dividend van 6% zal uitbetalen. 6% is het wettelijke maximum, maar het kan dus ook minder zijn of in het slechtste geval 0,0%. Gezien de turbulentie binnen de groene energiesector zou ik dus zeker niet uitgaan van 6%.
Aandelen (en dividenden) van een cvba zijn in vele opzichten bijzonder. Enkele aandachtspunten:
- Aandelen zijn op naam en hebben een vaste waarde (in het geval van Ecopower 250 euro). Ze zijn dus niet vrij overdraagbaar en mocht je besluiten uit te treden krijg je per aandeel precies 250 euro terug.
- Intreden kan op ieder moment, maar uittreden niet. In het geval van Ecopower wordt er gewerkt met cycli van 6 jaar. Om de 6 jaar kan je in de eerste 6 maanden van het boekjaar een aanvraag tot uittreding doen. De overige 5 en een half jaar zit je er dus sowieso aan vast.
- Dividenden zijn tot 180 euro vrijgesteld van belasting. Die 180 euro geldt wel als een optelsom van alle dividenden uit cvba-aandelen.
En dan wat die bescherming betreft: in beginsel niet, maar... Zoals nu blijkt met de Arco-sage, is het ook niet geheel uitgesloten. De finesse ken ik ook niet, maar ik heb me wel laten vertellen dat er een KB moet geschreven worden per cvba die gebruik wil maken van de beschermingsregeling die wel ergens in een wet is gegoten. Het zal afhangen van de voorwaarden die aan de cvba worden gesteld om daarop een beroep te kunnen doen, maar ik denk dat je er van uit mag gaan dat Ecopower niet 'sterk' genoeg is om dat soort garanties geregeld te krijgen.
Kortom, het ziet er mooi uit, maar participeren in een cvba is fundamenteel iets anders dan geld op een spaarrekening plaatsen.
Aandelen (en dividenden) van een cvba zijn in vele opzichten bijzonder. Enkele aandachtspunten:
- Aandelen zijn op naam en hebben een vaste waarde (in het geval van Ecopower 250 euro). Ze zijn dus niet vrij overdraagbaar en mocht je besluiten uit te treden krijg je per aandeel precies 250 euro terug.
- Intreden kan op ieder moment, maar uittreden niet. In het geval van Ecopower wordt er gewerkt met cycli van 6 jaar. Om de 6 jaar kan je in de eerste 6 maanden van het boekjaar een aanvraag tot uittreding doen. De overige 5 en een half jaar zit je er dus sowieso aan vast.
- Dividenden zijn tot 180 euro vrijgesteld van belasting. Die 180 euro geldt wel als een optelsom van alle dividenden uit cvba-aandelen.
En dan wat die bescherming betreft: in beginsel niet, maar... Zoals nu blijkt met de Arco-sage, is het ook niet geheel uitgesloten. De finesse ken ik ook niet, maar ik heb me wel laten vertellen dat er een KB moet geschreven worden per cvba die gebruik wil maken van de beschermingsregeling die wel ergens in een wet is gegoten. Het zal afhangen van de voorwaarden die aan de cvba worden gesteld om daarop een beroep te kunnen doen, maar ik denk dat je er van uit mag gaan dat Ecopower niet 'sterk' genoeg is om dat soort garanties geregeld te krijgen.
Kortom, het ziet er mooi uit, maar participeren in een cvba is fundamenteel iets anders dan geld op een spaarrekening plaatsen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 74 keer
- Contacteer:
Ik heb slechts 1 aandeel bij Ecopower omdat dat het minimum is om klant te worden, en dat heb ik al terugverdiend door over te stappen van Luminus naar Ecopower, dus echt "kwijt" zal ik het nooit zijn. Ik ben nog aan het twijfelen om er bij te kopen maar ga wachten tot ik zie wat er voor 2011 uitgekeerd wordt. Als dat nog steeds 6% is denk ik dat ik er wel een paar bij koop, 6% is meer dan wat spaarboekjes opbrengen
Vorige jaren hebben ze overigens ondanks de crisis ook steeds 6% uitgekeerd.

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
- Bedankt: 143 keer
- Contacteer:
Ik zou het ook niet als een risicoloze belegging zien, het blijven aandelen hé. Maar als je gewoon 1 aandeel koopt heb je dikwijls al vrij snel het verschil terug (toch zeker na een jaar of 3). Je moet het dan ook niet zien als een investering maar gewoon een andere voordeliger elec. leverancier op termijn.
Ik heb me laten vertellen dat Ecopower wel heel voorzichtig te werk gaat (en het risico op een faling dus klein is). Sommigen vinden ze zelfs te voorzichtig en zouden liever hebben dat ze meer uitgeven, investeren. Maar dat is in hun sector niet altijd eenvoudig ...
Wat die 6% betreft: percentage wordt jaarlijks bepaald en die 6% is het wettelijk vastgelegd maximum. Maar het is wel zo dat hun structuren eigenlijk niet toelaten om maximale winst te halen...
M.a.w. als ze het goed doen (goede winstmarge) maar er geen uitbreidingsmogelijkheden zijn (wat dikwijls zo is, de Belg heeft soms nog liever een kerncentrale naast zijn deur dan een windmolen
) zitten ze op een berg winst waarmee ze geen blijf weten.
Vandaar ook dat ze ook nog eens aan goede doelen schenken. Of nog anders gesteld: ik verwacht niet dat men het 6% dividend drastisch zou gaan verlagen.
Ik heb me laten vertellen dat Ecopower wel heel voorzichtig te werk gaat (en het risico op een faling dus klein is). Sommigen vinden ze zelfs te voorzichtig en zouden liever hebben dat ze meer uitgeven, investeren. Maar dat is in hun sector niet altijd eenvoudig ...
Wat die 6% betreft: percentage wordt jaarlijks bepaald en die 6% is het wettelijk vastgelegd maximum. Maar het is wel zo dat hun structuren eigenlijk niet toelaten om maximale winst te halen...
M.a.w. als ze het goed doen (goede winstmarge) maar er geen uitbreidingsmogelijkheden zijn (wat dikwijls zo is, de Belg heeft soms nog liever een kerncentrale naast zijn deur dan een windmolen

Vandaar ook dat ze ook nog eens aan goede doelen schenken. Of nog anders gesteld: ik verwacht niet dat men het 6% dividend drastisch zou gaan verlagen.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
- Dfrog
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 22 keer
Een staatswaarborg op een coöperatief aandeel kan enkel aangevraagd worden (door de coöperatie) indien de coöperatie ten minste de helft van hun vermogen heeft geïnvesteerd in een financiële instelling. Probleem met die coöperatieve aandelen is dat je er niet uit kan stappen wanneer je dit wenst. Spreiden in tijd is in deze volgens mij aangewezen. Als je 6 aandelen wenst, bv elk jaar eentje aankopen, dan heb je bij problemen steeds jaar op jaar "vervaldagen".
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 7 keer
dus bv 40 aandelen kopen die mogelijk 600 euro/jaarlijks opbrnegen met 6% raden jullie volledig af?johcla schreef:Ik heb al 4 jaar aandelen van Ecopower en het divident was steeds 6%.
Natuurlijk is dat geen garantie voor de toekomst.
of is de kans echt klein dat deze firma failliet zou kunnen gaan....
zou niet graag 10.000 euro kwijt zijn natuurlijk he....
thx voor de info
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
- Bedankt: 149 keer
Ik verwacht niet dat Ecopower failliet gaat, integendeel. Er is volgens mij nog een groeimarkt omdat ze door hun prijszetting interessant zijn voor mensen die zonnepanelen hebben.
Ze hebben ook een vrij transparante communicatie.
Maar zoals voor alle beleggingen geldt dat je moet spreiden. Je moet ook realiseren dat je je aandelen niet voortijdig kan verkopen. Je geld staat dus vast.
Ze hebben ook een vrij transparante communicatie.
Maar zoals voor alle beleggingen geldt dat je moet spreiden. Je moet ook realiseren dat je je aandelen niet voortijdig kan verkopen. Je geld staat dus vast.
- Dfrog
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 22 keer
Ik weet niet of hun prijszetting per definitie een argument is voor de zekerheid van hun aandeel. De prijszetting trekt immers 0-verbruikers aan. Ik veronderstel dat de administratie(ve mensen) op iets anders dan zonnebloempitjes werken. (ik heb zelf aandelen btw)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
- Bedankt: 149 keer
akkoord, maar 0-verbruikers betekent ook dat degenen die meer elektriciteit produceren dan verbruiken, hun overschot schenken aan... Ecopower, die het dus kan doorverkopen, zonder zelf te moeten aankopen.;
Ook als je bijvoorbeeld teveel produceert in dagtarief, en te weinig in nachttarief, moet je toch het volledige tekort aan nachttarief verrekenen.
Ps: hoop binnenkort ook een 0-verbruiker te zijn
Voor grotere verbruikers is Ecopower inderdaad minder interessant dan vroeger. Ben na een paar jaar ook terug overgestapt naar een andere leverancier, maar heb geen spijt van mijn aandelen
Ook als je bijvoorbeeld teveel produceert in dagtarief, en te weinig in nachttarief, moet je toch het volledige tekort aan nachttarief verrekenen.

Voor grotere verbruikers is Ecopower inderdaad minder interessant dan vroeger. Ben na een paar jaar ook terug overgestapt naar een andere leverancier, maar heb geen spijt van mijn aandelen
- Goztow
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Aandelen kopen enkel voor het dividend en die je niet kan terug verkopen wanneer je wil? Ik zou het persoonlijk niet doen.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op
te klikken

-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 52 keer
Ik zou daar niet op rekenen.En dan wat die bescherming betreft: in beginsel niet, maar... Zoals nu blijkt met de Arco-sage, is het ook niet geheel uitgesloten.
Particuliere ARCO-coöperanten worden specifiek beschermd door een staatswaarborg omdat ze:
- deel uitmaken van een zeer grote groep (tussen de 600 000 tot zelfs 800 000 particulieren)
- behoren tot de christelijke zuil en deze groep een belangrijk electoraal gewicht (cf. ACW-koepel) heeft
Ik vind de staatswaarborg terecht. Je moet aanvaarden dat België nu eenmaal altijd al een machtige christelijke zuil gehad heeft, net zoals iedereen vandaag de macht van de financiële markten (lees: private ratingbureaus) aanvaardt. Hebzucht kent nergens grenzen.
Trouwens het is maar de vraag of België die staatswaarborg ook daadwerkelijk kan uitbetalen.
- Ofloo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
Ik zie niet in waarom ineens je geen dividend meer zou krijgen, .. aangezien de energie prijzen maar blijven stijgen !? Dat kan toch alleen maar betekenen dat er meer winst zal zijn of zie ik dat verkeerd. Sterker nog de vraag naar energie is gestegen doordat Duitsland zijn kerncentrales gesloten heeft.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
- Bedankt: 143 keer
- Contacteer:
Dat is wat kort door de bocht ...
De prijs die wij betalen is een samengestelde prijs hé, die is inderdaad jammer genoeg veel hoger dan vorige jaren.
In die prijs zit bv. een deel distributiekosten, die zijn fors gestegen. Maar die winst gaat dus niet naar de producent hé ...
Maar zoals ik zelf hierboven al aangaf : ik verwacht ook geen sterke daling van het dividend.
De prijs die wij betalen is een samengestelde prijs hé, die is inderdaad jammer genoeg veel hoger dan vorige jaren.
In die prijs zit bv. een deel distributiekosten, die zijn fors gestegen. Maar die winst gaat dus niet naar de producent hé ...
Maar zoals ik zelf hierboven al aangaf : ik verwacht ook geen sterke daling van het dividend.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Dat is ook net het probleem voor ecopower, ze hebben een all in prijs en als je een nulverbruiker bent draaien zij op voor een aantal vaste kosten.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
indien je een 0 verbruik hebt schenk je dit verbruik niet aan ecopower maar aan de hele energiemarkt.johcla schreef:akkoord, maar 0-verbruikers betekent ook dat degenen die meer elektriciteit produceren dan verbruiken, hun overschot schenken aan... Ecopower, die het dus kan doorverkopen, zonder zelf te moeten aankopen.;
volgens mij is het business model van ecopower niet houdbaar op lange termijn.
in het extreme geval dat al ecopower zijn klanten 0 verbruikers zijn heeft ecopower 0 aan inkomsten.
Terwijl ze wel onderhoud aan hun molens moeten betalen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
- Bedankt: 214 keer
Het probleem is dat de '0' verbruikers niet betalen voor het 'stockeren' van hun geproduceerde elektriciteit op het netwerk. Deze situatie is niet houdbaar.Joe de Mannen schreef:Dat is ook net het probleem voor ecopower, ze hebben een all in prijs en als je een nulverbruiker bent draaien zij op voor een aantal vaste kosten.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 23 keer
van zodra de "intelligente" meters verplicht wordt gaan de 0 verbruikers mogen "betalen" (distributiekosten!) om het aanleveren van elentriek...
nu aanvaard m'n geen lagere tellerstand jaarlijks dus ecopower weet van geen "negatieve" (en dus groenstroom creatie) van zijn klanten?
nu aanvaard m'n geen lagere tellerstand jaarlijks dus ecopower weet van geen "negatieve" (en dus groenstroom creatie) van zijn klanten?