Hi,
Ik heb thuis een WNDR3700, maar het signaal is boven soms pover tot niets.
Daarom heb ik op de zolder een DHP-306AV+DHP-W306AV geïnstalleerd, maar m'n iPhone blijft geconnecteerd op de netgear router ipv te switchen naar het sterkste signaal.
Kan ik dat ergens aanpassen, of moet ik één naadloos draadloos netwerk maken met de netgear & Dlink AP's ? (en hoe doe ik dat dan ? )
Thx voor jullie input !
iPhone switch naar sterkste wifi signaal ?
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Zoals lithion het zegt : zelfde ssid, zelfde beveiliging, zelfde wachtwoord. Indien beide routers de router boven gebruiken als AP.
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Wat ik me afvraag ... als je beide AP's instelt zoals hierboven vermeld (naadloos netwerk):
Gaat de iPhone dan werkelijk switchen naar het sterkste netwerk ?
Of zal dat blijven zoals nu: hij blijft op de ene AP (tot hij bijna geen ontvangst meer heeft) om dan pas over te schakelen ?
Gaat de iPhone dan werkelijk switchen naar het sterkste netwerk ?
Of zal dat blijven zoals nu: hij blijft op de ene AP (tot hij bijna geen ontvangst meer heeft) om dan pas over te schakelen ?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
- Bedankt: 106 keer
Zoals hierboven gezegd: zelfde SSID en beveiliging (zelfde encryptiemethode e.d.) maar bij voorkeur geen overlappende kanalen (dus 1, 6 of 11) tussen uw ap's. Ik doe dat hier al jaren zo met 3 ap's.
Over perfecte roaming is er echter geen sprake: de AP's hebben van elkaar geen weet (ze weten van elkaar niet welke clients ze geconnecteerd hebben), de manier waarop de client van de ene naar de andere ap associeert zal dus vooral van de client afhangen. Zou eigenlijk eens moeten testen of je pakweg een Skype gesprek kan voeren en rondlopen zodat je alle 3 de ap's gehad hebt... (met Cisco wireless lan controllers en thin ap's kan dat in elk geval wel, maar tis niet meteen iets wat je in de KMO laat staan thuis zal tegen komen ).
Bij mijn weten wil dat inderdaad ook zeggen dat - als je vlak bij één staat je niet noodzakelijk een sterk signaal hebt want hij kan nog verbonden zijn met een verder verbonden ap. Anders is het natuurlijk als je je wifi uitzet/terug aanzet, dan zal ie wel de sterkste nemen...
Over perfecte roaming is er echter geen sprake: de AP's hebben van elkaar geen weet (ze weten van elkaar niet welke clients ze geconnecteerd hebben), de manier waarop de client van de ene naar de andere ap associeert zal dus vooral van de client afhangen. Zou eigenlijk eens moeten testen of je pakweg een Skype gesprek kan voeren en rondlopen zodat je alle 3 de ap's gehad hebt... (met Cisco wireless lan controllers en thin ap's kan dat in elk geval wel, maar tis niet meteen iets wat je in de KMO laat staan thuis zal tegen komen ).
Bij mijn weten wil dat inderdaad ook zeggen dat - als je vlak bij één staat je niet noodzakelijk een sterk signaal hebt want hij kan nog verbonden zijn met een verder verbonden ap. Anders is het natuurlijk als je je wifi uitzet/terug aanzet, dan zal ie wel de sterkste nemen...
-
- Moderator
... met andere woorden: de voorgestelde werkwijze is géén oplossing voor het probleem van de TS ?
Hiermee maak je wel een "naadloos" draadloos netwerk, maar zijn specifiek probleem was dat zijn client niet altijd met het strekste signaal connecteerde. Dat zal niet noodzakelijk veranderen door zijn SSSID's te wijzigen ...
Of toch ?
Hiermee maak je wel een "naadloos" draadloos netwerk, maar zijn specifiek probleem was dat zijn client niet altijd met het strekste signaal connecteerde. Dat zal niet noodzakelijk veranderen door zijn SSSID's te wijzigen ...
Of toch ?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 9 keer
Toch wel. Ben vrij zeker dat hij zal switchen. Trouwens normaal skype kan je perfect doen tussen accesspoints switch door. Je moet wel zien dat beide AP's of AP & Router in hetzelfde netwerk zit en dus ook dezelfde dhcp server hebben.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
- Bedankt: 99 keer
Een Fritz!box kan je als WDS (Wireless Distribution System) laten werken. Een tweede Fritz!box is dan een wireless relay van de eerste. Volgens mij is dit een beter oplossing; dan is het namelijk één groot netwerk.
Als ik mij goed herinner kan dit ook al met de goedkoopste 7050.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 25 keer
Hoe het precies met de iPhone zit weet ik niet.
Ik heb thuis zelf een netwerkje met 2 AP's, zelfde security, SSID, dus effectief ene roaming netwerkje.
Werkt perfect met laptops (Win 7). Op laptops/wireless NIC's kan je trouwens heel dikwijls de roaming 'agressiviteit' instellen in de settings van de NIC.
Mààr Android heeft hier grote moeilijkheden mee: hij roamt niet zomaar naar de sterkste AP! Zelfs als het signaal bijna volledig wegvalt, roamt hij niet naar de sterkste AP.
Op Internet al heel veel gezocht over dit issue.
Blijkbaar (volgens wat ik in GOogle tegenkom) heeft iOS geen problemen met te roamen, maar Android is een zeer gekend probleem.
Ik heb thuis zelf een netwerkje met 2 AP's, zelfde security, SSID, dus effectief ene roaming netwerkje.
Werkt perfect met laptops (Win 7). Op laptops/wireless NIC's kan je trouwens heel dikwijls de roaming 'agressiviteit' instellen in de settings van de NIC.
Mààr Android heeft hier grote moeilijkheden mee: hij roamt niet zomaar naar de sterkste AP! Zelfs als het signaal bijna volledig wegvalt, roamt hij niet naar de sterkste AP.
Op Internet al heel veel gezocht over dit issue.
Blijkbaar (volgens wat ik in GOogle tegenkom) heeft iOS geen problemen met te roamen, maar Android is een zeer gekend probleem.
-
- Moderator
De WDS zorgt alleen voor de verbinding tussen de 2 FritzBoxen, en maakt daarom van de 2 Boxen niet automatisch één groot netwerk.Edward Valckx schreef:Een Fritz!box kan je als WDS (Wireless Distribution System) laten werken. Een tweede Fritz!box is dan een wireless relay van de eerste. Volgens mij is dit een beter oplossing; dan is het namelijk één groot netwerk.
Trouwens, bij WDS moeten beide boxen op hetzelfde kanaal staan, en je kan ze dus geen zelfde SSSID geven.
En een ander nadeel van zo'n wireless repeater is dat je 50pct van je snelheid verliest.
De TS heeft al aangehaald dat zijn 2de AP via een powerline verbonden wordt met zijn router. Dat is volgens mij een veel betere interconnectie dan een master/slave WDS systeem.
En zoals de vorige poster ook al aanhaalde: het probleem van de TS (namelijk dat zijn client niet automatisch switcht naar het sterkste signaal) wordt niet opgelost door de hierboven vermelde methodes.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
- Bedankt: 106 keer
Ik dacht dat WDS uiteindelijk een soort van "relay" is waarbij die zgn. slave ap alle requests van clients doorstuurt naar de master (en omgekeerd).
Dat heeft ondermeer als effect dat de bandbreedte halveert: voor iedere MB die je verzend en ontvangt moet die van de master naar de slave en van de slave naar de client (of omgekeerd). Lijkt mij dus een afrader...
Voor de mierenneukers onder ons, k'zal het vanavond es testen met iPhone in hoeverre die switcht van ap naar ap. Van vroeger echter meen ik mij te herinneren dat je je connectie op een gegeven (zei het vrij kort moment) verlies, wat niet zo is bij managed wireless.
Dat heeft ondermeer als effect dat de bandbreedte halveert: voor iedere MB die je verzend en ontvangt moet die van de master naar de slave en van de slave naar de client (of omgekeerd). Lijkt mij dus een afrader...
Voor de mierenneukers onder ons, k'zal het vanavond es testen met iPhone in hoeverre die switcht van ap naar ap. Van vroeger echter meen ik mij te herinneren dat je je connectie op een gegeven (zei het vrij kort moment) verlies, wat niet zo is bij managed wireless.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
- Bedankt: 99 keer
Wat is uw definitie van "één groot netwerk" ?philippe_d schreef:De WDS zorgt alleen voor de verbinding tussen de 2 FritzBoxen, en maakt daarom van de 2 Boxen niet automatisch één groot netwerk.
Heb je WDS al wel eens geprobeerd?. Uiteraard hebben ze hetzelfde SSID (niet SSSID), dit werkt alsof het slechts één access point betreft (dit bevordert net de roaming).philippe_d schreef:Trouwens, bij WDS moeten beide boxen op hetzelfde kanaal staan, en je kan ze dus geen zelfde SSSID geven.
Het zal natuurlijk van de client afhangen hoe snel die roamt, maar bij mij werkt dat toch prima zo.
- spacekiek
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 12 keer
'k Heb dit weekend wat verder liggen prutsen, maar als ik zelfde SSID instel, dan kan PC/iPhone maar één netwerk vinden, nl. die van de Netgear ...
Instellingen: zelfde ssid, zelfde beveiliging, zelfde wachtwoord en verschillende kanalen...
SSID renamen op de DLink naar iets anders en hij verschijnt weer ?!
Instellingen: zelfde ssid, zelfde beveiliging, zelfde wachtwoord en verschillende kanalen...
SSID renamen op de DLink naar iets anders en hij verschijnt weer ?!
-
- Moderator
Edward, je verwart 2 zaken met mekaar:Edward Valckx schreef: Heb je WDS al wel eens geprobeerd?. Uiteraard hebben ze hetzelfde SSID (niet SSSID), dit werkt alsof het slechts één access point betreft (dit bevordert net de roaming).
* De WDS zorgt alléén voor de verbinding tussen master en slave. Dit heeft niets met SSID te maken, deze verbinding gebeurt met de MAC adressen, en een eigen beveiliging. DeSSID speelt hier geen enkele rol (de WDS zal zelfs blijven werken zonder SSID).
* Het feit dat jij slechsts "één access point" ziet heeft niets met WDS te maken, maar met het feit dat jij beide access points dezelfde SSID hebt gegeven. Dit effect heb je ook als je beide accesspoint op een andere manier met mekaar verbindt (WDS, kabel, powerplug ...).
* Theoretsich mag je nooit 2 AP's hetzelfde SSID geven en op hetzelfde kanaal zetten. In jouw geval moeten ze op hetzelfde kanaal staan wegens WDS. Dus mag je ze normaal niet hetzelfde SSID geven ??
- trobbelke
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Om de verschillende Access points tegelijkertijd te zien moet ge uw laptop gebruiken met KisMAC voor Mac OS X of InSSIDer voor Windows. Daarmee kunt ge de verschillende Access points met identiek SSID toch zien. Beide zijn free.TomG schreef:Da's toch ook de bedoeling hé. Als je één en hetzelfde SSID kiest, ziet uw client dat ene. Ge zult niet 2x hetzelfde SSID in uw lijst zien terugkomen.
- spacekiek
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 12 keer
Leuke tip ! Weet je ook zoiets voor op iPhone, zodat ik kan zien op welke AP hij zit ?trobbelke schreef:Om de verschillende Access points tegelijkertijd te zien moet ge uw laptop gebruiken met KisMAC voor Mac OS X of InSSIDer voor Windows. Daarmee kunt ge de verschillende Access points met identiek SSID toch zien. Beide zijn free.TomG schreef:Da's toch ook de bedoeling hé. Als je één en hetzelfde SSID kiest, ziet uw client dat ene. Ge zult niet 2x hetzelfde SSID in uw lijst zien terugkomen.