Welke router kopen

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
johan d
Plus Member
Plus Member
Berichten: 128
Lid geworden op: 19 jan 2006, 12:25
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

Ik heb momenteel een Linksys WAG2000G router/modem. Ik wil deze vervangen om dat ik niet de mogelijkheid heb om tesamen HDCP te draaien en toch bepaalde toestellen (QNAP NAS en Gigaset VOIP telefaan van Siemens) een vast IP adres te geven.

ik zie dat er ook nauwelijks nog routers zijn met ingebouwde ADSL modem... Hoe komt dat? Moet de aansluiting anders geregeld worden? met aparte modem?

Mijn nieuwe router moet:
- min 4 poorten hebben
- WIFI hebben
- ook modem zijn, want wordt rechtstreeks op de binnenkomende RAW COPPER lijn aangesloten
- mag Gigabit zijn, maar niet noodzakelijk
TomVH
Pro Member
Pro Member
Berichten: 368
Lid geworden op: 13 nov 2010, 18:30
Locatie: Zaffelare
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 7 keer

Behoud je oude router/modem en laat hem fungeren als modem.

Sluit nieuwe router aan op je oude router/modem

Koop een nieuwe router die compatibel is met
  • OpenWrt EN
  • DD-wrt EN
  • Gargoyle
De WNDR3700v2 is er zo een maar er zijn er nog.

Zo kun je alles doen wat je wilt en zijn latere uitbreidingen nog mogelijk.
keethar
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 aug 2007, 21:53

I second that! Laat die WAG2000G staan (zet wifi eventueel af om wat stroom te besparen) en zet er een goede router achter.
Met een dd-wrt compatibele router, kan je alle kanten uit.
Ikzelf heb hier dd-wrt op een goedkope TP-Link draaien.
http://www.redcoon.be/index.php/cmd/sho ... _WR1043ND/
Met een USB schijf eraan heb je een NAS, configureer een virtual access point en je hebt een repeater, ...
TomVH
Pro Member
Pro Member
Berichten: 368
Lid geworden op: 13 nov 2010, 18:30
Locatie: Zaffelare
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 7 keer

keethar schreef:Met een dd-wrt compatibele router, kan je alle kanten uit.
Wil je ooit QoS gebruiken dan ben je voorlopig best met "Gargoyle"
Kijk dus uit naar een router waarop je zowel dd-wrt, OpenWrt en Gargoyle kunt flashen.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Sterker nog zou ik zeggen, zorg dat je de mega build kan flashen :wink:

Maar geen vast ip... lijkt me heel raar (vermits je dat op je toestel zelf instelt).
Je hebt het waarschijnlijk op DHCP-reservering, in dat geval zal een firmware update waarschijnlijk wel helpen
(in de eerste firmwareversie ontbrak dat ook in m'n linksys)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
johand
Premium Member
Premium Member
Berichten: 483
Lid geworden op: 07 sep 2011, 07:38
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 14 keer

honda4life schreef:Sterker nog zou ik zeggen, zorg dat je de mega build kan flashen :wink:

Maar geen vast ip... lijkt me heel raar (vermits je dat op je toestel zelf instelt).
Je hebt het waarschijnlijk op DHCP-reservering, in dat geval zal een firmware update waarschijnlijk wel helpen
(in de eerste firmwareversie ontbrak dat ook in m'n linksys)
Ik heb mijn firmware nu geupdate, maar waar kan ik ergens voor mijn NAS een fix IP adres reserveren terwijl DHCP aanstaat voor alle andere apparaten? Is dat bij "Advanced Routing"?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Gewoon het betreffende apparaat zelf een fixed IP geven buiten de range van je router... dus voor 192.168.1.100 of na .150

Reserveringen zijn niet mogelijk met je router (maar op zich is dat dus geen probleem).
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Met de standaard firmware zijn DHCP reservations inderdaad niet mogelijk. Maar voor de WAG200G is wel alternatieve firmware beschikbaar die dat wel kan. Kijk eens naar OpenWAG, die heb ik hier op mijn WAG200G ook draaien en werkt perfect :)
johan d
Plus Member
Plus Member
Berichten: 128
Lid geworden op: 19 jan 2006, 12:25
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

OK, ik zal es proberen met de fix IP adressen gewoon buiten en DHCP range te nemen en DHCP te enabelen. Wat is dan juist het verschil met "reservation"?
Petervanakelyen schreef:Kijk eens naar OpenWAG, die heb ik hier op mijn WAG200G ook draaien en werkt perfect :)
Ik zie daar nergens een file om te downloaden, en zie overal dat het mogelijk is dat uw router achteraf niet meer zou kunnen werken... Ik heb en basiskennis over netwerken, maar 'k zou niet weten wat te doen als het misloopt...?

Toch bedankt, Johan
TomVH
Pro Member
Pro Member
Berichten: 368
Lid geworden op: 13 nov 2010, 18:30
Locatie: Zaffelare
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 7 keer

r2504 schreef:Gewoon het betreffende apparaat zelf een fixed IP geven buiten de range van je router... dus voor 192.168.1.100 of na .150

Reserveringen zijn niet mogelijk met je router (maar op zich is dat dus geen probleem).
+1. Is nadien gezien de eenvoudigste en snelste oplossing zonder kosten en denkwerk.
johan d schreef:Wat is dan juist het verschil met "reservation"?
idem als fix ip denk ik maar dan instelbaar vanop je router. Zo moet je niet gaan prutsen in de config van je toestellen. De DHCP server zal waarschijnlijk wel rekening houden met de reserveringen. Ik ben niet 100% zeker maar zal er waarschijnlijk wel niet zo ver van zitten.
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

http://sourceforge.net/projects/openwag200/ daar kan je downloaden.


Heb al veel routers geflashed, nog nooit weten mislopen. En als het toch misloopt, je was toch al van plan een andere te kopen ;)
johand
Premium Member
Premium Member
Berichten: 483
Lid geworden op: 07 sep 2011, 07:38
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 14 keer

r2504 schreef:Gewoon het betreffende apparaat zelf een fixed IP geven buiten de range van je router... dus voor 192.168.1.100 of na .150
Reserveringen zijn niet mogelijk met je router (maar op zich is dat dus geen probleem).
Op het eerste zicht blijkt dit te werken... alvast bedankt.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”