Andere switch?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Jemme
Starter
Starter
Twitter: jemme72

Ik zit momenteel met de volgende setup door telenet geinstalleerd...
Modem --> dlink switch des-1005d --> dlink wireless router dwl-g700ap

Probleem dat ik heb is dat ik niet al mijn netwerkkabels kan aan sluiten op deze switch. Ik heb 8 kabels plus de kabel naar de wireless router/ap.

Wat is de beste oplossing? Switch veranderen door een met meer poorten of plaats ik een extra switch na deze die er reeds staat?

Moet de nieuwe switch geinstalleerd worden of is dat p&p? (misschien domme vraag, maar in ben een netwerk newbie :-) )

Bedankt voor de hulp.
Jm

[Afbeelding Post made via mobile device ]
rmag
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 30 keer

Wel ik zou de router voor de switch zetten:
Modem --> dlink wireless router dwl-g700ap --> dlink switch des-1005d

Je kan een andere switch met meer poorten zetten, of een 2de switch na de eerste zetten. Op welke poort maakt niets uit, maar dan zal je wel een 'straight kabel' moetem gebruiken. Of indien je switch een auto switch heeft, kan je een gewone kabel gebruiken. Je switch maakt dan de cross.
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 179 keer

Telenet deelt max. vier publieke IP-adressen uit. Er zit nergens in je opstelling een router (de DWL-G700AP is een Access Point). Heb je een digibox/digicorder van Telenet aangesloten op die switch? Indien ja, hang je de router achter de (bestaande) switch en daarachter een eigen switch voor je computers. De digibox/digicorder wordt aangesloten op de eerste switch, het Access Point hoef je niet meer te gebruiken als er al WiFi in je router zit. Indien je geen digibox/digicorder hebt, hang je de router rechtstreeks achter de modem en verbind je daarachter je eigen switch. Als je de switch van Telenet wenst blijven te gebruiken (100Mbit), kom je toe met een extra 4-poorts switch (al is het natuurlijk toekomstgerichter om ineens voor een 8 of 16-poorts gigabit switch te gaan).
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Eerst een belangrijke vraag : welke telenetproducten heb je juist? Heb jij enkel internet of ook digitale tv?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Jemme
Starter
Starter

Ik heb zowel telenet internet als digitale tv. Dat laatste gaat via digicorder beneden en een oude digibox boven. De poorten op de huidige switch worden gebruikt voor digitale tv (digicorder), internet tv, en 2 internet aansluitingen boven. De wireless dient voor ipad, gsm, ipod, etc...

Het plaatsen van de AP voor de switch zie ik niet werken, want die heeft maar 1 utp aansluiting. Dus ik kan van de modem naar de AP, maar dan kan ik enkel wireless weg.

Dus... Van onderstaande versta ik het volgende als benodigde setup...

Modem --> switch telenet --> nieuwe wireless router --> nieuwe switch De huidige AP niet meer gebruiken.
Klopt dit?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
rmag
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 30 keer

Als je dan toch een nieuwe router koopt, kan je er toch eentje met bv 8 poorten kopen, dan heb je geen switch (ter uitbreiding van het aantal poorten) nodig.
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster

Hoeveel consumentenrouters ken jij met 8 poorten?
Jemme
Starter
Starter

Is dit een oplossing? Een wireless 8 port router? Dan kan ik de huidige switch en de access point weglaten. Juist?
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster

Nee, de huidige switch zal je moeten houden want je digibox/digicorders kan je niet achter NAT hangen. Bovendien is een simpele 8-poorts gigabit switch en een fatsoenlijke router goedkoper en een stuk meer toekomstgericht dan de FVG318 die je aanhaalt (100Mbps poorten en 54Mbps WiFi).
Laatst gewijzigd door Petervanakelyen 14 nov 2011, 19:11, in totaal 1 gewijzigd.
krisken
userbase crew
userbase crew

Een goede oplossing voor jou...

1. de switch moet je laten staan : één utp kabel naar de modem, en één naar elke digibox die je staan hebt. Eén enkele utp moet naar de router gaan.

2. Koop een nieuwe router (bvb http://www.codima.be/product/597/tplink ... -R860.aspx) waar je op de WAN poort de UTP inprikt naar de switch van puntje 1. Op de andere poorten kan je je computers prikken. Op de laatste poort (poort 8) kan je dan de wifi aansluiten.

Telefonie = EDPnet + OVH
Jemme
Starter
Starter

Bedankt Krisken. Ik heb net een draadloze router besteld en ga je oplossing gebruiken.
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

op http://www.ibood.com/be/nl/ vandaag ook een 8-poort gigabit switch voor €24,95 (+€5,95 euro verzendingskosten).
krisken
userbase crew
userbase crew

Is toch idioot om een switch te komen als hij voor een paar euro meer een router heeft?

Telefonie = EDPnet + OVH
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster

Maar de router die je hebt aangehaald heeft geen gigabit poorten. Persoonlijk zou ik niet meer investeren in iets dat maar 100Mbit doet.
Jemme schreef:Bedankt Krisken. Ik heb net een draadloze router besteld en ga je oplossing gebruiken.
Misschien handig om ineens te vermelden welk model je dan wel hebt genomen?
krisken
userbase crew
userbase crew

Voor huis/tuin/keukengebruik is een 100mbit router meer dan goed genoeg! Zelfs en datacentra gebruiken ze nog 100mbit materiaal bij dedicated servers en colocatie klanten. Dus waarom zou dit voor huis/tuin/keuken niet goed genoeg zijn. Het is de enige oplossing die perfect werkt en het goedkoopste is. Voor gigabit moest hij ofwel een 8poort gigabit router nemen (zoek maar eens naar de kostprijs), ofwel de router die ik aanbeval nemen, daarop een UTP naar een gigabit switch en dan zit je ook met extra kosten...

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

krisken schreef:Voor gigabit moest hij ofwel een 8poort gigabit router nemen (zoek maar eens naar de kostprijs)
Ze bestaan... en zelfs betaalbaar... http://routerboard.com/RB493G (maar inderdaad dan ben je beter met een Gbit switch achter een normaal model in de meeste gevallen).
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster

krisken schreef:Voor huis/tuin/keukengebruik is een 100mbit router meer dan goed genoeg! Zelfs en datacentra gebruiken ze nog 100mbit materiaal bij dedicated servers en colocatie klanten. Dus waarom zou dit voor huis/tuin/keuken niet goed genoeg zijn. Het is de enige oplossing die perfect werkt en het goedkoopste is. Voor gigabit moest hij ofwel een 8poort gigabit router nemen (zoek maar eens naar de kostprijs), ofwel de router die ik aanbeval nemen, daarop een UTP naar een gigabit switch en dan zit je ook met extra kosten...
Misschien ben ik inderdaad verwend, in het thuisnetwerk hier is alles gigabit (behalve de STB denk ik). :)
Ik gebruik overigens pfSense als router (2x Gbit NIC) met een paar switches die verspreid zijn bij gebrek aan kabels op verschillende locaties.
Jemme
Starter
Starter

Petervanakelyen schreef:Misschien handig om ineens te vermelden welk model je dan wel hebt genomen?
Ik heb een Gigabit versie genomen met 4 poorten voor ~50 eurotjes.
http://www.icidu.com/index.php/networki ... -300n.html

Ik weet dat ik dan enkele poorten te weinig heb, maar dat is de eerste jaren geen groot probleem. Aan de dringende nood wordt voldaan :lol:
krisken
userbase crew
userbase crew

Petervanakelyen schreef: Misschien ben ik inderdaad verwend, in het thuisnetwerk hier is alles gigabit (behalve de STB denk ik). :)
Ik gebruik overigens pfSense als router (2x Gbit NIC) met een paar switches die verspreid zijn bij gebrek aan kabels op verschillende locaties.
Dat bedoel ik...pfsense is niet iets wat de huis/tuin/keuken gebruiker gaat installeren hé. Hier overigens ook pfsense, 1 Gbit nic onboard richting LAN en 1x een "4x100mbit" netwerkkaartje voor de uplinks. Voor de rest is ook alles gigabit. Maar ik geef toe : ik heb misschien overdreven hiermee :)

Telefonie = EDPnet + OVH
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”