Fon HotSpot info actief @ e-services

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Hoe zit het met klanten die met opzet de wifi uitgezet hebben in hun bbox2?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

Dacht dat upload ook gecapt werd op 3 mbps
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

@Eva
Belgacom heeft geopteerd dat elke Belgacom bovenop zijn bestaande @skynet.be emailadressen ook een *1* @belgacomfon.be emailadres aan te maken.
Dit emailadres kunnen ze dan gebruiken in hun smartphone dmv automatische connectie agents... of cookies in hun browser...
*MAAR* normaliter laat een "fonspot" maar *1* connectie toe bij het "roamen"...

dus als huisgenoot 1 bij de buur inlogt met dat ene @belgacomfon.be adres
en huisgenoot 2 probeert bij de overbuur met dat ene @belgacomfon.be dan zal die laatste dat niet kunnen?

alvast dat is de situatie bij de foneras... standaard antwoord van FON was dan dat "thuis" ze maar op de "myplace" met WPA key moeten...
en dat slechts 1 huisgenoot zich met een "wifi" toestel kan/mag verplaatsen... alternatief is om meerdere foneras in huis te halen die elkeen dan op eigen titel/email registreert...

had het niet eenvoudiger geweest dat de @skynet.be's (waarvan je meerdere per hoofdaccount kunt aanmaken) konden gebruikt worden?
Het is niet alleen de pater familias die met een smartphone tegenwoordig rondloopt toch? :-)
(en wat met m'n ipad wifi, ...)


@rest even update dat FON in de laatste 6 jaar "gewijzigd" is...

FON verkoopt nog alleen maar de Fonera SIMPL en de Fonera 2.0n;
deze laatste heeft 300mbit, biedt "openwrt" plugin ecosysteem aan, usb uitbreidingsmogelijkheden, openvpn/ftp/samba/dyndns ea stuff

maar de Fonera Simpl is "simpel"...
- je kan de SSID *NIET* meer wijzigen -> FON_FREE_INTERNET is defacto standaard voor alle fonera simpl's
- je kan de bandbreedte *niet* meer wijzingen van unlimited tot 512kbit...
- je kan geen "avatar" meer uploaden (werd getoond op maps.fon.com)
- je kan jezelf niet meer als "public place" meer aanduiden (hotel? café?)
- je kan nog WEL 5 family&friends ingeven die op JOUW fonspot werken (maar als je idd een buurman hebt die zijn eigen FON_FREE_INTERNET heeft is het dus even zoeken naar de macadres die niet altijd getoond wordt) of zal je met de "myplace" moeten werken die je nog wel een unieke naam kunt geven
- je kan geen persoonlijk welkomstbericht, flickr fotopagina, youtube filmpje meer specifieren...

wel kan zowat iedereen met een "gsm" betalen op jouw FON/Belgacomfon/btfon/zonfon hotspot... dus niet alleen een base/proximus/mobistar klant (zoals parkeren & trein/tram/bus ) maar ook alle (Nederlandse, Franse, Engelse, Amerikaanse, Bulgaarse, ... toeristen die België bezoeken... (en die dus NIET de trein/tram/bus kunnen pakken of kunnen parkeren in België tenzij ze harde valuta in hun zakken hebben steken ... en aangezien je geen tickets meer zou mogen kopen op trein/tram/bus binnenkort ... moeten ze aanschuiven aan lokket of automaat... dit terzijde

Fonera simpl : iedereen kan het nog in huis halen (39euro?)... in tegenstelling tot Engeland is er geen speciale firmware voorzien die extra beperkingen in huis halen. Je kan dus nog altijd "verdienen" en je kan nog 5 persoonlijke toegangsaccounts maken op je eigen publieke fonspot. En de wifi snelheid is max 150mbit (in praktijk 60-75mbit half duplex?)
Belgacom_fon : je kunt er zelf niet aan verdienen, je hebt maar 1 account (belgacomfon.be)
Telenet Homehub netwerk : alleen telenetters kunnen erop.... ze hadden/kunnen misschien beter eens klappen met concurrent Tomizone :-)
Gebruikersavatar
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1614
Lid geworden op: 30 dec 2009, 22:36
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

@SkynetBBS: Hoezo, je kan de bandbreedte niet wijzigen? Ik heb nog steeds die optie?

Afbeelding
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

@peter
die heb je nog omdat je kijkt naar de "instellingen" van een Fonera 2100/2200/2201/2202 of een 2300
maar mocht je een fonera simpl in huis halen om je fonera 2xxx te vervangen of uit te breiden ga je zien dat de instellingen hier ... geen bandbreedte of public ssid aanpassing toelaten...

in Spanje zijn ze momenteel aan't testen met "hotspot 2.0" technologie...hierbij zou je dan dmv de simkaart in je smartphone kunnen aanloggen ipv via de webbrowser...

Je kan ook op je smartphone een "connection client" installeren... voor de ipad zorg ik gewoon dat [x] keep me connected on this computer aangekruist staat

voor Android:
http://www.androidzoom.com/android_appl ... s_jqu.html
sourcecode : https://code.google.com/p/androidwisprclient/

de "mobile vikings" vikingtalk/BeCherry client heeft ook een wispr client trouwens die zou moeten werken op fonspots... waar je eventueel je belgacomfon.be emailadres & paswoord in kwijt kunt... zodat je via wifi kunt bellen over FON_Belgacon spots :)
en die bestaat wel voor IOS/Android?

EasyWifi.com heeft zijn "ios" client stopgezet sinds ios 4.3.x geloof ik omdat Apple zelf bezig was met wispr/Hotspot technologie (maar zijn eigen airport express variant?)
Gebruikersavatar
FezzFest
Pro Member
Pro Member
Berichten: 244
Lid geworden op: 05 jan 2006, 09:45
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 16 keer

In mijn Fonera Simpl kan ik nochtans de bandbreedte limiteren (QoS). Het private ssid kan je wijzigen, wat boeit het dat je het publieke ssid niet kan wijzigen? Spijkers op laag water zoeken imho :wink:.

Edit: En als je nu echt toch het publieke ssid wil wijzigen, ga dan aan de slag met de developerfirmware (ja, fon is opensource).

@skynetbbs: Ik begrijp je punt.
Laatst gewijzigd door FezzFest 03 nov 2011, 12:55, in totaal 2 gewijzigd.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

hmm... http://wiki.fon.com/wiki/File:Fonera_SI ... gs_QoS.png

de ssid is van belang als je dus een buurman hebt... en je dus je smartphone op "jouw" fonspot wil houden en niet telkens wil switchen naar die van je buurman...
maar is dus "fixed" gemaakt omdat een operator als Softphone (Vodaphone japan) dit wou bundelen met Apple Iphone en die houden van credentials op basis van de SSID...Dus als die elke keer wijzigt...

als jij idd de enige fonero bent in de buurt...heb je idd geen probleem...
maar bijv er is zoiets als "Fonspot in a box" bedoeld voor de horeca... als jij "fon_free_internet" noemt en je concurrent naast de deur ook "fon_free_internet"... dan weet de modale klant amper dat JIJ gratis internet levert... eg je kunt je niet differentieren... niet in de captive portal, niet in de ssid...

oja vroeger kon je ook nog aangeven dat ze "www.mijnsite.be" gratis konden bezoeken zonder te moeten betalen/in te loggen...
dat is ook verdwenen.... alleen dus fon.com, youtube.com, google.com, gmail.com, paypal.com , sony/nintendo zijn gratis/onbeperkt te bezoeken

Eg een Nintendo DS kan zonder problemen via een fonspot de laatste firmware binnentrekken zodat het WPA kent en dan via myplace kan connecteren... de interne browser is sterk genoeg om "in te loggen" indien noodzakelijk... maar niet zo handig
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Eva_van_Belgacom schreef: zoals beloofd plaats ik hier nog enkele feiten op een rijtje. Kwestie van alvast enkele twistpunten en vragen de wereld uit te helpen :wink:
Bedankt voor de toelichting. De info die ik hier had had gegeven klopt dus in grote lijnen, en er is wat verduidelijking over het al of niet sharen van bandbreedte:
Eva_van_Belgacom schreef:
  • De bandbreedte die voor Fon voorzien wordt, zal niet ten koste gaan van de huidige surf- en TV-ervaring van de B-Box2 eigenaar. Het dataverkeer van de klant zal altijd voorrang krijgen op het Fon-verkeer. Ook wordt de Fon-bandbreedte gecapt.
  • Voor Fon wordt er een afzonderlijke PPPoE sessie voorzien.
Het tweede punt hierboven is eigenlijk het technisch antwoord op het eerste punt.
Als ik het goed begrijp:
  • wordt voor FON geen aparte VLAN gebruikt, maar dezelfde VLAN10 waarop ook de PPPoE sessie van de klant draait (gezien het uitschakelen van VLAN10 ook de Fon uitschakelt (gemeld door Kitt).
  • Klanten die hun eigen router (met PPPoE) gebruiken achter de BBox2 moeten dus voortaan hun PPPoE sessie op de Bbox actief laten (of zijn hier andere mogelijkheden die ik over het hoofd zie?)
  • Gezien de aparte PPPoE sessie voor Fon, komt de bandbreedte voor Fon dus niet in mindering van de bandbreedte van de eigen PPPoE sessie (vb Favorite: 25/3.5). Dit is dus alleen geldig voor klanten waarvan de sync groter is dan hun abbo (vb Intense abbo met een 30/6 sync).
  • Wat betreft prioriteiten is het dus zo dat de PPPoE sessie van de FON een lagere prio krijgt dan het Internet. Dit is eigenlijk wat nu al toegepast wordt in de BBox2:
    1. hoogste prioriteit: Telefonie (VLAN20)
    2. daarna Belgacom TV (VLAN30)
    3. resterende bandbreedte: Internet (VLAN10)
    4. nu komt er nog bij: FON (laagste prioriteit)
  • Misschien kan iemand wel enkele testjes doen om te zien hoe dat werkt ? Als je bijvoorbeeld FON gebruikt tijdens een hoge up- of download ? (puur uit intersse :))
krisken schreef:Hoe zit het met klanten die met opzet de wifi uitgezet hebben in hun bbox2?
We kunnen dit ook eens testen he. Vrijwilligers ? Kitt ?
skynetbbs schreef:Fonera simpl : iedereen kan het nog in huis halen (39euro?)... .Je kan dus nog altijd "verdienen" en je kan nog 5 persoonlijke toegangsaccounts maken op je eigen publieke fonspot. En de wifi snelheid is max 150mbit (in praktijk 60-75mbit half duplex?)
Belgacom_fon : je kunt er zelf niet aan verdienen, je hebt maar 1 account (belgacomfon.be)
Voor- en nadelen ... Je kan er niets aan verdienen, maar
  • a) het kost je ook niets (geen aankoop aparte Fonera).
    b) het komt niet van jouw volume/snelheid.
Als de vele voordelen van Fonera voor jou belangrijk zijn, kan je natuurlijk gewoon klant blijven van Fon (met het voordeel van de vele bijkomende Fonspots in België...).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

In bibliotheken/cafees ga ik voor de fonera simpl omdat ze anders net zoals bij digitale tv de klanten moeten discrimineren met "telenet only" of "belgacom only" toegang... met de simpl kunnen ze het "gratis" aanbieden met "klanten" toegang :-)

je "54mbit" bbox snelheid zal natuurlijk gedeeld worden door de wifi toestellen in een 30-100meter radius....
op een WPA beschermde verbinding was dat beperkt tot zij die jouw key kennen...
maar met een "browser" beschermde verbinding heb je heel wat blackberrys, androids, iphones die automagisch connectie maken als hun wifi enabled is
zelfs als ze niet "inloggen" beinvloed dit wel degelijk je "54mbit" ... zeker als er daar dan nog een wifi-b (11mbit) een connectie zou durven maken alhoewel...they should be extinct... (maar als je een 300mbit ap hebt...en er connecteert een 54mbit iphone?)
Dit kan lastig zijn voor mensen met een "wireless" smart-tv/settopbox en naar films willen kijken zonder teveel haperingen en waarvan de "caching" redelijk beperkt is?

idem voor de accesspoints die "automatisch" een kanaal kiezen... niets is leuker dan ze manueel een deftig kanaal te geven (en dit regelmatig te controlleren met wijzigende wifi in de buurt) die "amper" gestoord wordt.... behalve verkeer op je eigen hotspot wordt bij "gedeeld" gebruik van een wifi kanaal ook impact op je wifi snelheid (stoorzenders)

Met de firmware upgrade, reset to factory defaults (om die hotspot functionaliteit te hebben) kwam mijn "bbox2-mac" btw ook weer zonder wpa bescherming op... gaat dit ook het geval zijn bij jan&alleman (reset settings & wifi security?)
Ik kan momenteel wel "connectie" maken met fon_belgacom.... ik krijg ook een 192.168.182.x ip.... maar ik heb nog niets kunnen doen als ik verbonden ben.... (dns werkt niet?)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

skynetbbs schreef:Met de firmware upgrade, reset to factory defaults (om die hotspot functionaliteit te hebben) kwam mijn "bbox2-mac" btw ook weer zonder wpa bescherming op... gaat dit ook het geval zijn bij jan&alleman (reset settings & wifi security?)
Een een "gepushte" Firmware Upgrade (TR-069) geeft normaal geen reset van je settings.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Philippe,

Ik heb dit toch al meerdere malen voorgehad op verschillende locaties. Vooral leuk als je via je eigen router een PPPOE verbinding opzet met fixed IP. Na een reset logt de BBOX2 dan zelf zodat je router geen IP meer krijgt en ligt gans je setup plat. Zéér vervelend!
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Welke firmware heeft je Sagem/Bbox2 precies nodig om als FonSpot gebruikt te kunnen worden?
Momenteel heb ik
Runtime Code Version 60R10A-60A046
en
VDSL Version Firmware-VTU-R:5.5.1.2IK105012 Time Oct 1 2009, 14:04:47

Ben niet zo thuis in die versie nummers...

Alvast bedankt.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

Heeft er iemand een idee of ALLE bbox-2 by default "kanaal 1" gebruiken?
gisteravond nog bij iemand geweest die slecht ontvangst had met zijn bbox-2...
even met m'n android telefoon & wifi anlyser app getest en effectief aan de straatkant werd zijn bbox-2 door een andere bbox-2 en nog 3 andere op kanaal 1 weggepest...

heb'm nu op kanaal 3 gezet (kanaal 6 & 11 waren ook in gebruik door "buren")
3,8,9 waren "best" choice

kheb de ervaring dat de meeste accesspoints nl standaard op "auto" staan en zelf keken welk kanaal het minst druk was (weliswaar kon dat soms ook lastig zijn want elke keer de AP beslist van kanaal te veranderen verloor je je connectie)
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Ik heb sinds kort wifi aangezet (stond uit op Sagem omdat ik afzonderlijke ap's gebruik) en stond toen ook op 1. Heb hem veranderd naar 13 (da's een kanaal dat dacht ik niet in alle regio's beschikbaar is omwille van reglementeringen/wetgevingen).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

TomG schreef:Welke firmware heeft je Sagem/Bbox2 precies nodig om als FonSpot gebruikt te kunnen worden?
antwoord enkele pagina's terug in deze topic: http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 40#p401920
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-KoeKe-
Plus Member
Plus Member
Berichten: 113
Lid geworden op: 19 aug 2010, 20:59
Twitter: SandersBert
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 4 keer

Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

skynetbbs schreef:Heeft er iemand een idee of ALLE bbox-2 by default "kanaal 1" gebruiken?
gisteravond nog bij iemand geweest die slecht ontvangst had met zijn bbox-2...
Ik vermoed van wel. In ons appartementsblok vechten er ook 3 of 4 op kanaal 1, allemaal bbox'en. Ikzelf sta nu op 7, minste overlapping met buren.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
FezzFest
Pro Member
Pro Member
Berichten: 244
Lid geworden op: 05 jan 2006, 09:45
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 16 keer

Verschijnen de belgacomfonspots op http://maps.fon.com/? Ik heb nog niet veel (lees: geen) verandering in mijn buurt gezien.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

ik vermoed dat aangezien www.belgacomfon.be nog niet echt verder gaat als de aankondiging uit juni
en dat m'n nog handmatig het moet activeren op zijn router en de heartbeat na een paar minuten stopt
en de eservices nog uitstaan officieel...

dat de maps ook nog niet geupdate zijn met de paar tests in de field
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Zoals Eva_van_Belgacom hier al vermeld heeft, wordt hele Fonspot gebeuren pas actief tegen het einde van het jaar.
Wat we tot nu toe gezien hebben (zowel op de modem als in e-services) was een test (voornamelijk met het Belgacom personeel).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Blijkbaar is het fon gebeuren actief -> http://www.belgacom.com/be-nl/newsdetai ... _wifi.page
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

In de e-Services is het in elk geval ook beschikbaar (maar niet in het Engels).
jorisx
Premium Member
Premium Member
Berichten: 480
Lid geworden op: 31 okt 2010, 11:30
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Wat gebeurt er wanneer je uw BBox enkel laat opstaan 's avonds en in het weekend?
  • krijg je dan onbeperkt toegang tot de fon-hotspots
  • krijg je geen toegang tot de fon-hotspots
  • krijg je enkel toegang tot de fon-hotspots indien je eigen BBox aanstaat
  • of krijg je soms wel en soms geen toegang tot de fon-hotspots, kan me wel inbeelden dat er niet continu gepolled wordt of je BBox al dan niet aanstaat
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Zoals reeds in een vorig bericht geschreven is er een soort "grace period" van kracht, waarbij er voorlopig niet gekeken wordt of je eigen BBox2 aanstaat. Deze overgangsmaatregel is nodig omdat:
  1. nog niet alle BBox'en de nodige Firmware updates hebben gekregen.
  2. nog veel niet-compatibele modems in gebruik zijn, die vervangen moeten worden door een BBox2.
  3. nog niet iedereen op VDSL2 zit.
Eens deze periode voorbij, is het de bedoeling dat er inderdaad gecontroleerd wordt of jouw eigen Hotpsot aanstaat (jouw bullet point 3). Dat er continu gepolled wordt moet toch geen probleem zijn (vb om de 15 minuten). Bij VoIP wordt toch ook om de x minuten gekeken of je telefoon nog "on-line" is, en opnieuw geregistreerd.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
parkiet
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 okt 2011, 10:29
Bedankt: 2 keer

Half miljoen hotspots in 2012
14 november 2011 | De Standaard

Belgacom zal nog dit jaar op zo'n honderdduizend plaatsen in België draadloos internet aanbieden aan al zijn klanten. Ze zullen daarvoor het toegangspunt van hun internetverbinding moeten openstellen voor elkaar.

Dat meldt Belgacom vanmorgen. De uitbouw is het gevolg van een samenwerkingsakkoord met Fon, dat deze zomer gesloten werd. Bedoeling is dat het aantal hotspots volgend jaar oploopt tot een half miljoen.

Voor de uitbouw wordt een andere methode gebruikt dan bij de tot dusver bekende hotspots, die te duur zijn omdat ze een eigen zendmast nodig hebben. Met dit nieuwe systeem wordt gebruikgemaakt van het delen van de bestaande netwerkverbinding van Belgacom-klanten.

Gescheiden netwerken
Concreet komt het erop neer dat Belgacom het netwerk van de bestaande klanten die wifi gebruiken zal aanpassen. Het signaal wordt bij het toegangspunt gesplitst in een deel dat enkel voor de klant bij wie de modem staat zelf bruikbaar is, en anderzijds ook in een deel dat voor alle Belgacom-abonnees bruikbaar is.

Volgens Belgacom-partner Fon is de eigen wifi-verbinding volledig veilig, omdat beide netwerken volledig gescheiden zijn. Ook voor de kwaliteit van de verbinding zelf zouden geen gevolgen merkbaar zijn voor de persoon bij wie de modem staat. De privéverbinding krijgt immers altijd voorrang, zo klinkt het.

De aanpassing wordt ingevoerd bij alle klanten die over een beveiligde BBox2-modem beschikken. Klanten kunnen ook weigeren om hun verbinding te delen, maar zij mogen dan op verplaatsing ook geen gebruik maken van de dienst. Belgacom zegt dat de dienst gratis is voor alle internetklanten.

bron: De Standaard
http://www.zdnet.be/news/133165/belgaco ... finetwerk/

[Mod Edit] verplaatst naar bestaande topic. Gelieve geen nieuwe topic aan te maken voor "oud nieuws". ph_d
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

euhm dit is al zeer oud nieuws en bestaan al toppics over
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:


Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
kaise1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1166
Lid geworden op: 18 jan 2006, 11:03
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 10 keer

Tomsworld schreef:Blijkbaar is het fon gebeuren actief -> http://www.belgacom.com/be-nl/newsdetai ... _wifi.page
kaise1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1166
Lid geworden op: 18 jan 2006, 11:03
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 10 keer

Tomsworld schreef:Blijkbaar is het fon gebeuren actief -> http://www.belgacom.com/be-nl/newsdetai ... _wifi.page
Als ik het goed begrijp moet je je zelf gaan (uitleggen :-o )/informeren/aangeven via een telefoontje als je geen fon wilt op je bbox, dacht dat zij je gingen informeren hoe je dit uitschakelt en niet andersom ? (*Klanten die verkiezen niet deel te nemen kunnen gratis terecht op 0800/20640*)

Of zie ik het hier mis ?....
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Normaal gezien zal je dat via de e-services kunnen doen.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
BasicQ
Plus Member
Plus Member
Berichten: 114
Lid geworden op: 20 jun 2003, 17:46
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 7 keer
Contacteer:

Zijn ze al begonnen met het uitrollen van de Fon modem firmware?
thiebapa
Plus Member
Plus Member
Berichten: 190
Lid geworden op: 02 dec 2008, 15:15
Locatie: Diest
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 16 keer

Zou vanaf vandaag uitgerold worden..... (beetje per beetje wel)
Afbeelding
-> speedtest was done with wireless-connection<-
Proximus/
Tuttimus
PC: Macbook Air i7/8Gb/256GB SSD, 13" , Apple iPad Pro 256 GB-3G/ GSM : iPhone6S-128GB + Mobilus M
profiel : 100/40
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

kaise1 schreef:
Tomsworld schreef:Blijkbaar is het fon gebeuren actief -> http://www.belgacom.com/be-nl/newsdetai ... _wifi.page
Als ik het goed begrijp moet je je zelf gaan (uitleggen :-o )/informeren/aangeven via een telefoontje als je geen fon wilt op je bbox, dacht dat zij je gingen informeren hoe je dit uitschakelt en niet andersom ? (*Klanten die verkiezen niet deel te nemen kunnen gratis terecht op 0800/20640*)

Of zie ik het hier mis ?....
Yep het is een opt-out gebeuren. Vrij logisch als je het mij vraagt, quasi niemand zou de moeite doen om het aan te zetten moest het opt-in zijn.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Is idd out-out. In mijn ogen ook het beste systeem. Velen schrijven zich niet in op de e-services. Uitschrijven kan via bellen naar een 0800-nummer.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

er is inderdaad dat 0800 nummer, maar je kan het blijkbaar ook afzetten via de webinterface???

Code: Selecteer alles

Heb u de Belgacom Fon hotspot functie gedeactiveerd?
Standaard is de Belgacom Fon hotspot actief op alle compatibele modems, maar mogelijk hebt u dit uitgeschakeld.
Schakel de hostpot-functie in:

    Verbind uw computer en modem met een netwerkkabel. Op de modem moet deze in het gele PC1 of PC2 slot.
    Surf naar de interface van uw modem op http://192.168.1.1.
    Klik op Advanced Settings in de linkerkolom en vervolgens op Hotspot.
    NB: indien u Hotspot niet vindt in het linker menu betekent dit dat uw modem niet compatibel is:Belgacom Fon werkt enkel op b-box 2-modems.
    Klik op de knop Enable Hotspot om de hotspot-functie in te schakelen.
    NB: indien u in plaats van een Enable Hotspot knop een Disable Hotspot knop ziet, betekent dit dat de functie reeds geactiveerd is op uw modem.

Het kan tot 24 uur duren eer het Fon-netwerk actief wordt.
dit begrijp ik ook niet al te goed

Code: Selecteer alles

Is uw draadloos netwerk voldoende beveiligd?
Alle Fon-hotspots moeten afgeschermd worden met een netwerksleutel: beveilig uw draadloos netwerk met een WPA-sleutel.
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Dit laatste slaat vooral op jouw eigen netwerk (dus je eigen SSID).

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
denkleine
Plus Member
Plus Member
Berichten: 182
Lid geworden op: 26 feb 2011, 00:05
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 12 keer

xenne schreef: dit begrijp ik ook niet al te goed

Code: Selecteer alles

Is uw draadloos netwerk voldoende beveiligd?
Alle Fon-hotspots moeten afgeschermd worden met een netwerksleutel: beveilig uw draadloos netwerk met een WPA-sleutel.
Als ik me niet vergis bedoeld men hier je privé draadloos. Want als men daar op kan, kan men dus ook die FON gaan deactiveren... En wie weet met scripting misschien nog andere dingen...
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

het zal zo wel zijn, maar erg duidelijk vind ik het niet omschreven :wink:
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

kaise1 schreef: dacht dat zij je gingen informeren hoe je dit uitschakelt en niet andersom ? (*Klanten die verkiezen niet deel te nemen kunnen gratis terecht op 0800/20640*)
Of zie ik het hier mis ?....
Lees misschien eens nauwkeurig wat er staat op de site:
Nog dit jaar licht Belgacom elke klant met een beveiligde BBox2 modem (via e-mail of via de factuur) in over die configuratie van het semipublieke netwerk. Klanten die verkiezen niet deel te nemen kunnen zelf wel geen gebruik maken van de andere wifi-hotspots.
Ze zullen je inderdaad informeren ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Bij e-services kan ik wel fon beheren maar er staat ook dat de modem nog moet aangepast worden... tijdens de komende maanden.

Het heeft voor mij dus nog geen zin een account aan te maken. Bij de router kan ik Fon nog niet zien en dus ook niet activeren/aanpassen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”