Defragmentatie

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Beste,

Ik heb hier thuis een pc staan (Intel Core i7 920, 6x2GB ram, 3x1TB HDD) die duidelijk eens goed gedefragmenteerd moest worden. Dus - lazy as i am - even op die schijf klikken, extra kiezen, defragmentatie en hups laat de boel maar draaien. Natuurlijk koos ik voor alle 3 de schijven te defragmenteren.

Op het scherm komt de oerleuke boodschap "deze handeling kan enkele minuten tot uren duren". Dit blijkt vrij nauwkeurig te zijn : 24u+ later zie ik nog steeds staan dat hij bezig is het de defragmentatie van de C-drive. 24u voor één schijfje???

Anyway, die defragmentatietool van windows is nu ook niet "je van het" maar welke (for free?) utility raden jullie aan voor het grote onderhoudswerk?

OS is overigens Vista. Er zijn plannen voor OS naar Win7 om te zetten op een SSD schijf maar tot op heden nog niks concreet...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 451 keer

khsw
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 16 keer

Spartaans qua uiterlijk, maar goed (en vrij snel): MyDefrag (het vroegere jkdefrag).
vuurvos
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 208 keer
Contacteer:

Perfect Disk van Raxco
James.
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 34 keer

khsw schreef:Spartaans qua uiterlijk, maar goed (en vrij snel): MyDefrag (het vroegere jkdefrag).
Om het iets minder spartaans te maken: MyDefragPowerGUI
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Alle Windows-tools maken uiteindelijk gebruik van de Windows-defragmentation API.
Het grote verschil is echter de manier hoe de plaatsing van uw bestanden op uw HDD bepaald wordt.
Defraggler en andere tooltjes zijn redelijk dom: die proberen ALLE files zo dicht mogelijk aan de buitenrand van uw HDD te zetten en dan krijg je een na een volledige defragmentatie echt een blok "vol data" en vrije ruimte. Elke nieuwe file komt bijgevolg terecht in die vrije ruimte. Defragmenteren duurt ook onnoemelijk lang omdat zowat ALLE files verplaatst worden (eerst naar tijdelijke vrije ruimte, daarna terug naar de definitieve plaats).

Windows z'n defragmentatie loopt op de achtergrond en houdt rekening met de files die geaccessed worden. Files die qua app bij mekaar horen worden ook samen gedefragmenteerd. Resultaat na een Windows defrag is dus niet zo'n blokken, maar nog steeds een hdd met data verspreid over uw disk.

Als je dus defragmenteert moet je het bij 1 tool houden: het werk van de éne tool wordt namelijk teniet gedaan door de andere tool.
James.
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 34 keer

MyDefrag heeft anders vrij complex gedrag, en een defrag op mijn c:\ met het optimize monthly (meest grondige script) na enkele maanden zonder defrag maakt heel wat uit in hoorbare, langdurige seeks op de hdd, vertragingen bij switchen van programma's (of er zelfs gewoon mee werken) en ook de opstarttijd.

Ik denk dat optimize daily of weekly iets minder grondig te werk gaat en de files niet allemaal verplaatst, al weet ik dat evenmin zeker van optimize monthly.
ElFrikandel
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Ik ben zeer tevreden over de snelheid van Auslogics Disk Defrag (free for personal use).

Na wat internet-zoekwerk over de beste gratis defragger een maand of 2 geleden kwam deze er regelmatig bovenaan uit.
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

Is het nog altijd zo dat indien je een screensaver op hebt staan, dat je dan blijft defragmenteren?
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Zie deze link voor tekst en uitleg, alsook reviews en vergelijking van gratis tooltjes. Die site is trouwens aan te raden voor alle soorten freeware.
Afbeelding
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Als je een vorm van automatische backup gebruikt, kan dat het defrag proces enorm lang maken omdat het verzetten van ieder stukje van een bestand dan ook een update van de backup veroorzaakt.

Als de Windows defrag niet meer voldoet, dan gebruik ik O&O Defrag.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

cptKangaroo schreef:Als je een vorm van automatische backup gebruikt, kan dat het defrag proces enorm lang maken omdat het verzetten van ieder stukje van een bestand dan ook een update van de backup veroorzaakt.
Dat lijkt me sterk. Een backup process hoort gewoon te kijken naar de last modification van een file en helemaal niet naar waar die file zich fysisch op de harddisk bevindt. Ik wil nog wel het eerste backup programma zien dat na het draaien van een defrag ineens weer de helft van je schijf wil gaan backuppen bij een incrementele backup.
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 88 keer

Smartdefrag by IObit
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

ElFrikandel schreef:Ik ben zeer tevreden over de snelheid van Auslogics Disk Defrag (free for personal use).

Na wat internet-zoekwerk over de beste gratis defragger een maand of 2 geleden kwam deze er regelmatig bovenaan uit.
Hier ook al enkele jaren heel tevreden met Auslogics Disk defrag (gratis) snel en goed defragmenteren!

http://download.cnet.com/Auslogics-Disk ... ag=mncol;1
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Tomby schreef:
cptKangaroo schreef:Als je een vorm van automatische backup gebruikt, kan dat het defrag proces enorm lang maken omdat het verzetten van ieder stukje van een bestand dan ook een update van de backup veroorzaakt.
Dat lijkt me sterk. Een backup process hoort gewoon te kijken naar de last modification van een file en helemaal niet naar waar die file zich fysisch op de harddisk bevindt. Ik wil nog wel het eerste backup programma zien dat na het draaien van een defrag ineens weer de helft van je schijf wil gaan backuppen bij een incrementele backup.
Windows' Defrag en Volume Shadow Copy zijn een voorbeeld van hoe backup en defrag elkaar in de weg kunnen zitten.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”