Ik heb thuis een goeie oude Linksys WRT54GL staan met DD-WRT daarop. Draait perfect! Nu heb ik een een vriend van mji 2 dezelfde (identiek aan die van mij, dus ook met dd-wrt erop etc) gekocht en nu krijg ik te horen dat hij niet overal in zijn huis ontvangst heeft. De router staat centraal tov het huis. Eén op de gelijkvloers, één op de eerste verdieping. Beiden hebben dezelfde SSID, zelfde beveiliging maar wel elk een niet-verlappend kanaal toegewezen gekregen.
In de kamers direct ernaast vormt internet geen probleem. Echter in de 2 slaapkamers (kinderen) bovenaan uiterst links en de slaapkamer (ouders) uiterst rechts is er amper tot geen ontvangst. Beneden identiek hetzelfde scenario : overal gaat het prima behalve in de hoeken van de living (waar uiteraard de zetels staan

Wat ik al heb geprobeerd:
1. overal gekeken met netstumbler of er andere netwerken zijn. Slechts één telenet, zeer zwak signaal
2. router boven uitzetten, beneden geen verbetering (en omgekeerd)
3. router boven met wat UTP verlengd en 5m naar links en naar rechts gezet : plots aan die zijden van het huis WEL goed ontvanst. Echter geen oplossing voor die mensen
4. Beide routers zijn "vrijstaand" van alle muren. Ze staan op een LACK tafeltje van Ikea (50cm van de grond) en dichtste muur is de buitenmuur op +/- 40cm afstand. Naar links en rechts zijn er geen directe opstakels.
Nu heb ik gezien dat men in de krefel 2 antennes verkoopt voor een vrij lage prijs die het signaal aanzienlijk zouden versterken...
2.4GHz 8dBi Indoor Desktop Omni-directional Antenna (kostprijs : 14.99 euro)
http://www.tp-link.com/en/products/deta ... L-ANT2408C
2.4GHz 5dBi Indoor Desktop Omni-directional Antenna (kostprijs : 6.99 euro)
http://www.tp-link.com/en/products/deta ... L-ANT2405C
Als men deze antennes op de WRT54GL zouden zetten, gaat het ontvangst echt beter zijn? Welk van de 2 gebruiken? Aangezien router 2 antenneaansluitingen heeft, moeten deze beide vervangen worden? Vriend heeft er geen probleem mee om 4x15 euro te betalen, maar wilt wel zeker zijn dat hij overal ontvangst gaat hebben. Komende lente/zomer gaat er naar elke kamer UTP komen (meerdere kabels per kamer) maar tot dan wilt hij wel overal kunnen surfen met zijn laptop...
Kris