Linksys WRT54GL router : nieuwe (betere) antennes

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Beste,

Ik heb thuis een goeie oude Linksys WRT54GL staan met DD-WRT daarop. Draait perfect! Nu heb ik een een vriend van mji 2 dezelfde (identiek aan die van mij, dus ook met dd-wrt erop etc) gekocht en nu krijg ik te horen dat hij niet overal in zijn huis ontvangst heeft. De router staat centraal tov het huis. Eén op de gelijkvloers, één op de eerste verdieping. Beiden hebben dezelfde SSID, zelfde beveiliging maar wel elk een niet-verlappend kanaal toegewezen gekregen.

In de kamers direct ernaast vormt internet geen probleem. Echter in de 2 slaapkamers (kinderen) bovenaan uiterst links en de slaapkamer (ouders) uiterst rechts is er amper tot geen ontvangst. Beneden identiek hetzelfde scenario : overal gaat het prima behalve in de hoeken van de living (waar uiteraard de zetels staan :)).

Wat ik al heb geprobeerd:
1. overal gekeken met netstumbler of er andere netwerken zijn. Slechts één telenet, zeer zwak signaal
2. router boven uitzetten, beneden geen verbetering (en omgekeerd)
3. router boven met wat UTP verlengd en 5m naar links en naar rechts gezet : plots aan die zijden van het huis WEL goed ontvanst. Echter geen oplossing voor die mensen
4. Beide routers zijn "vrijstaand" van alle muren. Ze staan op een LACK tafeltje van Ikea (50cm van de grond) en dichtste muur is de buitenmuur op +/- 40cm afstand. Naar links en rechts zijn er geen directe opstakels.

Nu heb ik gezien dat men in de krefel 2 antennes verkoopt voor een vrij lage prijs die het signaal aanzienlijk zouden versterken...

2.4GHz 8dBi Indoor Desktop Omni-directional Antenna (kostprijs : 14.99 euro)
http://www.tp-link.com/en/products/deta ... L-ANT2408C

2.4GHz 5dBi Indoor Desktop Omni-directional Antenna (kostprijs : 6.99 euro)
http://www.tp-link.com/en/products/deta ... L-ANT2405C

Als men deze antennes op de WRT54GL zouden zetten, gaat het ontvangst echt beter zijn? Welk van de 2 gebruiken? Aangezien router 2 antenneaansluitingen heeft, moeten deze beide vervangen worden? Vriend heeft er geen probleem mee om 4x15 euro te betalen, maar wilt wel zeker zijn dat hij overal ontvangst gaat hebben. Komende lente/zomer gaat er naar elke kamer UTP komen (meerdere kabels per kamer) maar tot dan wilt hij wel overal kunnen surfen met zijn laptop...

Kris

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Antennes al eens proberen "richten"?
Dit kan helpen, soms maar een beetje maar soms is een beetje voldoende...

Wat je ook eens kan doen is kijken voor electrische apparaten in de omgeving uit te schakelen. Sommigen kunnen storen.
krisken
userbase crew
userbase crew

Antennes al proberen richten, helaas zonder succes.
Qua elektriciteit hebben we gehele zekeringkast al uitgezet behalve 2 stopcontacten bij zekerningkast zelf en vanaf daar met 50m kabel naar de routers...niks :(

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

krisken schreef:Als men deze antennes op de WRT54GL zouden zetten, gaat het ontvangst echt beter zijn?
8 dBi is niet min (als de huidige natuurlijk 0 dBi zijn).
krisken schreef:Welk van de 2 gebruiken?
Meer is beter.
krisken schreef:Aangezien router 2 antenneaansluitingen heeft, moeten deze beide vervangen worden?
Is moeilijk te voorspellen, evenals het resultaat... probeer met één zou ik zeggen, daarna met twee.
krisken
userbase crew
userbase crew

Wel vraag is idd hoeveel db de huidige hebben. Dat vind ik nergens.

Telefonie = EDPnet + OVH
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Open ruimten?
Bouw met veel staal? Of ergens een paar putrels omdat er gewijzigd is aan de originele structuur?
krisken
userbase crew
userbase crew

Zijn inderdaad open ruimten. Normaal geen gewapende beton, enkel in het plafond. Vandaar dat er boven en beneden één staat.
Bij navraag niks gewijzigd.

Telefonie = EDPnet + OVH
jorgo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
Bedankt: 29 keer

Probeer de router eens zo hoog mogelijk te zetten, hoe hoger hoe verder het signaal reikt als ik me niet vergis.
Staat het zendvermogen verder al op de standaardsterkte in dd-wrt? (standaardsterkte WRT is groter dan die waar de WRT54GL normaal gezien op opereert)
Je kan ook nog eventueel proberen het vermogen lichtjes te verhogen, maar overdrijf hier vooral niet mee want dan krijg je net een slechter bereik en het is nefast voor de levensduur van de hardware!
Laatst gewijzigd door jorgo 07 nov 2011, 21:32, in totaal 1 gewijzigd.
krisken
userbase crew
userbase crew

Dat is ook reeds geprobeerd. Staat normaal op 50cm, maar ook op bvb 1m80 (boven op kast + schoendoos) doet hij niks. Ontvangst is er nooit in die delen van de woning

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

krisken schreef:Wel vraag is idd hoeveel db de huidige hebben. Dat vind ik nergens.
Meestal een 3 dBi denk ik.
jorgo schreef:Probeer de router eens zo hoog mogelijk te zetten, hoe hoger hoe verder het signaal reikt als ik me niet vergis.
Da's voor lign-of-sight... niet meteen voor een wireless die op amper enkele meters staat (daar is het probleem meestal gewoon demping wat je enkel kan oplossen door meer vermogen/betere ontvangst, buiten de demping trachten weg te nemen natuurlijk).
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 179 keer

De antennes die je gelinkt hebt zullen je geen beter signaal geven: ze passen namelijk niet op de WRT54G(L) ;) Beide hebben een RP-SMA aansluiting terwijl de WRT54G-serie gebruik maakt van RP-TNC connectoren (ik heb zelf een WRT54GL en WRT54GS).

Een hoger vermogen is overigens niet altijd de oplossing. Hoe hoger je het vermogen instelt, hoe meer ruis er ook op de verbinding zit (wat concreet dus een slechtere verbinding kan opleveren dan op lager vermogen).
krisken
userbase crew
userbase crew

En bestaan daar tussenstukjes voor :)

Telefonie = EDPnet + OVH
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 179 keer

Er bestaan inderdaad tussenstukjes (RP-TNC female naar RP-SMA male), maar je moet er rekening mee houden dat die dingen ook voor extra verlies zorgen.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

Ik heb ook 2 WRT54GLs met DD-WRT en vind het toch wel raar dat hij zelfs op eenzelfde verdiep aan de uithoeken al geen ontvangst meer heeft. Hoe groot is dat huis dan wel ? Mijn hoofdrouter staat op het benedenverdiep ongeveer in 1 hoek van het huis en dan nog heb ik op het bovenverdiep ontvangst in de diametraal tegenover liggende hoek. En 't is nu ook niet dat wij een klein huis hebben.

Heb je al eens wat zitten spelen met de zendsterkte e.d. ? En er zijn ook dingen als Afterburner en zo die het bereik kunnen beinvloeden. Typisch zijn het zaken die hogere snelheden leveren maar nefast zijn voor de zendkwaliteit.

Waarom overigens 1 SSID en key ? In theorie kan je dan roamen, maar is dat wel nodig in huis ? Het nadeel is dat je dan zelf totaal geen controle hebt met welke router je connecteert. Ik had vroeger een WDS setup, wat sowieso 1 SSID vereist, maar ben er gewoon van afgestapt. De nadelen wegen gewoon niet op tegen de voordelen.

Hoe zijn beide routers met elkaar verbonden ? Hij zou de 2de immers wireless met de 1ste kunnen laten connecteren via Wireless Bridge Mode. Dan kan hij die 2de zetten waar hij wil.
TRiSS
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 4 keer

over wifi antennes in het algemeen: de gevoeligheid wordt meestal zwaar overdreven, sommige van die vervangantennes met hoge waarden zijn zelfs slechter dan de standaard antennes! Verder is het ook zo dat die met hogere waardes dikwijls een kleiner bereik hebben: ze leveren een "betere" ontvangst, maar binnen een meer gefocussed (kleiner) gebied (maw zijn wat meer richtantenne en wat minder omnidirectionele antenne). Als je zo een antenne zo kan richten dat het probleemgebied "in focus" ligt, dan kan dit wel helpen.
Je kan eventueel ook proberen om dmv een coaxkabel met de juiste connectoren een antenne te "verzetten" naar daar waar je problemen hebt. Die ap's selecteren intelligent welke antenne ze gebruiken op basis van het binnenkomend signaal, dus als het verlies op de "verlenging" niet te hoog is zou dat moeten werken...
i will live forever.... or die trying!
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Storing van de buren ? Je kan ze we beide een niet overlappend kanaal toewijzen maar als de buren net diezelfde kanalen gebruiken ben je er aan voor de moeite. Gebruik eens bvb InSSIder om te kijken wat je ontvangt.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
krisken
userbase crew
userbase crew

Tomby schreef:Hoe groot is dat huis dan wel ?
Ongeveer 50 meter *zucht* type "kast van een villa"
Tomby schreef:Waarom overigens 1 SSID en key ? In theorie kan je dan roamen, maar is dat wel nodig in huis ? Het nadeel is dat je dan zelf totaal geen controle hebt met welke router je connecteert.
Zij vinden die van belang. Als ze beneden (living) in de zetel zitten en ze gaan daarna bvb naar de kamer kunnen ze hun download, msn, ... aanlaten zonder daarna opnieuw te moeten connecten.
Tomby schreef: Hoe zijn beide routers met elkaar verbonden ? Hij zou de 2de immers wireless met de 1ste kunnen laten connecteren via Wireless Bridge Mode. Dan kan hij die 2de zetten waar hij wil.
Momenteel staat de bbox2 in een "technische ruimte". PPPoE doet de bbox zelf. Aan de bbox hangen 3 tv's. 2 via UTP (living+keuken) en 1 via devolo (slaapkamer ouders). De vierde poort van de bbox gaat naar een 16 poort 10/100/1000mbit switch waar momenteel de NAS op hangt en de 2 WRT54GL's. Aan deze switch zullen vanaf april 2012 de andere UTP kabels komen als deze getrokken worden.
Joe de Mannen schreef:Storing van de buren ? Je kan ze we beide een niet overlappend kanaal toewijzen maar als de buren net diezelfde kanalen gebruiken ben je er aan voor de moeite. Gebruik eens bvb InSSIder om te kijken wat je ontvangt.
Zoals gezegd gaat het over een alleenstaand huis waar slechts aan de linkerkant een heel zwak signaal binnenkomt van een telenetmodem (zo een all-in-one ding van telenet). Maar aan de rechterkant is dat signaal helemaal weg (zowel netstumbler als inSSIDer vinden niks meer) en ook daar is er geen verbinding.

Het is de bedoeling dat er vanaf midden 2012 overal UTP ligt in het huis. Hun elektricien gaat dit volledig in orde maken. Per kamer (3x slaapkamer, 2 logeerkamers, 2 "lege/brol" kamers, 1 bureau) gaat er minimum 3x UTP komen zodat er TV kan aangesloten worden maar ook internet via een aparte kabel) In de living zouden er 6 UTP's toekomen en in de keuken eveneens 3. Niet alle kabels gaan meteen gebruikt worden maar het is gewoon om later geen kabels te moeten bijtrekken enzo.

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

krisken schreef:Ongeveer 50 meter *zucht* type "kast van een villa"
50m... vergeet het dan maar, dat krijg je met normaal materiaal nooit in orde !

Stel dat een normaal huis zo'n 10m breed is, dan is dit concreet 5 huizen verder dat je een goed signaal zou hebben, en dat zie ik hier niemand doen met een gewone huis-tuin-en-keuken router. Trouwens met extra vermogens ga je dat ook nooit oplossen... je laptop moet z"n signaal namelijk ook nog terug krijgen.

Misschien dat je het kan oplossen met een wireless bridge... maar dan ga je er ook niet komen met twee veronderstel ik.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Niet overdrijven he. Een huis van 10m is toch wel echt klein, maar bovendien passeer je in die villa wel niet tussen 5 buitenmuren die toch een pak dikker zijn dan binnenmuren. Een grote villa heeft gewoon grotere open ruimtes ;).
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Los daarvan blijft het ver. 50m is veel.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Ik zou gewoon 1 of 2 WRT54GLs bijkopen en die dan ofwel via wireless bridge of via Powerlines verbinden.
theduvelking
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 69 keer

Amai, 50m. Woont diene in het kasteel van Gaasbeek ofzo?
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”