Audioprobleem

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
noppes
Premium Member
Premium Member
Berichten: 677
Lid geworden op: 17 sep 2002, 13:09
Locatie: Torhout
Contacteer:

Tja, vindt ik ook, maja... :?
Ik heb er al uren zitten op zoeken :x
Als ik die nieuwe geluidskaart installeer, zal hij dan autom. overschakelen naar deze ??
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

noppes schreef:Tja, vindt ik ook, maja... :?
Ik heb er al uren zitten op zoeken :x
Als ik die nieuwe geluidskaart installeer, zal hij dan autom. overschakelen naar deze ??


Als ik mij goed herrinner betreft dit een on-board geluidskaart? en geen aprate interne kaart?

Indien dit zo is doe je gewoon hetvolgende:
Disable de on-board AC97 Soundchip in BIOS.
Daarna start je windows even op, en ga je kijken bij systeem aparatuur, en kijk je even of alle geluidskaarten er verdwenen zijn, normaal gaat dat auto, maar om problemen te vermijden enzo, kijk je best even, zodat je geen fouten maakt.
Daarna, sluit je gewoon systeem af, ontkoppel je pc van netstroom en bouw je je de nieuwe geluidskaart in. Eens correct ingebouwd start je gewoon de pc op:

dan heb je 2 situaties (afh van het type: zie manual):
-1: Windows detecteert de kaart: cancel dit, klik bij al deze "new hardware device foun"popups weg. Start daarna de meegeleverd cd-rom en volg op het scherm. De software zal de hardware opnieuw initialiseren en installeren. Na installatie rebooten en tis klaar ;-)
-2: Windows detecteert de kaart: je installeert hier adhv de pop-ups en de cd de kaart (zie manual), rebooten en klaar is kees.

Normaal herkent Windows vanaf Win98Se de meeste geluidskaarten zonder probleem dus, dat zou op 15" gepiept moeten zijn, en direct in orde zijn.
I love it when a plan comes together!
noppes
Premium Member
Premium Member
Berichten: 677
Lid geworden op: 17 sep 2002, 13:09
Locatie: Torhout
Contacteer:

Ja, dacht ik ook...
Het is inderdaad een onboard kaart, daarom wil ik eens een andere proberen !

Bedankt
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Zeker eerst disablen voor je de kaart inbouwt. anders loop je kans op redelijk wat problemen.
I love it when a plan comes together!
Gebruikersavatar
deej
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3322
Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Vergeet die on-board toestand niet te volledig uit te schakelen in het Bios want die dingen kunnen lelijk roet in het eten gooien (heb het zelf voorgehad). Blijkbaar wordt dat on-board sound ding in meerdere menu's in het bios geactiveerd en als je d'er eentje mist is XP er als de kippen bij om daar drivers voor te installeren. Gevolg: conflicten, conflicten, conflicten... Dus voorzichtigheid geboden!
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Deej_1977 schreef:Vergeet die on-board toestand niet te volledig uit te schakelen in het Bios want die dingen kunnen lelijk roet in het eten gooien (heb het zelf voorgehad). Blijkbaar wordt dat on-board sound ding in meerdere menu's in het bios geactiveerd en als je d'er eentje mist is XP er als de kippen bij om daar drivers voor te installeren. Gevolg: conflicten, conflicten, conflicten... Dus voorzichtigheid geboden!



normaal is dat enkel: "features setup" >> onboard ac'97 sound. en kiezen voor disable. zie hoger in topic.
I love it when a plan comes together!
noppes
Premium Member
Premium Member
Berichten: 677
Lid geworden op: 17 sep 2002, 13:09
Locatie: Torhout
Contacteer:

heb alles gedaan maar lukt nie, ben bezig nu.
hij zegt dat het stuurprogje goed gïnstalleerd is, maar als je directx 9 gaat zegt hij geen stuurapparaat ?????
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

hoe heb je de kaart geinstalleerd?

Staat de kaart zonder kruisjes of uitroeptekens in het configuratiescherm >> systeem >> aparaatbeheer??? Hoor je geluid?

geinstalleerd via Cd of via pop-up ?? reboot?

Heeft hij kaart herkend? welke kaart is het?

zit je soundcable in de juiste output?
I love it when a plan comes together!
noppes
Premium Member
Premium Member
Berichten: 677
Lid geworden op: 17 sep 2002, 13:09
Locatie: Torhout
Contacteer:

het apparaat werkt perfect zegt hij, heb hem geinst. van de cd-rom van de fabrikant....
als je een liedje wil afspelen zegt hij er is geen audiohardware beschikbaar...
nix van geluid...
er is maar 1 stekker (groene) en die zit in de groene poort
het is een CM8738IC3DX PCI

nog ideëen ??
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

euh, ik denk dat ge maybe niet genoeg hebt geinstalleerd. Dat hij maar één onderdeel van de geluidskaart ofzo hebtgeinstalleerd, en dat hij codecs enzo niet geinstalleerd heeft, heb je gereboot...?
I love it when a plan comes together!
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

tis een nieuwe kaart? Zou toch ni waar zijn zeker, na al wat ge al gedaan hebt met die audio, dat dat een defecte kaart is ofwat?

Wat merk is dat??? ken dat gelijk niet.
I love it when a plan comes together!
noppes
Premium Member
Premium Member
Berichten: 677
Lid geworden op: 17 sep 2002, 13:09
Locatie: Torhout
Contacteer:

Alles is geïnstalleerd en werkt goed zegt hij...
Fabrikant: C-media...
Heb verzekers al 20 keer gereboot...
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Ben je zeker dat he de onboard kaart gedisabled hebt? in het BIOS??

Probeer je een audio cd af te spelen? want dan heb je ook nog een audiokabeltje nodig tussen cdromspeler en audiokaart.

Is die kaart optimized voor uw OS? welk gebruikt ge?

Dat is echt wel strange. kunt ge keer een screenshot nemen van uw system>> apparaatbeheer met multimedia devices uitgeklapt...
I love it when a plan comes together!
noppes
Premium Member
Premium Member
Berichten: 677
Lid geworden op: 17 sep 2002, 13:09
Locatie: Torhout
Contacteer:

nee, kan ook geen mp3 spelen vanop de c:\
drivers voor os zijn OK -> win xp pro
ben nu eerst weg...
zal er nog even over denken...
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Dat is echt strange. Ga er ook eens over denken.

Na donderdag ben ik wel offline... dusja...
I love it when a plan comes together!
noppes
Premium Member
Premium Member
Berichten: 677
Lid geworden op: 17 sep 2002, 13:09
Locatie: Torhout
Contacteer:

Alvast al bedankt voor de moeite é !!
Ik zie hier op mijn laptop dat ik dezelfde onboard geluidskaart heb, een AC'97.
Ik heb mijn boxen via usb aangesloten zonder dienen AC'97 uit te schakelen en automatisch nam hij de geluidskaart van mijn boxen (die zit in mijn boxen ingebouwd).

Nog even verduidelijken:
Voor ik die geluidskaart erin stak (dus dienen onboardkaart vond hij niet), startte ik de pc op, dan F10 voor in de bios te geraken, daar vond ik bij pci-apparaten -> compacq audio die op irq 11 stond -> deze heb ik uitgeschakeld, nergens vond ik iets van AC'97 audio of iets...
Dan geluidskaart erin, opstarten, F10 en daar vond ik terug bij pci-apparaten: compacq audio -> uitgeschakeld, en onderaan iets nieuws -> audio apparaat op irq 11 of zoiets, heb ik laten staan (heb ook al alle mogelijke combinaties geprobeerd ivm het uitschakelen en aanzetten van die apparaten).
Dan via de cd de juiste drivers geïnstalleerd (alles), als je dan naar apparaatbeheer gaat zegt ie dat alles goed werkt en in orde is (dienen AC'97 staat daar ook wel tussen -> heb deze dan een paar keer geuninstalled).
Als ik dan bij configuratie naar geluiden ga, kan ik nix instellen (hij vindt dus geen geluidskaart, ook bij directX 9.00 niet)
Als ik de pc opstart of afsluit hoor ik de boxen aan en uitslaan....
Als ik mediaplayer of BPM opstart, dan zegt die ook dat hij geen geluidskaart vindt...

Hij kan dus geen MP3 of wav of gelijk welk geluidsbestand afspelen...
BTW: dit kabeltje om audio af te spelen heb ik nog nooit gebruikt...

Geetzzzz
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

dat kabeltkje heb je onder xp niet meer nodig naar het schijnt, andere versies wel.

wat het probleem is, is denk ik dat de onboard kaart niet goed is gedisabled in het BIOS. Kan zijn, dat die entry meerder keren voorkomt.

Zolang dat windows hem kan detecteren, dan ga jelast hebben vrees ik. Volgens mij kan win nu 2soundcards zien,en is dat je probleem.
I love it when a plan comes together!
noppes
Premium Member
Premium Member
Berichten: 677
Lid geworden op: 17 sep 2002, 13:09
Locatie: Torhout
Contacteer:

Tja, ik heb heel de bios afgelopen (als kaartje er nog nie inzet) en heb slechts 1 gevonden op te disabelen...
Als ik het kaartje erin steek vindt ik nog 1, eronder, heb deze ook al gedisabled, en toch werkt het nie... :cry:
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Dat strange, geef anders een type enzo van die compaq, zal es nazien op inet. Zolang hij een tweede onboardkaart vindt ga je problemen hebben... zeker dat ze af staat? alles van die onboard ook gewist? gameport device etc etc...,?

Heb dus al tientallen keren soundcard ingebouwd: oude disabelen, wissen bij systemapp, uitbouwen, nieuwe inbouwen, detection, installation, reboot en tis in orde, das wat raar die merk pcs eh, grr
I love it when a plan comes together!
noppes
Premium Member
Premium Member
Berichten: 677
Lid geworden op: 17 sep 2002, 13:09
Locatie: Torhout
Contacteer:

Uitbouwen ??
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

mja, dat ging over indien het de vorige kaart niet onboard was, dus een een oude, of defecte INTERNE kaart, heb nog geen onboards vervangen.... meestal bij oude pcs zijn dat nog interne eh, daarmee uitbouwen, jij moet normaal gezien niet uitbouwen indien het een onboard chip is. Daar ben je toch zeker van???
I love it when a plan comes together!
noppes
Premium Member
Premium Member
Berichten: 677
Lid geworden op: 17 sep 2002, 13:09
Locatie: Torhout
Contacteer:

Dit is gewoon een vierkant blokje op het moederbord...
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Euh, ja veel zie je daar niet van, zenne, soms staat er op zo'n zwarte ic een vermelding van vb. AC97 SoundChipset, maar meestal zelfs niet denk ik. Het beste waaraan je dit kan zien is: dat de gameport, en sound-aansluitingen een rechtstreekse verbinding met het moederbord hebben. Dus niet over een internet kaart die in ISA of PCI zit...

Normaal moet jij dan idd niks uitbouwen.
I love it when a plan comes together!
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

waarschijnlijk als de andere soundkaart ook een kaartje was in niet onboard zit
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
noppes
Premium Member
Premium Member
Berichten: 677
Lid geworden op: 17 sep 2002, 13:09
Locatie: Torhout
Contacteer:

Ik ben dus zeker dat het standaardkaartje onboard zat é...

BTW: Het is een compaq PIII 550 Mhz, 256 RAM, Winxp pro

Ik weet geen andere oplossing... :?
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

euh, das idd raar, ge kunt anders het volgende eens proberen: verwijder de nieuwe geluidskaart: fysiek verwijderen uit de tower.

En start op, indien hij dan nog iets detecteert of er staat een audio device in system >> appbeheer wel dan moet je eerst zoeken wat dat is, en die eventuele geluidskaart disablen, pas wanneer Windows niks vind mag je nieuwe kaart inbouwen.

Zou zo proberen, mijn troeven zijn ook bijna allemaal verschoten, maar ik vermoed dat er iets over het hoofd gezien wordt, maar kweet dus wel niet wat :-(
I love it when a plan comes together!
noppes
Premium Member
Premium Member
Berichten: 677
Lid geworden op: 17 sep 2002, 13:09
Locatie: Torhout
Contacteer:

Dus onder apparaatbeheer, onder besturing voor geluiden, video en spelletjes moet ALLES weg zijn ??
Audiocodecs, AC'97, legacy-audiostuurprogramma's... tem videocodecs ?????
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Videocodes niet, maar alles wat met audio, ac97, gameport enzo te maken heeft zou moeten weg zijn, indien dit niet het geval is, wanneer je de nieuwe kaart hebt uitgebouwd, wel dan zit daar je probleem en moet je zoeken wat je pc juist detecteert.

Videocodecs zoals Intel, ed.moet je laten staan eh, die hebben te maken je videokaart en monitor-weergave.
I love it when a plan comes together!
noppes
Premium Member
Premium Member
Berichten: 677
Lid geworden op: 17 sep 2002, 13:09
Locatie: Torhout
Contacteer:

Zal nog es kijken, maar volgens mij was alles wa met audio te maken had weg hoor...
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

mja om zeker te zijn eh, want als ge zegt dat hij nog iets anders detecteert, dan is er toch iets niet in den haak zenne.
I love it when a plan comes together!
noppes
Premium Member
Premium Member
Berichten: 677
Lid geworden op: 17 sep 2002, 13:09
Locatie: Torhout
Contacteer:

HEB HET GEVONDEN !! :D


*noppes doet raam open en klutst heel de boel naar buiten* :shock:
Da zal wel lawaai maken !! :lol:

Pffft van de week nog eens kijken, krijg daar het sch**t van é... :x
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

noppes schreef:HEB HET GEVONDEN !! :D


*noppes doet raam open en klutst heel de boel naar buiten* :shock:
Da zal wel lawaai maken !! :lol:

Pffft van de week nog eens kijken, krijg daar het sch**t van é... :x


Das precies die reclame van computer idee of hoe noemde dat boekske, denk dat het al niet meer bestaat, idd noppes kan beu zijn als je iets niet vindt. Maar uit ondervinding kan ik maar 1 raad geven, blijf er kalm bij, laat het desnoods een tijdje liggen en denk er eens op je gemak over. Meestal lukt dat wel (allez bij mij toch).

Hope it works out deze week!
I love it when a plan comes together!
noppes
Premium Member
Premium Member
Berichten: 677
Lid geworden op: 17 sep 2002, 13:09
Locatie: Torhout
Contacteer:

Ik geef je gelijk Oditty, als je er uren je suf op zoekt, zie je soms dingen over het hoofd.
Heb het zo eens voorgehad, zat ne hele namiddag op iets te zoeken en te vloeken, komt er ne vriend langs die er bijna nix van kent, vindt den dezen da wel nie zekers :oops: , 'k had er verzekers al bijna 100 keer overgekeken...
Gebruikersavatar
deej
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3322
Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

*DISCLAIMER: OFF TOPIC*

The Oddity schreef:dat kabeltkje heb je onder xp niet meer nodig naar het schijnt, andere versies wel


bedoel je van de cd-rom naar de geluidskaart? dat heb je nooit nodig indien je programma dat cd's speelt via Digitale weg kan spelen, maw hij stuurt alle 1'en en 0'llen via de IDE kabel naar de geluidskaart die dan zelf de conversie van digitaal naar analoog doet. anders laat elk programma de cd-rom lezer de D/A conversie doen en dan stuurt hij het dus analoog naar de geluidskaart (en heb je dus de kabel wel nodig). Ik speelde zo al CD's onder Win98 want ik vond de D/A conversie van mijn AOpen op nie veel trekken, klonk veel beter met een vette soundblaster ;) maar ik denk dat vanaf Win2000 dat standaard bij MS er zit ingebakken om nu ook 'digitaal' te spelen.

anyway, ben soundfreak, is it obvious?
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Deej_1977 schreef:*DISCLAIMER: OFF TOPIC*

The Oddity schreef:dat kabeltkje heb je onder xp niet meer nodig naar het schijnt, andere versies wel


bedoel je van de cd-rom naar de geluidskaart? dat heb je nooit nodig indien je programma dat cd's speelt via Digitale weg kan spelen, maw hij stuurt alle 1'en en 0'llen via de IDE kabel naar de geluidskaart die dan zelf de conversie van digitaal naar analoog doet. anders laat elk programma de cd-rom lezer de D/A conversie doen en dan stuurt hij het dus analoog naar de geluidskaart (en heb je dus de kabel wel nodig). Ik speelde zo al CD's onder Win98 want ik vond de D/A conversie van mijn AOpen op nie veel trekken, klonk veel beter met een vette soundblaster ;) maar ik denk dat vanaf Win2000 dat standaard bij MS er zit ingebakken om nu ook 'digitaal' te spelen.

anyway, ben soundfreak, is it obvious?


Deej, die disclaimer moogt ge achterwege laten zenne ;-) always open to reactions. Idd onder Win2000 is dit nog zo, maar toen Win98 nog furore maakte, werd dat kabelke gewoon standaard meegeplaats, nu nog veel, vandaar dat ik dat vermelde.
I love it when a plan comes together!
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”