Router suggestie

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ondertussen nog niet veel verder geraakt (over de Cisco RV220W blijf je het ene na het andere bug rapport lezen) en een pfSense oplossing blijft qua hardware toch redelijk duur in verhouding tot waarvoor ik het wil gebruiken. Nu las ik ik in een andere thread iets over Mikrotik wat blijkbaar mooie features heeft aan leuke prijzen (kijk maar eens naar de 750GL en 450G oa).

Indien er dus gebruikers zijn van die dingen dan kijk ik alvast uit naar de ervaringen...
jorgo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
Bedankt: 29 keer

Wat heeft je precies doen overstappen op een Routerboard?

In de andere thread zei je dat je een 450G had besteld, klopt volgende prijsopgave dan ongeveer? (prijzen excl btw)

Routerboard: 86,99 EUR
Behuizing: 13,80 EUR
Voeding: 6,66 EUR

Totaal: 107,45 EUR, incl btw kom je dan op 125 EUR + verzendkosten.

Wanneer krijg je alles binnen? Ik ben benieuwd naar je ervaringen :-)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

jorgo schreef:In de andere thread zei je dat je een 450G had besteld, klopt volgende prijsopgave dan ongeveer? (prijzen excl btw)
Is inderdaad 138 euro inc. BTW en transport... zou normaal binnen enkele dagen hier zijn.
jorgo schreef:Wat heeft je precies doen overstappen op een Routerboard?
Goh, een pfSense oplossing op zelfs een Atom (en daarbij een managed switch om het gebrek aan on-board NIC's op te lossen) zou me al snel het driedubbele en meer hebben gekost. Tevens lijkt RouterOS me een redelijk mature oplossing (spijtig genoeg wel niet OpenSource) dus geen idee of ik meteen dingen ga missen.
jorgo
Elite Poster
Elite Poster

Inmiddels al aangekomen? :-)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Nee... zie topic "levering aan de deurklink" :evil:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Ondertussen is hij aangekomen... maar het zal eerst nog wat dagen/weken prutsen worden vrees ik.

(gelukkig is dit een model met een seriele interface op if you know what I mean :? )
jorgo
Elite Poster
Elite Poster

Weer eens even polsen.. :wink:

Heb je al de tijd kunnen vinden om deze te configureren?
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Routerboard 750 : 60 euro - http://www.wifi-shop.be/product_info.ph ... 2kluc5cv92
Routerboard 750G : 100 euro - http://www.wifi-shop.be/product_info.ph ... 2kluc5cv92

Verschil : de 750G heeft gigabit poorten en een (iets) betere processor. Ik kan je wel doorsturen naar iemand die hier ervaring mee heeft.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

hmm, .. als je de prijs weet van dat ding laat dan een berichtje achter :p heb ook wel interesse
jorgo
Elite Poster
Elite Poster

Krisken, ik neem aan dat je reactie op mij bedoeld was?
In dat geval mag je me altijd doorsturen naar je contact die ervaring met Routerboard heeft
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 222 keer

Ik heb zeker 6 RB's draaien op verschillende sites en gebruik redelijk qua functionaliteiten (firewall, OpenVPN, IPSec, OSPF, Qos, Wireless etc.) dus als je vragen hebt laat maar weten :wink:
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

jorgo schreef:Heb je al de tijd kunnen vinden om deze te configureren?
Ondertussen is hij actief... maar nog maar de basis dingen (NAT, firewall, port forwarding, switch functionaliteit, NTP, ... DHCP en DNS doe ik op m'n eigen server).

In het begin is het wel even wennen aan de configuratie... dit is niet de klassieke klikker-de-klik huis-tuin-en-keuken router (en dus zeker niet geschikt voor iemand die zich er niet deftig wil in verdiepen) !
krisken schreef:Routerboard 750(G)
Persoonlijk zou ik niet gaan voor een model zonder seriele interface... voor je het weet ben je dus gezien (een foutje in de configuratie is met die dingen snel gemaakt).
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Allicht interessant voor diegene die met RouterOS eens willen experimenteren zonder hardware aan te kopen: je kan dit ook draaien in een virtuele machine en configureren via ssh of Winbox (app van MikroTik). Zonder licentie kan je 24 uur draaien...

Download link: Download MikroTik software products.
Kies onder "Product" voor "RouterOS", onder "Device" voor "PC / X86" en download de ISO-file. Deze kan je gebruiken om RouterOS te installeren in een virtuele machine.

Er bestaat ook de mogelijkheid om een licentie aan te kopen om RouterOS te installeren op eigen hardware (zoals een "normale" server of een mini-itx, ...)
Routerboard devices zijn uiteraard wel energiezuiniger/compacter dan dat je een eigen server bouwt.
Op sommige Routerboard devices kan je een alternatief OS draaien (dd-wrt, ...).
jorgo
Elite Poster
Elite Poster

Interessant :)

Ik ben even aan het kijken naar de verschillende licentievormen, en zie daar dat Level 4 20 "User manager active sessions" heeft.

Wil dit zeggen dat je bij de user manager (http://userman.mt.lv/userman username en password demo) slechts 20 gebruikers hebt die, bijvoorbeeld door middel van een captive portal, kunnen inloggen?

Edit: r2504, we zijn uiteraard nog altijd in de thread bezig die over jouw router ging. Stuur me gerust een pm als je dit liever in een andere thread ziet en dan contacteer ik een moderator om dit af te splitsen ;)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Geen idee... nog niets met captive portals gedaan.

Wat het gebruik van deze thread betreft, geen probleem... maar misschien is het duidelijker om een nieuwe Routerbord thread te starten ?
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

http://www.commell.com.tw/Product/SBC/LS-574.HTM

er bestaat ook een atom versie LE-574, .. alleen vind ik hier geen prijs van.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”