hallo iedereen!
eerst even zeggen dat hoewel dit mijn eerste post is, ik dit forum reeds lang volg, en er al veel nuttige informatie heb op teruggevonden.
Gisteren is een Scarlet installateur bij mij Scarlet internet+tv komen installeren.
Omdat ik beneden momenteel bezig ben met verbouwingen werd het belgacom v11 stekkerdoosje op het 1e verdiep geplaatst (voorlopig zonder bevestiging wegens de verbouwingen) op een binnenbekabeling die er al zeer lang moet liggen (heb het huis pas gekocht en die bekabeling lag er al)
internet gecheckt, belgacom tv gecheckt, alles werkte, vroeg aan de installateur welk profiel ik zou krijgen en hij zei dat dat goed zou meevallen gezien ik zeer dicht bij de ROP zit, raadde me speedtest.net aan om dat te checken.
Eens hij vertrokken was bleek bij een test de snelheid tegen te vallen en dit is wat vdsl2 tool aan gegevens heeft:
* VDSL2Tool 2.0 - http://hierzo.net/ *
download upload
Line: 9064 kbps 552 kbps
Modem max: 17400 kbps n/a
Calculated max: 14286 kbps 2993 kbps
Profile: 8d
Estimated line length: 342 m
Training margin: 18.1 dB
Attenuation: 7.1 dB
mijn eerste reflex was de binnenbekabeling uitsluiten door rechtstreeks op de binnenkomende belgacom lijn aan te sluiten. op het gelijkvloers hangt nog een RTT bakje waar de kabel binnenkomt en de binnenbekabeling vertrekt. Dat opengemaakt, alle binnenbekabeling verwijderd (de binnenkomende kabels zijn wit-geel-rood-groen)
heb dit toen even opgezocht en de paren zijn
wit-geel en
rood - groen
vreemd genoeg was de binnenbekabeling verbonden met wit - groen als "paar"'
dit zonder er verder bij stil te staan verbonden met het v11 bakje met zelfde profiel als gevolg.
daarna ook eens wit- geel verbonden (wat het kortste paar zou moeten zijn) wederom zelfde profiel
(ook combinaties rood-groen, geel-rood resulteren in zelfde profiel)
is het normaal dat je deze paren kan "mengen" en dat ze allemaal hetzelfde tegenvallende resultaat opleveren?
Is er verder iets dat ik kan doen of is dit een probleem voor Belgacom?
excuses voor de lange tekst, maar ik wou al mijn gevolgde stappen zeker duidelijk uitleggen.
alvast bedankt!
nieuwe aansluiting scarlet i+t, direct op repair profile
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
Je moet de kopereindjes van het kortste paar (wit-geel) zeer goed opschuren zodat je bloot blinkend koper ziet, zo bekom je een betere signaalkwaliteit. Het andere paar moet je isoleren.
Daarna aansluiten op het v11 stekkerdoosje:
a = wit
b = geel
Daarna moet je nog een reset van je lijn aanvragen via de automatische dienst 0800 22 424 (hou het lijnnummer van belgacom tv bij de hand)
Daarna aansluiten op het v11 stekkerdoosje:
a = wit
b = geel
Daarna moet je nog een reset van je lijn aanvragen via de automatische dienst 0800 22 424 (hou het lijnnummer van belgacom tv bij de hand)
bedankt raf! was nog niet zo ver om de lijntest te bellen!
jammergenoeg is het probleem nog niet opgelost
als ik dit doe (meerdere keren geprobeerd) krijg ik eerst een 17a 30/6 profiel maar na korte tijd valt dit steeds terug op 17a 14,5/4 repair profiel, beter van snelheid dan wat ik had, maar nog steeds ergens fout dus.
na lijntest:
download upload
Line: 30056 kbps 6048 kbps
Modem max: 76428 kbps n/a
Calculated max: 62751 kbps 13147 kbps
Profile: 17a
Estimated line length: 330 m
Training margin: 18.4 dB
Attenuation: 10.5 dB
minuutje of 2 later:
download upload
Line: 14552 kbps 4056 kbps
Modem max: 76784 kbps n/a
Calculated max: 63043 kbps 13208 kbps
Training margin: 25.1 dB
Attenuation: 10.7 dB
koperdraadjes zijn mooi opgeschuurd en correct verbonden, kans op fouten binnen lijkt mij nu uitgesloten.
jammergenoeg is het probleem nog niet opgelost
als ik dit doe (meerdere keren geprobeerd) krijg ik eerst een 17a 30/6 profiel maar na korte tijd valt dit steeds terug op 17a 14,5/4 repair profiel, beter van snelheid dan wat ik had, maar nog steeds ergens fout dus.
na lijntest:
download upload
Modem max: 76428 kbps n/a
Calculated max: 62751 kbps 13147 kbps
Attenuation: 10.5 dB
minuutje of 2 later:
download upload
Line: 14552 kbps 4056 kbps
Modem max: 76784 kbps n/a
Calculated max: 63043 kbps 13208 kbps
Training margin: 25.1 dB
Attenuation: 10.7 dB
koperdraadjes zijn mooi opgeschuurd en correct verbonden, kans op fouten binnen lijkt mij nu uitgesloten.
- raf1
- Elite Poster
Misschien is er met één van de koperaders iets mis en was er dus een goede reden om in het oude RTT-bakje wit - groen als "paar"' te gebruiken.
Probeer dus nog eens met wit - groen als "paar".
Anders zal je de Scarlet-klantendienst moeten bellen voor een grondige check-up van je lijn.
Probeer dus nog eens met wit - groen als "paar".
Anders zal je de Scarlet-klantendienst moeten bellen voor een grondige check-up van je lijn.
ik zit nu stabiel op 30/6!
had eerst eens geprobeerd met groen - wit als paar, met repairprofiel als gevolg.
nog even getest met geel-wit (kortste paar) alvorens ik de technische dienst wou bellen en deze bleek direct bij het maken van de verbinding op 30/6 te syncen, zonder nog een automatische lijntest te moeten uitvoeren. Na een uurtje stevige belasting nog steeds 30/6. Ik blij (en geen interventie van bgc nodig!)
bedankt raf!
had eerst eens geprobeerd met groen - wit als paar, met repairprofiel als gevolg.
nog even getest met geel-wit (kortste paar) alvorens ik de technische dienst wou bellen en deze bleek direct bij het maken van de verbinding op 30/6 te syncen, zonder nog een automatische lijntest te moeten uitvoeren. Na een uurtje stevige belasting nog steeds 30/6. Ik blij (en geen interventie van bgc nodig!)
bedankt raf!
Code: Selecteer alles
download upload
Modem max: 76276 kbps n/a
Calculated max: 62626 kbps 13121 kbps
Estimated line length: 329 m
Attenuation: 10.6 dB
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 2 keer
Kan je bij Scarlet gewoon 30/6 krijgen? Wij komen van Freedomnet (lees: Dommel) en hadden daar 30/4.5 als ik me niet vergis (constant 2.8 MB/s dus ik neem aan dat het 30 mbit was) en vond het een beetje jammer dat we nu terug op 25/3.5 gaan worden gesynced.
- raf1
- Elite Poster
Neen, als je lijn op 30/6 synct dan krijg je bij Scarlet gewoon 25 Mbps/3,5 Mbps en onbeperkt volume. Voor 35 euro is dat zeker geen slecht aanbod.
Momenteel is EDPnet de enige op de consumentenmarkt die het 30/6-profiel effectief volledig ter beschikking stelt voor internet. En ze zullen wellicht ook de eerste zijn die 50 Mbps/6 Mbps en IPv6 internet zullen aanbieden.
Momenteel is EDPnet de enige op de consumentenmarkt die het 30/6-profiel effectief volledig ter beschikking stelt voor internet. En ze zullen wellicht ook de eerste zijn die 50 Mbps/6 Mbps en IPv6 internet zullen aanbieden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 41 keer
Zelfde verhaal als hierboven. Ik zou normaal op een 20Mbit moeten zitten. Dit gaat even goed en dan ga ik naar het volgende:
Nieuwe kabel en hier merk ik wel dat men gebruik maakt van kleurcode Grijs (A) en Wit (B).
Code: Selecteer alles
* VDSL2 modem tool 1.6 *
download upload
line: 11312 kbps 860 kbps
payload: 9064 kbps 552 kbps
max line: 23648 kbps
max payload: 19224 kbps
bands used: 1 1
bandplan: 8D
training: 20.6 dB
loop length: 400 m
near end: 711 m
far end: 408 m
avg. length: 506 m
snr margin: 19.7 dB
attenuation: 14.6 dB
avg. margin: 20.6 dB
avg. snr: 38.0 dB
forecast max line: 92700 kbps
forecast max payload: 75190 kbps
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Blijkt op fouten op de binnenbekabeling
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 41 keer
Zou kunnen natuurlijk maar:
Intro werd door vorige eigenaars volledig afgeknipt, dus een putje gemaakt en de intro die in de grond zat bloot laten leggen. Een belgacom technieker heeft dan die intro gelast zodat we weer een eindje verder kunnen met die kabel, en daarna dus die nieuwe kabel onmiddellijk aangesloten op de sagem modem.
Intro werd door vorige eigenaars volledig afgeknipt, dus een putje gemaakt en de intro die in de grond zat bloot laten leggen. Een belgacom technieker heeft dan die intro gelast zodat we weer een eindje verder kunnen met die kabel, en daarna dus die nieuwe kabel onmiddellijk aangesloten op de sagem modem.
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Bel maar Belgacom, jij kan er niks aan doen.
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti